![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1081 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hou eens op met de vraag te ontwijken, Dirk.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
|
|
|
|
|
#1082 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Kweenie. Surfplanken zijn al heel oud in sommige gebieden en Jozef was timmerman .....
|
|
|
#1083 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
dat vooral in tijden waar men de fysische realiteit wou onderwerpen aan de formele rationaliteit dat ging zelfs zo ver dat men liver die realiteit wou 'aanpassen' ipv zich erbij neer te leggen dat die fysische werkelijkheid geen logische (formele) bouw heeft |
|
|
|
|
|
|
#1084 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
het is de eenvoud zelve ... van in het begin van deze topic en zelfs eerder dan deze topic onstond is er steeds door verscheidene poster ( waaronder ik zelf ) gezegd dat bewijs in de zin zoals jij of dirk001 of .... niet bestaat in de wetenschap er bestaat slechts herhaalde verifiering Citaat:
ik heb je er simpelweg op gewezen dat : 1) er bestaat slechts alleen iets als een bewijs zondermeer.... dus over wetenschappelijke bewijzen spreken in de dezelfde zin als zulk een bewijs maar dan komende vanuit de (exacte) wetenschap of waar dan ook ( tenminste als je dat bedoelde ) heeft dus geen enkele zin 2) er bestaat wel een begrip 'wetenschappelijk bewijs' waar ik ( en andere ) je de uitleg al tot in den treure hebben van gedaan 3) in die zin zijn er dus massa's _dat is mijn claim net zogoed als die van zowat iedere wetenschapper_ van voor evolutietheorie... uiteraard staat het je vrij van dit niet te geloven of te betwisten Citaat:
er is hier echter geen tegenspraak als rechtstreeks antwoord en verder gaf ik in dezelfde post waar ik je van antwoord diende vlak na dat antwoord reeds de uitleg Citaat:
het is niet de eerste keer gebleken dat je er wel een zeer eigenzinnig setje op nahoudt bovendien toont die post van je niets aan al wat het aantoont is dat je niet echt genoten hebt van een degelijke wetenschappelijke opvoeding en een claim ( maar dat valt dan nog te bezien of dat dat waar is ) dat ze jou die evolutietheorie door de strot hebben geramd op met de nodige 'missingen' en of 'leugentjes' erbij oa ElFlamencoLoco heeft daar je al op gewezen en verder blijf je leuteren over weeral een vaag nieuw totaalbegrip, met name 'wetenschappelijk bewezen feit' waar ik me nog steeds van afvraag wat het nu precies betekent en waarvan jij mij blijkbaar ook niet precies kan vertellen wat dat zou betekenen Citaat:
dat deed ik ook ergens in zekere zin ... ik meen me te herinneren dat in een vorige gelijkaardige topic ik er al uitgebreid op gewezen heb maar in principe is dat slechts een akkefietje want het is alleen maar de leek of diegene ( creationist, etc ) die kost wat kost daar rond semantische spelletjes wilt spelen teneinde die specifieke theorie als niet gelijkwaardig aan een willekeurige andere theorie te bevinden Citaat:
Citaat:
want hier begin weer netjes opnieuw en suggereer je dat andere exacte wetenschappelijke wel in strikte zin zouden bewezen zijn... niets is minder waar btw. nog even dit over die vermeende nooit te nimmer veranderlijke _ en steeds blijvende natuurwetten ( cfr. Archimedes ) er zijn er in de loop der tijd wel wat van die wetmatigheden ( en zelfs niet de minste ) 'gesneuveld' of beter gezegd 'aangepast' Laatst gewijzigd door praha : 20 september 2008 om 01:02. |
|||||||
|
|
|
|
|
#1085 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
en wat is er nu veranderd ? niets ... ik ( en de rest ) blijven bij die bewering als je wilt 'claim' je je victorie ivm de topictitel nu op voor mijn part ( ik heb je daar al eerder op gewezen ) maar nog steeds slaag je er langs geen kanten in en uiteindelijk was dat de hele opzet... al veel eerder dan het begin van deze draad_ de evolutietheorie in discrediet te brengen Citaat:
ik ben misschien wat jonger maar beschik over een pak oudere boeken en schoolliteratuur ( nog van mijn vader zaliger ) en nergens heb ik zulks tegengekomen wat ik wel tegengekomen ben zijn mogelijke evolutielijnen, netjes illustratief met de nodige pentekeningen weergegeven, die pardoef ergens stonden als ware dat het zo is/was maar dan nog ... gesteld dat dat zo zou zijn ... dan zegt dat niets maar ook niets over heel die theorie an sich maar slechts over de wijze hoe dat ding geïnterpreteerd _ en onderwezen werd Citaat:
Citaat:
pas nu hetzelfde toe op de evolutietheorie ... en je komt dus uit bij een model dat niet per definitie verkeerd is, de zaak weet te veklaren en waarop tot heden nog geen falsifiering voor gevonden is ... dat laaste zal je wel tegenspreken, maar blijkbaar lukt het niet om dat ook even hard te maken Citaat:
een 'wetenschappelijke bewezen feit' bestaat niet er bestaan alleen feiten ( in spreekwoordelijke zin, juridisch ezin, etc... ) en feiten in wetenschappelijke zin een feit in wetenschappelijke zin is iets waarvan de werkelijkheid ( aangenomen) vaststaat het kan handelen om een bv eenmalig iets ( maar daar heb je in de wetenschap verder niet veel aan ) of bv om een zekere wetmatigheid gaat het om een wetmatigheid dan beperkt die aanname zich tot een zéér sterke overtuiging ... tot de dag dat het anders blijkt en een theorie ( wetenschappelijke ) is een groter geheel, een toetsbaar model dat de zaken ( waarnemingen) verklaart meestal is het een geheel van hypotheses denkbeelden en verder gebouwd op reeds bekende wetmatigheden of andere theoriën in principe is er dus geen verschil en is een natuurwet ook een (mini)model dat blijft staan zoalang het geldt zo leert de ervaring ons dat natuurwetten ontzettend sterke dingen zijn ( vaak worden ze ook langs andere zijden 'verklaard' ) waarvan men uitgaat dat ze steeds blijven gelden doch de wetenschapsgeschiedenis kent enkele gevallen waar het soms anders uitdraaide meestal 'past' men die dan aan om in een groter geheel toch nog te kloppen of herschrijft men ze deels of kent men ze een beperkte radius toe Laatst gewijzigd door praha : 20 september 2008 om 01:30. |
|||||
|
|
|
|
|
#1086 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
zelfs dan nog...het kan enkel 'bewezen' worden |
|
|
|
|
|
|
#1087 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#1088 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
misschien lees jij wel anders ? Laatst gewijzigd door praha : 20 september 2008 om 01:49. |
|
|
|
|
|
|
#1090 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
er schijnt ergens een soort mogelijke verklaring te zijn _ moest het verhaal zich inderdaad op een effectief gebeurd feit verhaald zijn... ook dat is niet lange niet zeker _ in het klimaat rond die tijd dat was volgens aldus een onderzoek door ene prof. oceanografie Doron Nof _ eerlijk gezegd heb ik mijn bedenkingen over die man want die schijnt zich daar maar al te graag mee bezig te houden met zulke soort dingen.... zo heeft ie ook een poging gedaan om Mozes' doortocht door de Rode Zee te verklaren _ in de periode 600 vC tot zowat 500 nC aanzienlijk kouder en zou het dus kunnen dat JC op een stuk ijs wandelde dat door de omlstaanders niet werd gezien brrr. dat soort hypotheses doorspekt met wat wetenschappelijke termen is al even verdervelijk als andere pseudo-wetenschap |
|
|
|
|
|
|
#1091 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Beste praha,
Ik negeer je voor de rest van de thread. Er is toch geen zeggen aan. Paulus. |
|
|
|
|
|
#1092 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1093 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#1094 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Heeft het voor willekeurig wie nog zin om met Paulus in dit topic verder te debatteren? Ik denk het niet.
|
|
|
|
#1095 | |
|
Minister
|
Citaat:
Als God uit de kunst spreekt - ik ben géén aanhanger van de protestantse Sola Scriptura - dan spreekt Hij een taal die in de eerste plaats aan onze gevoelens appelleert, niet aan onze rede. Als God uit wetenschap spreekt, en er Zich door openbaart, dan appelleert Hij juist wél aan onze rede. Het probleem is dat jij, de Sola Scriptura indachtig, God alleen hoort spreken uit de Bijbel. Hij spreekt zovele talen, die alle universele waarde hebben. Een God zónder Sola Scriptura is bijgevolg universeler dan een God mét. Maak komaf met die Sola Scriptura, of word moslim. Vele (gematigde) protestanten hebben die Sola Scriptura al enigszins genuanceerd en gerelativeerd. |
|
|
|
|
|
|
#1096 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#1097 | |
|
Minister
|
Citaat:
Om de vraag te beantwoorden zou ik jouw moeten vragen waar en hoe jij het verband ziet. En ook welke betekenis jij aan het woord 'werkelijkheid' geeft. Maar laat mij een poging wagen. Als de "werkelijkheid" staat voor alles. Inclusief U. Inclusief uw fantasie. Inclusief het verleden en de toekomst. Inclusief de virtuele realiteit in de hersenen van McCain. Inclusief alles wat komt en gaat. Alles !. Dan is mijn antwoord simpel. Deze werkelijkheid is hoogstwaarschijnlijk aanwezig en zelfs onveranderlijk. Maar laat ons nu de adjectieven die jij gebruikt toevoegen. Te beginnen met kenbaar. "een kenbare werkelijkheid" De "kenbare werkelijkheid" is een term die gebruikt wordt door 'denkers' die daarmee de werkelijkheid opdelen in 'niet-kenbare werkelijkheid' (God bijvoorbeeld) en de 'kenbare werkelijkheid'. Je kan de ene beschrijving niet in vraag stellen zonder de andere beschrijving in vraag te stellen. Persoonlijk zie ik geen enkele reden om het begrip 'werkelijkheid' op te delen. De werkelijkheid is alles. Punt. Je kan helemaal niets weglaten uit de werkelijkheid want dan maak je haar subjectief en onderhevig aan een subjectieve waarheid. "een objectieve werkelijkheid" Objectief betekent: gebaseerd op feiten. Niet op meningen. Het begrip "objectieve werkelijkheid" limiteert weeral het begrip "werkelijkheid". De werkelijkheid houd namelijk alles in. Zowel objectief als subjectief. Dus in feite vraag jij. Kunnen we de werkelijkheid beperken tot een iets dat we zelf bepalen, en kunnen we deze beperkte en begrensde werkelijkheid omschrijven ? Ja natuurlijk. Maar we kunnen de methode die we gebruiken om deze begrensde en afgebakende werkelijkheid te omschrijven niet uitbreiden naar de "werkelijkheid". Einstein (vertaald) schreef: "Het geloof in een externe wereld onafhankelijk van het waarnemend subject is de basis van alle natuurwetenschap. Sinds, evenwel, zintuigelijke waarneming slechts indirect informatie geeft van deze externe wereld, kunnen we deze laatste alleen vatten met speculatieve middelen. Dientengevolge kan onze notie van fysieke realiteit nooit finaal zijn." Je kan ook omgekeerd redeneren. Namelijk: Alles wat zich niet volgens onze natuurwetten gedraagt behoort niet tot de werkelijkheid. En dat is de letterlijkheid en de misvatting die heel onze 'realiteit' kleurt. Een misvatting die ook dit volledig topic kleurt. Alles wat zich niet volgens onze natuurwetten gedraagt behoort niet tot de werkelijkheid ? Zie jij de onzin van die redenering niet in ?
|
|
|
|
#1098 |
|
Minister
|
Heel juist
|
|
|
#1099 | ||||||||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Kijk ik heb niet geantwoord op een aantal dingen die Paulus geschreven heeft. Eenvoudig omdat hij hier en daar start van een aannemelijk standpunt maar dan in een poging om het standpunt te verantwoorden verzand in niet zo aannemelijke subjectieve algemeenheden. Debatteren en de uitleg die Paulus doet weerleggen zonder een schijn te geven dat ik ook de basis waarvan hij vertrekt weerleg is nodeloos complex. En dient vermeden te worden. Ik heb ook geprobeerd om de discussie die praha voerde niet te vervuilen. Ik heb respect voor zijn/haar algemeen beeld van de wereld. En tegen praha ingaan zou betekenen dat ik op de belangrijke standpunten tegen mezelf inga. Toch is ook elk detail dat praha brengt onderhevig aan twijfels. En debatteren met praha over de details zou (wat mij betreft) snel verzanden in een oeverloos gebabbel. Ik ben daar bewust uitgebleven. Ik heb geen zin om de "superioriteit in Praha's debatvaardigheden" te weerleggen. Dat zou neerkomen op het weerleggen van een aantal basis standpunten die ook voor mij een beetje heilig zijn. Maar om terug te keren naar Paulus. En om terug te keren naar waar jij zegt dat het geen zin heeft om met Paulus te debatteren. Ook naar waar en hoe jij insinueert dat alles al gezegd is door praha en dat wij allen akkoord gaan met praha. Terugkeren naar wat Paulus zegt, weg van alles wat jullie over hem (en hijzelf) er bij gesleurd hebben (heeft). Hij zegt: Citaat:
Wiki zegt: De evolutietheorie is de wetenschappelijke verklaring voor de natuurlijke ontwikkeling van de huidige vormenrijkdom van het leven op aarde. Wiki gebruikt expliciet het woord 'theorie'. Wetenschap kan omschreven worden als : Het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels, wetmatigheden, theorieën, hypotheses en systemen waarmee verdere kennis verkregen kan worden. Wiki omschrijft de "Wetenschappelijke methode" als: De wetenschappelijke methode is een systematische manier om kennis te vergaren. Zij is gebaseerd op waarnemingen, metingen, voorspellingen, experimenten, verificatie en falsificatie. Met andere woorden: Een wetenschappelijke theorie is onderdeel van de verzamelnaam "wetenschap". De bevindingen van de wetenschappelijk methode bepalen het "waarschijnlijkheids gehalte" van een theorie. Een theorie met een zeer groot "waarschijnlijkheids gehalte" maakt de verzameling "wetenschap" vollediger en kan gebruikt worden om de "Wetenschappelijke methode" te verfijnen. Het is één groot servo systeem. En je kan een onderdeel niet gelijkstellen aan het geheel. Een theorie is niet het zelfde als wetenschap. Citaat:
Tot zover is ook hier paulus correct, maar onvolledig. Citaat:
So what ? Dat kan mij nu eens geen ene bom schelen. Er is ook geen enkele serieuse wetenschapper die dat tegen spreekt. En het doet niks af aan de waarde van de theorie, die een theorie in wording is. Noch aan de wetenschappelijke methoden, die wetenschappelijke methoden in wording zijn. Noch aan de wetenschap, die een wetenschap in wording is. Wat mij betreft zegt paulus hier niks. En als je er tegen in gaat, dan ga je tegen niks in. Citaat:
Nog nooit zo een allegaartje van objectieve en subjectieve begrippen door mekaar gemangeld gezien als in die 2 zinnen. Citaat:
"alle mogelijke theorieën" "uiteindelijk niet zijn" Blah. Het is onmogelijk om daar op te reageren. Citaat:
|
|
|
|
#1100 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
In bepaalde gevallen wel ja. Citaat:
En dat weet je maar al te goed. Paulus. |
|
|