Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Een Belgische confederatie?
Ik ben Belgiscist, en een confederatie België is een mogelijkheid 5 10,20%
Ik ben Belgiscist, en ik verwerp het idee van een confederatie België 6 12,24%
Ik ben flamingant/Vlaams-nationalist, en een confederatie België is een mogelijkheid 10 20,41%
Ik ben flamingant/Vlaams-nationalist, en ik verwerp het idee van een confederatie België 18 36,73%
Ik ben iemand anders, maar zeg toch graag eens mijn mening... 10 20,41%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2007, 12:05   #81
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Beste Pelgrim en Jan,

Misschien hebben jullie gelijk maar dat kan me niet schelen. Er bestaat ook nog zo iets als beeldvorming. Als we de idee algemeen en breed geaccepteerd willen hebben moeten we wegblijven van termen als daar zijn:
Diets, Houzee, DDR, Dietse Democratische Republiek, Oranjeblanjebleu.
En ik kan er nog wel meer verzinnen.
waarom? Ik ken in mijn familie niemand die er ook maar aan zou denken dat ik een fascist ben omdat ik over Dietsland spreek (niet dat ik überhaupt over Dietsland zou spreken maar dat terzijde).
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 12:06   #82
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Jan, je kent er de ballen van. Mijn uitleg klopt. Jij, omdat je niet kan ontkennen, begint over wat anders.
Vervoer van een FABRIEK BUITEN de haven, NAAR de haven, mag 44 Ton hebben! Omgekeerd idem! Al de rest 40 TON.
Nu nimeer komen zagen he. Wanneer was de laatste keer dat jij in een 40 tonner zat? Bij mij verleden week, en maandag weer alle dagen. Meestal zeetanks met ADR. ADR chauffeurs die alle dagen tanks vervoeren zijn over het algemeen zeer goed op de hoogte van de regelgeving, wegens de fikse boetes die eraan vasthangen!
Als regelmatige bouwchauffeur was ik anders wel verplicht om de wetgevingen van elke land afzonderlijk te kennen, of ik mag niet alleen de boete betalen, de schade voor het bedrijf om de lading over te laden en de schade voor het bedrijf om het voertuig terug vrij te krijgen en de papieren terug in orde te krijgen.

De laatste keer dat ik met meer dan 10 ton op de baan zat is een uur geleden. 50ton in de eerste aanhanger en 25ton in de tweede aanhanger.(landbouwtransport, daar gelden weer eens andere regels voor, zowel in Belgie als in de reeds van Europa)
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 12:06   #83
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er was trouwens in de jaren dertig een Dietsgezinde organisatie die progressief en vrijzinnig was.
Oud 25 september 2007, 12:12   #84
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als regelmatige bouwchauffeur was ik anders wel verplicht om de wetgevingen van elke land afzonderlijk te kennen, of ik mag niet alleen de boete betalen, de schade voor het bedrijf om de lading over te laden en de schade voor het bedrijf om het voertuig terug vrij te krijgen en de papieren terug in orde te krijgen.

De laatste keer dat ik met meer dan 10 ton op de baan zat is een uur geleden. 50ton in de eerste aanhanger en 25ton in de tweede aanhanger.(landbouwtransport, daar gelden weer eens andere regels voor, zowel in Belgie als in de reeds van Europa)
Nog een hoop larie. Of werk jij als zelfstandige? Je baas is verplicht verzekerd tegen fouten van zijn personeel, dus kosten die jij eventueel zou moeten dragen zijn leugens. En inderdaad, landbouwtransport valt, onder bepaalde voorwaarden, onder andere regels. Eerlijk blijven he jantje!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 12:49   #85
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En weer bent u in hetzelfde bedje ziek: u kiest slechts datgene van het plaatje wat u interessant lijkt. Immers, ook de katholieken gebruiken de Romeinse groet (in heel Europa trouwens) en de uitroep "Houzee/Hoezee". Op de grote KSA- en KLJ-bijeenkomsten groette men de aanwezige geestelijken met die groet terwijl men "Houzee" riep. De uitroep werd zelfs gebruikt door koningin Wilhelma, en ja, ik kan me met de beste wil van de wereld niet indenken dat dat groepje "korporatistisch-facsitoïden" (sic) hoort. Kortom, die groet en uitroep was helemaal geen exclusief recht van de Nieuwe Orde. 't Was gewoon een ritueel dat eigen was voor die tijd. Hetzelfde trouwens met al die uniformen, bijeenkomsten, marsen, enz. Van links tot rechts, allemaal deden het. Communisten hadden hun uniform, hun parades, hun rituelen. Net als bijna alle anderen van het politieke spectrum.

Leer eens alles in zijn tijd zien.
Houzee heeft een pejoratieve connotatie.
Dietsland heeft een pejoratieve connotatie. Deze woorden zijn als het ware 'verbrand' in ons land door het verleden. Tot mijn spijt, want Dietsland vond ik persoonlijk wel een aantrekkelijke naam.

We kunnen het verleden niet met een magisch woord wegvegen zoals u dat zo graag zou willen. En dat u sommige dingen uit het verleden zou willen wegvegen staat vast. Over andere dingen uit het verleden ben ik dan weer niet zo zeker.

PS.
Ik ben evenmin zeker of uw partijgenoot van het Vlaams Belang, G. Brouwers, de dingen ziet in een tijdsperspectief, tenzij misschien dan wel in het perspectief van een tijd die hem blijkbaar dierbaar blijft.

Laatst gewijzigd door system : 25 september 2007 om 13:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 13:10   #86
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Er was trouwens in de jaren dertig een Dietsgezinde organisatie die progressief en vrijzinnig was.
En de verzetsgroep Dietse Eenheid die het tegen de nazi-bezetter opnam.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 14:55   #87
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
En de verzetsgroep Dietse Eenheid die het tegen de nazi-bezetter opnam.

Het Verbond der Dietse Nationaal Solidaristen van Van Severen was toch erg antisemitisch. Veel erger nog dan de NSB. De NSB was in het begin zelfs niet zozeer antisemitistisch. Mussert zat aanvankelijk verveeld met de hetze tegen de Joden . Maar niet het Verdinaso. In het weekblad Hier Dinaso! uit 1934 kon je dit lezen over de NSB van Mussert: "Voor ons is de NSB een vals-nationale, volksverlakkende jodentroep van wie wij niets verwachten voor de heropleving van ons ene, zuivere, Dietse volk." Jef François hoofd van de Dietse Milititanten Orde meldde zich in 1941 bij de Waffen SS als vrijwilliger voor het Oostfront. Men moet er wel bijzeggen dat François bij het uitbreken van de oorlog door de Belgische overheid aangehouden werd als gevaarlijk individu. Terecht zou later blijken.

Embleem van het Verdinaso.

De voorvechter van de Dietse staat in het uniform van de Dietse Militie.Joris Van Severen, 'leider' van het Verdinaso.

Jef François in SS-uniform.
Hij sloot zich later aan bij het Vlaams Blok.

Jef François en Karel Dillen, stichter van het Vlaams Blok.
Eregast op het Congres van het VB in 1988.

Laatst gewijzigd door system : 25 september 2007 om 15:23.
Oud 25 september 2007, 16:55   #88
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het Verbond der Dietse Nationaal Solidaristen van Van Severen was toch erg antisemitisch. Veel erger nog dan de NSB. De NSB was in het begin zelfs niet zozeer antisemitistisch. Mussert zat aanvankelijk verveeld met de hetze tegen de Joden . Maar niet het Verdinaso. In het weekblad Hier Dinaso! uit 1934 kon je dit lezen over de NSB van Mussert: "Voor ons is de NSB een vals-nationale, volksverlakkende jodentroep van wie wij niets verwachten voor de heropleving van ons ene, zuivere, Dietse volk." Jef François hoofd van de Dietse Milititanten Orde meldde zich in 1941 bij de Waffen SS als vrijwilliger voor het Oostfront. Men moet er wel bijzeggen dat François bij het uitbreken van de oorlog door de Belgische overheid aangehouden werd als gevaarlijk individu. Terecht zou later blijken.

Embleem van het Verdinaso.

De voorvechter van de Dietse staat in het uniform van de Dietse Militie.Joris Van Severen, 'leider' van het Verdinaso.

Jef François in SS-uniform.
Hij sloot zich later aan bij het Vlaams Blok.

Jef François en Karel Dillen, stichter van het Vlaams Blok.
Eregast op het Congres van het VB in 1988.
Er is dus in deze zeker een duidelijke 'historische continuiteit' helaas. En dit bruin verleden blijft actueel in een zekere politieke hoek (VB), ook al doen sommigen hier verwoede pogingen om dit toch maar te ontkennen.

Laatst gewijzigd door system : 25 september 2007 om 16:57.
Oud 25 september 2007, 17:06   #89
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Ik ben een Belg die in Vlaanderen woont omdat Belgisch-nationalisten mij een separatist noemen en Vlaams-Nationalisten mij een Belgicist noemen.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 17:09   #90
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Ik ben een Belg die in Vlaanderen woont omdat Belgisch-nationalisten mij een separatist noemen en Vlaams-Nationalisten mij een Belgicist noemen.
Dat probleem ken ik.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 17:16   #91
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat probleem ken ik.
En als ik zeg dat ik op de eerste plaats Limburger, maar dat ik me ook kan vinden in Belgë en in Vlaanderen, dan ben ik op het verkeerde spoor volgens bepaalde Vlaams-nationalisten. Erg nuanceren kunnen ze niet goed. Zeer simplistisch in hun denken.

Laatst gewijzigd door system : 25 september 2007 om 17:17.
Oud 25 september 2007, 17:54   #92
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
En als ik zeg dat ik op de eerste plaats Limburger, maar dat ik me ook kan vinden in Belgë en in Vlaanderen, dan ben ik op het verkeerde spoor volgens bepaalde Vlaams-nationalisten. Erg nuanceren kunnen ze niet goed. Zeer simplistisch in hun denken.
Dat is niet alleen zo bij Vlaams-nationalisten, alle nationalisten leiden aan deze ziekte.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 18:03   #93
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is niet alleen zo bij Vlaams-nationalisten, alle nationalisten leiden aan deze ziekte.
Misschien wel ja.

Laatst gewijzigd door system : 25 september 2007 om 18:03.
Oud 25 september 2007, 20:36   #94
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel opvallend dat Limburg altijd wordt opgevoert als zelfbewuste natie, om dan vervolgens het zeer Limburg-onvriendelijke Belgique te verdedigen.
Oud 25 september 2007, 20:36   #95
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een belgisch nationalist als jij dus ook.
Oud 25 september 2007, 20:42   #96
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet iedereen die de Belgische staat verdedigt is een nationalist.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 25 september 2007 om 20:42.
Oud 25 september 2007, 20:44   #97
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Noch een Belgicist. Maar ja, natuurlijk, als men wat simplistisch denkt, dan vat men dit laatste maar moeilijk.

Laatst gewijzigd door system : 25 september 2007 om 20:46.
Oud 25 september 2007, 21:01   #98
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
euh ja, toch wel. Nationalisme is namelijk per definitie de nationale staat willen verdedigen.

Wie Belgiê verdedigt, is per definitie een Belgicist.
Oud 25 september 2007, 21:08   #99
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
euh ja, toch wel. Nationalisme is namelijk per definitie de nationale staat willen verdedigen.
na·ti·o·na·lis·me (het ~)1 voorliefde voor het nationale => chauvinisme2 het streven naar nationale zelfstandigheidNiet dus.
Je kan hen ook een 'pragmatist' noemen. Ze verdedigen het zelfde, maar met andere motieven. Belgicist/Vlaams-Nationalist gaat over itentie, niet over concreet standpunt.

Citaat:
Wie Belgiê verdedigt, is per definitie een Belgicist.
Och, ja. Ik zal het nog maar eens zeggen, zeker.
Semantiek
Oud 25 september 2007, 21:55   #100
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgisch nationalisme is een contradictie aangezien België geen natie is. Hetgeen jij bedoelt is Belgisch imperialisme.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 25 september 2007 om 21:56.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be