![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 | ||||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#82 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Moeten deze democratisch verkozen worden? Hoegenaamd niet; die horen verkozen te worden oppbasis van competentie en/of eigen inbreng in dat bedrijf (anders kan je elke investering vergeten). En het wegnemen van concurrentie zal slechts voor één ding zorgen: een neerwaartse spiraal voor de consument. Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#83 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Een evenwichtsprijs door middel van concurrentie is een dikke cliché. Ik heb daar al iets over gepost in een andere topic:
Oorspronkelijk bericht door simon01 ![]() Stel dat Mc Donalds enorme winsten maakt. Dan zal er toch wel één ondernemer zijn die dit merkt en hamburgers zal produceren voor een iets lagere prijs, zodat nu alle hamburgerliefhebbers naar hem komen ipv naar McDonalds. Hij heeft toch liever alle klanten bij hem dan prijsafspraken te maken met McDO en veel minder klanten te hebben die weliswaar iets meer voor hun hamburger betalen. Toch vreemd dan dat er nergens goedkopere burgers opduiken. McDo heeft zoveel kaptiaal vergaard dat een goedkopere burger hun macht echt wel niet zal breken. Met hun systematische reclame blijven ze mensen aantrekken. In nagenoeg iedere wijk van de stad tref je wel een McDo aan. Iemand die een burger koopt, die wordt vrijwillig bestolen. McDo weet dat ze tot die bepaalde prijs kunnen gaan. Daar zal een goedkopere burger niets aan veranderen. Weliswaar krijgen ze steeds vaker met mededinging te kampen. Neem nu Quick in België. Die is sinds dit jaar groter dan McDo qua omzet. Ook zij beginnen kapitaal te vergaren en kunnen nu eindelijk de slag met McDo beginnen, in België althans als ze dat wensen. Maar Quick heeft jaren nodig gehad om die positie te bereiken. McDo heb je niet zomaar gebroken door een goedkopere burger op de markt te brengen. Daarenboven is de strategie die Quick nu aanneemt er niet meteen één van concurrentie. Zij richten zich eerder op een andere doelgroep, een meer Europees publiek. Waarom zouden ze aan een vermoeiende prijzenslag met een machtige gigant als McDo willen beginnen? Het is toch duidelijk dat het grootste kapitaal die slag wint. Als beiden winst kunnen maken, waarom niet dan? McDo zal die puist in Europa er momenteel wel bijnemen. België is immers het enige land in Europa waar McDo niet de marktleider is. Vrije markt = geloof op zich: laat me niet lachen. Hoewel er uiteraard wel elementen in de praktijk onder bepaalde omstandigheden toepasselijk kunnen zijn. Maar het kan nooit werken als een algeheel overkoepeldend systeem. Go suck on your economy. Economie is politiek, is mensenkennis. Laatst gewijzigd door MARE : 20 november 2006 om 12:27. |
|
|
|
|
|
#84 | ||||||
|
Parlementsvoorzitter
|
[quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.demorgen.be/telex/index.html?newsrss=B345008 Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#85 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Ik wil wel wat meer en dieper antwoorden maar ik moet dringend weg.
|
|
|
|
|
|
#86 |
|
Banneling
|
Citaat:
En toch vreemd dat zelfs een McDo alert blijft en continue acties onderneemt om te vernieuwe, te verbeteren en zo goedkoop mogelijk te zijn, niet? |
|
|
|
|
|
#87 | ||||||
|
Banneling
|
Citaat:
En waar nodig moet dat er aan geloven ja, net zoals logistieke kosten, kosten voor kwaliteit of het gebrek aan kwaliteit, marketing kosten, verkoopskosten... Wel een beetje meer dan jouw simpele loonkost en bijna allemaal kosten die tegen een delocalisatie pleiten. Citaat:
Citaat:
Verder doet je tweede opmerking weinig ter zake in je standpunt dat een bedrijf winst moet hebben om te overleven... Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#88 | |||||||
|
Parlementsvoorzitter
|
[quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 21 november 2006 om 19:11. |
|||||||
|
|
|
|
|
#89 | |||
|
Parlementsvoorzitter
|
[quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#90 | |||||||
|
Banneling
|
Citaat:
Maar goed, je snapt overduidelijk niet wat er in ene bedrijf speelt, en ik voel me niet geroepen om het blijven uit te leggen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Verder slaagt je analogie op weinig; er zit zelfs geen één punt van vergelijking in. Bovendien is iemand die zijn bdrijf opdoekt sowieso niet concurrentiëel meer. Citaat:
|
|||||||
|
|
|
|
|
#91 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Maar als jij werkelijk wil kiezen voor een economie die geheel gestuurd is door het volk, dan staat je een leuke uitdaging te wachten om investeerders te vinden. Ik investeer nergens in tenzij ik zicht heb op degelijke opbrengsten en ik inspraak heb (dominante inspraak zelfs wanneer ik de grootste aandeelhouder ben). Krijg ik die garanties niet,,dan is mijn geld sneller uit je bedrijf weg dan jij met je ogen kan knipperen. Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#92 | |||||||
|
Parlementsvoorzitter
|
[quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat jij hier zegt is dat een bedrijf dus zonder de mensen kan die aan de machines staan. Dit is bij mijn weten aleen mogelijk bij zelfstandigen waar de baas ook de arbeider is.Die analogie van mij verwijst naar de "we mogen alles doen (zoals ontslagen) om concurentiel te blijven" waar dit alemaal mee begon. Citaat:
Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 21 november 2006 om 20:37. |
|||||||
|
|
|
|
|
#93 | |||
|
Parlementsvoorzitter
|
[quote]
Jij stelde dat een verschil is tussen een vooruitgang te maken en eer te hebben gemaakt. ik stel nu dat het, het beste is om de stijgende welvaart die met die vooruitgang gepaard is ook gelijdelijk te laten meelopen Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#94 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Mischien een interesant link. waarin de bbtk de argumenten van een te hoge loonkost weerlegt.
klikken zeer interessant k Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 22 november 2006 om 17:39. |
|
|
|
|
|
#95 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Wie in de fabriek werkt en ziet wat er aan miljarden aan nutteloze investeringen wordt uitgegeven, lacht met dat loonkost-foefje. |
|
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
[quote]
[quote=GaRnaaLBeeR;2182649] Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#97 | ||||||
|
Banneling
|
Citaat:
Ook de stelling die je hier poneert is geen algemene waarheid. Goed loon en werkzekerheid kan voor gemotiveerd personeel zorgen, hetgeen op concurrentie-vlak een waanzinnig voordeel is. Je bekijkt het dus allemaal iets te simplistisch en vanuit een oogkleppenvisie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ja, je kan absoluut een kolossal bedrijf runnen, met weinig personeel. Gaat dat bij elk bedrijf? Nee, absoluut niet, maar er zijn er waar dat absoluut loopt. Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#98 | ||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Daarin geef je zelf aan dat er een cascadering zal moeten zijn van volmachten,,opdat niet iedereen samen in één zaal moet gaan beslissen. Citaat:
Je moet hoe dan ook ergens mee beginnen remember Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#99 | ||||
|
Parlementsvoorzitter
|
[quote]Dit punt begon met dat het wel of niet nodig is dat werknemers meer/harder of weet ik wat nog allemaal moeten doen, zodat ze een loonsverhoging, betere welvaart kunnen krijgen. ik meen mij te herinneren dat u het logisch vond dat men voor een verbetering in de welvaard meer in ruil zou moeten geven. Of vergis ik mij
Citaat:
Citaat:
Altijd confronterend als je naar je ijge spelings fouten moet kijken. Maar dat terzijde, ik probeerde in mijn post daar enkel duidelijk te maken dat het practisch onmogelijk is om zeer grote hoeveelheden mensen op één plaats te brengen en die dan maar hun plan te laten trekken. Wat ik mij voorstel is een bedrijf dat onder arbeiders controle staat, Zo iets als wat de arbeiders in Venezuella spontaan beginnen te doen. Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#100 |
|
Banneling
|
Garnalendokters zullen wss niet bestaan...
|
|
|
|