Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2005, 10:54   #81
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Je verwacht toch geen antwoord van een bubbelblaasje op je doorslaande argumenten?

Dus 'historicus' Bruno Yammine is nog aan zijn proefschrift (stuk) toe?
Wel, 't is te zeggen. Yammine is inderdaad afgestudeerd aan de KUL op een thesis over het beeld van USSR in de Belgische pers tijdens de Tweede Wereldoorlog, of zoiets. Afstuderen in geschiedenis is nu niet bepaald een grote kunst, tot daar toe, maar nu komt het interessante: enige tijd geleden beweerde Patriot! heel stellig dat Y. 'binnenkort' zou promoveren, en hij gaf veel gewicht aan deze stelling (genre: "Lekker puh, Y. weet toch meer dan jullie"). Dat intrigeerde me, omdat promoveren in België nu eenmaal flink wat voeten in de aarde heeft en het nu niet meteen vaak voorkomt dat iemand onmiddellijk na zijn afstuderen een plaats krijgt. Ik bedoel maar, bij het FWO moet je minstens een jaar wachten eer je aanvraag groen licht krijgt. Om die reden vroeg ik Patriot!-de-Doper mij de nodige inlichtingen te verstrekken, waar hij promoveerde, bijvoorbeeld (ik vond 'm nergens aan een unief, noch in België, noch in Nederland, noch elders), waarover hij schreef, en wie z'n promotor was (zelfs als buitenpromovendus heb je zo'n slavendrijver nodig). Enfin, om een lang verhaal kort te maken: op "Ik heb hem al een hele tijd niet meer gezien" en "Binnen twee jaar" na, heb ik welgeteld niksnuldebotten antwoord gekregen op mijn vragen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 11:20   #82
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Afgezien van de (voor sommigen) verwarrende naam, wordt de stichting van Nieuw-Amsterdam soms wel op het Belgische conto geschreven. De familie van de stichter, Pierre Minuit, was immers afkomstig uit Doornik, van waaruit ze om godsdienstige redenen vluchtte. Hijzelf werd geboren in Wezel (Wesel, NRW) en trok, net als zovele Zuid-Nederlanders, van daaruit naar de Republiek. Minuit wordt vandaag dus in feite door drie landen geclaimd: Nederland, want van daaruit vertrok hij en het was 'hun' kolonie, Duitsland, want hij werd in Wezel geboren (er hangt nog een plaquette aan de kerk), en België, want hij was afkomstig uit Doornik.
Dat die man uit Doornik kwam, is mij goed, maar hoe kan men hem Belg noemen, als België niet eens bestond in 1615?

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 11 maart 2005 om 11:20.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 11:23   #83
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Om nog even terug te keren op die walgelijke propaganda ('tentoonstellingen' volgens de belgicisten). Op het nieuws gehoord dat op de tentoonstelling 'Made in Belgium' naast het zwaard van Godfried van Bouillon er ook het harnas van Filips de Schone te zien zal zijn. Wat heeft h�*j met in godsnaam met België te maken? Buiten het feit dat hij het rijkste stuk ervan wilde innemen, en en passant zoveel mogelijk van het gewone volk af wilde maken. En om de belabberde staat van het historisch inzicht van de nieuwslezers nog maar eens aan te tonen: het harnas waarin Filips de Schone de Guldensporenslag verloor.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 11:24   #84
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eén van de grootste grappen is misschien nog, onafgezien van het feit dat Godfried van Bouillon inderdaad uit Bonen / Boulogne afkomstig was, Bouillon pas sinds 1814/15 tot het Belgische grondgebied behoort: daarvoor was het een onafhankelijk hertogdom en, o jee, Frans.
In 1814/15 Belgisch grondgebied?
Oud 11 maart 2005, 11:25   #85
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Om nog even terug te keren op die walgelijke propaganda ('tentoonstellingen' volgens de belgicisten). Op het nieuws gehoord dat op de tentoonstelling 'Made in Belgium' naast het zwaard van Godfried van Bouillon er ook het harnas van Filips de Schone te zien zal zijn. Wat heeft h�*j met in godsnaam met België te maken? Buiten het feit dat hij het rijkste stuk ervan wilde innemen, en en passant zoveel mogelijk van het gewone volk af wilde maken. En om de belabberde staat van het historisch inzicht van de nieuwslezers nog maar eens aan te tonen: het harnas waarin Filips de Schone de Guldensporenslag verloor.
Het harnas waarin Filips de Schone de Guldensporenslag verloor?

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 11 maart 2005 om 11:26.
Oud 11 maart 2005, 11:27   #86
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Adolf Hitler is ook een paar jaar heerser geweest van België....is hij nu ook Belg?
Oud 11 maart 2005, 11:27   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Bij mijn weten was Filips de Schone niet eens aanwezig op de Guldensporenslag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 11:29   #88
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Wat? Hebben ze dat gezegd? En die man was niet eens aanwezig op die veldslag; hoe kan hij er dan zijn harnas verliezen? Hoe verlies je eigenlijk een harnas, is dat iets dat in je broekzak zit of zo? Amai hoor, die journalisten zijn ook niet van de slimste.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 11:33   #89
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
In 1814/15 Belgisch grondgebied?
Mijn aanhalingstekens zijn weggevallen...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 11 maart 2005, 11:34   #90
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat die man uit Doornik kwam, is mij goed, maar hoe kan men hem Belg noemen, als België niet eens bestond in 1615?
Schuif 's even dichterbij, kindertjes, dan vertelt ome ossaert jullie een verhaaltje over de stoute nationalistische geschiedschrijving van de negentiende eeuw, en hoe die de geesten van vele argeloze armemensen heeft beneveld, enzovoortsenzovoorts...
Oud 11 maart 2005, 11:34   #91
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Bij mijn weten was Filips de Schone niet eens aanwezig op de Guldensporenslag.
Juist, daarmee is het belabberde historische inzicht van onze vrt-nieuwslezers aangetoond Voor alle duidelijkheid, er bestaan wel contemporaine miniaturen volgens dewelke hij er wél was:

Bemerk de goedendag

Nu ja, het zal wellicht het harnas zijn waarmee hij de Pevelenberg een bezoekje bracht, alwaar hij op een haar na het loodje legde.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Oud 11 maart 2005, 11:37   #92
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Wat? Hebben ze dat gezegd? En die man was niet eens aanwezig op die veldslag; hoe kan hij er dan zijn harnas verliezen? Hoe verlies je eigenlijk een harnas, is dat iets dat in je broekzak zit of zo? Amai hoor, die journalisten zijn ook niet van de slimste.
Hij was wel op de slag van de Pevelenberg (1304), waar hij bijna de dood vond. Na zijn terugkeer in Frankrijk heeft hij zijn harnas aan de kathedraal van Chartres (denk ik toch, in ieder geval was het een bekende kathedraal) geschonken, als dank voor zijn miraculeuze ontsnapping aan de dood.

Laatst gewijzigd door Pier den Drol : 11 maart 2005 om 11:37.
Oud 11 maart 2005, 11:38   #93
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn aanhalingstekens zijn weggevallen...
Mea culpa...mea culpa...
Oud 11 maart 2005, 11:38   #94
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schuif 's even dichterbij, kindertjes, dan vertelt ome ossaert jullie een verhaaltje over de stoute nationalistische geschiedschrijving van de negentiende eeuw, en hoe die de geesten van vele argeloze armemensen heeft beneveld, enzovoortsenzovoorts...
Graag!
Niet dat ik ook zonder jouw verhaaltje allang doorhad dat de geesten van 'argeloze armemensen' verBelziekt werden...
Oud 11 maart 2005, 11:42   #95
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Filips de Schone werd geboren 22 juni 1478 te Brugge. Hij was de enige zoon van Maximiliaan I van Oostenrijk en van Maria van Bourgondië. Hij was van 1482 tot 1506 vorst van de Bourgondische Nederlanden. Deze omvatten toen Vlaanderen, Artesië, Henegouwen, Holland, Zeeland, Namen, Brabant, Limburg en Luxemburg. Van 1504 tot 1506 was hij ook koning van Castilië.
Toen zijn moeder in 1482 stierf erfde hij de Nederlanden, maar zijn vader, keizer Maximilian, oefende het regentschap over deze gebieden uit zolang Filips minderjarig was. Tijdens zijn opvoeding in Mechelen stond de jonge hertog sterk onder invloed van de inheemse adel. Dat werd duidelijk toen hij in 1494 meerderjarig werd verklaard en persoonlijk het bewind in handen nam. Tijdens zijn regeerperiode kon hij rekenen op de steun van de Gewestelijke Staten en de Staten-Generaal. Bovendien was hij ook erg geliefd bij het volk in de Nederlanden. Aanvankelijk stond zijn beleid vooral in functie van de belangen van de Nederlanden, wat neerkwam op een strikt neutrale houding in de conflicten tussen Frankrijk en Engeland. Op binnenlands vlak zette hij de centralisatiepolitiek van zijn voorgangers voort, o.m. door de Grote Raad definitief te Mechelen te vestigen.
In 1496 trad Filips in het huwelijk met Johanna van Castilië, die later 'de waanzinnige' werd genoemd. Ze was de dochter van Ferdinand V van Aragon en Isabella van Castilië. Uit dit huwelijk werd in 1500 de latere Keizer Karel V geboren. Toen ten gevolge van verschillende sterfgevallen Filips echtgenote de Spaanse vorstendommen Aragon en Castilië erfde, werden Johanna en Filips in 1502 als troonopvolgers erkend. Vanaf dat moment maakte Filips de belangen van de Nederlanden ondergeschikt aan deze van zijn dynastie, zodat zijn beleid een plotse ommekeer kende. Een duidelijke Fransgezinde houding kwam in de plaats van de eerder aangehouden neutraliteitspolitiek.
Toen Isabella van Castilië in 1504 overleed, liet Filips zich te Brussel tot koning van Castilië uitroepen, ondanks het verzet van zijn schoonvader Ferdinand V van Aragon. Nauwelijks drie maanden na zijn aankomst in Spanje overleed Filips d.d. 25 september 1506 op geheimzinnige wijze. Door zijn onverwachte dood in 1506 kwamen de Bourgondische provinciën in handen van zijn zoon Karel V, en dus voor de tweede keer in handen van een minderjarige vorst. Hij stelde zijn dochter Margaretha als landvoogdes aan. Toen zijn zoon, Karel V, vijftien jaar oud werd, werd hij ingehuldigd als heer der Nederlanden.
Bron: http://home.wish.net/~mgelten/Staats...psdeSchone.htm

Wanneer was die Guldensporenslag ook al weer?
Oud 11 maart 2005, 11:45   #96
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Méén je dat of speel je met men voeten? Ja, er zijn er inderdaad twee, zoekt anders eens op Philippe-le-Bel

Laatst gewijzigd door Pier den Drol : 11 maart 2005 om 11:46.
Oud 11 maart 2005, 11:45   #97
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Adolf Hitler is ook een paar jaar heerser geweest van België....is hij nu ook Belg?
Die niet, joh!
Die was van Duitschen afkomst en niet van Franse!

(oeps, wat met die allochtone heersers van Saksen Coburgers de Gotha die zich ook al Belgen noemen?)
Oud 11 maart 2005, 11:53   #98
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
http://www.expo-madeinbelgium.be

Deze tentoonstelling, die 'het 175-jarig bestaan van 'HET ZEGEVIERENDE BELGIË' (sic!) in de verf moet zetten, werd terecht behoorlijk afgekraakt in De Standaard: struin 's even rond op de website, kijk, lees en huiver... In een werkelijk schabouwelijk Nederlands (letterlijk vertaald Frans is een adequatere term) worden we erop gewezen wat we dit jaar te vieren hebben en dat is niet van de poes... Het beeld dat er van België geschetst wordt, is er één in de beste negentiende-eeuwse traditie: het gaat onder meer over 'De Belgische vrijheden', die de Belgen steeds tegen de vreemde onderdrukkers en bezetters hebben verdedigd, om België als het kruispunt van de Germaanse en Romaanse wereld, en om 'De Verre Einders', de verovering van Congo, bijvoorbeeld, en Leopold II... Henri Pirenne is alive and kicking and organising expositions in Brussels! Wat me nog het meest stoort, is dat er waarschijnlijk historici of andere wetenschappers aan deze godsgruwelijke grap hebben meegewerkt: hoe kan je als historicus nog spreken van 'de Spaanse bezetting' en de geuzenopstand zien als een reactie daartegen, terwijl net de Spaanse reconquista en dus het neerslaan van die opstand in het zuiden net de belangrijkse grondslag zijn van het huidige België? Een interessante spagaat... en een behoorlijk krampachtige poging om het land als een eenheid voor te stellen.
Wat ik eigenlijk vergeten was: De Standaard kraakte de tentoonstelling af 9heb ik al gezegd), maar in Le Soir, geen woord over het belabberde wetenschappelijke niveau... Zou het dan toch zo zijn dat we hier een eenzijdig beeld van de Belgische geschiedenis opgedrongen krijgen?
Oud 11 maart 2005, 11:55   #99
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:

Oeps, daar schiet Willem pardoes het struikgewas in! Er waren twee Filipsen-de-Schone, één Franse (rond 1300) en één Bourgondische (die andere)...
Oud 11 maart 2005, 11:55   #100
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

taratataa tarataaaaaaa

Vive la Belgique

Leve de Belgie...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be