Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Spoorwegen privatiseren?
Nee, openbaar vervoer en de trein vormen basismobiliteit waarop iedereen recht heeft 10 21,74%
Nee, meer nog, ik pleit voor méér spoor en méér tewerkstelling in de sector; mega spoor-projecten om de werkgelegenheid aan te zwengelen 17 36,96%
Ja, maar gradueel, en nadat we beter de effecten ervan in het buitenland hebben geanalyseerd, én met een verplicht sociaal tarief voor de zwaksten 5 10,87%
Ja, ook al betekent dit dat velen dit basisrecht op mobiliteit verliezen 14 30,43%
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2007, 03:34   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
De reden dat je mij niet meer zal zien op een geprivatiseerde trein is redelijk simpel: nog maar eens het grootkapitaal steunen? Neen bedankt.
Aha. Dus, als u even consequent met u bent, u koopt ook niet in de supermarkt? U rijdt ook niet met een auto? U koopt geen computer en haalt geen Microsoft in huis?

En trouwens, weet u wel met welke treinstellen de NMBS rijdt? Jawel, gebouwd door Bombardier, een multinational. Als dat geen "grootkapitaal" is...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:34   #62
mcielen
Provinciaal Statenlid
 
mcielen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, het is een succesverhaal. Vooreerst heeft de DB sedert haar verzelfstandiging geen lijnen meer gesloten, maar is het aantal reizigerskilometers naar bijna 80.000 kilometer gestegen. Dit is veel meer dan juist voor de Wende als men de reizigerskilometers van de twee Duitse staatsspoorwegen van de BRD als DDR samentelt (toen zat men aan 65.000 reizigerskilometers). M.a.w. er is een heel belangrijke groei geweest. Daarnaast is ook het aantal reizigerskilometers van de private spoorwegmaatschappijen flink gestegen (ongeveer verdubbeld). Wat het aantal tonnenkilometer (dus goederenvervoer) betreft, is de DB ook een succesverhaal (alweer in tegenstelling tot de NMBS die op eigen terrein zwaar beconcurreerd wordt door twee private firma's): meer dan twintigduizend kilometer meer in vergelijking met 2003. Op de twee vlakken scoort de DB werkelijk heel goed.

Ook is het aantal stations voortdurend gestegen (daar waar de NMBS stations sluit, is dat bij de DB juist het omgekeerde), met bijna tachtig eenheden.

De prijszetting is ietsje duurder dan wat we bij de NMBS betalen, maar over het algemeen is de levensduurte in Duitsland nu eenmaal hoger dan bij ons. In tegenstelling tot de NMBS heeft de DB echter een uitstekende prijspolitiek uitgezet die zich geïnspireerd heeft op wat bij de vliegtuigmaatschappijen gebruikelijk is. Men kan bijvoorbeeld kilometers sparen en zo aanzienlijke kortingen verkrijgen. Men kan bepaalde formules kiezen (als bijvoorbeeld de DB-Karte), waardoor het sporen flink goedkoper wordt. Ook zijn er, net als bij moderne ondernemingen, regelmatig acties waarbij er ticketten aan heel gunstige prijzen kunnen worden gekocht.
Bron?
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende.
mcielen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:36   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Heb ik dat gezegd?
Indirect wel, daar u als consument geen gebruik wil maken van een geprivatiseerd openbaar vervoer. Als u principieel bent, dan bent u ook tegenstander van een geprivatiseerd openbaar goederenvervoer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:39   #64
mcielen
Provinciaal Statenlid
 
mcielen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Indirect wel, daar u als consument geen gebruik wil maken van een geprivatiseerd openbaar vervoer. Als u principieel bent, dan bent u ook tegenstander van een geprivatiseerd openbaar goederenvervoer.
Ik ben ook tegenstander van een geprivatiseerd "openbaar" goederenvervoer. Maar als ik moet kiezen tussen griep (een geprivatiseerd "openbaar" vervoer) of kanker (nog meer goederentransport via de weg), kies ik toch voor de griep.
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende.
mcielen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:40   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Heb ik ooit beweerd dat de NMBS allerlei werklozen moet binnenhalen? Ik heb enkel aangegeven dat er bij een privatisering gegarandeerd ontslagen komen.
Iedere onderneming hoort rationeel om te gaan met haar werkingsmiddelen. Ook een overheidsbedrijf. Nu is dat bij de NMBS niet het geval: er wordt gewoekerd met overheidsgeld, er is een overcapaciteit in bepaalde functies en de logge structuur maakt innovatie heel moeilijk. M.a.w. door het gebrek aan commercieel inzicht is de NMBS een typische exponent van wat de meeste staatsbedrijven zijn, nl. log, star, vastgeroest en weinig klantvriendelijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:43   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Ik ben ook tegenstander van een geprivatiseerd "openbaar" goederenvervoer. Maar als ik moet kiezen tussen griep (een geprivatiseerd "openbaar" vervoer) of kanker (nog meer goederentransport via de weg), kies ik toch voor de griep.
Wat u toch vastgeroest in uw ideologische koker. Sedert de privatisering van het goederenvervoer op het spoor hebben private ondernemingen een kans gekregen, waardoor er niet minder maar meer goederen over het spoor worden vervoerd (ook al aan lagere prijzen dan wat de NMBS tot dan toe hanteerde).

D�*t is toch het doel, nl. meer goederen op het spoor. Of niet soms?

Het goederenvervoer over het water is ook niet gebonden aan een staatsbedrijf, maar wordt uitgebaat door een heleboel private firma's en zelfstandigen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:47   #67
mcielen
Provinciaal Statenlid
 
mcielen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u toch vastgeroest in uw ideologische koker. Sedert de privatisering van het goederenvervoer op het spoor hebben private ondernemingen een kans gekregen, waardoor er niet minder maar meer goederen over het spoor worden vervoerd (ook al aan lagere prijzen dan wat de NMBS tot dan toe hanteerde).

D�*t is toch het doel, nl. meer goederen op het spoor. Of niet soms?
Begrijp je het niet of wil je het niet begrijpen?
Ik ben tégen een geprivatiseerd "openbaar" (goederen)vervoer, maar liever vervoer per spoor dan via de weg. Hoeveel duidelijker moet ik nog zijn?
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende.
mcielen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:51   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Begrijp je het niet of wil je het niet begrijpen?
Ik ben tégen een geprivatiseerd "openbaar" (goederen)vervoer, maar liever vervoer per spoor dan via de weg. Hoeveel duidelijker moet ik nog zijn?
Ja, dat hebben we begrepen. U bent tegen geprivatiseerd openbaar vervoer (euh, "openbaar vervoer" wil niet zeggen dat het automatisch van de overheid is: "openbaar vervoer" betekent dat het gemeenschappelijk vervoer is, publiekelijk vervoer).

Alleen heeft u nog steeds niet aangegeven waarom u daartegen bent. Afgekomen met prietpraat als "ik ben tegen het grootkapitaal" is immers onzin: de NMBS rijdt met treinstellen die afkomstig zijn van het grootkapitaal (Bombardier en Alstom om maar die twee te noemen).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:51   #69
hermanvk
Minister
 
hermanvk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Turner Valley, AB, Canada
Berichten: 3.020
Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zijn in Nederland wel een aantal lijnen geprivatiseerd, en dit met een overweldigend succes. Zo staat de private maatschappij Syntus in voor het uitbaten van een aantal bus- en spoorlijnen in Twente. Syntus baadt een aantal lijnen uit die door de NS als onrendabel werden beschouwd. Met succes, want in plaats van de lijn af te bouwen en stopplaatsen af te schaffen, breidt Syntus het net uit en creëert nieuwe stations.
Een echt verhaal tussen gegarandeerd slecht werkende, te veel kostende overheidsbedrijven en een prive beheer, dat op winst is gebaseerd.
En winst komt van: inderdaad een goed werkend bedrijf en diensten.
__________________
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm
Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf
Send an email to: [email protected]
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:54   #70
mcielen
Provinciaal Statenlid
 
mcielen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Afgekomen met prietpraat als "ik ben tegen het grootkapitaal" is immers onzin: de NMBS rijdt met treinstellen die afkomstig zijn van het grootkapitaal (Bombardier en Alstom om maar die twee te noemen).
er is met andere woorden dringend nood aan een overheidsbedrijf dat treinstellen produceert.
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende.
mcielen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:56   #71
mcielen
Provinciaal Statenlid
 
mcielen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Een echt verhaal tussen gegarandeerd slecht werkende, te veel kostende overheidsbedrijven en een prive beheer, dat op winst is gebaseerd.
En winst komt van: inderdaad een goed werkend bedrijf en diensten.
Winst komt bij privatiseringen vooral van ontslagen. Privatisering is trouwens geen garantie voor goede werking en dienstverlening. Kijk maar naar de Nederlandse post.
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende.
mcielen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:56   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
er is met andere woorden dringend nood aan een overheidsbedrijf dat treinstellen produceert.
Er is geen nood eraan, daar de NMBS dat vroeger zelf deed maar haar producten, in vergelijking met de commerciële concurrenten, kwalitatief veel lager stonden. Men is dan ook in Mechelen gestopt met de productie van treinstellen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:57   #73
mcielen
Provinciaal Statenlid
 
mcielen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is geen nood eraan, daar de NMBS dat vroeger zelf deed maar haar producten, in vergelijking met de commerciële concurrenten, kwalitatief veel lager stonden. Men is dan ook in Mechelen gestopt met de productie van treinstellen.
Ben je nu echt zo droog dat je zelfs die opmerking serieus neemt?
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende.
mcielen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:58   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Winst komt bij privatiseringen vooral van ontslagen. Privatisering is trouwens geen garantie voor goede werking en dienstverlening. Kijk maar naar de Nederlandse post.
Uit eigen ervaring kan ik u zeggen dat de Nederlandse Post weldegelijk beter werkt dan de Belgische. Ook is die, toch voor de dienst waar ik gebruik van maak (nl. pakjes), merkelijk goedkoper.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 04:00   #75
mcielen
Provinciaal Statenlid
 
mcielen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit eigen ervaring kan ik u zeggen dat de Nederlandse Post weldegelijk beter werkt dan de Belgische. Ook is die, toch voor de dienst waar ik gebruik van maak (nl. pakjes), merkelijk goedkoper.
Je vergeet voor het gemak dan maar even dat de Nederlandse post de bedeling in bepaalde wijken/stadsdelen volledig geschrapt heeft wegens niet winstgevend? En dan gaat het om brieven aan particulieren. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid post die verloren gaat in de hoogtechnologische sorteermachines (2 curver-bakken per dag!).
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende.
mcielen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 04:17   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Ben je nu echt zo droog dat je zelfs die opmerking serieus neemt?
Ja.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 04:36   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Je vergeet voor het gemak dan maar even dat de Nederlandse post de bedeling in bepaalde wijken/stadsdelen volledig geschrapt heeft wegens niet winstgevend? En dan gaat het om brieven aan particulieren.
?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 10:21   #78
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
er is met andere woorden dringend nood aan een overheidsbedrijf dat treinstellen produceert.
Jep dan zou je drie jaar te lang rijden met een oude stel... Zou dat stel nog eens teveel kosten EN zouden zowel de nmbs als dat bedrijf verlies latend zijn... Goh ik kijk er al naar uit
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 12:19   #79
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Je vergeet voor het gemak dan maar even dat de Nederlandse post de bedeling in bepaalde wijken/stadsdelen volledig geschrapt heeft wegens niet winstgevend?
Wat je hierboven schrijft is gewoon niet waar.

Citaat:
En dan gaat het om brieven aan particulieren. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid post die verloren gaat in de hoogtechnologische sorteermachines (2 curver-bakken per dag!).
2 curver bakken per dag, op een een paar honderd vrachtwagenladingen. Dat is heel weinig. Ik had eigenlijk verwacht dat het meer zou zijn.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 12:23   #80
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
J
De prijszetting is ietsje duurder dan wat we bij de NMBS betalen, maar over het algemeen is de levensduurte in Duitsland nu eenmaal hoger dan bij ons. In tegenstelling tot de NMBS heeft de DB echter een uitstekende prijspolitiek uitgezet die zich geïnspireerd heeft op wat bij de vliegtuigmaatschappijen gebruikelijk is. Men kan bijvoorbeeld kilometers sparen en zo aanzienlijke kortingen verkrijgen. Men kan bepaalde formules kiezen (als bijvoorbeeld de DB-Karte), waardoor het sporen flink goedkoper wordt. Ook zijn er, net als bij moderne ondernemingen, regelmatig acties waarbij er ticketten aan heel gunstige prijzen kunnen worden gekocht.
Het comfort op de lange afstand is ook beter. Ik ben net terug van een reisje heen en terug Bern - Apeldoorn, via Basel, Frankfurt en Köln. In de ICE treinen heb je stopcontacten bij elke zitplaats, ik kon mij dus de hele reis nuttig bezighouden. Er wordt gewerkt aan draadloos internet op de trein maar dat was op het stel dat ik zat echter nog net niet actief, ik moet dat over een paar maand nog maar eens proberen.
En er is best goed eten te krijgen aan boord. Dat is nog eens reizen.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be