Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2014, 10:18   #921
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie beiden staan.
Ik zie beide staan.

U sluit verwarring uit, daar u in het ene geval weet dat het om personen gaat en in het andere om bijvoorbeeld dieren.

Wat is trouwens "gecompliceerd" aan deze regel?
Helemaal niet. Er is geen verwarring mogelijk. Men heeft de context.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 10:26   #922
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. Er is geen verwarring mogelijk. Men heeft de context.
Bij die zinnen hebt u helemaal geen context.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 10:32   #923
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist niet. Tussentaal is halfweg de weg blijven steken: tussen standaardtaal en dialect. Als de standaardtaal je niet zint, dan neem je er niet delen van over.
Dat is toch wat ik zeg. Een verkapt verzet tegen de standaardtaal. Voor heel wat Vlamingen is de standaardtaal nog altijd een vreemde taal die ze moeten aanleren. Omdat ze dat niet graag doen en om toch nog binding te hebben met hun dialect of de thuistaal, gebruiken ze dan een taal waarin ze zich kunnen uiten en zich op hun gemak voelen. Bovendien komt er het meer en meer groeiend Vlaamse zelfbewustzijn bij kijken in de zin van: 'waarom zouden we ons in alle opzichten aan het Noorden conformeren'? Door deze toenemende welvaart en ook door de grotere mobiliteit ontwikkelt zich een soort ‘substandaard’. Het is dus niet alleen een kwestie van geen standaardtaal te kunnen spreken, maar minstens evenzeer van niet willen spreken;

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 december 2014 om 10:33.
Oud 30 december 2014, 10:37   #924
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is toch wat ik zeg.
Neen, juist niet. Als de standaardtaal je niet zint, ga je ook geen delen ervan overnemen. Je verwerpt die dan en valt terug op het idioom dat je nauw aan het hart ligt, nl. het dialect.
Oud 30 december 2014, 10:38   #925
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij die zinnen hebt u helemaal geen context.
In de zin waarover de discussie begon, heeft men zeker een context. Men heeft altijd een context. Ja, als men de woordjes zo individueel opsomt, dan heeft men geen context inderdaad. Maar dan heeft men ook geen taal.

Off Topic. (maar toch niet helemaal)

De Nederlandse taal werd grondig aangepakt tijdens de Bataafse Republiek (Siegenbeek en Weiland). En mét steun van de overheid, een soort primeur. Wellicht onder de invloed van de Franse taalpolitiek ter zake die de uniforme taal promootte en wars was van elke 'patois'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 december 2014 om 10:52.
Oud 30 december 2014, 10:40   #926
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor heel wat Vlamingen is de standaardtaal nog altijd een vreemde taal die ze moeten aanleren. Omdat ze dat niet graag doen en om toch nog binding te hebben met hun dialect of de thuistaal, gebruiken ze dan een taal waarin ze zich kunnen uiten en zich op hun gemak voelen.
"... een vreemde taal..." Voor Oostenrijkers staat het "Algemeen Duits" nog veel verder af.

Het gaat erom dat veel Vlamingen nog steeds in een puberfase zitten wat dat betreft.
Oud 30 december 2014, 10:42   #927
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bovendien komt er het meer en meer groeiend Vlaamse zelfbewustzijn bij kijken in de zin van: 'waarom zouden we ons in alle opzichten aan het Noorden conformeren'?
Dat werd ook nooit gevraagd, beste. Niemand heeft ooit van de Vlamingen gevraagd om "sodemier op" e.d. over te nemen. Zelfs niet de druk gebruikte "nou, zeg..."

Onze standaardtaal werd trouwens niet opgedrongen vanuit het Noorden. Door en met de Vlaamse emancipatie heeft de Vlaamse culturele elite zelf de aansluiting met Nederland gezocht.
Oud 30 december 2014, 10:45   #928
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door deze toenemende welvaart en ook door de grotere mobiliteit ontwikkelt zich een soort ‘substandaard’. Het is dus niet alleen een kwestie van geen standaardtaal te kunnen spreken, maar minstens evenzeer van niet willen spreken;
In veel gevallen, "niet kunnen". Gebrek aan kennis. Mensen proberen dan zoiets halfweg te doen. Dat zie ik heel veel aan de schoolpoort bij grootouders die met hun kleinkinderen spreken. "Gag gei ne kèèr uw boeketas neem'n..." In een overduidelijke dialectische zin komt daar plotseling "uw" voor het Waregems "uij" en "boeketas" waar we in Waregem "kannesjière" of "bouketasse" hebben. Het is een merkwaardige reflex.
Oud 30 december 2014, 10:51   #929
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat werd ook nooit gevraagd, beste. Niemand heeft ooit van de Vlamingen gevraagd om "sodemier op" e.d. over te nemen. Zelfs niet de druk gebruikte "nou, zeg..."

Onze standaardtaal werd trouwens niet opgedrongen vanuit het Noorden. Door en met de Vlaamse emancipatie heeft de Vlaamse culturele elite zelf de aansluiting met Nederland gezocht.
Wat zou het. De 'je' en de 'jij' werden ons wel degelijk opgedrongen. Dat is zo klaar als bronwater. En vele andere woorden en zinswendingen maar evenzeer. Maar goed, we gaan maar niet weer in deze eindeloze discussie verzanden.
Oud 30 december 2014, 10:51   #930
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Het Leven is Verrukkeluk is dan ook een literair werk. Als je eenvoudigweg communicatief moet schrijven is er veel minder ruimte om te experimenteren en het lijkt erop dat ook binnen de Nederlandstalige literatuur weinig ruimte tot experiment is overgebleven. Er zijn m.i. geen Ivo Michielsen meer, om die maar te noemen.

Wat de tussentaal betreft: het lijkt me luiheid, eerder dan verzet. Zelf spreek ik twee, drie dialecten en vooral een mengvorm daarvan, al naargelang de omgeving waar ik kom. En daarnaast poog ik om mijn Nederlands te verzorgen, geen fouten te maken en waar mogelijk mijn woordenschat uit te breiden. Ik vind dat een verrijking, al doet natuurlijk iedereen daarmee wat hij wil. Een persoonlijke overtuiging, dus. Het is namelijk leuk, fijn, plezant, leutig om b.v. een vrouw ferm, wijs, snel, mooi, leuk, aardig, aantrekkelijk, knap, tof... te kunnen vinden.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 10:54   #931
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Het Leven is Verrukkeluk is dan ook een literair werk. Als je eenvoudigweg communicatief moet schrijven is er veel minder ruimte om te experimenteren en het lijkt erop dat ook binnen de Nederlandstalige literatuur weinig ruimte tot experiment is overgebleven. Er zijn m.i. geen Ivo Michielsen meer, om die maar te noemen.

Wat de tussentaal betreft: het lijkt me luiheid, eerder dan verzet. Zelf spreek ik twee, drie dialecten en vooral een mengvorm daarvan, al naargelang de omgeving waar ik kom. En daarnaast poog ik om mijn Nederlands te verzorgen, geen fouten te maken en waar mogelijk mijn woordenschat uit te breiden. Ik vind dat een verrijking, al doet natuurlijk iedereen daarmee wat hij wil. Een persoonlijke overtuiging, dus. Het is namelijk leuk, fijn, plezant, leutig om b.v. een vrouw ferm, wijs, snel, mooi, leuk, aardig, aantrekkelijk, knap, tof... te kunnen vinden.
U maakt er een karikatuur van. Taal is een levend iets. En verandert constant op vele vlakken. Of u dat nu 'leuk' vindt of niet .
Oud 30 december 2014, 10:55   #932
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

[quote=Rikm;7474516]

Natuurlijk is de enige taal van de liefde, de liefde zelf.
/QUOTE]

Weer eens zo'n peremptoire ( sorry voor het moeilijke woord) maar nietszeggende tautologie. (sorry nogmaals voor het moeilijke woord.)
"De" liefde is een abstractie. Mijn liefde, haar liefde, hun liefde...is een eerste stap in de richting van een concretisering. In alle culturen vraagt de geliefde verbale bevestiging van de liefdesgevoelens. En hiervoor is taal nodig, (als het moet gebarentaal of Braille...) Talrijke getuigenissen ( vooral uit de Angelsaksische wereld!) zeggen dat het Frans voor de veruiterlijking en verwoording van liefdesgevoelens een adequate taal is. Het is evident natuurlijk dat je in elke taal je gevoelens kan verwoorden. Ik vermoed zelfs dat de Cro-Magnon hierin slaagde.

Laatst gewijzigd door mauste : 30 december 2014 om 11:06.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 11:33   #933
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In veel gevallen, "niet kunnen". Gebrek aan kennis. Mensen proberen dan zoiets halfweg te doen. Dat zie ik heel veel aan de schoolpoort bij grootouders die met hun kleinkinderen spreken. "Gag gei ne kèèr uw boeketas neem'n..." In een overduidelijke dialectische zin komt daar plotseling "uw" voor het Waregems "uij" en "boeketas" waar we in Waregem "kannesjière" of "bouketasse" hebben. Het is een merkwaardige reflex.
Het Standaardnederlands is dikwijls niet de moedertaal bij heel wat Vlamingen. Of niet de ' thuistaal', zoals u in uw voorbeeld aantoont. De Standaardtaal sluit dan ook vaak niet aan bij de moedertaal of thuistaal. De kloof is vrij groot tussen beiden. De Standaardtaal is ook een kunstmatige taal, geboren uit compromissen. En daarom ontwikkelt zich een spontane tussentaal. Het is dus zowel een kwestie van 'niet kunnen' als 'niet willen'. Het ene impliceert meer dan eens het andere.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 december 2014 om 11:52.
Oud 30 december 2014, 11:55   #934
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

"De enige taal van de liefde is de liefde zelf" is geen tautologie. "De taal van de liefde" is n.l. niet hetzelfde als "de liefde".
Hier staat geen taalfout, wat een tautologie steeds is, maar een stijlfiguur.

Maar goed, als je daar niet gevoelig voor bent, zal ik het wel uitleggen, hoor. De liefde spreekt voor zichzelf en drukt zichzelf uit, wat ook het taalvehikel zij, dat de liefde ter beschikking heeft. De liefde zal dat vehikel naar believen kneden, wat ook de woorden of de klanken zijn, die ze ter beschikking heeft. Als Frans daar blijkbaar "adequaat" voor is (het zou maar erg zijn), dan lijkt me deze taal niet beter of slechter geschikt, dan al die andere adequate talen. In de mate dat je zoveel mogelijk woorden als tautologie, zygomatisch of peremtoir probeert te vermijden. Ze zouden de sfeer kunnen breken.

Over het intieme leven van de paleolithische mens kan ik je jammer genoeg geen informatie verstrekken.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 12:23   #935
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kristof Piessens. De reactie die je quote was niet tot u gericht.

Klojo eerste klas. Je reageert m.i. tegen de verkeerde. Je hoeft natuurlijk niet met aandacht te lezen wat je van mij quote. Je schrijft immers ongeveer hetzelfde als ik. In elk geval: Suzanne schreef een gevoelen neer over de Franse taal. Het ging dus duidelijk niet om een feit. Daar dan "feitelijk" op reageren is eigenlijk een gat in de lucht schieten.
""""Jammer voor Suzanne, dat het grote aantal unilaterale denkers op dit forum, elke kleine zijsprong meteen torpedeert.""""
Dat wil toch zeggen dat het jammer is dat er op wordt gereageerd (al of niet 'overdreven')?
Suzanne schreef 'Frans is de taal van de liefde', niet 'Ik vind/Volgens mij/enz.....'. Voor mij is dat geen gevoelen, maar een poneren van een vaststaand feit.
Maar laten we daarover maar stoppen, anders wordt het hier ook een 'taalfouten'draad.....
Oud 30 december 2014, 12:45   #936
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat zou het. De 'je' en de 'jij' werden ons wel degelijk opgedrongen. Dat is zo klaar als bronwater. En vele andere woorden en zinswendingen maar evenzeer. Maar goed, we gaan maar niet weer in deze eindeloze discussie verzanden.
Waar ontwaart u dan wel die dwang? Wie staat er bij u om uw taalgebruik te controleren en desnoods te bestraffen? Wie stuurt u een PV met bijhorende boete als u "gij" of "ge" in de mond neemt?

Niemand.

Er is geen dwang. Er is een norm. In bepaalde omstandigheden en voor een aantal zaken vinden mensen het normaal en geëigend om die norm te volgen. En soms wijken ze daar bewust of onbewust van af.
Oud 30 december 2014, 12:47   #937
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Standaardnederlands is dikwijls niet de moedertaal bij heel wat Vlamingen. Of niet de ' thuistaal', zoals u in uw voorbeeld aantoont.
Ooit in Groningen of Drenthe op vakantie geweest? Op het platteland daar rondgelopen?

De omgangstaal van de mensen is daar ook niet AN, hoor.
Oud 30 december 2014, 12:48   #938
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ooit in Groningen of Drenthe op vakantie geweest? Op het platteland daar rondgelopen?

De omgangstaal van de mensen is daar ook niet AN, hoor.
U moet toch echt brave kinderen hebben...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2014, 12:51   #939
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Standaardtaal is ook een kunstmatige taal, geboren uit compromissen.
Welke taal heeft volgens u dan wel een standaard, een genormeerde vorm die, naar uw omschrijving, "niet kunstmatig" is?
Oud 30 december 2014, 12:53   #940
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog niet zo heel lang geleden gebruikte de "kwaliteitskrant van Vlaanderen", De Standaard, heel consequent de progressieve spelling.

Geen literair werk, dunkt me toch...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be