Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Spoorwegen privatiseren?
Nee, openbaar vervoer en de trein vormen basismobiliteit waarop iedereen recht heeft 10 21,74%
Nee, meer nog, ik pleit voor méér spoor en méér tewerkstelling in de sector; mega spoor-projecten om de werkgelegenheid aan te zwengelen 17 36,96%
Ja, maar gradueel, en nadat we beter de effecten ervan in het buitenland hebben geanalyseerd, én met een verplicht sociaal tarief voor de zwaksten 5 10,87%
Ja, ook al betekent dit dat velen dit basisrecht op mobiliteit verliezen 14 30,43%
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2007, 12:27   #81
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is inderdaad een van de grootste en schandaligste punten van desinformatie, daar de privatisering niet gezorgd heeft voor onveiligheid en ongevallen. Wat bepaalden niet weten (ongetwijfeld omdat ze niet op de hoogte zijn van de geschiedenis van het Britse spoor), is juist dat de Britse overheid jarenlang onvoldoende heeft geïnvesteerd in spoorweginfrastructuur en dat dit al schrijnende gevolgen begon te tonen op het ogenblik dat privatisering aan de orde was.
En na de privatisering investeerden de spoorbedrijven massaal daar waar ze dat konden: In nieuwe treinen. In de tweede helft van de jaren 90 bouwde zowat de hele Europese spoorwegindustrie voor de Britten. Ook Bombardier in Brugge heeft daar wel bij gevaren.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 14:56   #82
mcielen
Provinciaal Statenlid

mcielen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Wat je hierboven schrijft is gewoon niet waar.
Het is nochtans uitgebreid aan bod gekomen in de Nederlandse pers een tijdje geleden.

Citaat:
2 curver bakken per dag, op een een paar honderd vrachtwagenladingen. Dat is heel weinig. Ik had eigenlijk verwacht dat het meer zou zijn.

Dit was voor één sorteercentrum. Geen idee hoeveel het er in totaal zijn.
Oud 29 oktober 2007, 14:57   #83
mcielen
Provinciaal Statenlid

mcielen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Bron?
Heb je nu al een bron gevonden voor je beweringen?
Oud 29 oktober 2007, 15:32   #84
Zwitser

Standaard

Citaat:
Het is nochtans uitgebreid aan bod gekomen in de Nederlandse pers een tijdje geleden.
Bron?
Oud 29 oktober 2007, 16:20   #85
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Privatisering staat enkel ten dienste van het grootkapitaal.
bron?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 20:06   #86
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten werd de NS helemaal niet geprivatiseerd, d.i. volledig in handen gelegd van private investeerders en beheerders. Wel werd de NS, overeenkomstig de EU-regels, verzelfstandigt (in Belgische terminologie: het werd aan autonoom overheidsbedrijf) en werd het geheel in een aantal entiteiten opgesplitst. Zo is er een entiteit die instaat voor het onderhoud van de spoorweginfrastructuur en alles wat daarbij komt kijken, en een die de lijnen uitbaadt.

Lees maar eens na op
http://www.minfin.nl/nl/actueel/faq/0000064.html#v2

Er zijn in Nederland wel een aantal lijnen geprivatiseerd, en dit met een overweldigend succes. Zo staat de private maatschappij Syntus in voor het uitbaten van een aantal bus- en spoorlijnen in Twente. Syntus baadt een aantal lijnen uit die door de NS als onrendabel werden beschouwd. Met succes, want in plaats van de lijn af te bouwen en stopplaatsen af te schaffen, breidt Syntus het net uit en creëert nieuwe stations.
NS Reizigers is nog niet geprivatiseerd, de vm goederentak van de NS is nu in weze een deel van Railion, wat weer behoort tot de Deutsche Bahn AG.
Veel heeft dat niet geholpen, want vervoeders kiezen massaal voor particuliere spoorwegmaatschappijen zoals de ACTS.
http://www.railion.nl/site/logistics.../nl/start.html
http://www.acts-nl.com/
Een lot dat vroeger of later ook de NMBS zal treffen.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 29 oktober 2007 om 20:07.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 20:12   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u zich schromelijk vergist. Bij mijn weten is postbedeling nog steeds een verplichting volgens de nieuwe postwet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 20:13   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb je nu al een bron gevonden voor je beweringen?
Beweringen?
Oud 29 oktober 2007, 20:18   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
NS Reizigers is nog niet geprivatiseerd, de vm goederentak van de NS is nu in weze een deel van Railion, wat weer behoort tot de Deutsche Bahn AG.
Veel heeft dat niet geholpen, want vervoeders kiezen massaal voor particuliere spoorwegmaatschappijen zoals de ACTS.
http://www.railion.nl/site/logistics.../nl/start.html
http://www.acts-nl.com/
Een lot dat vroeger of later ook de NMBS zal treffen.
Uit goede bron - nl. een NMBS-treinbestuurder - weet ik dat de NMBS indertijd alle mogelijke registers uittrok om de facto (de jure kon natuurlijk niet meer, rekening houdend met de EU-richtlijnen) te verhinderen dat private maatschappijen zich zouden bezighouden met het goederenvervoer. Men deed moeilijk over de homologatie van de locomotieven die die private maatschappijen zouden inzetten, over de afspraken en competenties van de aangetrokken treinbestuurders, enz. Het was een enorme juridische slag waar de NMBS uiteindelijk de duimen heeft moeten leggen.

Nog steeds heeft de NMBS niet door dat men innovatief en vernieuwend moet bezig zijn. Nog steeds blijven de verschillende directies (daar hebben ze er ook een hele batterij van... nog zo'n typisch kenmerk van overheidsbedrijven oude stijl) heel star denken vanuit het oude monopolie.
Oud 29 oktober 2007, 20:51   #90
Zwitser

Standaard

Citaat:
Uit goede bron - nl. een NMBS-treinbestuurder - weet ik dat de NMBS indertijd alle mogelijke registers uittrok om de facto (de jure kon natuurlijk niet meer, rekening houdend met de EU-richtlijnen) te verhinderen dat private maatschappijen zich zouden bezighouden met het goederenvervoer. Men deed moeilijk over de homologatie van de locomotieven die die private maatschappijen zouden inzetten, over de afspraken en competenties van de aangetrokken treinbestuurders, enz. Het was een enorme juridische slag waar de NMBS uiteindelijk de duimen heeft moeten leggen.
Onderandere heeft de NMBS het nu onmogelijk gemaakt voor particuliere vervoerders om nog machinisten op te leiden. Er is dringend nood aan een onafhankelijke school voor machinisten. Het Zwitserse "Login" zou een goed model kunnen zijn.
Oud 29 oktober 2007, 20:56   #91
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
inderdaad, mobiliteit is een basisrecht.
Daarom dat een deel van de bevolking geen gebruik kan maken van het openbaar vervoer?
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 21:04   #92
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Daarom dat een deel van de bevolking geen gebruik kan maken van het openbaar vervoer?
Idd, dat klopt...

Laat Spa-rood eisen dat er naast elke brievenbus een treinstation komt...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 21:06   #93
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nog steeds heeft de NMBS niet door dat men innovatief en vernieuwend moet bezig zijn. Nog steeds blijven de verschillende directies (daar hebben ze er ook een hele batterij van... nog zo'n typisch kenmerk van overheidsbedrijven oude stijl) heel star denken vanuit het oude monopolie.
En die ACTS....die rijdt met oude diesellocs van....de NMBS zware containertreinen van en naar Rotterdam in Nederland.
Oud 29 oktober 2007, 21:09   #94
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Idd, dat klopt...

Laat Spa-rood eisen dat er naast elke brievenbus een treinstation komt...
Grapjas.

Ik heb het wel degelijk dat een deel van de bevolking bvb voor hun woon-werk geen openbaar vervoer kan gebruiken omdat ze 's morgens niet op tijd op hun werk geraken of 's avonds niet thuis geraken.. Andere zijn 3 uur onderweg.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 21:48   #95
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
En die ACTS....die rijdt met oude diesellocs van....de NMBS zware containertreinen van en naar Rotterdam in Nederland.
Een van de redenen hiervoor is dat de NS, om mogelijke concurrenten het leven zuur te maken, oud materiaal liever liet afbreken dan het tweedehands te verkopen.
Oud 29 oktober 2007, 21:50   #96
Zwitser

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u zich schromelijk vergist. Bij mijn weten is postbedeling nog steeds een verplichting volgens de nieuwe postwet.
Inderdaad. Het enige wat ik op het net kon vinden is dat TNT Post graag van de zaterdagbedeling op het platteland af wil. Brengt de Belgische post nog brieven rond op zaterdag?
Oud 30 oktober 2007, 14:41   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Het enige wat ik op het net kon vinden is dat TNT Post graag van de zaterdagbedeling op het platteland af wil. Brengt de Belgische post nog brieven rond op zaterdag?
Neen. Als ik in een weekeinde bij Nederlandse vrienden ben, kreeg ik altijd zo'n nostalgisch gevoel als de postbode er op zaterdag langs kwam. In België is dat immers al lang vervlogen tijd.
Oud 30 oktober 2007, 17:20   #98
Zwitser

Standaard

Citaat:
Neen. Als ik in een weekeinde bij Nederlandse vrienden ben, kreeg ik altijd zo'n nostalgisch gevoel als de postbode er op zaterdag langs kwam. In België is dat immers al lang vervlogen tijd.
Dus de basisdienstverlening door de TNT Post is beter dan die van de Belgische Post...
Oud 30 oktober 2007, 23:05   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus de basisdienstverlening door de TNT Post is beter dan die van de Belgische Post...
Mijn ervaring met de Nederlandse Post is heel positief. Zo moet ik op geregelde tijdstippen allerlei pakjes versturen. Welnu, na heel wat slechte ervaringen met de Belgische post heb ik de vereniging voor wie ik die pakjes bezorg, voorgesteld met de Nederlandse post te werken. Tot ieders tevredenheid. Vooreerst liggen de prijzen lagere, en daarnaast is er een elektronisch volgsysteem (iets wat ze bij de Belgische post nog niet eens kennen).
Oud 1 november 2007, 08:23   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een van de redenen hiervoor is dat de NS, om mogelijke concurrenten het leven zuur te maken, oud materiaal liever liet afbreken dan het tweedehands te verkopen.
Ik weet niet of het voor concurrenten die NS als NMBS beconcurreren met zwaar vervoer op lange afstand wel gediend zijn met de afdankertjes. Ik stel toch vast dat de twee private maatschappijen die in België goederenvervoer op lange afstand (meestal Antwerpen-Duitsland en Zeebruggte-Duitsland) voor zich nemen, splinternieuwe Amerikaanse dieseltractie inzetten. Ik denk dat die locomotieven veel minder verbruiken in vergelijking met de oude dieseltractie van NS of NMBS (en met de steeds stijgende dieselprijs kan dat alleen maar voordelig zijn). Ongetwijfeld is het wel iets anders als het slechts gaat om korte afstanden (vervoer binnen de haven bijvoorbeeld).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be