Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2006, 17:52   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nee, maar juridisch doet dit wellicht niet veel ter zake. Als die werkgevers zeggen dat ze liegt dan staat de zaak juridisch wellicht nergens.
Dat doet er hier ook niet toe. U stelde gewoon de mededeling in vraag dat ze om die reden ontslagen is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 17:55   #82
zorlac
Parlementsvoorzitter

zorlac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Truder Bekijk bericht
Die Poolse?
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 17:56   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In 1974 waren de mensen gemiddeld minder geschoold dan nu en was er geen werkloosheid, nu zijn er dan meer dan een miljoen.
Blijkbaar gelooft u dus dat het communistisch systeem kon blijven werken. Het is ineengestort, wat het beste bewijs is van het onwerkbare. Er was immers enorm veel verdoken werkloosheid. Ik herinner me trouwens mijn reis naar Polen nog toen het nog communistisch was. Daarbij gingen we op een bepaald naar een bakkerij. We gingen toen onmiddellijk naar de toonbank, maar we werden kordaat teken gedaan dat we dit niet mochten. Toen bleek dat we eerst een papiertje hoorden te halen aan een soort loketje aan de zijkant van de bakkerij. Op dat papiertje stonden de verschillende broodsoorten en gebak die men er verkocht. Vervolgens moesten we hierop de gevraagde soort aanduiden, bij iemand anders laten afstempelen, vervolgens naar de toonbank gaan en erna bij nog iemand anders afrekenen. In totaal werkten er daar dus vijf mensen: eentje om de papiertjes af te geven, een om die af te stempelen, een om af te rekenen en twee aan de toonbank. De reinste verdoken werkloosheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 18:05   #84
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar gelooft u dus dat het communistisch systeem kon blijven werken. Het is ineengestort, wat het beste bewijs is van het onwerkbare. Er was immers enorm veel verdoken werkloosheid. Ik herinner me trouwens mijn reis naar Polen nog toen het nog communistisch was. Daarbij gingen we op een bepaald naar een bakkerij. We gingen toen onmiddellijk naar de toonbank, maar we werden kordaat teken gedaan dat we dit niet mochten. Toen bleek dat we eerst een papiertje hoorden te halen aan een soort loketje aan de zijkant van de bakkerij. Op dat papiertje stonden de verschillende broodsoorten en gebak die men er verkocht. Vervolgens moesten we hierop de gevraagde soort aanduiden, bij iemand anders laten afstempelen, vervolgens naar de toonbank gaan en erna bij nog iemand anders afrekenen. In totaal werkten er daar dus vijf mensen: eentje om de papiertjes af te geven, een om die af te stempelen, een om af te rekenen en twee aan de toonbank. De reinste verdoken werkloosheid.
En wie bakte er dan brood ?
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 18:08   #85
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben op de hoogte van deze manier van werken. Volgens mij had men het best anders kunnen doen. Nu zo absurd was het nu ook weer niet hoor. Het was een overdreven implementatie van het taylorisme (opdeling van arbeid in zeer specifieke taken). Maar bon volgens u was België in 1974 een communistisch land of welk punt wil je hier eingelijk maken? In kapitalistisch België waren er in 1974 quasi geen werklozen daar waar dat er in kapitalistisch België anno 2006 meer dan een miljoen zijn. Ik zie de relevantie van de manier waarop ze in Polen hun brood aan de man brachten in de jaren voor 1989 dan ook niet in voor deze discussie.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 18:13   #86
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Als men de verdoken werkloosheid in het PS-paradijs eens zou bekijken, dan vallen we ook allemaal van onze stoel .

Zo te zien hebben er hier weinig het "genoegen" gehad een bezoekje te brengen aan zo'n communistisch paradijsje toen ze nog volop floreerden. Ik wel: het paradijs van Roemenië!
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 18:29   #87
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als men de verdoken werkloosheid in het PS-paradijs eens zou bekijken, dan vallen we ook allemaal van onze stoel .

Zo te zien hebben er hier weinig het "genoegen" gehad een bezoekje te brengen aan zo'n communistisch paradijsje toen ze nog volop floreerden. Ik wel: het paradijs van Roemenië!
Misschien moet u nu eens een bezoek brengen aan het kapitalistisch paradijs Roemenië. Er leven meer kinderen onder de grond in Boekarest dan er boven. Nu, dat ligt wellicht niet aan het systeem maar aan de mensen.
Oud 3 juni 2006, 19:01   #88
Nicolas
Burgemeester

Nicolas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom schakelt het VB nooit advocaten in om de duizenden allochtonen die niet worden aangenomen omwille van hun huidskleur te verdedigen? Nee, constant mekkeren dat bazen mogen aannemen wie ze willen en waarom ze willen en hen mogen ontslaan wanneer ze willen en waarom ze willen maar nu één van hen slachtoffer wordt van discriminatie van een werkgever de grote kanonnen boven halen en de martelaar spelen. Zo kennen we hen. Als een een patroon geen allochtonen aanneemt omdat de klanten dat niet zouden willen dan is het gek van de dam als men daar een opmerking over maakt maar als een patroon een werknemer ontslaat omdat de klanten haar niet zouden willen dan is het gek evenzeer van de dam. 2 maten en 2 gewichten.
ik heb ook deze indruk dat er met 2 maten en 2 gewichten wordt gewerkt
dit is zo bij het thema vrije meningsuiting
dit is zo bij het thema racisme
dit is zo als je bekijkt voor wie ze beweren op te komen en als je kijkt voor wie ze eigenlijk het meest iets doen
zeggen voor arbeiders opkomen en eigenlijk continu heulen met patronaat
enz
Nicolas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2006, 23:04   #89
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Daarbij gingen we op een bepaald naar een bakkerij. We gingen toen onmiddellijk naar de toonbank, maar we werden kordaat teken gedaan dat we dit niet mochten. .
Ik ben in '73 in de DDR geweest, voor drie weken, niet als toerist maar als een soort begeleider van een ongeregelde groep Brusselse kinderen, echte ketjes, die waren samengetrommeld door het uit WO II daterende 'Onafhankelijkheidsfront' om in de buurt van Suhl deel te nemen aan een 'internationaal jeugdkamp'. Er waren daar échte communistische jongeren uit de USSR, de DDR en Italië, en nepcommunisten uit België, Denemarken en Polen. Dat was interessant. En het was geweldig hoe die Russen 's avonds vodka konden blijven drinken.

Ik had in mijn valies een paar oude basketters meegenomen, met het oog op de geplande bostochten. Die had ik in een stuk krantenpapier gewikkeld. Bij de eerste halte in de DDR werd de hele trein doorzocht, met zaklampen onder de banken geschenen en zo, en ook onze bagage werd volledig doorsnuffeld. Het stuk gazet dat rond mijn basketters zat werd in beslag genomen: "Wir brauchen keine kapitalistische Zeitungen", zo werd me meegedeeld.

Een herinnering die me sterk is bijgebleven was de aanblik van de vitrine van een plaatselijk DDR-bakkerijtje, dat mijn hongerige aandacht had getrokken. In de vitrine lagen enkele broden, die heel duidelijk met een stoflaag waren bedekt. De DDRers hadden ook een eigen soort cola, met een petroleumsmaakje. De voorbijrijdende auto's en autobussen lieten onwaarschijnlijke donkere rookwolken achter, en toen ik naar de gevolgen daarvan informeerde werd ik gerustgesteld met de woorden: "Der Wald säubert alles" (de streek rond Suhl is zeer bosrijk).

De mensen waren heel lief, en na een week of twee drie ook vertrouwelijk. Ik kreeg toen de schatting te horen, dat zo'n 70% tegen het regime was. Van dat tikettensysteem heb ik niets gemerkt. Er bestonden wel speciale winkels waar je enkel met Westerse deviezen allerlei luxeproducten kon kopen. Ik kreeg dan ook dagelijks besmuikte vragen om DDR-marken tegen BFr te wisselen, aan heel extreme koersen.
Oud 3 juni 2006, 23:12   #90
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Misschien moet u nu eens een bezoek brengen aan het kapitalistisch paradijs Roemenië. Er leven meer kinderen onder de grond in Boekarest dan er boven. Nu, dat ligt wellicht niet aan het systeem maar aan de mensen.
Ik ken de toestanden in Roemenië niet. Zaten die kinderen ten tijde van Ceau?escu boven de grond?
In Sofia, hoofdstad van het kapitalistische paradijs Bulgarije, ben ik enkele maanden geleden kort geweest. Van kinderen die leven onder de grond heb ik niets gemerkt, maar dat is logisch, want ik ben zelf boven de grond gebleven. Wel bleek het hotel waarin ik verbleef nogal maffieus.
Oud 3 juni 2006, 23:19   #91
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
(Jan van den Berghe: )Daarbij gingen we op een bepaald naar een bakkerij. We gingen toen onmiddellijk naar de toonbank, maar we werden kordaat teken gedaan dat we dit niet mochten. Toen bleek dat we eerst een papiertje hoorden te halen aan een soort loketje aan de zijkant van de bakkerij. Op dat papiertje stonden de verschillende broodsoorten en gebak die men er verkocht. Vervolgens moesten we hierop de gevraagde soort aanduiden, bij iemand anders laten afstempelen, vervolgens naar de toonbank gaan en erna bij nog iemand anders afrekenen. In totaal werkten er daar dus vijf mensen: eentje om de papiertjes af te geven, een om die af te stempelen, een om af te rekenen en twee aan de toonbank ....

(solidarnosc: ) Nu zo absurd was het nu ook weer niet hoor.
Hoe komt het dat ik dit laatste zinnetje zo absurd vind?

Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 3 juni 2006 om 23:20.
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 00:33   #92
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Staat in GvA.
Mijn dank hiervoor. Ik heb het artikel gevonden. Schandalig...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 00:36   #93
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als één lid van het VB wordt ontslagen omwille van het feit dat ze lid is van het VB is dat het resultaat van een "haatsfeer". Als 10.000den allochtonen niet aan de bak komen is dat dan omwille van een genetische eigenschap van de Vlaamse werkgevers?
Of omwille van gebrekkige scholing ?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 juni 2006, 00:40   #94
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welk soort contract had ze? Ik kan me niet echt een type contract herinneren waarin men een reden moest opgeven maar bon arbeidsrecht zit tamelijk ver. Ik kan me echter niet echt inbeelden dat een werkgever stom genoeg is om het lidmaatschap van een politieke partij als argument daarin te gebruiken tenzij ze gratis advertenruimte op het oog had in De Morgen en/of bladen van het VB.
De reden is wel degelijk belangrijk in wettelijk opzicht. Je kan ontslag wegens dringende reden inroepen (waarbij het hier en nu niet langer mogelijk is om nog met die werknemer samen te werken) en dan kan je je er vanaf maken zonder ontslagpremie. In andere gevallen heeft de werknemer recht op een ontslagpremie die niet gering is.

Als ik nu eindelijk mijn echte commentaar op deze zaak mag geven :

Schandalig. Een studente die haar studies aan het betalen is met geld uit weekendwerk op straat zetten (terwijl ze wel erg capabel was, zo mag blijken), is walgelijk. Gewoon omdat deze dame deel uitmaakt van een politieke partij. De opzet van de media en politieke hetze is geslaagd : VB'ers zijn tweederangsburgers geworden waarop je kan schijten. Het autoritaire van links heeft zijn lusten kunnen botvieren.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 juni 2006, 01:18   #95
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
De reden is wel degelijk belangrijk in wettelijk opzicht. Je kan ontslag wegens dringende reden inroepen (waarbij het hier en nu niet langer mogelijk is om nog met die werknemer samen te werken) en dan kan je je er vanaf maken zonder ontslagpremie. In andere gevallen heeft de werknemer recht op een ontslagpremie die niet gering is.

Als ik nu eindelijk mijn echte commentaar op deze zaak mag geven :

Schandalig. Een studente die haar studies aan het betalen is met geld uit weekendwerk op straat zetten (terwijl ze wel erg capabel was, zo mag blijken), is walgelijk. Gewoon omdat deze dame deel uitmaakt van een politieke partij. De opzet van de media en politieke hetze is geslaagd : VB'ers zijn tweederangsburgers geworden waarop je kan schijten. Het autoritaire van links heeft zijn lusten kunnen botvieren.

Werkgevers kunnen zonder probleem met de zegen van het Vlaams Belang 10.000den allochtonen discrimineren zoveel ze willen en nu ze opeens zelf ervaren wat het is om gediscrimineerd te worden is zowaar het einde der tijden aan gebroken. Ik ken een dozijn kameraden die omwille van hun politieke overtuigingen de laatste jaren op straat zijn gezet en de wereld is niet gestopt met draaien. Ten andere. Ze is door 2 patroons aan de deur gezet en maken die nu ook al deel uit van de autoritaire linkerzijde?

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 4 juni 2006 om 01:29.
Oud 4 juni 2006, 02:05   #96
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Werkgevers kunnen zonder probleem met de zegen van het Vlaams Belang 10.000den allochtonen discrimineren zoveel ze willen en nu ze opeens zelf ervaren wat het is om gediscrimineerd te worden is zowaar het einde der tijden aan gebroken. Ik ken een dozijn kameraden die omwille van hun politieke overtuigingen de laatste jaren op straat zijn gezet en de wereld is niet gestopt met draaien. Ten andere. Ze is door 2 patroons aan de deur gezet en maken die nu ook al deel uit van de autoritaire linkerzijde?
Wacht even. Je werft aan wie je wil. Daar ben ik het mee eens. Maar iemand ontslaan waarover je tevreden bent omwille van politieke voorkeur ? Kijk er je eigen geweten eens op na. Kan dat ?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 juni 2006, 02:19   #97
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Wacht even. Je werft aan wie je wil. Daar ben ik het mee eens. Maar iemand ontslaan waarover je tevreden bent omwille van politieke voorkeur ? Kijk er je eigen geweten eens op na. Kan dat ?
Ik ken een dozijn mensen die ontslagen zijn omwille van hun poltieke voorkeur. Kan het? Blijkbaar wel. Er worden wekelijks mensen ontslagen omwille van hun lidmaatschap van een vakbond. Kan het? Blijkbaar wel. Keur ik dit goed. Uiteraard niet. In de paar jaar dat ik dit forum bezoek is dit echter wel de allereerste keren dat mensen ter rechterzijde zich bekommeren om dit aspect van de arbeidswetgeving. Enfin, nooit te laat uiteraard.
Oud 4 juni 2006, 02:25   #98
zorlac
Parlementsvoorzitter

zorlac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als hun baas geen last zou krijgen met de politieke overtuiging van uw hardwerkende vrienden, kan ik mij moeilijk voorstellen dat hij hen zou ontslaan voor die reden.

Bij Aisha ligt de zaak anders, omdat door de haatcampagne van de voorbije weken haar werkgever (terecht) schrik had voor de reacties en mss wel aggressie/vandalisme.
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 02:36   #99
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Als hun baas geen last zou krijgen met de politieke overtuiging van uw hardwerkende vrienden, kan ik mij moeilijk voorstellen dat hij hen zou ontslaan voor die reden.

Bij Aisha ligt de zaak anders, omdat door de haatcampagne van de voorbije weken haar werkgever (terecht) schrik had voor de reacties en mss wel aggressie/vandalisme.
O ja. Het is de schuld van de "onbekenden". Laten we vooral niet de schuld steken op de mensen die haar effectief hebben ontslagen. Ik ken niet echt voorbeelden van ondernemingen/zaken waar VB'ers werken die de laatste jaren geconfronteerd geweest zijn met vandalisme? Kunt u me een voorbeeld geven. Ik kan er niet direct opkomen. Men kan het ook omdraaien. Het was maar even wachten vooraleer de eerste bussen toeristen zouden zijn afgezakt om de eerste zwarte VB'ster te gaan bezoeken. Kassa, kassa. Enfin, niet dat er ooit een tekort is geweest aan zwarten in het VB.

PS. Hoe lang is al bekend dat ze lid is van het VB? Ik heb er persoonlijk pas enkele dagen voor de eerste keer van gehoord.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 4 juni 2006 om 02:41.
Oud 4 juni 2006, 06:34   #100
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft u al eens met een Pool gesproken in ons land? Heeft u uberhaupt al eens met een Pool gesproken? Ik wel en die vinden het ook niet zo leuk om 1000den kilomoters te reizen en maanden van huis/thuis weg te zijn om hier voor een appel en een ei te gaan werken.
Dat "koek en een ei" is in Polen anders wel veel waard.
Ik kan makkelijk een pool vinden voor 2.5 € / uur maar dat is tegen mijn principes omdat ik uitga van het principe "werk voor eigen volk eerst" en gun het liever een Vlaming die al lang uitzoekt naar een job dan aan mensen die hun land ontvluchten.
Dat zij dat niet leuk vinden is hun probleem, niets tegen deze mensen maar ik heb schrik als duizenden naar hier komen dat er dan minder werk gaat zijn voor ons Vlamingen.
Er zijn nog een pak mensen in de rest van de wereld die geen werk hebben en die het slecht hebben, moeten we daarom het ons moeilijk maken en onze levensstandaard naar beneden halen door ze allemaal welkom te heten ?
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be