Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2014, 16:07   #981
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar ontwaart u dan wel die dwang? Wie staat er bij u om uw taalgebruik te controleren en desnoods te bestraffen? Wie stuurt u een PV met bijhorende boete als u "gij" of "ge" in de mond neemt?

Niemand.

Er is geen dwang. Er is een norm. In bepaalde omstandigheden en voor een aantal zaken vinden mensen het normaal en geëigend om die norm te volgen. En soms wijken ze daar bewust of onbewust van af.

U zou dit toch moeten weten : in het onderwijs. Om maar een voorbeeld te noemen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 16:11   #982
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De norm is de norm. En die leer je op school. Is dat nu echt zo moeilijk om te begrijpen?
Het gaat over de 'dwang' op school die jij blijkbaar nooit hebt gekend....(of ik heb het weer niet goed begrepen)
Wij werden gedwongen die norm te hanteren, waardoor die norm ook in ons dagelijkse taalgebruik doordrong. D�*t is mijn 'punt'.
Het is niet omdat die 'dwang' er buiten het officiële parcours niet was, dat die 'dwang' daar geen sporen naliet.

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 30 december 2014 om 16:21.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 16:16   #983
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke taal heeft volgens u dan wel een standaard, een genormeerde vorm die, naar uw omschrijving, "niet kunstmatig" is?
Het dialect. En dat komt omdat het een taal is die spontaan is ontstaan en niet van bovenuit werd opgelegd. De standaardtaal komt van boven. Het is een opgelegde taal.
Oud 30 december 2014, 16:33   #984
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Wat een verschrikkelijke school moet dat geweest zijn, Klojo eerste klas... Niet moeilijk dat je twaalf jaar over je middelbaar hebt gedaan (of was dat een schrijffout?...). Wij bij ons, wij leerden in de klas de norm hanteren en daarbuiten spraken we met iedereen dialect. Jijen en jouen kwam daar niet bij te pas. Wij zaten op de touter en de neefjes en nichtjes van de éne kant noemden dat een zwier en die van de andere kant noemden het een biezebeis en we verstonden elkaar wonderwel. Maar in de klas hadden we het onverminderd over een schommel.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 16:38   #985
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

[quote=Rikm;7475609] peremtoir /QUOTE]

Citeer me aub correct: niet peremtoir maar peremptoir...
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 16:50   #986
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Peremptoir...
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 16:53   #987
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Schitterend hoe iemand in dezelfde boodschap zich volledig kan tegenspreken: enerzijds zou het Frans "een adequante taal" zijn om liefdesgevoelens uit te drukken - iets wat niemand betwijfelt -, maar anderzijds zijn diezelfde gevoelens "evident natuurlijk" in andere talen uit te drukken.
Wat een beperkt leesvermogen van onze Pancho...
Synoniemen van "adequaat"
behoorlijk, betamelijk, convenabel, fatsoenlijk, gepast, gevoeglijk, goed, juist, naar behoren, netjes, oorbaar, passend
efficiënt , doelmatig, doeltreffend, effectief, probaat, geschikt
manierlijk,

Laatst gewijzigd door mauste : 30 december 2014 om 16:54.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 17:00   #988
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Lap, het is weer van dat.

Ik tikte zojuist in een andere draad het woord 'overlaatst' in, en mijn spellingscorrector zegt me dat het fout gespeld is of dat er iets fout is met de term. Ik vroeg me af wat, waarom, en hoe. Waarschijnlijk is het weer een corrector die geprogrammeerd is in Nederland. In Den Haag of zo.

Nu blijkt dat het 'geen algemeen Nederlands' is.
Algemeen Nederlands zijn:
•onlangs
•laatst

Wel, voortaan hou ik het bij het Vlaamse woordenboek:
'overlaatst' : onlangs, niet zo lang geleden, onderlaatst, recent.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 december 2014 om 17:16.
Oud 30 december 2014, 17:37   #989
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Wat de tussentaal betreft: het lijkt me luiheid, eerder dan verzet. Zelf spreek ik twee, drie dialecten en vooral een mengvorm daarvan, al naargelang de omgeving waar ik kom. En daarnaast poog ik om mijn Nederlands te verzorgen, geen fouten te maken en waar mogelijk mijn woordenschat uit te breiden. Ik vind dat een verrijking, al doet natuurlijk iedereen daarmee wat hij wil. Een persoonlijke overtuiging, dus. Het is namelijk leuk, fijn, plezant, leutig om b.v. een vrouw ferm, wijs, snel, mooi, leuk, aardig, aantrekkelijk, knap, tof... te kunnen vinden.
Dan probeert u toch met zuivere betekenissen van leenwoorden te spreken ?

Zoals Voor een DVD (oorspronkelijk Engels technische afkorting) = Videoschijfje ? Programmaschijfje, ik kom die woorden niet vaak tegen of ik kom woorden die in het Nederlands gebruikt woorden alsof ze ook in het Nederlands toepaspaar zijn voor zover de zinsbouw relatie heeft met de context waarover gesproken wordt !

Heel wat talen hebben inderdaad woorden die leenwoorden zijn uit andere talen..soms zelfs een winkelnaam zoals "ZEB" dat eigenlijk in het Marokkaans een vulgair, vies vervloekingswoord inhoud die betekenis heeft, ik ben er niet zeker van, dit is mij op een gegeven moment ergens in een chat voor mijn ogen komen rollen, die zei dat hij of was het zij eigenlijk echt Marokkaans van afkomst was en degelijk verhaalde van een winkelketen dat "ZEB" noemde en dat dit in het Marokkaans die betekenis (welke ben ik vergeten) kende, wetende dat "ZEB" in het Nederlands gekend is als een kledingketen !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 30 december 2014 om 18:04.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 17:55   #990
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Wat een verschrikkelijke school moet dat geweest zijn, Klojo eerste klas... Niet moeilijk dat je twaalf jaar over je middelbaar hebt gedaan (of was dat een schrijffout?...). Wij bij ons, wij leerden in de klas de norm hanteren en daarbuiten spraken we met iedereen dialect. Jijen en jouen kwam daar niet bij te pas. Wij zaten op de touter en de neefjes en nichtjes van de éne kant noemden dat een zwier en die van de andere kant noemden het een biezebeis en we verstonden elkaar wonderwel. Maar in de klas hadden we het onverminderd over een schommel.
Inderdaad schrijffout ....6 jaar lager onderwijs en 6 jaar middelbaar onderwijs, natuurlijk
Wij zaten met teveel andersdialectsprekenden in de klas zodat ook op de speelplaats de 'norm' de norm was....

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 30 december 2014 om 17:56.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 22:00   #991
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Het gaat over de 'dwang' op school die jij blijkbaar nooit hebt gekend....(of ik heb het weer niet goed begrepen)
Wij werden gedwongen die norm te hanteren, waardoor die norm ook in ons dagelijkse taalgebruik doordrong. D�*t is mijn 'punt'.
Het is niet omdat die 'dwang' er buiten het officiële parcours niet was, dat die 'dwang' daar geen sporen naliet.
Ongetwijfeld moest u op school ook in rijen staan, zwijgen na het belteken, je vinger opsteken, wiskundige stellingen uit het hoofd leren, het juiste Frans hanteren in een spreekbeurt, recht staan als de directeur het rapport kwam uitdelen, enzovoort.

Er zijn op school allerlei normen en afspraken die gevolgd horen te worden. Waarom zou het vak Nederlands daar dan een uitzondering op vormen? Enig idee?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 22:02   #992
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het dialect. En dat komt omdat het een taal is die spontaan is ontstaan en niet van bovenuit werd opgelegd. De standaardtaal komt van boven. Het is een opgelegde taal.
U geeft hiermee dus toe dat het Nederlands geen uitzondering is en dat uw voortdurend geblaas tegen dat vermaledijd AN geen grond heeft. Ook in andere talen bestaat er een norm die nu eenmaal in een aantal omstandigheden wordt voorgeschreven.
Oud 30 december 2014, 22:04   #993
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Synoniemen van "adequaat"
behoorlijk, betamelijk, convenabel, fatsoenlijk, gepast, gevoeglijk, goed, juist, naar behoren, netjes, oorbaar, passend
efficiënt , doelmatig, doeltreffend, effectief, probaat, geschikt
manierlijk,
U bevestigt het dus: het Frans is adequaat, maar andere talen ook. Bijgevolg heeft het Frans in dat opzicht niets speciaal.

Nu wacht even, wat zou het Frans daar speciaal in hebben? Die vraag stelde ik al veel eerder. Niet een enkele keer, maar al meerdere keren. Waarom komt er toch geen antwoord?
Oud 30 december 2014, 22:38   #994
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
U geeft hiermee dus toe dat het Nederlands geen uitzondering is en dat uw voortdurend geblaas tegen dat vermaledijd AN geen grond heeft. Ook in andere talen bestaat er een norm die nu eenmaal in een aantal omstandigheden wordt voorgeschreven.
Zou dialect niet een lokale taaltje zijn ?

Niettegenstaande dat dialect gesproken werd als streektaal en dus globaler gronden kent, in het algemeen dus geldt voor het hele grondgebied België ?
Oud 30 december 2014, 22:40   #995
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Zou dialect niet een lokale taaltje zijn ?

Niettegenstaande dat dialect gesproken werd als streektaal en dus globaler gronden kent, in het algemeen dus geldt voor het hele grondgebied België ?
Wat bedoelt u met "een streektaal en dus globaler gronden kent"? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

En waarom geldt een dialect "dus" "voor het hele grondgebied België"?
Oud 30 december 2014, 22:52   #996
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u met "een streektaal en dus globaler gronden kent"? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

En waarom geldt een dialect "dus" "voor het hele grondgebied België"?
kijk, ik hoor wel dialecten maar de meeste dialecten zijn aan een globaler streek bekend als een 'onder taaltje' dan de Nederlandstalige 'Algemeen Nederlands' genoemd, dus onafhankelijk van elkaar heeft elke streek die lokale subdialecten hebben die verwant zijn aan elkaar, en toch niet de hele grondgebied van België vertegenwoordigt..je kunt misschien je eigen lokale taaltje (het dialect) kennen maar toch rekening houden dat elke grote streek een eigen dialect heeft waaruit dus dan een normering van de taal uit ontstaat voor het "Algemeen Nederlands".

Het spreekt voor zich dat "Algemeen Nederlands" er is om elkaar te kunnen verstaan met wat je bedoelt met je communicatie, 'de koe bij de hoorns vatten' is er vaak niet bij !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 30 december 2014 om 22:56.
Oud 30 december 2014, 22:54   #997
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Lap, het is weer van dat.

Ik tikte zojuist in een andere draad het woord 'overlaatst' in, en mijn spellingscorrector zegt me dat het fout gespeld is of dat er iets fout is met de term. Ik vroeg me af wat, waarom, en hoe. Waarschijnlijk is het weer een corrector die geprogrammeerd is in Nederland. In Den Haag of zo.

Nu blijkt dat het 'geen algemeen Nederlands' is.
Algemeen Nederlands zijn:
•onlangs
•laatst

Wel, voortaan hou ik het bij het Vlaamse woordenboek:
'overlaatst' : onlangs, niet zo lang geleden, onderlaatst, recent.
Goed voorbeeld dat ik ook regelmatig tegen kom. En het gaat dus niet over dialectwoorden zoals Jan lijkt te denken.

Ik vraag me ook af waarom "zowiezo" fout is en "sowieso" niet? Het correcte woord lijkt een typisch Hollandse tongval te hebben. Toch lijkt het me onnatuurlijk en verkeerd geschreven wegens de afwezigheid van het element 'zo'. We zeggen toch ook niet 'Het is so mooi".

De voorbeelden zijn legio.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 december 2014 om 22:58.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 22:59   #998
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
kijk, ik hoor wel dialecten maar de meeste dialecten zijn aan een globaler streek bekend als een 'onder taaltje' dan de Nederlandstalige 'Algemeen Nederlands' genoemd, dus onafhankelijk van elkaar heeft elke streek die lokale subdialecten hebben die verwant zijn aan elkaar, en toch niet de hele grondgebied van België vertegenwoordigt..je kunt misschien je eigen lokale taaltje (het dialect) kennen maar toch rekening houden dat elke grote streek een eigen dialect heeft waaruit dus dan een normering van de taal uit ontstaat voor het "Algemeen Nederlands".
Dat is allemaal mogelijk. Je zou dus een soort Algemeen Kust-West-Vlaams kunnen "distilleren" bijvoorbeeld. Of een "Algemeen Maaslands".

Of bedoelt u misschien dat een algemene taal een soort Frankensteintaal moet zijn van alle dialecten?
Oud 30 december 2014, 23:00   #999
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Goed voorbeeld dat ik ook regelmatig tegen kom. En het gaat dus niet over dialectwoorden zoals Jan lijkt te denken.
Jawel, het gaat soms weldegelijk over dialectwoorden. Ik heb niet gezegd dat alles bij de dialectwoorden hoort. Wel dat de lijst die eerder werd geciteerd een soort merkwaardige verzameling is van dialectwoorden, belgicismen, gallicismen, onjuiste beweringen, enzovoort.
Oud 30 december 2014, 23:04   #1000
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel, het gaat soms weldegelijk over dialectwoorden. Ik heb niet gezegd dat alles bij de dialectwoorden hoort. Wel dat de lijst die eerder werd geciteerd een soort merkwaardige verzameling is van dialectwoorden, belgicismen, gallicismen, onjuiste beweringen, enzovoort.
Kom nu, 'overlaatst' kan men toch niet meer beschouwen als een 'dialectwoord'!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 december 2014 om 23:05.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be