![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ik heb ook een eigen woning, (waaraan ik maandelijks een minimumloon aan afbetalingen aan besteed) mocht je denken...
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe meer kwaliteitseisen u aan een woning stelt hoe duurder ze wordt. Hoe duurder ze wordt hoe hoger de investering en die moet nu eenmaal renderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Waar zijn die daklozen? De 4 miljoen huizen die ons land rijk is verdwijnen niet. Indien de prijs te hoog is zouden ze geen koper meer vinden en zou de prijs dus dalen tot wanneer een koper wordt gevonden. Laatst gewijzigd door Christian Floru : 12 november 2006 om 23:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het blijft natuurlijk korte termijn denken, en het zorgt voor steeds breder wordende kloven tussen bevolkingsgroepen. En die zijn nooit te verantwoorden, hoeveel kwaliteitseisen je er ook bij sleurt. En om te antwoorden op je volgende vraag. Van mij mogen ze de prijzen bevriezen. Ik zal er zeker niet slechter door slapen. Integendeel, voor mij primeert het menselijke op dergelijke vlakken echt nog wel op het brute winstbejag. Daar onderscheidt iemand die zich bewust is van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid zich waarschijnlijk van het afgestompte specimen dat enkel om mededogen schreeuwt wanneer het zelf in een put valt. Ik heb er geen andere verklaring voor. En dat laatste mogen al die Mammon-aanbidders voor mijn part stoppen waar de zon niet schijnt.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moet ik eruit besluiten dat de woningen nog veel duurder moeten worden zodat er minder kunnen gebouwd worden. Kan ik inkomen. Citaat:
Maar dat gaat niet echt op, het is juist omdat de kloof kleiner wordt dat de kwaliteitseisen van bescheiden woningen stijgt Citaat:
Zonder winst geen spaarpotje voor de oude dag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Betaalbaarheidproblematiek Een vaststelling: alle huisvestingskosten zijn, over een langere periode bekeken, sneller gestegen dan de index van de consumptieprijzen. Dat geldt voor huurprijzen, algemene bouwkosten, verkoopprijzen van kleine en middelgrote woningen, en bouwgronden. De evolutie van de huur- en de verkoopprijzen van bestaande woningen is een indicatie van een verhoogde druk op de markt. Om dit samen te vatten met één cijfer: uit de enquêtes van het Centrum voor Sociaal Beleid blijkt dat de kosten voor eigendomsverwerving en de naakte huurkosten in de periode 1976-1992 met respectievelijk 62% en 46% boven op de levensduurte zijn gestegen. Dat de woonkosten vrijwel steeds sterker zijn gestegen dan de index van de consumptieprijzen is uiteraard af te lezen aan het aandeel van het gezinsinkomen dat aan wonen wordt gespendeerd. Betaalde een gemiddelde eigenaar in 1976 gemiddeld 11,8% van zijn beschikbaar inkomen af, dan steeg dit tot 18,1% in 1992 en 19,3% in 1997. De effecten op de huren zijn nog spectaculairder: over dezelfde periode zagen huurders hun woonkosten verdubbelen, van 12,2% in 1976 over 18,7% naar 24,3% in 1997. Er is eerder vastgesteld dat de huren vooral stegen op de slechte delen van de particuliere huurmarkt en voor de mensen met de laagste inkomens (Geurts, V. & R. van Dam, z.d.; zie ook De Decker, P., Meulemans, B. & V. Geurts, 1996). Het is echter niet omdat het aandeel van de woonkosten in het gezinsinkomen is toegenomen dat er betalingsproblemen zijn ontstaan, ook al omdat de verhoogde woonkosten vaak samengaan met een aanzienlijke toename van de gemiddelde grootte en kwaliteit van de woning. Betaalbaarheidproblemen ontstaan pas als de woonkosten een excessief hoog aandeel van het inkomen gaan vormen. In de regel nemen banken aan dat huishoudens een derde van hun inkomen aan de afbetaling van hun woning kunnen spenderen; in de sociale huursector is de limiet 20%. Deze normen zijn voor een stuk arbitrair; ze verschillen en evolueren van land tot land. In het doelgroepenonderzoek dat destijds in opdracht van N. De Batselier aan de UFSIA werd uitgevoerd, is 20% als norm gehanteerd (Meulemans, B., Geurts V. & P. De Decker, 1996a). Uit de cijfers die zo-even aan bod kwamen, blijkt dat een gemiddelde eigenaar met afbetalingslast minder dan deze norm betaalt: er rijst in de eigendomssector gemiddeld dus geen betaalbaarheidprobleem, wat te maken heeft met het feit dat een huishouden dat vandaag eigenaar wordt meestal over twee inkomens beschikt (Meulemans, B., Geurts V. & P. De Decker, 1996b). Dit gemiddelde cijfer neemt niet weg dat er eigenaars zijn met een afbetalingslast die hoger ligt dan 20%: dit aandeel bedraagt in 1997 35%, driemaal hoger dan twintig jaar geleden (12%). Anders gezegd: gemiddeld mag de afbetalingslast best draagbaar zijn, een steeds groter aandeel eigenaars met afbetalingslast lijkt de broeksriem te moeten aanhalen voor 'het eigen dak'. Het gaat in hoofdzaak om jonge afbetalers, dus gezinnen die in het begin van hun afbetalingsperiode zitten. Het beeld is voor de huurders minder gunstig: een gemiddelde huurprijs overschrijdt reeds de precaire norm. Van alle huurders betaalt in 1997 meer dan de helft, 51,4% om precies te zijn, meer dan 20% van hun inkomen voor hun huur. Dit aantal ligt meer dan viermaal hoger dan twintig jaar geleden (12,4% in 1976). http://www.fondationroibaudouin.be/f...b/NL/wonen.doc Deze studie bekijkt de evolutie tijdens de periode jaren 70 jaren 90. In de jaren zeventig waren er natuurlijk nog veel meer eenverdieners-gezinnen dan nu. Aangezien het kapitalistisch systeem in de toekomst bezwaarlijk drieverdieners-gezinnen zal uitvinden, (alhoewel, met de geldhonger van diegenen die het systeem draaiende houden valt natuurlijk niet te spotten, misschien kunnen we zoals in Amerika niet uitzonderlijk is met zijn allen 60 uur per week gaan werken) gaat ook deze categorie binnenkort dus de broeksriem mogen beginnen aansnoeren.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) Laatst gewijzigd door Nierika : 13 november 2006 om 00:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) Laatst gewijzigd door Nierika : 13 november 2006 om 00:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() gek dat wonen niet in de index-korf zit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De 20% norm is arbitrair. In Nederland is dat 30%. Sommige mensen hebben een te klein inkomen of zijn arm. De band met de huurprijzen is nogal onduidelijk, waarom het feit dat de broeksriem toegetrokken wordt niet op iets anders steken? De prijs van hun GSM bijvoorbeeld of de prijs van patatten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ge de vergelijking moest maken met de loonevolutie (wat trouwens correcter is - of is pc toch niet in alles correct ?), zou het beeldje er heel anders uitzien. En als ge uit het beeldje, de belastingen, en de kosten door meer regelgeving, ook nog eens zou elimineren, dan zou het er nog anders uitzien. Maar ik onthoud wel de lagere stijging van de huurkosten, tov van deze voor eigendomsverwerving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
300 miljoen Amerikanen leven over 't algemeen veel beter dan de rest van de wereld, ook Europa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Correctie: het is in Europa, met name Noorwegen, waar mensen over het algemeen best leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Heeft weinig belang hoe 4 miljoen mensen leven, als de andere 200 of 300 miljoen minder goed leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Universitas genoeg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Inderdaad, momenteel zeepbel. Toch te zien als momentopname |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu denk dat ne hoop ambtenaren ook wat teveel naar amerikaanse sites hebben gegoogeld, want ze zijn pardoef alles gaan verkopen, om daarna terug te huren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb je een goede bron die een prijsdaling hier voorspelt?
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 13 november 2006 om 23:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nooit gehoord van de vergrijzing ? Mijn gezond verstand zegt dat die mensen allemaal in een huis wonen. Als ze ouder worden gaan ze naar een bejaardenhuis of nemen hun intrek in een flat. |
|
![]() |
![]() |