![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Hetzelfde hier, tuurlijk zijn er ook Vlaamse profiteurs en zwartwerkers. Het grote verschil ; in negen op tien gevallen gebeurt het zwartwerk NA DE UREN. In Wallonië gedurende de werkloosheidsduur. Neem Mons, Charleroi, La Louviere : tot 35% werkloosheid bij de beroepsbevolking. Dat een regio 7 magere jaren kent, OK. Dat ze een steuntje in de rug nodig hebben, OK. Het duurt nu echter al begot een halve eeuw!!! Vind je dat normaal? Maak de vergelijking met Genk en Lommel eens! Ook de oude industrie kwijt maar daar draait het of begint het te draaien. En waarom lukt dat niet in Wallonië? Omdat de machthebbers daar er geen belang bij hebben. Als het huidige systeem van structurele werkloosheid verdwijnt, verdwijnt ook haar kiezersbasis en haar machtspositie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Minister-President
|
![]() Een beetje consequent zijn... Je opwinden over 'Arras' en dan zelf 'Mons' gebruiken? Foei!
![]()
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Aanpakken van zwarwerk, fraude, respect voor regels en een gegeven woord... etc, zijn zaken die niet meer zo vanzelfsprekend zijn in onze verkleuterde maatschappij waar alles '' leuk en gezellig'' moet zijn. Het is daarom dat splitsen niets gaat uithalen, want men vindt dit zowel terug in Vlaanderen als in Wallonie of Brussel. De walen zijn heus geen grotere luiaards of profiteurs dan de vlamingen, dat is een fabeltje dat extreem rechts graag rondstrooit omdat het hun goed uitkomt om mensen te demoniseren. Wat de transfers betreft, er bestaan helemaal geen transfers die van het budget van Vlaanderen naar dat van Wallonie worden overgepompt. De solidariteit is gebaseerd op een interpersoonlijke solidariteit waarbij de rijkere meer betaalt dan de armere (ongeacht of die nu frans of nederlands praten) Daarom was het volgens mij een grote fout om het tewerkstellings beleid te federaliseren. Nu mag de SZ enkel uitbetalen, maar niet langer de mensen controleren en begeleiden in hun zoektocht naar werk. Diegene die betaalt moet ook kunnen controleren en waar nodig sanctioneren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Burger
|
![]() Ik wond me niet op over Arras. Zelf vind ik het al te belachelijk voor woorden dat iemand nog aanspraak durft te maken op Frans Vlaanderen. Het was in reactie daarop dat ik die romantische nationalist erop wou duiden dat Arras in de tijd der 17 provinciën Atrecht was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Burger
|
![]() Citaat:
1. Hoe komt het dat het ziekteverzuim in alle statistieken hoger ligt in Wallonië dan in Vlaanderen; 2. Hoe komt het dat van alle flitspalen in België, 95% van de retributies uit Vlaamse hoek komt; 3. Hoe komt het dat de VDAB in Vlaanderen de werkweigeraars in België bestraft en dat in Wallonië niet gebeurt. Ik heb nooit beweerd dat de Waal fundamenteel lui is (hoewel ik uit ervaring toch opmerk dat zijn productiviteit lager ligt). Dat heeft niets met taal te maken. De franstalige Brusselaar zit wel op het niveau van de Vlaming, Parisien, Nederlander of Duitser. Het zit hem wel in het systeem dat de PS in stand houdt teneinde hun kiezersdraagvlak stabiel te houden. Als ik een arbeider in Wallonië zou zijn dan is mijn rekening ook snel gemaakt : 1000 € werkloosheidssteun en twee dagen in de week aan 12 € per uur in het zwart (er is toch geen controle in de horeca, bouw, ...). Dat maakt 12 (€) * 8 (uren) * 2 (dagen) * 4 (weken) = 800 €. In totaal dus 1.800 €. Ik ken weinig Vlaamse pendelaars die dat hebben en elke dag om 6u de trein nemen. Waarom kan dat bij ons niet : de kans om gepakt te worden is te groot. In Wallonië is ze onbestaande. Wat doe ik dus als Waal? Ik stem voor degene die me deze mogelijkheid geeft : de PS. Wanneer opgetreden wordt en ik zit wel in het arbeidscircuit dan is de kans groot dat ik ga shoppen (nu eens PS, dan eens MR). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De P.S. speelt hier het spel electoraal erg sterk (...wij zijn uw garantie dat u niet volledig in de armoede terchtkomt..) een beetje a la Tobback na de Augusta/Dassault affaire (SP, uw sociale zekerheid !), maar het resultaat van dit alles is nefast voor de economische relance van de streek. Er schijnt nu wel wat realiteitsbesef door te dringen bij Di Rupo en co, maar ik wil eerst wel eens zien hoe serieus we dit moeten nemen. Dit is voor mij reeds een reden om de belangrijkste hefbomen van het economisch beleid die ons nog resten niet te versnipperen maar te concentreren op het federaal niveau. Ten eerste wordt de economische hefboomwerking daardoor groter, en ten tweede verkleint de invloed van de lokale baronieën. Laatst gewijzigd door Sneta : 14 februari 2006 om 12:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Minister-President
|
![]() Ach, laat je zo niet op je paard zetten... (al zou ik misschien wel wat bezuinigen op de uitroeptekens en de vraagtekens, anders merk je bij sommige slechte karakters de indruk opgewonden te zijn).
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello Laatst gewijzigd door Pier den Drol : 14 februari 2006 om 18:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Edit: dubbel
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello Laatst gewijzigd door Pier den Drol : 14 februari 2006 om 18:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Woord voor "idee" is "ghedacht", een woord dat men trouwens ook terug vindt in middeleeuwse teksten die in het huidige West- en Frans-Vlaanderen geschreven werden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Helemaal niet imo. Beeld je in dat morgen Wallonië wakker wordt met 6 % werklozen en 'slechts' 25% van de actieve bevolking aan de overheid. Dat moet zowat de ergste nachtmerrie zijn die de PS kan overkomen (nog veel erger dan een eventueel uiteenvallen vh land), want dat betekent een halvering van hun electoraat. De kans dat de PS iets ten goede aan de situatie wil veranderen is gewoonweg NUL, zij hebben veel te veel voordeel bij de huidige gang van zaken. Citaat:
Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 14 februari 2006 om 23:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 17 februari 2006 om 11:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 17 februari 2006 om 20:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.comune.bolzano.it/ http://www.bolzano-bozen.it/ Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 17 februari 2006 om 20:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
grote mond.... |
|
![]() |
![]() |