Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: 'hitler...
...was een toneelspeler, leugenaar, charlatan' 1 1,49%
...was een duivel, een monster' 8 11,94%
...was een seksueel gefrustreerde psychopaat' 20 29,85%
...geloofde oprecht dat hij deed wat goed was' 26 38,81%
...bezat een hypnotiserend talent' 7 10,45%
iets anders. 5 7,46%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2005, 07:41   #81
la_Principessa
Banneling

la_Principessa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door separatist
Hij ziet er vooral heel gefrustreerd uit. Mishandeld door papa ?
Maar Goebbels zei wel dat hij zich een imago aan moet meten, daarom begon hij kwaad en haatdragend te kijken, haar naar rechts gekamd enz...
ik heb hem nooit één keer zien lachen, of toch zelden.
Gewoon oprecht lachen kon hij niet eens volgens mij. Of hij wou het gewoon niet. Hij zag zichzelf eerder als een standbeeld dan als een mens.

Laatst gewijzigd door la_Principessa : 28 april 2005 om 07:49.
la_Principessa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 07:42   #82
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
[font=Arial][size=2]Ik las dit toevallig op Wikipedia, vond het wel interessant. Vraag me af wat jullie ervan denken (o.a. kenners als Wolfgang Meister ). Vandaar dat er een poll bij is.[/size][/font]

Het raadsel Hitler

Het blijft, ook voor de grootste kenner, een groot raadsel hoe deze op het oog mislukte man, die 'halfbakken kunstenaar en straatzwerver, dat korporaaltje', een dergelijke macht over mensen heeft kunnen krijgen en houden, hoe hij dit hele drama heeft kunnen ontketenen en waarom hij dat niet alleen wilde, maar ook nog deed.

Talloze Hitlerverklaarders hebben zich het hoofd gebroken over de mogelijke motivatie en psyche van de man die deze onvoorstelbare visie niet alleen had, maar ook per se wilde uitvoeren. Een scala aan meningen is het resultaat, van 'Hitler was een toneelspeler, leugenaar, charlatan' (Alan Bullock) tot 'Hitler was een duivel, een monster' of 'Hitler was een seksueel gefrustreerde psychopaat' (Norbert Bromberg, Verna Volz Small, Gertrud Kurth), maar ook 'Hitler geloofde oprecht dat hij deed wat goed was' (H.R. Trevor-Roper).

Een heel aparte visie heeft de Duitse historicus Sebastian Haffner. In zijn boek Kanttekeningen bij Hitler stelt Haffner de vraag hoe een zo gering getalenteerd persoon en een zo armzalige persoonlijkheid als Hitler zoveel macht kon verkrijgen. Hij is van oordeel dat Hitler een hypnotiserend talent bezat, het talent van een geconcentreerde wilskracht waarmee hij zich een collectief onderbewustzijn - waar en wanneer zich dat manifesteerde- te allen tijde kon toeëigenen. Deze hypnotiserende invloed op de massa was Hitlers eerste, en lange tijd enige, politieke kapitaal. Er bestaan talloze getuigenissen van de kracht van dit talent. (Haffner, Kanttekeningen, p. 23). Tijdens zijn eerste politieke rede op 24 februari 1920, die een groot succes werd, werd Hitler zich dit talent bewust. Het zou een verklaring kunnen zijn voor zijn greep op de massa en het staatsbestel in de jaren daarna.

Hoe krijgt een cafébaas uit hasselt met het IQ van een nat bierkaartjen zoveel idiooten achter zich ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 07:46   #83
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Zoek de fout...
Hahaha, we hebben het al lang door hoor, een probleem om zich te outen.
Maar ach, laat hem maar zwanzen, hij zal zich er hoe dan ook bij moeten neer leggen dat de samenleving vooruit gaat en niet achteruit. Stteds meer holebi's die zich wel durven outen, steeds meer inzicht dat homoseksualiteit heel normaal is. Het thema homoseksualiteit hoort er tegenwoordig gewoon bij tijdens de seksuele voorlichting in het 5 de en 6 de leerjaar. Je ziet dat het bij de jongere generatie iets heel gewoons is. De homo-haters zullen dank zij god stilletjes aan uitsterven.
Leve de vooruitgang.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 07:50   #84
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Hitler behoort tot het clubje smeerlappen dat toevallig de top bereikt heeft. Hij staat in het rijtje van andere smeerlappen zoals Stalin, Idi Amin (at letterlijk zijn eigen volk op), en dergelijke krankzinnigen.
Bovendien is het zo dat de meeste dictators het in het begin wel goed menen, (allé in hun gedacht dan ) maar van zodra ze zien dat ze met macht hun zowat alles kunnen permiteren het volkomen mis gaat.

Ge ziet dat met managers die teveel macht krijgen ook, die gaan zweven en denken dat ze zich alles kunnen permiteren, dat begint met andere mensen uit het bureau te pesten dat zij willen tot uiteindelijk beslissingen nemen waarbij ze complete afdelingen tegen hen opzetten, en dan komt de val natuurlijk...
Oud 28 april 2005, 07:55   #85
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Bovendien is het zo dat de meeste dictators het in het begin wel goed menen, (allé in hun gedacht dan ) maar van zodra ze zien dat ze met macht hun zowat alles kunnen permiteren het volkomen mis gaat.

Ge ziet dat met managers die teveel macht krijgen ook, die gaan zweven en denken dat ze zich alles kunnen permiteren, dat begint met andere mensen uit het bureau te pesten dat zij willen tot uiteindelijk beslissingen nemen waarbij ze complete afdelingen tegen hen opzetten, en dan komt de val natuurlijk...
Macht is vergif. (geld ook trouwens)
Oud 28 april 2005, 07:57   #86
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat een pretentieuze eikel enige indruk op mij zou maken, maar ik heb natuurlijk heel makkelijk praten.
Als je "Triumph des Willens"(of zoiets) van Leni Riefenstahl ziet,... het is niet niks. Trouwens toen die (helaas echt wel geniale) film gemaakt werd preekte hitler nog voor 'vrede en werk'.(en natuurlijk het gebruikelijike "ein volk ein reich ein fuhrer". Een zin die mij trouwens ook is bijgebleven: "jullie zullen wreedzaam zijn" )
Als je hitler op een gewone manier in beeld zou brengen is hij een schraal klein ventje. Riefenstahl maakte het ook groots hé (kikkerperspectief enzo), niet zo leuke stukjes werden er uit geknipt (hitler die z'n neus snut bv.).
Toch had dat mens echt wel tallent, jammer dat ze het zo gebruikt heeft.
uiteraard. Snorry mensen.

Ik denk persoonlijk dat den dolf met zijn stem en zijn manier van spreken wel degelijk indruk maakte natuurlijk deed het kikkerperspectief en het spreekgestoelte daar in Nurenberg ook wel iets,

Een man die op een hoogte zijn troepen / volgelingen overschouwd, het doet wel iets denk ik, De propaganda machine was dan ook meesterlijk zeker op het moment dat het toonbeeld van Duitse trots en suprematie de Hindenburg met Swastika's op de staartvlakken over de tribunes van de Olympische spelen zweeft...

Het moet voor die tijd allemaal heel indrukwekkend geweest zijn...
Oud 28 april 2005, 08:00   #87
la_Principessa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Het moet voor die tijd allemaal heel indrukwekkend geweest zijn...
En heel doordacht allemaal. In z'n speachen liet hij soms is een stilte vallen, tot op het moment dat die bijna niet meer te dragen werd, dan ging hij verder. Zulke dingen zie je ook terug in theater.
Oud 28 april 2005, 08:11   #88
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Is dat verkeerd dan? Elke grote(?) politieker zal deze methode gebruiken. Ook bij ons hoor!
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 10:03   #89
R.Tollenaere
Banneling

R.Tollenaere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Allez, toch al één Blokgangster die de echte mening van zijn partij anoniem komt verwoorden. Dat is één van de zeldzame voordelen van forums zoals dit, dat VB'rs hier durven zeggen wat ze in het openbaar ontkennen. En dan maar openlijk blijven doorzeuren en ons verwijten dat wij VB'rs met neo-nazi's vergelijken.

Nu, wat het lot was -en opnieuw zal zijn- van halvergare neonazi's zoals jij illustreert het plaatje hieronder. Neem het maar van me aan, de galg voor je staat al klaar in mijne kelder.

Onze Pianodinges is blijkbaar nog altijd in repressiestemming. Nu had ik bij de SS in die tijd een leidinggevende functie gehad dan had ik korte metten gemaakt met uw baronnetje de Sélys daar.

Overigens had ik toen geleefd in de jaren '40, dan was ik zeker bij de SS-Langemarck gegaan voor eer en trouw, net zoals een aantal kennissen en verre familieleden van mij dat ook hebben gedaan. Vechten voor eer, trouw en het Vlaamsch vaderland !

Laatst gewijzigd door R.Tollenaere : 28 april 2005 om 10:10.
R.Tollenaere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 10:20   #90
Zwarte Spion
Banneling

Standaard

Houzee!
Oud 28 april 2005, 10:32   #91
puud
Parlementslid

Standaard

Ik mag niet stemmen omdat ik nog "nen bleu" ben. (De redenering hierachter begrijp ik niet goed, maar allez)
Dat hij een monster en psychopaat was is voor mij zeker; maar dat hij daardoor een genie (ja,ja een misdadiger, moordenaar, smeerlap, enz, maar toch een genie) is geworden denk ik niet.
Hoe hij van een onbeduidend ventje op een bepaald ogenblik tot een van de machtigste mannen uit de geschiedenis is geworden begrijp ik ook niet.
Er zullen wel meerdere factoren hebben meegespeeld.
Net als bij andere misdadige genieën als Stalin, Napoleon, Tamerlan, Alexander (vul zelf maar verder in)
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 10:35   #92
Zwarte Spion
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
Net als bij andere misdadige genieën als Stalin, Napoleon, Tamerlan, Alexander (vul zelf maar verder in)
Elio Di Rupo...
Oud 28 april 2005, 10:58   #93
Chrilord
Lokaal Raadslid

Standaard

ik durf er een duvel op verwedden dat niemand van jullie "de grote oorlog " hebbe beleefd.Waar moeien wij ons eigenlijk mee!Wat weten wij over de tijdsgeest die er eerste.Ik weet alleen dat er bijna dagelijks op canvas wordt naar verwezen,met het (vermoedelijke)inzicht deze periode te associeren met het toenemend succes van het VL B.
Oud 28 april 2005, 10:59   #94
Zwarte Spion
Banneling

Standaard

Het wordt terug tijd voor een volkse ontbranding!
Oud 28 april 2005, 11:00   #95
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion
Elio Di Rupo...
Inderdaad mag naast Alexander staan.
Was dat ook geen homo ? (Is maar een vraag he, geen oordeel)
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 11:19   #96
Zwarte Spion
Banneling

Standaard

Alexander zal alleszins wel nu en dan een page ontvangen hebben in zijn privé vertrekken alzo...
Oud 28 april 2005, 11:34   #97
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
Inderdaad mag naast Alexander staan.
Was dat ook geen homo ? (Is maar een vraag he, geen oordeel)
Alexander had inderdaad een minnaar: Hephaistion.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 11:53   #98
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

R.Tollenaere

& reeds 1 miljoen Vlaamsche kiezers zijn met U, voor een leider ! voor een Vlaamsch Vaderland ! Waarom heeft dit vurig idealisme en grooten Oorlog niet doorstaan ?
Waren de idealisten niet onverbiddelijk genoeg ? Uw diskcours doet me denken aan die
Vlaamschen SS'er die niet bij de halfslachtige VNV is gegaan neen : bij de enig pure Waffen-SS.. De reden ? Het uniform was zo mooi mijnheer ... Hoe hij tijdens de epuratie aan de dood ontsnapte ? Dank zij een brave katholieke minister, die gelukkig niet zo onverbiddelijk was als de principes en de idealen in een onverzoenlijk hatend systeem zouden moeten zijn.

Mestkevers kunnen alleen maar overleven omdat het tegen onze principes is ze dood te trappen, maar als we ze de kans geven zullen ze niet aarzelen !
Oud 28 april 2005, 11:56   #99
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Meia noite's schermafbeelding

Standaard

Hitler deed wat hij dacht dat goed was, zoals iedereen dat doet. Enkel houden we er allen een andere invulling van dat begrip op na.

Al de rest dat hier gezegd wordt/is, is zever.
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 13:02   #100
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Macht is vergif. (geld ook trouwens)

Macht is noodzakelijk, er is daar niks verkeerd aan.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be