![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Waar gaan de oostkantons naartoe? | |||
Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
3 | 9,09% |
Wallonië |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Duitsland |
![]() ![]() ![]() |
7 | 21,21% |
Geen mening, mogen ze zelf volledig kiezen |
![]() ![]() ![]() |
23 | 69,70% |
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Burgemeester
|
![]() Ik ben eigenlijk voorstander van aansluiting bij het Groothertogdom Luxemburg
![]() In ieder geval niet bij Vlaanderen, wat moeten wij met ze? Dat is enkel uitbuiting, onderdrukking of gebiedshonger! Bij Wallonië lijkt mij slecht, momenteel willen ze namelijk een eigen gewest worden. Bovendien hebben ze totaal niets te zeggen in een Franstalig land. Bij Duitsland zou kunnen, maar dat ligt politiek erg gevoelig, en bovendien vallen ze daar toch niet op. Onafhankelijk al helemaal niet, hoe moet dat land in godsnaam heten? Die Ostkantons? 70.000 inwoners? Eupen 'hoofdstad'? Zie het niet zitten ![]() Maar Luxemburg... waarom niet? Tenslotte verschilt het dialect niet veel, beiden liggen onder de Benrather Linie en boven de Zuid-Duitse taalgrens, beide gebieden hebben een moezelfrankisch dialect. Ik denk dat de 'Ostbelgier' best Letzebuergish kunnen leren. Bovendien de andere 2 talen van Luxemburg, Duits en Frans, hebben ze nu ook al als officiële talen, dus geen probleem! Verder hoorde de Oostkantons vroeger sowieso al eens bij Luxemburg, bij de 17 provincies. En zo kan Luxemburg weer belangrijk worden in Europa, bovendien zit het dan ook vast aan Nederland (en de Voerstreek) en is het niet ingeklemd tussen Duitsland en Frankrijk alleen. Economisch zit het iedereen beter (behalve misschien Wallonië). Conclusie: BIJ LUXEMBURG! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mogelijk scenario 2010:
![]() Misschien ook een goede basis om een confederatie mee te beginnen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() Ik zie trouwens niets meer in de Benelux een staat, dat concept is tweemaal al eens geprobeerd (1576-1579 en 1815-1830), maar beide keren hebben de Franstaligen en Luxemburgers zich afgescheiden, dus ik vind een Heel-Nederland niet realistisch meer. Bovendien heb ik nog nooit een Franstalige of Luxemburger ervoor zien pleiten. Wat wel kan, is het Groot-Nederlandse concept (VL+NL), Wallonië een republiek en de Duitse gebieden bij Luxemburg (en dat schaft het Frans als taal af). DAT zijn de echte lage landen: De Nederlandstalige (Diets), de Duitstalige (Lëtzebuergesh) en de Franstalige (Walon) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Stel nu dat de republiek Vlaanderen bereid is hen dat wel te geven : geen faciliteiten voor Nederlandstaligen (die zijn er nu ook niet, misschien zelfs geen voor Franstlaigen ![]() ![]() In tegenstelling tot de Walen hebben wij daar eigenlijk zelf geen meerderheid wiens belangen wij moeten verdedigen, dus er hangt dus ook geen spanning in de lucht. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Trouwens, ook al dacht de Nederlandse koning daar zelf anders over, het was in de negentiende eeuw niet bij Nederland he, andere munteenheid zelfs.. Wat wel kan, is het Groot-Nederlandse concept (VL+NL), Wallonië een republiek en de Duitse gebieden bij Luxemburg (en dat schaft het Frans als taal af). DAT zijn de echte lage landen: De Nederlandstalige (Diets), de Duitstalige (Lëtzebuergesh) en de Franstalige (Walon)[/quote]
![]() |
![]() |
#87 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het spijt mij Liberalist NL, ik zie er totaal niets in. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ach, het is maar een idee. Ik ben natuurlijk meer een voorstander van Groot-Nederland, maar voor die constructie vind ik misschien een confederatie niet verregaand genoeg. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar ja, als de Waalse provincie Luxemburg er dan nog bijkomt... ![]() Eigenlijk zou men Letzebuergs als enige echte voertaal moeten invoeren. Ik vind het trouwens meer Duits dan Frans van karakter. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Juist vanwege de ingewikkelde situatie en de zeer onzekere toekomst hoopt men natuurlijk dat alles blijft zoals het is. Onafhankelijkheid is geen optie, als minderheid in Wallonië blijven is ook niet erg aanlokkelijk, maar opgaan in het grote Noordrijn-Westfalen of Rijnland-Palts en daarmee de autonomie inleveren is al evenmin een optie om warm voor te lopen. Voor de zuidelijke DG is aansluiting bij Luxemburg een goed alternatief: men spreekt er Luxemburgs dialect, heeft er hechte banden mee (velen werken in het Groothertogdom) en Luxemburg is een kleinschalig land waar Sankt Vith e.o. tenminste nog iets zullen blijven voorstellen. Voor de noordelijke DG is die optie er eigenlijk niet. Aansluiting bij Vlaanderen-Nederland is een beetje vergezocht, hoe mooi het ook zou zijn als het Eupenerland samen met de Montzenregio en Voeren weer een geheel zou vormen en hoewel dat zou voorkomen dat het gebied helemaal opgaat in de agglomeratie van Aken. Ik zou echt niet durven voorspellen waar men voor zou kiezen in Eupen, Kelmis, Lontzen en Raeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vlaanderen hoeft echt géén lessen te ontvangen van NL ... wij doen het prima!
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het hoeft van mij niet zozeer binnenlands, maar omdat Nederland en Vlaanderen meer gemeen hebben dan Nederland en pakweg Wallonië, is er ruimte om op meer gebieden samen te werken. Bijvoorbeeld op het gebied van infrastructuur en cultuur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je analyse (van Sankt-Vith die gericht is op Luxemburg en Eupen die gericht is op Aken, etc...) is volledig correct. Maar je vergeet dat Eupen en Sankt-Vith niet veel alternatief hebben, dan samen te blijven. Want apart hebben ze al helemáál niets te betekenen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#95 | |
|
![]() Citaat:
Ik ken het gebied niet goed genoeg om er algemene uitspraken over te doen, maar ik denk dat in de zuidelijke DG de kans groot is dat men voor Luxemburg zal kiezen, terwijl die keuze voor de noordelijke DG gewoon ondenkbaar is: bij Limburg aansluiten ligt daar nog meer voor de hand dan bij Luxemburg aansluiten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar misschien haalt de duidelijke keuze van Sant-Vith het op de Eupen'se wispelturigheid, en gaat Eupen toch maar mee naar Luxemburg. Tenslotte heeft hun 90-jarige samenwerking toch een politieke band gecreëerd. De Luxemburgers van Sankt-Vith en de Duitsers van Eupen mogen dan wel een andere taal en achtergrond hebben, je wist die 90 jaar lotsverbondenheid niet zomaar uit. Bij mijn weten heeft het ook nooit echt gebotst tussen die twee kantons.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Burgemeester
|
![]() Er zou een corridor tussen Eupen en Sankt-Vith moeten komen! Die was er ook voordat de gebieden werden geannexeerd door België. Waimes en Malmedy hoorden ook bij de Oostkantons en hebben vele Duitstaligen in hun grondgebied. Deze gemeenten hebben dan ook faciliteiten voor Duitstaligen.
Ik zou het zeer goed vinden van Wallonië als het die gebieden zou geven aan de DG. Want ook in het Oosten van België is taalstrijd geweest en waarschijnlijk ook fraude bij de talentellingen. Heden is eenderde daar Duitstalig, maar misschien vinden de Franstaligen het niet erg om aan te sluiten bij de DG. Als dus de Oostkantons weer zijn hersteld kunnen zij zich losmaken van België en aansluiten bij Luxemburg. Wat mij betreft sluit ook Arrondissement Aarlen zich aan bij Luxemburg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Europees Commissaris
|
![]() Van mij wel, maar ik heb geen zin om steeds op dezelfde vragen dezelfde antwoorden te geven. Ze staan er, ik heb dikwijls genoeg geantwoord. Jij wil ze gewoon niet zien, tja...
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#100 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=93214&page=4 Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 11 september 2007 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |