Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2007, 22:43   #81
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Enkel een bindend referendum laat toe om vast te stellen hoeveel Vlamingen de splitsing van België daadwerkelijk zien zitten.

Deze man moet ik gelijk geven!
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 22:56   #82
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juvenalis Bekijk bericht
Deze man moet ik gelijk geven!
Heeft hij natuurlijk ook, alleen wil ik dan toch eerst een serieuze discussie over die toekomst.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 22:58   #83
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Nooit gedacht dat ik de liberalen ooit gelijk zou kunnen geven , maar Karel De Gucht heeft het bij het rechte eind wanneer hij op een duidelijke wijze de prioriteiten aanduidt ..
Om je op betere gedachten te brengen, hier een schitternde lezersbrief uit DS vandaag:

België en Darfour

Dat de problemen in België oneindig veel kleiner zijn dan die in Darfour zoals minister De Gucht zegt wordt zeker door iedereen beaamd. Als de problemen in België dan zo klein zijn echter, waarom raken ze dan niet opgelost? En als degenen die ze moeten oplossen, zoals Dhr. De Gucht het niet kunnen, zijn zij wel de geschikte mensen om het te doen.

En als diezelfde mensen niet in staat zijn zijn om die pietluttige problemen op te lossen, zijn zij dan de geschikte personen om de veel grotere problemen aan te pakken? Of is het zo dat aangezien de problemen zo klein zijn dat ze beter niet opgelost worden zoals de laatste acht jaren van paars?

En zijn die kleine samenlevingsproblemen dan niet hetzelfde fenomeen dat zich in het groot afspeelt in Darfour en nog vele andere gebieden? Namelijk het verzoenen van tegengestelde belangen.

Het moeilijke bij ons is dat de Vlaamse partijen o.a. deze van mijnheer De Gucht in het bijzonder zo slecht onderhandeld hebben in het verleden dat ze hun tegenstanders niets meer te bieden hebben

Laatst gewijzigd door luc broes : 4 september 2007 om 23:00.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 23:00   #84
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Hij probeert altijd ERGENS zijn gelijk te halen, nietwaar?
Hilarisch hoe sommigen hier hopeloos op de boodschapper proberen te schieten.

Ik heb niks te bewijzen, ik presenteer alleen de resultaten van een wetenschappelijke bevraging.

Daaruit blijkt dat 73% van de Belgen niks moet weten van een splitsing.

Ge doet daarmee wat ge wilt.

Ik concludeer daar uit: ahzo, allez zeg, 73% van de Belgen moet dus niks weten van een splitsing.

Voor de rest just nikske.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 23:59   #85
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Hilarisch hoe sommigen hier hopeloos op de boodschapper proberen te schieten.

Ik heb niks te bewijzen, ik presenteer alleen de resultaten van een wetenschappelijke bevraging.

Daaruit blijkt dat 73% van de Belgen niks moet weten van een splitsing.

Ge doet daarmee wat ge wilt.

Ik concludeer daar uit: ahzo, allez zeg, 73% van de Belgen moet dus niks weten van een splitsing.

Voor de rest just nikske.
Om het kort te zeggen: hoe 73% van de Belgen over de splitsing denken, doet er niet toe. Ook hoeveel % van de Belgen het land niet gesplitst willen zien is totaal onbelangrijk. Het enige wat telt is het percentage Vlamingen die de onafhankelijkheid zullen steunen als het erop aankomt. En de tendens ziet er helemaal niet rooskleurig uit voor de belgiscisten.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 5 september 2007 om 00:00.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 00:16   #86
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Om het kort te zeggen: hoe 73% van de Belgen over de splitsing denken, doet er niet toe. Ook hoeveel % van de Belgen het land niet gesplitst willen zien is totaal onbelangrijk. Het enige wat telt is het percentage Vlamingen die de onafhankelijkheid zullen steunen als het erop aankomt. En de tendens ziet er helemaal niet rooskleurig uit voor de belgiscisten.
Och geef het op, hij WIL het gewoon niet horen zoals zo veel Belgicisten.

Moesten 'de' Belgicisten het debat mat meer aangaan en proberen België te hervormen zodat er wat druk van de ketel gaat zou België nog enkele tientallen jaren kunnen voortbestaan. Maar als ze gewoon hun kop in het zand steken of nog erger iedereen die voor Vlaamse onafhankelijkheid is uitschelden voor egoïst, fascist of erger.. Tja dan zie ik die 40% 'fascisten' toch niet snel tot 'inkering' komen.

Leve de Belgicisten!
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 00:22   #87
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, en met dezelfde foutenmarge kunnen we ook hebben:

-65% Vlamingen tégen
-95% Walen tégen
-75% Belgen tégen

Het feit blijft gewoon overduidelijk: een ruime meerderheid van onze landgenoten is helemaal niet geïnteresseerd in separatistisch radicalisme.

't Is maar dat ge het weet.
En welke van die overige 65% is confederalist? Of wil gewoon meer bevoegdheden voor Vlaanderen?
Deze vraag werd natuurlijk niet gesteld.

En van het 1 komt het ander.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 06:06   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Och geef het op, hij WIL het gewoon niet horen zoals zo veel Belgicisten.

Moesten 'de' Belgicisten het debat mat meer aangaan en proberen België te hervormen zodat er wat druk van de ketel gaat zou België nog enkele tientallen jaren kunnen voortbestaan. Maar als ze gewoon hun kop in het zand steken of nog erger iedereen die voor Vlaamse onafhankelijkheid is uitschelden voor egoïst, fascist of erger.. Tja dan zie ik die 40% 'fascisten' toch niet snel tot 'inkering' komen.

Leve de Belgicisten!
Inderdaad, de beste ondergravers van België zijn de belgicisten en de Franstaligen met hun eeuwig "non". Indien de instellingen blijven zoals ze nu zijn, zullen de spanningen blijven oplopen en zal België uiteindelijk kraken omdat het niet meer bestand is tegen de voortdurende druk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 07:51   #89
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Het was natuurlijk te denken dat dit op een welles nietes spelletje ging eindigen.
Maar wat mij duidelijk is van die actie van de VRT is toch wel dat er inderdaad veel vlamingen eventueel willen splitsen maar weinig het geloofwaardig achtte. Aangezien er ook gevraagd werd of in 2020 Belgie nog zou bestaan waren velen vlamingen er van overtuigd dat dit het geval zou zijn.
Belgie zal blijven bestaan maar volgens mij in een confederale vorm en minder drastisch als velen geloven hier. Ik ben daar absoluut niet tegen, er zijn dus wel walen die daar in geloven
Opblazen van Belgie staat voor mij gelijk aan het opblazen van reputatie en economie en daar is geen enkele deelstaat voor te vinden.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 07:53   #90
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

40% in deze woelige tijd, het blijft veel. maar wat als er geen communautaire problemen zouden zijn?
Oud 5 september 2007, 08:08   #91
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
En dan nu een échte enquête, geen internet-polletje:

http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...nland/1.176573

Het is nu aan de leden van het politics.be forum om na te gaan of ze wel weten waarover ze spreken.

De Belgen zijn helemaal niet te vinden voor een splitsing. Wie dat wel probeert te beweren heeft een probleem.

dan is er niks op tegen een echt bindend referendum te houden hé
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 08:31   #92
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
40% in deze woelige tijd, het blijft veel. maar wat als er geen communautaire problemen zouden zijn?
Als België gesplitst is zouden er geen communautaire problemen meer zijn.
In het ander geval wèl.
Oud 5 september 2007, 08:33   #93
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Het was natuurlijk te denken dat dit op een welles nietes spelletje ging eindigen.
Maar wat mij duidelijk is van die actie van de VRT is toch wel dat er inderdaad veel vlamingen eventueel willen splitsen maar weinig het geloofwaardig achtte. Aangezien er ook gevraagd werd of in 2020 Belgie nog zou bestaan waren velen vlamingen er van overtuigd dat dit het geval zou zijn.
Belgie zal blijven bestaan maar volgens mij in een confederale vorm en minder drastisch als velen geloven hier. Ik ben daar absoluut niet tegen, er zijn dus wel walen die daar in geloven
Opblazen van Belgie staat voor mij gelijk aan het opblazen van reputatie en economie en daar is geen enkele deelstaat voor te vinden.
reputatie!!??
van eindeloos getouwtrek!
Oud 5 september 2007, 08:37   #94
Kaal
Minister-President

Standaard

Heb ik ook gemerkt. Bewijst net hoe oppervlakkig het Belgisch gevoel is, ook bij de topic starters.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 08:43   #95
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
reputatie!!??
van eindeloos getouwtrek!
Allee Luc ge zijt toch wel akkoord dat er een zekere branding is rond Belgie.
De reputatie van Belgie is nog steeds goed, als er geen oplossing komt zal het wel iets anders worden.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 09:31   #96
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, een internet-polletje is altijd volstrekt onbetrouwbaar en voldoet allerminst aan de meest basale regels van de statistiek en de survey-techniek.

Deze poll is wél wetenschappelijk.

En nu ziet ge dus duidelijk: de Belgen steunen helemaal geen splitsing.

Maar ik wil u in uw wereld laten hoor, geen probleem.
Dat is waar maar als men wilt dat die Belgen niet slinken dan moet de media meer haar best doen om de mensen ( de Vlamingen ) te overtuigen dat een splitsing niet in hun voordeel is. In het verleden heeft men de separatisten wat onderschat. Ze spelen in op de portemonnee van de Vlaming, en die is hypergevoelig.
Belgen zouden moeten inspelen op de kosten, de moeilijkheden, de verloren tijd en energie in een groeiende wereld van een eventuele splitsing.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 5 september 2007 om 09:33.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 09:38   #97
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Dat is waar maar als men wilt dat die Belgen niet slinken dan moet de media meer haar best doen om de mensen ( de Vlamingen ) te overtuigen dat een splitsing niet in hun voordeel is. In het verleden heeft men de separatisten wat onderschat. Ze spelen in op de portemonnee van de Vlaming, en die is hypergevoelig.
Belgen zouden moeten inspelen op de kosten, de moeilijkheden, de verloren tijd en energie in een groeiende wereld van een eventuele splitsing.
Jij plaatst je laatste hoop in propaganda.

Dat zal helemaal niet helpen, omdat het systeem zal blijven vastlopen.

Het enige wat kan helpen, is dat de Franstaligen zich bezinnen over de nieuwe rol die ze in België zullen moeten spelen. Ze moeten de overgang leren maken van een dominerende positie naar een positie die meer overeenkomt met de realiteit. De Belgische toekomst, if any, zal er een zijn waarbij de Franstaligen niet meer zullen kunnen rekenen op Vlaamse onderwerping.

En de Vlamingen moeten vanzelf leren stoppen met als een onderdrukte minderheid te denken en te handelen, en zelfbewust, evenwichtig en assertief de controle over België overnemen in plaats van weg te vluchten in hun schulp.

Gemakkelijk zal het niet zijn, een dekolonisatieproces is altijd pijnlijk en de afloop is onzeker. Maar het is de enige weg en de Belgicisten zouden daarbij kunnen helpen als ze willen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 5 september 2007 om 09:40.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 09:48   #98
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Onzin. Mij is nooit om instemming verzocht. Geen enkele van de tientallen miljoenen Vlamingen die tussen 1830 en nu geleefd hebben, trouwens.
Nou ja, niemand heeft de Vlamingen in 1814 ook gevraagd of ze wel onder Willem wilden komen

De meesten hadden liever weer onder de verre Oostenrijkers gekomen... doch die keuze werd hun niet gelaten.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 09:58   #99
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Jij plaatst je laatste hoop in propaganda.

Dat zal helemaal niet helpen, omdat het systeem zal blijven vastlopen.
Niet in propaganda, maar in harde feiten.
Citaat:
Het enige wat kan helpen, is dat de Franstaligen zich bezinnen over de nieuwe rol die ze in België zullen moeten spelen. Ze moeten de overgang leren maken van een dominerende positie naar een positie die meer overeenkomt met de realiteit. De Belgische toekomst, if any, zal er een zijn waarbij de Franstaligen niet meer zullen kunnen rekenen op Vlaamse onderwerping.
Rekent u dan nu op Franstalige onderwerping aan Vlaams gezag. Ik dacht dat alle Belgen gelijk waren voor de wet.

Citaat:
En de Vlamingen moeten vanzelf leren stoppen met als een onderdrukte minderheid te denken en te handelen, en zelfbewust, evenwichtig en assertief de controle over België overnemen in plaats van weg te vluchten in hun schulp.
Zijn de Vlamingen dan nog niet assertief genoeg ? Hoe hebben ze dan hun kapitaal verworven, door in een hoekje te kruipen

Citaat:
Gemakkelijk zal het niet zijn, een dekolonisatieproces is altijd pijnlijk en de afloop is onzeker. Maar het is de enige weg en de Belgicisten zouden daarbij kunnen helpen als ze willen
Voor gelijke rechten en vrede tussen alle Belgen, graag !

Laatst gewijzigd door labyrinth : 5 september 2007 om 10:03.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 10:07   #100
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Rekent u dan nu op Franstalige onderwerping aan Vlaams gezag. Ik dacht dat alle Belgen gelijk waren voor de wet.
Wel, dan hebt u verkeerd gedacht. De Belgen zijn sinds 1830 nooit gelijk geweest voor de wet. Laten we asjeblief de sprookjeswereld even verlaten en het over de rauwe werkelijkheid hebben.

Franstalige onderwerping? Neen, aanvaarding van het feit dat de Vlamingen de democratische meerderheid hebben en het gros van de Belgische economie overeind houden, volstaat.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be