![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#981 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U zou dit toch moeten weten : in het onderwijs. Om maar een voorbeeld te noemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#982 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wij werden gedwongen die norm te hanteren, waardoor die norm ook in ons dagelijkse taalgebruik doordrong. D�*t is mijn 'punt'. Het is niet omdat die 'dwang' er buiten het officiële parcours niet was, dat die 'dwang' daar geen sporen naliet.
Proud to be a koljo, sorry, klojo. Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175 Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 30 december 2014 om 16:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#983 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het dialect. En dat komt omdat het een taal is die spontaan is ontstaan en niet van bovenuit werd opgelegd. De standaardtaal komt van boven. Het is een opgelegde taal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#984 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Wat een verschrikkelijke school moet dat geweest zijn, Klojo eerste klas... Niet moeilijk dat je twaalf jaar over je middelbaar hebt gedaan (of was dat een schrijffout?...). Wij bij ons, wij leerden in de klas de norm hanteren en daarbuiten spraken we met iedereen dialect. Jijen en jouen kwam daar niet bij te pas. Wij zaten op de touter en de neefjes en nichtjes van de éne kant noemden dat een zwier en die van de andere kant noemden het een biezebeis en we verstonden elkaar wonderwel. Maar in de klas hadden we het onverminderd over een schommel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#985 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() [quote=Rikm;7475609] peremtoir /QUOTE]
Citeer me aub correct: niet peremtoir maar peremptoir... |
![]() |
![]() |
![]() |
#986 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Peremptoir...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#987 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Synoniemen van "adequaat" behoorlijk, betamelijk, convenabel, fatsoenlijk, gepast, gevoeglijk, goed, juist, naar behoren, netjes, oorbaar, passend efficiënt , doelmatig, doeltreffend, effectief, probaat, geschikt manierlijk, Laatst gewijzigd door mauste : 30 december 2014 om 16:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#988 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lap, het is weer van dat.
Ik tikte zojuist in een andere draad het woord 'overlaatst' in, en mijn spellingscorrector zegt me dat het fout gespeld is of dat er iets fout is met de term. Ik vroeg me af wat, waarom, en hoe. Waarschijnlijk is het weer een corrector die geprogrammeerd is in Nederland. In Den Haag of zo. Nu blijkt dat het 'geen algemeen Nederlands' is. Algemeen Nederlands zijn: •onlangs •laatst Wel, voortaan hou ik het bij het Vlaamse woordenboek: 'overlaatst' : onlangs, niet zo lang geleden, onderlaatst, recent. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 december 2014 om 17:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#989 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zoals Voor een DVD (oorspronkelijk Engels technische afkorting) = Videoschijfje ? Programmaschijfje, ik kom die woorden niet vaak tegen of ik kom woorden die in het Nederlands gebruikt woorden alsof ze ook in het Nederlands toepaspaar zijn voor zover de zinsbouw relatie heeft met de context waarover gesproken wordt ! Heel wat talen hebben inderdaad woorden die leenwoorden zijn uit andere talen..soms zelfs een winkelnaam zoals "ZEB" dat eigenlijk in het Marokkaans een vulgair, vies vervloekingswoord inhoud die betekenis heeft, ik ben er niet zeker van, dit is mij op een gegeven moment ergens in een chat voor mijn ogen komen rollen, die zei dat hij of was het zij eigenlijk echt Marokkaans van afkomst was en degelijk verhaalde van een winkelketen dat "ZEB" noemde en dat dit in het Marokkaans die betekenis (welke ben ik vergeten) kende, wetende dat "ZEB" in het Nederlands gekend is als een kledingketen ! Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 30 december 2014 om 18:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#990 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Wij zaten met teveel andersdialectsprekenden in de klas zodat ook op de speelplaats de 'norm' de norm was.... ![]()
Proud to be a koljo, sorry, klojo. Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175 Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 30 december 2014 om 17:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#991 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn op school allerlei normen en afspraken die gevolgd horen te worden. Waarom zou het vak Nederlands daar dan een uitzondering op vormen? Enig idee? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#992 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U geeft hiermee dus toe dat het Nederlands geen uitzondering is en dat uw voortdurend geblaas tegen dat vermaledijd AN geen grond heeft. Ook in andere talen bestaat er een norm die nu eenmaal in een aantal omstandigheden wordt voorgeschreven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#993 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu wacht even, wat zou het Frans daar speciaal in hebben? Die vraag stelde ik al veel eerder. Niet een enkele keer, maar al meerdere keren. Waarom komt er toch geen antwoord? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#994 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Niettegenstaande dat dialect gesproken werd als streektaal en dus globaler gronden kent, in het algemeen dus geldt voor het hele grondgebied België ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#995 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waarom geldt een dialect "dus" "voor het hele grondgebied België"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#996 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het spreekt voor zich dat "Algemeen Nederlands" er is om elkaar te kunnen verstaan met wat je bedoelt met je communicatie, 'de koe bij de hoorns vatten' is er vaak niet bij ! Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 30 december 2014 om 22:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#997 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vraag me ook af waarom "zowiezo" fout is en "sowieso" niet? Het correcte woord lijkt een typisch Hollandse tongval te hebben. Toch lijkt het me onnatuurlijk en verkeerd geschreven wegens de afwezigheid van het element 'zo'. We zeggen toch ook niet 'Het is so mooi". De voorbeelden zijn legio. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 december 2014 om 22:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#998 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of bedoelt u misschien dat een algemene taal een soort Frankensteintaal moet zijn van alle dialecten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#999 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jawel, het gaat soms weldegelijk over dialectwoorden. Ik heb niet gezegd dat alles bij de dialectwoorden hoort. Wel dat de lijst die eerder werd geciteerd een soort merkwaardige verzameling is van dialectwoorden, belgicismen, gallicismen, onjuiste beweringen, enzovoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1000 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 december 2014 om 23:05. |
|
![]() |
![]() |