![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten kan men niets besluiten uitgaand van een enkele persoon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kortom, voor u is het precies is een kwestie van leven of dood, maar ik zie echt de noodzaak niet, want u kan die niet onder woorden brengen.
![]() |
![]() |
#83 |
Minister-President
|
![]() Niet gans West-Vlaanderen, maar toch een grote groep mensen. En die sturen blijkbaar ook naar elkaar berichtjes in het West-Vlaams. Het zegt in ieder geval veel over een evolutie die bezig is: streektalen keren terug, al was het maar omdat mensen er zich beter kunnen in uitdrukken dan in het Nederlands.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#85 |
|
![]() Op wat baseert u dat? Ik vroeg gewoon achter concrete bewijzen dat dit paradigma algemeen aanvaard is of niet... Ik bedoel, ik kan ook wel een geograaf vinden die beweert dat de aarde plat is, maar dat zegt niets over de algemeen aanvaardde toestand.
![]() |
#86 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
Kortom: het slaat andermaal op niets. Wat is nu het nut?
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem met veel Vlamingen is dat ze hun AN niet al te goed beheersen, daar waar de Nederlanders dat wel doen. De Nederlanders leeft dan ook al veel langer in een staatkundige omgeving waar er een natuurlijke band bestaat tussen de cultuurtaal (AN) en de streekgebonden uitingen ervan (dialect). Dat is niet de schuld van het AN, maar wel van de taalonvolwassenheid van een aantal Vlamingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben wel blij hoor. Maar heb je ergens een bron, een bewijsje, een wetenschappelijk onderzoekje dat staaft dat de streektalen weer aan een opgang bezig zijn ? Enfin... ik bedoel maar dat het mij niet erg overtuigt enkel en alleen omdat Mie Vogels dat 'gevoel' heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pfff... Dan leer je zo'n moeilijke taal, en dan kan je toch nog niet eens de films van Sephen Chow bedrijpen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nederlanders hebben nooit moeten vechten voor hun taal, en die is daardoor verloederd. Aangezien Vlamingen constant hebben moeten opboksen tegen het Frans, hebben ze hun taal beter onder de knie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
AN is een opgedrongen taal, een noodzakelijk kwaad misschien, en misschien zoals elke "cultuurtaal" (In Frankrijk heeft men ook niet overal une prononciation �* la Parisienne. Zoals Fernandel).
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 8 juni 2006 om 20:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Nederlands zit tussen die twee: men aanvaardt een variatie in de tongval, maar dan wel rond twee polen. Natuurlijk is ons AN niet opgedrongen, maar de culturele component naast onze dialecten. Het AN is immers juist ontstaan uit de Frankische dialecten, nl. Hollands, Brabants en Vlaams. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Europees Commissaris
|
![]() [quote]
Citaat:
Wat nu het dialect betreft. Het is niet mijn pleidooi dit te bannen. Persoonlijk vind ik de taal van de Westhoek en het echte Brussels prachtige dialecten. Maar je moet alles in zijn juiste context plaatsen. Als ik me buiten mijn gemeente verplaats, vind ik het een gebaar van elementaire beleefdheid steeds het AN te gebruiken als communicatiemiddel. Als ik hier op dit forum bepaalde mensen het dialect zie propageren als middel om bv. lokale TV-programma's te brengen kan ik alleen maar besluiten : arm Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zowel de doorsnee Vlaming als Nederlander (in de dorpen, op de markt) zullen tussentaal spreken als je hen vraagt AN te spreken. Maar als je het aantal Vlamingen bekijkt die AN kan, en het aantal Nederlanders dat AN kan, zal je volgens mij moeten constateren dat er procentueel veel meer Vlamingen zijn die AN kunnen spreken. Op de Nederlandse TV heb ik bijvoorbeeld nog nooit iemand AN horen praten (ik geef toe dat ik wel niet veel Nederlandse TV bekijk). Algemeen wordt daar zo'n soort Hillersum-taaltje gebrabbeld. Eerst zijn de Nederlanders gaan geloven dat dat taaltje AN zou zijn. Vandaag beginnen er blijkbaar ook al Vlamingen dat te geloven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Minister-President
|
![]() Die hebben nog nooit naar "Tien voor Taal" en "Het Groot Dictee" gekeken zeker.
Of hoe de karikatuur "Domme Belgen" bij sommigen leeft. Voor mij een zudoranz van de Carte �* la carte, liefst na de lunch. Kelnerin: alstubelieft (bij het opnemen van de bestelling). Hun spreken vreemd. Poepen doen ze anders dan ons.
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En neen, dat "poldernederlands" beschouw ik niet als AN. Er wonen evenwel nog Nederlanders buiten Holland, en wees gerust, uit ervaring weet ik maar al te best dat men op zovele plaatsen buiten Holland GEEN poldernederlands spreekt, maar weldegelijk nog AN. Ik raad u aan eens een gereformeerde eredienst te volgen in bijvoorbeeld Drenthe. U zult daar een predikant horen spreken in het plechtigste AN dat je nergens meer voor mogelijk houdt. De "ts" in politie is weldegelijk ook AN. Kijk maar eens na in het uitspraakwoordenboek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |