Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2008, 16:01   #1121
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
djimi

De Vlaamse jeugd spreekt ook geen correct Nederlands maar een verbastering van dialect, Engelse invloeden, en andere invloeden als het om allochtonen gaat. Veel West-Vlamingen kunnen zelfs geen "schoon Nederlands" praten en praten altijd en overal dialect, zelfs op hun werk in Brussel. Ik ken Brusselaars die onder elkaar West-Vlaams spreken en in het openbaar Frans. Zo had je er vroeger heel veel, maar de meeste zijn ondertussen volledig verfranst. Datzelfde zal ook gebeuren met de migranten, en is al aan het gebeuren. Uiteindelijk is de taal toch Frans, zelfs al is het verbasterd Frans. Ik merk wel op, zoals onlangs in de bibliotheek op het Muntplein, dat steeds meer migranten in Brussel ook Nederlands kennen en spreken.

Ik denk niet dat de Walen bereid zijn een dusdanige minderheid te worden, noch de Brusselaars. En waarom zouden ze? Ook de Vlamingen zouden trouwens een minderheid worden in die staat, vergeet dat niet. En in Nederland zelf blijken de inwoners van "randstad Holland" toch nog steeds de eerste viool te spelen, en dat zal heus niet veranderen. Ik denk dat het niet lang zou duren voor dat tot veel grotere spanningen zou leiden dan vandaag de dag. Je ziet nu al dat Vlamingen en Nederlanders amper overeenkomen. (bvb. Lanaken-Maastricht drugsaffaire, Ijzeren Rijn, benelux-treinen, etc. )
Dag tomm,

ik hou er wel van met jou te discussiëren, hoor.

Alleen moet ik vandaag ook nog wat andere dingen doen.

Ik hoop dat ik op alles wat je hier schrijft later nog eens kan doorbomen.

Eén kleine opmerking : er zijn inderdaad migranten die Nederlands spreken, en dat vind ik een goede zaak, zeker ook voor hen !

Mijn vraag is nu: als allochtonen dat kunnen, waarom de autochtonen die zich in de Rand gaan vestigen dan niet ook een kleine inspanning? Is dat nu werkelijk te veel gevraagd? Ze kunnen daar toch ook alleen maar voordeel bij hebben?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 16:06   #1122
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, maar dat is dus een volledig absurde situatie en toont aan wat er verkeerd loopt, zeker omdat die ring door iedereen gebruikt wordt, Vlamingen, franstaligen, en buitenlanders. Ook in Wallonië zouden de wegwijzers in de 2 talen moeten. Zelfs in Egypte staat naast de Arabische versie steeds de Engelse, ik dacht ook in China trouwens. Als je in Rijsel de trein neemt richting Vlaanderen, wordt alles netjes in het Nederlands afgeroepen op het station. In België mag dat niet door de veel te strikte taalwetgeving.
De reden waarom in Egypte de wegwijzers in de 2 talen staan is, is omdat de gewone toerist niets begrijpt van het Arabisch schrift. En wat mij betreft mogen de wegwijzers in Wallonië inderdaad tweetalig worden (Frans en Waals).

Laatst gewijzigd door stropdrager : 17 mei 2008 om 16:07.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 16:07   #1123
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Wat is er daar discriminerend aan? Als ik morgen word verkozen tot gemeenteraadslid in Moeskroen, mag ik daar ook geen Nederlands spreken.
Ben je daar zo zeker van?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 16:27   #1124
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ben je daar zo zeker van?
100% zeker.
(de geschiedenis van het Nederlandstalig schooltje in Komen kennende).
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 16:31   #1125
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Omdat de wetten op dat vlak heel wat toleranter zijn. In Vlaanderen gaat het zelfs zo ver dat ze de wegaanwijzers eentalig gemaakt hebben, een hel voor de vele buitenlandse chauffeurs die de weg naar Lille maar niet vinden. Net over de grens, in Frankrijk nota bene, staat mooi aangeduid "Bruges/Brugge"...
Bij mijn weten zijn de wegwijzers in Wallonië ook eentalig
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 16:34   #1126
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Bij mijn weten zijn de wegwijzers in Wallonië ook eentalig
Moet volgens de wet. Enkel buitenlandse steden mag je met de buitenlandse naam aanduiden.

In Vlaanderen mag Rijsel (Lille) maar niet Liège.
Oud 17 mei 2008, 16:43   #1127
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De trein uit Antwerpen rijdt via Gent en Kortrijk naar Rijsel (Lille dus).
Volgens de wetgeving zou dat geen internationale trein zijn.
Gevolg: er mag tot aan de taalgrens in Rekkem/Moeskroen enkel Nederlands gesproken worden.
Vervelend want in Kortrijk rijden enkel de 2 eerste rijtuigen verder tot Rijsel.

Vanaf Antwerpen tot Kortrijk wordt dat verschillende keren herhaald en aangegeven... enkel in het Nederlands.
Gevolg: een heleboel buitenlandse reizigers staan in Kortrijk voor een groot vraagteken want wat gebeurt er, is dit de terminus, waarom mag ik blijkbaar niet blijven zitten, enz...

Uiteindelijk moet het personeel in Kortrijk dan toch in het Frans en/of Engels uitleggen wat er aan de hand is en men zich naar de 2 eerste rijtuigen moet begeven.

Veel tijdverlies en enervering... maar de taalwet is wel toegepast hoor.
En hoe zit het met die - zelfs verplichte - tweetaligheid in de Brusselse ziekenhuizen?
En met de MUG in de rand?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 16:48   #1128
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
De reden waarom in Egypte de wegwijzers in de 2 talen staan is, is omdat de gewone toerist niets begrijpt van het Arabisch schrift. En wat mij betreft mogen de wegwijzers in Wallonië inderdaad tweetalig worden (Frans en Waals).
Een gemiddelde Fransman weet ook niet wat "Luik", "Kortrijk", "Antwerpen" of "Rijsel" wil zeggen. En uw reactie is typisch voor de bekrompenheid van de Vlaamse beweging, alles draait rond de eigen kerktoren. En dan maar klagen dat ze "misbegrepen" worden door de boze buitenwereld...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 16:50   #1129
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
En hoe zit het met die - zelfs verplichte - tweetaligheid in de Brusselse ziekenhuizen?
En met de MUG in de rand?
Niet goed naar ik verneem.
Oud 17 mei 2008, 16:52   #1130
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Moet volgens de wet. Enkel buitenlandse steden mag je met de buitenlandse naam aanduiden.

In Vlaanderen mag Rijsel (Lille) maar niet Liège.
Waarom was men in de internationale pers dan aan het zeiken over de culturele genocide op het Frans in Vlaanderen ( verwijzend naar eentalige wegwijzers in Vlaanderen ) terwijl in Wallonië hetzelfde gebeurt nml. alles eentalig in het Frans ?
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 16:55   #1131
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Een gemiddelde Fransman weet ook niet wat "Luik", "Kortrijk", "Antwerpen" of "Rijsel" wil zeggen. En uw reactie is typisch voor de bekrompenheid van de Vlaamse beweging, alles draait rond de eigen kerktoren. En dan maar klagen dat ze "misbegrepen" worden door de boze buitenwereld...
En kan een gemiddelde Fransman in Duitsland de wegaanduidingen lezen?

Of een gemiddelde Duitser in Frankrijk?

Of een gemiddelde Chinees in Rusland?
Oud 17 mei 2008, 16:56   #1132
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De trein uit Antwerpen rijdt via Gent en Kortrijk naar Rijsel (Lille dus).
Volgens de wetgeving zou dat geen internationale trein zijn.
Gevolg: er mag tot aan de taalgrens in Rekkem/Moeskroen enkel Nederlands gesproken worden.
Vervelend want in Kortrijk rijden enkel de 2 eerste rijtuigen verder tot Rijsel.

Vanaf Antwerpen tot Kortrijk wordt dat verschillende keren herhaald en aangegeven... enkel in het Nederlands.
Gevolg: een heleboel buitenlandse reizigers staan in Kortrijk voor een groot vraagteken want wat gebeurt er, is dit de terminus, waarom mag ik blijkbaar niet blijven zitten, enz...

Uiteindelijk moet het personeel in Kortrijk dan toch in het Frans en/of Engels uitleggen wat er aan de hand is en men zich naar de 2 eerste rijtuigen moet begeven.

Veel tijdverlies en enervering... maar de taalwet is wel toegepast hoor.
Ik ken dat heel goed, er zitten heel wat Fransen op (om niet te zeggen, vooral Fransen), maar vermits de treinbegeleider geen aankondiging mag doen in het Frans (als hij het wel doet kan hij zijn job verliezen als er een klootzak van het VB of NVA inzit die klacht indient), zijn er altijd een heel pak die verkeerd zitten en in Kortrijk blijven steken. In Lille-Flandres daarentegen (Frankrijk dus, toch niet geroemd wegens zijn grote tolerantie jegens andere talen of talenkennis) wordt alles mooi in het Nederlands omgeroepen. Mistoestanden waarvan je het nut aan geen buitenlander uitgelegd krijgt. (niet alleen Fransen en franstaligen, ook de engelstalige en zelfs Nederlandse pers heeft het niet zo begrepen op die toestanden)
Oud 17 mei 2008, 16:57   #1133
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Waarom was men in de internationale pers dan aan het zeiken over de culturele genocide op het Frans in Vlaanderen ( verwijzend naar eentalige wegwijzers in Vlaanderen ) terwijl in Wallonië hetzelfde gebeurt nml. alles eentalig in het Frans ?
Ondanks de mooie afbakening van het Vlaams territorium met geel-zwarte verkeerspalen hebben veel buitenlandse correspondenten niet door dat in een deel van de stad België NL wordt gesproken en in een ander FR.
Ze denken dat alles tweetalig is.
Ze kennen geen voorbeeld van een grote stad die verdeeld is in 2 taalgebieden.

Laatst gewijzigd door azert : 17 mei 2008 om 16:57.
Oud 17 mei 2008, 16:58   #1134
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de basisprincipes waarop je (taal)politiek gestoeld is, moet je in minder dan 1 uur kunnen uitleggen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Grondwet
Het gebruik van een bepaalde taal mag enkel opgelegd worden voor handelingen van het openbaar gezag en voor gerechtszaken. (art. 30)
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 17:00   #1135
Chipie
Banneling

Standaard

Nu zitten sommigen hier al pagina's lang te bazelen over de Vlaamse taalonverdraagzaamheid...
Dit terwijl de meeste Franstaligen geen iota Nederlands praten/verstaan... Weigeren de taalwetgeving na te leven en Vlaamse grond inpikken...

Moest ik geen beleefde spitsmuis zijn, ik zou zeggen 'onnozelaars'...
Oud 17 mei 2008, 17:02   #1136
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
En kan een gemiddelde Fransman in Duitsland de wegaanduidingen lezen?

Of een gemiddelde Duitser in Frankrijk?

Of een gemiddelde Chinees in Rusland?
Wel aan de grens van China en Rusland staat alles langs de Chinese kant ook in het Russisch aangegeven, of tenminste Chinese steden in cyrillisch alfabet hebben mensen mij verteld die er geweest zijn. (zie je enkel in het noorden van China, in de rest van China gebruiken ze het Latijnse alfabet)

In Duitsland aan de grens zie je steeds ook de Franse benaming op de borden, en omgekeerd.

Natuurlijk zul je wel voorbeelden vinden waar dat niet zo is (Polen bvb., of in de Balkan), maar is dat dan het grote voorbeeld? Is het daaraan dat Vlaanderen en België, het zelfverklaarde centrum van Europa, zich spiegelt?

Laatst gewijzigd door tomm : 17 mei 2008 om 17:10.
Oud 17 mei 2008, 17:05   #1137
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Ja Walen moeten ook meer moeite doen om nederlands te spreken, dat zegt zelfs Di Rupo. Maar is dat een reden om die bekrompen en aggressieve Vlaamse politiek tegen taalminderheden goed te keuren?
Oud 17 mei 2008, 17:07   #1138
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja Walen moeten ook meer moeite doen om nederlands te spreken, dat zegt zelfs Di Rupo.
Hier op het forum zijn er V-B'ers en n-va'ers die na jaren janken over de gebrekkige kennis van het NL door de Franstaligen, nu ze toch hun best beginnen doen; zeggen: laat maar hoor; het is nu toch te laat.
Oud 17 mei 2008, 17:07   #1139
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel aan de grens van China en Rusland staat alles langs de Chinese kant ook in het Russisch aangegeven.

In Duitsland aan de grens zie je steeds ook de Franse benaming op de borden, en omgekeerd.

Natuurlijk zul je wel voorbeelden vinden waar dat niet zo is (Polen bvb., of in de Balkan), maar is dat dan het grote voorbeeld? Is het daaraan dat Vlaanderen en België, het zelfverklaarde centrum van Europa, zich spiegelt?
En wat is een Duitser ermee dat de wegaanduidingen in Vlaanderen in het Nederlands en het Frans staan aangegeven? En de Roemeen, de Pool, De Tsjech, de Engelsman en de Zweed...
Oud 17 mei 2008, 17:08   #1140
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel aan de grens van China en Rusland staat alles langs de Chinese kant ook in het Russisch aangegeven.

En buiten de grens?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be