Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2005, 15:22   #81
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Gaat u nog ten gronde antwoorden?
Op wat moet ik antwoorden?Van dat "vermengen"?

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 17:00   #82
Najim
Partijlid

Najim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
belgie brokkelt verder af!!
Alleen op dit forum. De rest (realiteit) kan het geen bal schelen.
Oud 14 maart 2005, 17:08   #83
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Is het denkbaar dat in Friesland een daar vertoevende nederlandstalige zou sterven omdat hij niet begrepen wordt door het nederlandsonkundige Mugteam ?
Of dat er kastilliaanssprekende spanjaarden in Catalonië in levensgevaar kwamen omdat de artsen eentalige Catalanen zijn ? & Wat moeten ééntalige welshsprekenden aanvangen in Rome ? Begin eraan iedereen als tweede taal het neutrale en universele
Esperanto te onderwijzen ?
Oud 14 maart 2005, 18:14   #84
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Is het denkbaar dat in Friesland een daar vertoevende nederlandstalige zou sterven omdat hij niet begrepen wordt door het nederlandsonkundige Mugteam ?
Of dat er kastilliaanssprekende spanjaarden in Catalonië in levensgevaar kwamen omdat de artsen eentalige Catalanen zijn ? & Wat moeten ééntalige welshsprekenden aanvangen in Rome ? Begin eraan iedereen als tweede taal het neutrale en universele
Esperanto te onderwijzen ?
esperanto is helemaal niet universeel, het is enkel gemakkelijk te leren voor mensen die west europese talen spreken
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 18:22   #85
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Najim
Alleen op dit forum. De rest (realiteit) kan het geen bal schelen.
Raak!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 18:37   #86
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Als mijn leven er van zou afhangen, zoals jij suggereert, dan zou ik onmiddellijk Frans beginnen studeren als ik van hen was.
Dat is nu toch de omgekeerde wereld!? Het is niet aan de patiënt om tweetalig te zijn, maar aan de ambulanciers! Of is Brussel enkel de hoofdstad van de Franstalige Belgen? (retorische vraag)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 19:38   #87
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
net op radio 2 een prachtig intervieuw gehoord met de dochter van die vrouw die laatst stierf omdat ze als fransonkundige moest worden geholpen door een franstalig mug team. de emoties in haar stem waren zeer sterk toen ze haar verhaal deed, en je voelde de pro belgie gevoelens zo afkalven bij iedereen die dat intervieuw gehoord heeft!

laat dit nooit meer voorvallen, belgie barst en een strenge naleving van de taalwettten het brusselse!!
http://forum.politics.be/showthread....644#post938644

Laatst gewijzigd door Avan : 14 maart 2005 om 19:42.
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 19:40   #88
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
uw link klopt niet
Oud 14 maart 2005, 19:46   #89
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
uw link klopt niet
link rechtgesteld
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 19:57   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
esperanto is helemaal niet universeel, het is enkel gemakkelijk te leren voor mensen die west europese talen spreken
Daarin moet u echter tegenspreken. Ik denk immers dat u een verkeerde notie heeft van het woord "universeel". Ongetwijfeld denkt u dat een taal slechts universeel is wanneer ze brokjes en stukjes van alle talen over heel de wereld bezit, maar dat is echter een verkeerd uitgangspunt.

Een neutrale kunsttaal moet dat element eigenlijk niet bezitten, maar wel een veel belangrijkere eigenschap, nl. de gemakkelijk leerbaarheid die voortvloeit uit de logische samenhang van spraakkunst, zinsbouw en woordvorming.

Wat de woordvorming betreft is het Esperanto een agglutinerende taal en komt daarin overeen met het Hongaars en bijvoorbeeld ook het Chinees. Chinezen voelen zich veel sneller thuis bij die woordvorming dan bijvoorbeeld iemand die een taal spreekt die reflecterend is (bijvoorbeeld onze taal, het Frans, het Engels...).

Slechts naar de woordSTAMMEN is het Esperanto voor het grootste deel Europees, niet echter in haar woordvorming en ook niet echt in haar zinsbouw Voor dat laatste leunt ze veel dichter aan bij de Slavische talen.

Maar het grote voordeel van het Esperanto is juist het feit dat de spraakkunst geen enkele uitzondering heeft. Ook naar spelling is alles volmaakt gestroomlijnd, waardoor de taal heel wat sneller te leren valt. Daarnaast is de spelling fonologisch, wat dus betekent dat er geen uitspraakproblemen zich voordoen (ook al omdat men koos voor heldere fonemen en niet voor fenomenen zoals we die in het Engels aantreffen).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 19:58   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Dat is nu toch de omgekeerde wereld!? Het is niet aan de patiënt om tweetalig te zijn, maar aan de ambulanciers! Of is Brussel enkel de hoofdstad van de Franstalige Belgen? (retorische vraag)
Voor de bubbels is het vrij eenvoudig: in Brussel moet de burger tweetalig zijn (liefst met voorrang van het Frans zoals opperbubbel Hans I le Grand hier al verschillende malen heeft betoogd) en de ambtenaren eentalig. In Vlaanderen moeten de ambtenaren tweetalig zijn opdat de eentalige Franstaligen geholpen kunnen worden...
Oud 14 maart 2005, 20:01   #92
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Daarin moet u echter tegenspreken. Ik denk immers dat u een verkeerde notie heeft van het woord "universeel". Ongetwijfeld denkt u dat een taal slechts universeel is wanneer ze brokjes en stukjes van alle talen over heel de wereld bezit, maar dat is echter een verkeerd uitgangspunt.

Een neutrale kunsttaal moet dat element eigenlijk niet bezitten, maar wel een veel belangrijkere eigenschap, nl. de gemakkelijk leerbaarheid die voortvloeit uit de logische samenhang van spraakkunst, zinsbouw en woordvorming.

Wat de woordvorming betreft is het Esperanto een agglutinerende taal en komt daarin overeen met het Hongaars en bijvoorbeeld ook het Chinees. Chinezen voelen zich veel sneller thuis bij die woordvorming dan bijvoorbeeld iemand die een taal spreekt die reflecterend is (bijvoorbeeld onze taal, het Frans, het Engels...).

Slechts naar de woordSTAMMEN is het Esperanto voor het grootste deel Europees, niet echter in haar woordvorming en ook niet echt in haar zinsbouw Voor dat laatste leunt ze veel dichter aan bij de Slavische talen.

Maar het grote voordeel van het Esperanto is juist het feit dat de spraakkunst geen enkele uitzondering heeft. Ook naar spelling is alles volmaakt gestroomlijnd, waardoor de taal heel wat sneller te leren valt. Daarnaast is de spelling fonologisch, wat dus betekent dat er geen uitspraakproblemen zich voordoen (ook al omdat men koos voor heldere fonemen en niet voor fenomenen zoals we die in het Engels aantreffen).
dan heb ik in het middelbaar ooit eens een slechte leraar nederlands gehad, ik weet immers nog goed dat ik ooit moeten leren heb dat het esperanto een taal was die door slavische en aziatische volkeren zeer moeilijk te leren was waardoor ze niet bruikbaar was in de volledige wereld.

weeral iets bijgeleerd ze, een sjans dat jan een beetje last heeft van beroepsmisvorming
Oud 14 maart 2005, 20:01   #93
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Als mijn leven er van zou afhangen, zoals jij suggereert, dan zou ik onmiddellijk Frans beginnen studeren als ik van hen was.
Frans de taal van la belgique dat op de vlamingen hunne kop scheit
Oud 14 maart 2005, 20:31   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dan heb ik in het middelbaar ooit eens een slechte leraar nederlands gehad, ik weet immers nog goed dat ik ooit moeten leren heb dat het esperanto een taal was die door slavische en aziatische volkeren zeer moeilijk te leren was waardoor ze niet bruikbaar was in de volledige wereld.
Die leraar was dan niet alleen slecht in het Nederlands, maar blijkbaar ook in achtergrondkennis.

Esperanto is juist een taal die heel gemakkelijk door de Slavische volkeren wordt geleerd. De grootste meerderheid van de eerste esperantisten waren Slaven (Russen, Polen en Witrussen). Juist door Slavische schrijvers heeft het Esperanto haar eerste literaire vormen ontvangen. En nog steeds is er een procentueel veel sterkere Esperantobeweging in Rusland dan in West-Europa.
Oud 15 maart 2005, 00:40   #95
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat zal geloof ik niet lukken, er is zo al een enorm tekort aan ziekenhuispersoneel.

daarom dat ik in dergelijke sectoren waar het vinden van tweetalig personeel moeilijk is als overgansmaatregel opteer voor tweetalige diensten in plaats van tweetalige werknemers. uiteraard kan dit enkel voor een bepaalde duur zijn en moeten er intensieve campagnes gevoerd worden in brussel om de tweetaligheid te promoten. misschien kan in die moeilijke sectoren zelfs een financiele bonus worden toegestaan indien men een bewijs van tweetaligheid geeft
Helemaal akkoord.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 09:28   #96
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Zelfs de Vlaams-nationalisten beginnen nu al in te zien dat tweetaligheid de oplossing is. Straks zet het VB nog unitaristen op z'n lijsten.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 09:40   #97
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Zelfs de Vlaams-nationalisten beginnen nu al in te zien dat tweetaligheid de oplossing is. Straks zet het VB nog unitaristen op z'n lijsten.
wat heeft het promoten van meertaligheid nu te maken met unitarisme, ik ben persoonlijk 3 talig maar dat inpliceert niet dat ik ook maar 1 greintje romantiek voel voor belgie. daarbij heb ik, als egoistische volksnationalist, wel de elementaire beleefdheid in wallonie frans te spreken terwijl die ruimdenkende belgicisten die beleefdheid niet kunnen opbrengen wanneer ze naar vlaanderen komen
Oud 15 maart 2005, 10:51   #98
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Eventjes een test doen misschien wat betreft de meertaligheid van Vlamingen en Walen???

En ik spreek dan nog maar over "zich uit de slag trekken"
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 09:27   #99
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb een mail gestuurd naar radio2, we zullen het vlug weten
en?
Oud 16 maart 2005, 09:33   #100
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
en?
ze hebben teruggestuurd dat het nog niet te beluisteren was op internet maar dat ik naar iemand bij vrt een e mail moest sturen en dat die een audio bestand van het intervieuw aan mij kon bezorgen. ik ben nog steeds aan het wachten
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be