![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Enerzijds zijn ze de mening toegedaan dat het geen inhuurbaar instituut is (en terecht - wie van de RKK niet moet weten, moet er nadien ook niet komen aankloppen), anderzijds menen ze echter wel hun regeltjes te mogen opleggen aan diezelfde Jan en Alleman die van de RKK niet moeten weten. Ik heb zo'n vermoeden dat het een flink staaltje Jezuietenlogica gaat vereisen om dit INconsequent gedrag te vergoelijken...
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 28 december 2006 om 08:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Want het gaat hier om 2 verschillende zaken: Enerzijds is er de katholieke kerk, die tegenstander is van actieve euthanasie maar geen burgerlijke wetten kan uitvaardigen. Anderzijds is er het Italiaanse parlement dat verder gaat dan de katholieke kerk en zowel actieve en passieve euthanasie wettelijk strafbaar maakt.
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het feit dat jij een aanhanger bent van één bepaalde religie verschaft je evenwel NIET het recht om de aan jouw religie gekoppelde regeltjes door te trekken naar niet- of andersgelovigen. Zowel het poneren van de stelling dat niet-katholieken ook gehouden zijn aan de pauselijke richtlijnen inzake euthanasie, als de vele pogingen om door politieke beinvloeding deze religieuze regel verplicht op te leggen aan niet-katholieken, getuigt van een grenzeloze arrogantie.
![]() |
![]() |
#84 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ben je soms van plan te ontkennen dat het Vaticaan, wat betreft beinvloeding in het politieke stelsel van Italie, geen flinke vinger in de pap te brokkelen heeft? Zie ook de topic : http://forum.politics.be/showthread.php?t=71403
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 28 december 2006 om 09:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Even copy/paste uit de topic
http://forum.politics.be/showthread.php?t=71403 - de vrije keuze van euthanasie een draad waar we je op een gegeven ogenblik niet meer hebben gezien.... Citaat:
Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 28 december 2006 om 09:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Oops, error in post 80. Het citaat was van Judokus, niet van Labyrinth. Sorry.
![]() |
#87 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Moeten we dat regelen ? Moeten we zelfdoding beter begeleiden om de maatschappij te beschermen en de patiënt te helpen, dat is eigenlijk de vraag die je stelt denk ik. Waarom niet..... stap eens naar een dokter en vraag euthanasie. Volgens mij zal hij je tweemaal beter opvolgen. Als dokter zal hij veel meer naar jou luisteren en je helpen jouw problemen bespreekbaar te maken om ze eventueel op te lossen. Waarschijnlijk zal hij jou doorverwijzen naar een of andere dienst. Patiënt gered en maatschappij beschermd omdat je met deze vraag naar een dokter mocht stappen.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 28 december 2006 om 12:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De RKK, net zoals andere godsdiensten zijn dringend toe aan wat humanitaire evolutie. Ze zouden moeten inzien dat euthanasie geen moord is maar hulpverlening aan noodlijdenden die er uitdrukkelijk om vragen.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 28 december 2006 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het feit is en blijft dat die Italiaanse euthanasiewet gestemd werd door een democratisch verkozen parlement en niet door de rooms-katholieke kerk. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Of het Vaticaan een flinke vinger in de pap te brokkelen heeft wat betreft beïnvloeding van het politieke stelsel, weet ik niet. Wat moet ik me daar trouwens bij voorstellen? Dat parlementsleden gechanteerd worden door kardinalen?
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Om misverstanden te voorkomen. Soms laat ik mijn browser op forum.politics.be laat staan terwijl ik niet voor mijn computer zit.
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Inderdaad, en ook Piergiorgio Welby was welkom. Maar niemand kan verplicht worden om in het huis van God binnen te gaan, en voor zover ik weet was Welby daarin heel duidelijk: Hij wilde zelf niet binnengaan.
![]() |
![]() |
#95 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Inderdaad, nog niet zolang geleden zag ik op TV de reportage over de Nederlandse treinchauffeur, die (samen met andere treinchauffeurs) zijn werk -treinbestuurder was zijn droom sinds zijn kindertijd- had moeten opgeven, omdat hij het mentaal niet meer aankon. Hij had in zijn loopbaan al te veel mensen -zelfmoordenaars- onvrijwillig doodgereden. Vandaar ook mijn vraag. Je hele betoog heb ik gevolgd. Hierbij dan wel voorbehoud makend dat de 'jij' in je betoog niet persoonlijk over mij ging maar waarbij je hopelijk een 'men' bedoelde. Blijft dus mijn vraag: als na het hele doktersbezoek -huisdokter, psychiater en wat al meer-, de 'patient' nog altijd van oordeel is, dat hij/zij niet verder wil leven.... wat dan? Heeft hij/zij het recht om zichzelf te (laten) doden? Ik raak hier wel twee vlakken: Voor zover ik het weet, is er op het wettelijke vlak geen recht. Godsdienst ook niet, tenzij dan die zelfontploffers, die onmiddellijk naar de hemel gaan. Het is in feite een uitbreiding van euthanasie. Men is meer en meer overtuigd dat bij ongeneeslijke ziekten een euthanasie moet kunnen. Maar wat bij iemand zonder lichamelijke ziekte? Of is iemand, die niet meer wil leven, gelijk in een keer ongeneeslijk ziek? In dat geval zou euthanasie dus wel moeten kunnen?
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zeker voor de RKK heb je vrijwillig gekozen - OK ouders laten je dopen enz enz en er is de druk van familie en vrienden -, maar hoe dan ook: je hebt de vrijheid om bij deze godsdienst weg te gaan en te blijven verderleven (in tegenstelling tot islam). Je mag zelfs afsplitsen. Je wordt dan ge-excommuniceerd, en in vroegere (meer barbaarse ) tijden werden jij en je volgelingen dan veroordeeld en gefolterd en vermoord. Luther, Calvin en wie al meer. Nu word je enkel maar ge-excommuniceerd: Lefebvre. Maar uiteindelijk zal je dat worst wezen, weet je, omdat het toch nog altijd god is die de laatste oordeel uitspreekt. En DAT is een constante bij alle godsdiensten, dacht ik.
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote]
Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ieder individu beschikt over zijn/haar eigen lichaam en heeft bijgevolg het recht om al dan niet over te gaan tot het aanvragen van euthanasie. Er wordt niemand gedwongen, noch jij, noch ik, noch iemand anders. Er is alleen de vrije wil en de vrije keuze van iedereen. Bij jou is enkel de verplichting van toepassing. Citaat:
Citaat:
Wanneer iemand uit vrije wil - en ik herhaal uit eigen vrije wil - toetreedt tot de katholieke geloofsgemeenschap dient hij/zij de door het Vaticaan uitgevaardigde regels maar te aanvaarden. Zo ben jij enerzijds bvb verplicht om de regels inzake euthanasie te gehoorzamen. Fijn, geen probleem, ga je gang. Anderzijds, zoals reeds vele malen eerder vermeld, geldt die gehoorzaamheidsregel evenwel NIET voor niet-katholieken.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 28 december 2006 om 22:13. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |