![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Is de islam een godsdienst? | |||
De islam is een godsdienst |
![]() ![]() ![]() |
24 | 52,17% |
De islam is geen godsdienst |
![]() ![]() ![]() |
14 | 30,43% |
Weet het niet |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,35% |
De islam is geen godsdienst want god bestaat niet |
![]() ![]() ![]() |
6 | 13,04% |
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En waaruit u zich baseerde is ook nooit geweten .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
|
![]() Volgens u. zie mijn hierboven geciteerde texten.
![]() |
#83 |
Minister
|
![]() Er is ook een sterk anti-westers sentiment aanwezig bij veel mensen in Brazilië, waar ik deze zomer vrijwilligerswerk heb gedaan. Hoe zou je dat verklaren?... is elk anti-westers gevoel het gevolg van het feit dat wij het gewoon zoveel beter doen en er een soort vorm van jaloezie bestaat, of zou het toch ook te maken kunnen hebben met de manier waarop Europa en later ook de VS zich hebben gedragen tov minder ontwikkelde landen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Minister
|
![]() Daarmee ben ik het roerend eens.
Laatst gewijzigd door Casca : 22 maart 2006 om 18:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En inderdaad, toen hij het fortuin van zijn vrouw onder controle had heeft hij dat misbruikt om er allerlei ongeoorloofde dingen mee te doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister
|
![]() Lincoln, als ik nu van mezelf vertel dat ik een mooie, schatrijke, adonis ben, aan wiens voeten alle moslimah's om een plaatsje vechten, en die verder zonder enige fout is, een intelligentiequotient heeft van 148 en alles weet, dan geloof jij dat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je stelling is een lachertje, Casca. Zeker als het met mijn tweede thuisland Brazilië te maken heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
|
![]() Dus je baseerd zich hierop.
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 22 maart 2006 om 18:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
|
![]() Basy lys is niet meer je gepaste nicknaam, laizy lys zal goed bij u passen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Minister
|
![]() [SIZE="1"]je "baseert"[/SIZE]
Ik baseer me op het feit dat geen enkele bron op zich betrouwbaar is. Geloof je wat Basy Lys hierboven over hemzelf schrijft? Geloof je wat de koran over zichzelf schrijft? Laatst gewijzigd door Basy Lys : 22 maart 2006 om 18:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() En dat is je regel ??
![]() |
#95 |
Minister
|
![]() Is dat het enige antwoord wat je kan verzinnen op:
1. Geloof je wat Basy Lys hierboven over hemzelf schrijft? 2. Geloof je wat de koran over zichzelf schrijft? (Tiens, zit er in deze onschuldige vraagjes een "regel"? Een mohammedaanse?) Laatst gewijzigd door Basy Lys : 22 maart 2006 om 19:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
|
![]() Idd,Ik geloof in de koran van alif-laam-miem tot wannass. En ik geloof niet in basy lys. Ik geloof dus in wat ik wil een ben daar vrij in zoals jij ook gelooft in wat jij wilt en u bent daar vrij in,.
![]() |
#97 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum,
alhamduli'llahu rabin alameen. het is een schitterend wonder dat je in de koran gelooft. de koran is een heilig boek, het is het woord van god. doorheen de koran spreekt god tot iedere mens. alhamduli'llah. maar de formulering dat je het boek van alif-laam-miem tot wanass gelooft doet me toch een paar vragen stellen. een handleiding voor een ingewikkelde machine kun je van begin tot einde geloven (en geloof je ook best van begin tot einden, anders zul je nooit met de machine kunnen werken) maar een heilig boek werkt niet zo. het is alleen door het woord van god steeds opnieuw tot je te laten komen dat je het kunt laten leven. de koran geloven betekent vooral goed leven en nabijheid met god proberen na te streven. letterlijk geloof helpt daar misschien heel soms bij, maar vaak wordt het op den duur meer een hindernis dan een zegen. dit is mijn mening maar he. assalaam alaikum, redwasp |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum,
>> Tiens, zit er in deze onschuldige vraagjes een "regel"? waarschijnlijk wel. als er niet een soort regel in die vraagjes verscholen zou zitten zou niemand weten hoe hij ze moet oplossen (hoe hij aan de slag moet gaan om een antwoord te geven). de regel zit echter niet expliciet in de vragen zelf, hij zit veeleer in de context van waarin ze voorkomen. het is een grammaticale regel die iedereen die de vraag snapt (de vraagvorm kent en de spelregels van het taalspel waarin die voorkomt) instaat stelt de vraag te beantwoorden. dit wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen een juist antwoord kan formuleren, maar hij kan EEN antwoord formuleren, hij weet hoe een antwoord eruit moet zien. als ik jouw eerste vraag zou beantwoorden met "ja" dan kun je daar dit of dat bij denken, je kunt je ahw een mening van mijn mening vormen. je kunt het er tot op zekere hoogte mee eens zijn of niet. als ik ze beantwoord met "42", "mijn grootmoeder", "twee liter halfvolle melk en een groot wit gesneden", dan weet je dat ik niet weet hoe jouw vraag in mekaar zit. je kunt je geen mening meer vormen van mijn mening, want je kunt met mijn antwoord niets aan (het is als een full house bij het schaken). je kunt het niet met mij eens zijn of niet. mijn antwoord kwam niet tot stand binnen dezelfde spelregels als jouw vraag. (het verschil tussen de verkeerde knop gebruiken op de afstandsbediening en waspoeder in de tv doen) de regel stelt jou dus ook in staat om een zinnig (al dan niet correct) antwoord van een onzinnig te onderscheiden. jij kent dus die regel zelf ook, zonder dat je hem expliciet kunt formuleren, misschien, maar je kent hem. anders zou je nooit de vraag "Is dat het enige antwoord wat je kan verzinnen op: / 1. Geloof je wat Basy Lys hierboven over hemzelf schrijft? / 2. Geloof je wat de koran over zichzelf schrijft?" kunnen stellen. maar deze opmerking was natuurlijk geheel terzijde, hoewel ze leuke denkpaden opent over de vraag wat er gebeurt wanneer het misgaat. zou het kunnen zijn dat jij nederlands spreekt en ik een taal die we nederlands# kunnen noemen. die twee talen overlappen mekaar bijna volledig, behalve hier en daar een gat. jouw vraag uit het nederlands heeft in dat geval een equivalent in het nederlands# die bijvoorbeeld in het nederlands "hoe veel koorts had je?", "wie is dat op die foto" of "ïk ga boodschappen doen, moet ik iets voor je meebrengen?" betekent. kan zoiets (ik vraag niet of zoiets in de praktijk voorkomt, maar vraag of het toeval is dat het niet voorkomt (zoals het toeval is dat er geen eenhoorns bestaan, maar niet dat er geen perpetuum mobile bestaat)). en hoe werken onze grammatikale spelregels in dat geval, of beter hoe geraken ze dan in de knoop. leuke vraagjes om over na te denken voor we gaan slapen zou ik zo zeggen. goede nacht, lieve vrienden. assalaam alaikum, redwasp >> Een mohammedaanse? Laatst gewijzigd door redwasp : 23 maart 2006 om 04:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 23 maart 2006 om 14:35. |
|
![]() |
![]() |