Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2006, 16:21   #81
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat die belgicisten dan luider spreken dan de oppernar van de bubbelsmurfen!
Ik vraag me toch af wat de echte belgicisten denken wanneer ze hans voor de zoveelste keer op zijn bek zien gaan... Buiten lapdog Bobby van geel moeten ze zich toch doodergeren aan die man?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 16:26   #82
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Het is langer bekend dat uw klok 20 jaar geleden is blijven stil staan (en dan ben ik nog vriendelijk). Ondertussen hebben de Franstaligen de Nederlandstaligen al flink bijgebeend in talenkennis, misschien zelfs bijna voorbijgestoken.
Hans haalt zijn informatie blijkbaar uit:

Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 4 maart 2006, 18:01   #83
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Is het -in de optie Belgie- niet aangewezen dat hij tegenover een Nederlander toch best overschakelt -zoals het een 'echte' Belg behoort- naar één van de drie nationale talen. Hierbij behoort het NL (zoals je niet zal ontkennen.).
Of is het dat het W-onderwijs tekort schiet ?
Zij hebben de laatste 175 jaar NOOIT de moeite gedaan om NL aan te leren.
(Is het niet droevig vast te stellen dat een W met een NL-talige in het Engels moet communiceren omdat de W het NL, één vd drie landstalen, niet kent ????)
Indien iedere Belg sinds 175 jaar de moeite gedaan had om alle officiele landstalen te kennen dan pas zou ik best trots kunnen zijn op mijn Belg zijn, net zoals de Letzemburgers...
Maar, dat is NOOIT gebeurd...
In Wallonië denkt men niet communautair 24 uren/24 zoals in Vlaanderen. Wat zal de politieagent doen? De Nederlander helpen en hem spreken in het Nederlands of in het Engels. Who gives a f*** welke van die twee talen hij spreekt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 18:07   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In Wallonië denkt men niet communautair 24 uren/24 zoals in Vlaanderen. Wat zal de politieagent doen? De Nederlander helpen en hem spreken in het Nederlands of in het Engels. Who gives a f*** welke van die twee talen hij spreekt.
Wat is dat dan "communautair denken 24uren/24" (sic)??? Ik wil trouwens nog eens de eerste agent van de plaatselijke politie tegen het lijf lopen in hartje van de provincie Namen bijvoorbeeld die zich goed in het Nederlands kan uitdrukken. Ik herinner me wel hoe familie van me een ongeluk had in Henegouwen en dat de politie ter plaatse kwam. Toen men op het politiebureel was om de verschillende versies te noteren, zei men hem: "Vous comprenez, monsieur, que tout sera en français." Alles gebeurde in het Frans. Er werd niet de minste poging ondernomen met met die familie van me Nederlands te spreken.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 4 maart 2006 om 18:07.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 18:23   #85
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje48 Bekijk bericht
Als dit niet alweer wraakroepend is :

Urgentiearts verstaat geen Nederlands
OVERIJSE - Een Nederlandstalige patiënt uit Overijse werd behandeld door een urgentiearts die geen woord Nederlands sprak. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Professor Dirk Devroey, VLD-bestuurslid in Overijse, diende klacht in bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht en bij een resem ministers.

,,De feiten speelden zich af op zondag 12 februari 2006'', begint Devroey. ,,Een mobiele urgentiegroep (Mug) werd via de dienst 100 opgeroepen voor een tussenkomst in Overijse. Het Mug-team kwam van het Sint-Lucasziekenhuis uit Sint-Lambrechts-Woluwe. De arts sprak geen woord Nederlands. Zelfs een eenvoudige begroeting kon niet. Een verpleegster moest de patiënt en de familie bevragen. Ze sprak zelf zeer gebrekkig Nederlands. De arts had blijkbaar de Franse nationaliteit en verbleef al twee jaar in België.''

Een gevaarlijke situatie, vindt Devroey: ,,Dringende geneeskundige zorgverstrekking houdt meer in dan het onderzoeken en behandelen van de patiënt. Een bevraging van de patiënt en de omgeving was in dit geval onmogelijk. Dit is geen alleenstaand geval. De Mug-diensten die opereren in Overijse zijn vaak afkomstig uit Sint-Lambrechts-Woluwe, Leuven, Ukkel en Ottignies. Vooral bij de teams van Sint-Lucas uit Sint- Lambrechts-Woluwe en het Sint-Pietersziekenhuis in Ottignies bestaat er een schrijnend gebrek aan urgentieartsen die Nederlands spreken.''

De man diende klacht in bij ministers, de gouverneur en de Vaste Commissie voor Taaltoezicht. (BCZ)

03/03/2006 Het Nieuwsblad
Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet goed waarom Vlaanderen niet zelf kan zorgen voor voldoende Nederlandstalige ziekenhuizen en ambulances. Gezondheidszorg is toch een gemeenschapsbevoegdheid, of horen de ziekenhuizen en ambulances daar om een of andere duistere reden (zijnde de halfslachtige Belgische compromissenpolitiek) niet bij?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 18:25   #86
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Uit eigen balie-ervaring weet ik dat men dr grootste moeite heeft om nog Nederlanstalige stagiairs te vinden die het Frans voldoende beheersen.

Hoe komt het dan dat men het nepstatuut ''toegevoegde rechters'' gebruikt om alzo de taalwetten te omzeilen omdat men geen Nederlandstalige rechters vind?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 18:26   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet goed waarom Vlaanderen niet zelf kan zorgen voor voldoende Nederlandstalige ziekenhuizen en ambulances. Gezondheidszorg is toch een gemeenschapsbevoegdheid, of horen de ziekenhuizen en ambulances daar om een of andere duistere reden (zijnde de halfslachtige Belgische compromissenpolitiek) niet bij?
Als ik me niet vergis, vallen deze zaken in Brussel onder de bevoegdheid van een gemeenschappelijke commissie waarin evenveel Franstaligen als Vlamingen zetelen. Het grote probleem met de taalwetgeving is dat er nergens in de wet hefbomen of strafbepalingen staan. Er kan wel klacht worden ingediend bij een comité en die kan dan een advies geven of uitspraak doen, maar daarmee is de kous af.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 18:38   #88
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik me niet vergis, vallen deze zaken in Brussel onder de bevoegdheid van een gemeenschappelijke commissie waarin evenveel Franstaligen als Vlamingen zetelen.
Ah, de gemeenschappelijke gemeenschapscommisie, een instituut waarvan alleen de naam al op de lachspieren werkt? Maar zou het zo langzaam aan niet tijd worden dat Vlaanderen de bevoegdheden weer naar zich toe trekt en een beleid gaat voeren voor Nederlandstalige ziekenhuizen? Of een andere mogelijkheid is natuurlijk het bouwen van een Vlaams ziekenhuis in de Rand. Ik weet niet waar er nu precies ziekenhuizen zijn, maar afgaande op het nieuwsbericht is de oostrand wellicht een goede locatie.

Als ik me niet vergis ontbrak het echter in Halle ook aan ambulances en lag dat aan de federale minister van Volksgezondheid. Toch wel een vreemde post in de federale regering voor een bevoegdheid die eigenlijk bij de gemeenschappen hoort te liggen.

Citaat:
Het grote probleem met de taalwetgeving is dat er nergens in de wet hefbomen of strafbepalingen staan. Er kan wel klacht worden ingediend bij een comité en die kan dan een advies geven of uitspraak doen, maar daarmee is de kous af.
Een reden te meer om een eigen net van gezondheidszorg in te richten. Als er aparte katholieke en openbare ziekenhuizen kunnen zijn, mogen aparte Nederlandstalige en Franstalige ziekenhuizen ook geen probleem zijn.
Oud 4 maart 2006, 18:43   #89
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Maar wat met Brussel? Het kan toch niet dat ze de Nederlandstalige Brusselaars naar Halle voeren, en zijn Franstalige buur naar Brussel? Als Vlaanderen extra eigen Nederlandstalige ziekenhuizen in de rand zet, dan zet dat de deuren verder open naar een ééntalig Franstalig Brussel.
Brussel is tweetalig, en dus moeten de Vlamingen er maar op toezien dat die taalwetgeving gerespecteerd wordt.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 4 maart 2006 om 18:43.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 18:48   #90
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik vind het een zéér spijtige zaak dat een 'gemiddelde Waal' zich in slechts één van de drie nationale talen kan uitdrukken. Een 'gemiddelde Vlaming' kan zich in alle drie talen uitdrukken.
Wallonië zou beter zijn taalonderwijs reorganiseren (lees : NL als eerste vreemde taal) !
Taalrijkdom maakt cultuurrijkdom. Taalrijkdom verbreedt je... Eéntaligheid vernauwt... Verengt...

Laatst gewijzigd door job : 4 maart 2006 om 18:56.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 18:52   #91
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar wat met Brussel? Het kan toch niet dat ze de Nederlandstalige Brusselaars naar Halle voeren, en zijn Franstalige buur naar Brussel? Als Vlaanderen extra eigen Nederlandstalige ziekenhuizen in de rand zet, dan zet dat de deuren verder open naar een ééntalig Franstalig Brussel.
Brussel is tweetalig, en dus moeten de Vlamingen er maar op toezien dat die taalwetgeving gerespecteerd wordt.
Er lijkt mij niets op tegen om Nederlandstalige ziekenhuizen in Brussel op te richten. Er is er nu eentje dacht ik, in Jette, maar gezien de regiofunctie van Brussel kunnen daar zeker wel een of twee ziekenhuizen bij. Een ziekenhuis in de Rand noemde ik alleen als alternatief, omdat ik vermoed dat veel Nederlandstalige patiënten uit de Rand komen en een ziekenhuis daar de afstand tot die patiënten zou verkorten.

Een andere mogelijkheid is het oprichten van gescheiden afdelingen binnen één ziekenhuis, maar dat zal organisatorisch misschien niet zo goed werken.
Oud 4 maart 2006, 18:55   #92
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Er lijkt mij niets op tegen om Nederlandstalige ziekenhuizen in Brussel op te richten. Er is er nu eentje dacht ik, in Jette, maar gezien de regiofunctie van Brussel kunnen daar zeker wel een of twee ziekenhuizen bij. Een ziekenhuis in de Rand noemde ik alleen als alternatief, omdat ik vermoed dat veel Nederlandstalige patiënten uit de Rand komen en een ziekenhuis daar de afstand tot die patiënten zou verkorten.

Een andere mogelijkheid is het oprichten van gescheiden afdelingen binnen één ziekenhuis, maar dat zal organisatorisch misschien niet zo goed werken.
Er zijn meerdere nederlandstalige ziekenhuizen zoals idd het UZ Jette, of Sint-Jan in Brussel. Wat mij wel opvalt is dat het nederlandstalige personeel de franstaligen steeds te woord kan staan in het frans.

Oud 5 maart 2006, 09:53   #93
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Het is gewoon wraakroepend dat anno 2006 nederlandsonkundige mugs nog kunnen opereren op Vlaams grondgebied.
Vlamingen dragen elk jaar 12 miljard euro af aan Walen en consoorten.
Maar Franstalige mug interventies in de Rand onnodig maken (en zelfs verbieden) , daar is geen geld voor.
Alle schuld in deze betreft de Vlamingen.
Klootjesvolk.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 22:29   #94
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Klootjesvolk.
Dat maken ze toch echt van zichzelf.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2006, 16:13   #95
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Er zijn meerdere nederlandstalige ziekenhuizen zoals idd het UZ Jette, of Sint-Jan in Brussel. Wat mij wel opvalt is dat het nederlandstalige personeel de franstaligen steeds te woord kan staan in het frans.
Sint-Jan lijkt me een tweetalig ziekenhuis, als je de Franse pagina kiest wordt zelfs de naam van het ziekenhuis Franstalig.

Ik denk dat het belangrijk is als er meer ziekenhuizen onder Vlaamse leiding komen. Dat moet toch mogelijk zijn? Als je protestants bent en je woont in Rotterdam, kun je naar het protestants-christelijke Ikazia Ziekenhuis, als je katholiek bent en je woont in Rotterdam kun je naar het (althans in naam) katholieke Sint Franciscus Gasthuis, maar als je Nederlandstalig bent en je woont in (de buurt van) Brussel moet je soms genoegen nemen met een Franstalig ziekenhuis. Dat slaat toch nergens op?! Voor goede medische zorg is taal toch wel vele malen belangrijker dan religie.
Oud 7 maart 2006, 16:42   #96
van Maerlant

Standaard

Nee, Sint-Jan is ééntalig nederlandstalig. Omdat zoveel patiënten anderstalig zijn, is hun site daarop voorzien.

Als ik morgen een auto-ongeluk zou hebben, zou ik naar het frantalige Erasmus gevoerd worden (het ziekenhuis van het beroemde 'laat die Vlaming maar creperen').
Oud 7 maart 2006, 16:49   #97
Dimitri

Standaard

Citaat:
Nee, Sint-Jan is ééntalig nederlandstalig. Omdat zoveel patiënten anderstalig zijn, is hun site daarop voorzien.
Waarom hebben ze dan een tweetalige naam? In de lijst van Brusselse ziekenhuizen staan er ook veel die alleen een Franse naam hebben.

Citaat:
Als ik morgen een auto-ongeluk zou hebben, zou ik naar het frantalige Erasmus gevoerd worden (het ziekenhuis van het beroemde 'laat die Vlaming maar creperen').
Sterkte alvast.
Oud 7 maart 2006, 16:54   #98
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Waarom hebben ze dan een tweetalige naam? In de lijst van Brusselse ziekenhuizen staan er ook veel die alleen een Franse naam hebben.
Omdat Nederlandstalige ziekenhuizen de moeite doen alle patiënten ter wille te zijn. Franstaligen hebben nog steeds het arrogatie-probleempje. Zoiets van 'eigen taal eerst'.

Citaat:
Sterkte alvast.
Zou ik zeker nodig hebben. Ik denk dat ik zo snel mogelijk overplaatsing naar UZ Gasthuisberg zou vragen.

Oud 7 maart 2006, 17:03   #99
Dimitri

Standaard

Citaat:
Omdat Nederlandstalige ziekenhuizen de moeite doen alle patiënten ter wille te zijn. Franstaligen hebben nog steeds het arrogatie-probleempje. Zoiets van 'eigen taal eerst'.
Een tweetalige naam is toch nergens voor nodig? Als je een Nederlandstalig ziekenhuis bent, moet je dat ook uitdragen. Er zijn trouwens zoveel namen in Brussel uitsluitend in het Nederlands (of waar in het Frans hooguit de verouderde Nederlandse spelling voor gebruikt wordt). Die namen vormen toch ook geen probleem?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be