Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2010, 20:47   #11601
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
1
waarbij krampachtig wordt gedaan alsof er veel verschil is tussen VL en WAL.
Op een dergelijke grap moet zelfs niet gereageerd worden!
Oud 28 juli 2010, 21:12   #11602
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Op een dergelijke grap moet zelfs niet gereageerd worden!
U reageert er anders wel op zo te zien.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 21:16   #11603
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
System kent slechts één worst: "le saucisse tricolore belge".
Het moet niet altijd

Hollandse worst zijn.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 22:15   #11604
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Algemene tips bij het zakendoen...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
kortom nederlanders zijn de mannetjes en vlamingen,belgen de vrouwtjes
De vrouwtje is aardig en lief enzo maar helaas: zij is bi
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 22:53   #11605
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het moet niet altijd

Hollandse worst zijn.
Klopt want dat is een Gelderse Worst
Oud 29 juli 2010, 05:53   #11606
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Uw vermoeden blijkt dan een slecht vermoeden te zijn. Ik haal hier drie Nederlandse sites aan, die betrekking hebben op het zakendoen met Belgen. En die bevestigen ongeveer allemaal hetzelfde. En deze mensen zullen heus niet uit hun nek kletsen. En dan komt u met uw zogezegd 'vermoeden'.Uw 'vermoeden' lijkt me meer op eigenwijsheid. Een eigenwijsheid die eerder wijst op een moedwillige ontkenning van de realiteit.
Welke drie? Interpretatiekritiek? Gezagskrititiek? Bevoegdheidskritiek? Rechtzinnigheidskritiek? Kom op: toon aan dat de bronnen ten eerste bestaan en ten tweede betrouwbaar zijn. Ik hou van zindelijk redeneren.

En wat mijn vermoeden betreft: het is een logische gevolgtrekking uit tip nummer twee. Als je dat wil weerleggen wil ik een betekenisvol aantal namen weten van Vlaamse zakenlui met een Nederlands klinkende naam die Nederlandsonkundig zijn. Als die al bestaan kunnen ze niet eens hun officiële dokumenten lezen. Probeer daar maar eens zaken mee te doen. Het gaat hier met name over relaties van Vlamingen met Nederlanders, niet over relaties van andere Belgen met Nederlanders. Ik hou van zindelijk redeneren...

Op die manier hebben we iets reëels om verder over te praten.

Laatst gewijzigd door Leo : 29 juli 2010 om 05:54.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 08:51   #11607
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Mijn zoon en zijn vrienden hebben een week op een Ardeense camping verbleven.
Naast hen zat, aan de ene kant, een groep Franstalige leeftijdsgenoten uit België.
Aan de andere kant, ook leeftijdgenoten, Nederlanders uit Noord-Brabant.

Je mag raden met welke groep er elke avond verbroederd werd !
Met zijn franstalige landgenoten ? Of met de Nederlandssprekende buitenlanders ?

Uiteraard met de Nederlanders !

Laatst gewijzigd door job : 29 juli 2010 om 08:51.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 09:04   #11608
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Bullshit

Sinds wanneer hebben de wegen in Frankrijk een slechte reputatie?

Het gaat echt om Belgie hoor, leive racistische stropke. Jij onzingehalte is niet veel beter dan je ideologische tegenstanders Henri en system.

De Franse wegen zijn namelijk over het algemeen superieur dan die van je Vloms-Belgische hobbelwegetjes - vaak nog eeuwen oude kassei wegentjes amateuristisch overgoten met een dunne laag asfalt (zonder de kasseien te verwijderen).
'Met de franse slag' : Iets met de Franse slag doen betekent zoveel als: iets slordig doen.
hier
Oud 29 juli 2010, 13:47   #11609
Leo
Gouverneur

Standaard

Betrouwbaarheid van bronnen…

Vermits ik tot nog toe geen antwoord gekregen heb dat me zou moeten toelaten de bronnen te achterhalen die voor de eerder vermelde tips verantwoordelijk tekenen ben ik zelf op zoek gegaan. De oorspronkelijke tekst tekst vind je terug op de webstek van het ministerie van Ekonomische zaken:

Ik stel daar het volgende vast:

1. Het zijn geen Nederlandse zakenlui, maar een Nederlands ministerie dat de tips formuleerde. Dat dacht ik al. Ik kon gewoon niet aannemen dat zakenlui waar ik tenslotte toch drie decennia lang mee gewerkt heb zich tot zulke nonsens zouden verlagen. Die willen zaken doen en dat lukt ze best, zie in dezelfde webstek onder het kopje “Kenmerken van de Belgische markt”:
a. Het is de tweede belangrijkste handelspartner van Nederland. In 2008 exporteerde Nederland voor bijna 43 miljard euro naar België.
b. Ongeveer 75 procent van de Nederlandse export naar België gaat naar Vlaanderen. Nederland importeerde voor 34 miljard euro uit België.
c. Er zijn vele kansrijke sectoren, waaronder vervoer en logistiek, architectuur, interior design, medische hulpmiddelen en zonne-energie.
2. De Nederlandse overheid hield zich destijds (de tekst dateert van 16 juni 2009) angstvallig op de vlakte wat de gewesten betreft. Daar is ondertussen al heel wat verandering in gekomen, vooral in de nasleep van de blunder van de Nederlandse ambassadeur een tiental jaren geleden die nog deed alsof België een Franstalig land was. De man is toen op het matje moeten komen.

3. De webstek maakt wél een onderscheid tussen Vlaanderen en de rest van België. Over Vlaanderen staat er:
In Vlaanderen wordt Nederlands gesproken. Toch kunnen ook hier net even andere termen gebruikt worden dan in Nederland. Een bekend voorbeeld is de term 'KMO's', kleine en middelgrote ondernemingen, waar de Nederlander het over 'het mkb' heeft.
Het komt echter ook voor dat één en dezelfde term een verschillende lading dekt. De kamers van 'nijverheid en handel', de equivalent van de Nederlandse Kamers van Koophandel, hebben in België een iets andere taak dan in Nederland. Zo zijn bedrijven in België niet verplicht om zich in te schrijven bij een kamer, hoewel ze daar wel lid van kunnen worden. Het is voor bedrijven wel verplicht om zich via een Ondernemingsloket in te schrijven bij het handelsregister, dat is opgenomen in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
Om bovenstaande reden is het nuttig om de Nederlandstalige informatie van een onderneming, zoals brochures, aan te laten passen aan de gebruikelijke terminologie in Vlaanderen. Laat Nederlandse teksten dan ook altijd controleren door een Vlaming.
4. De “Algemene tips” slaan dus zoals ik vermoedde inderdaad overkoepelend op België. Op de boven vermelde juridische verschillen in terminologie die voor heel België gelden na zijn ze helemaal niet toepasselijk op Vlaanderen.

5. De onderlijningen en de sneer (! zegt een Nederlandse site voor zakenlui...) staat niet in de oorspronkelijke tekst, het is dus geen archetype maar een bewuste korrektie te kwader trouw zoals dat in de historische kritiek genoemd wordt.

Laatst gewijzigd door Leo : 29 juli 2010 om 13:49.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 14:43   #11610
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Naast hen zat, aan de ene kant, een groep Franstalige leeftijdsgenoten uit België.

Met zijn franstalige landgenoten ? Of met de Nederlandssprekende buitenlanders ?

Kan gewoon een gevolg zijn van gebrekkige taalkennis van je zoon en zijn vrienden.
Mijn zoon zat enkel weken terug in Turkije. Heeft daar verbroederd met mensen van verschillende volkeren (Turken natuurlijk, maar ook Russen, Duitsers, Nederlanders, West-Vlamingen enz.) Ik moet er bij zeggen dat hij zeer goed uit de voeten kan met Engels maar ook met andere talen.
Er was één persoon die hij gevraagd heeft of die altijd zo arrogant was. Je mag 2 keer raden welke zijn nationaliteit was.

Maar uiteindelijk bewijst dit evenveel als het voorbeeld dat jij aanhaalt: niks.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 15:20   #11611
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Kan gewoon een gevolg zijn van gebrekkige taalkennis van je zoon en zijn vrienden.
wellicht lag het aan de gebrekkige talenkennis van zijn landgenoten?

Laatst gewijzigd door Hollander : 29 juli 2010 om 15:20.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 08:02   #11612
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gisterenavond een avondje uit gedaan in Maastricht.

Was het nu een vlaag van zinsverbijstering, domme zelfcastijding, of wilde ik gewoon de Nederlanders nog een kans geven ?

Ik weet het niet maar ik was zo dom om een "friet-kroket" te bestellen.

Toen het bord binnen de waarneembaarheid van mijn zintuigen werd geplaatst kwam het allemaal weer terug.....

Vond u het niet lekker vroeg de ober ?
Ik antwoorde beleefd dat zijn bord in orde was maar dat mijn maag niet helemaal in orde was.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 30 juli 2010 om 08:05.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 08:32   #11613
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Gisterenavond een avondje uit gedaan in Maastricht.

Was het nu een vlaag van zinsverbijstering, domme zelfcastijding, of wilde ik gewoon de Nederlanders nog een kans geven ?

Ik weet het niet maar ik was zo dom om een "friet-kroket" te bestellen.

Toen het bord binnen de waarneembaarheid van mijn zintuigen werd geplaatst kwam het allemaal weer terug.....

Vond u het niet lekker vroeg de ober ?
Ik antwoorde beleefd dat zijn bord in orde was maar dat mijn maag niet helemaal in orde was.
Een "friet-kroket" eten in Nederland is even dom als bv. een pitta binnenschrokken in Brussel. Wees verdorie wat meer kieskeurig wanneer je iets wil eten. En als je niet zo vreselijk veel trek had, dan kon je nog altijd ergens een maatjesharing proberen. Veel lekkerder en veel gezonder.
Oud 30 juli 2010, 09:20   #11614
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Het lekkerste eten wat ik ooit voorgeschoteld kreeg, en ik heb al wat hoge culinaire ervaring, is in Nederland geweest. Tijdens een gastronomisch weekend in de buurt van Venlo.
Oud 30 juli 2010, 09:22   #11615
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik moest toch glimlachen van die reactie van Henri. Voor?*l die mayonaise maakt het af. Ik geloof hem direct over de waarheidsgehalte van het verhaal.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 30 juli 2010 om 09:22.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 09:46   #11616
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht

Zoiets is niet verbazend meer.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 10:01   #11617
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een "friet-kroket" eten in Nederland is even dom als bv. een pitta binnenschrokken in Brussel. Wees verdorie wat meer kieskeurig wanneer je iets wil eten. En als je niet zo vreselijk veel trek had, dan kon je nog altijd ergens een maatjesharing proberen. Veel lekkerder en veel gezonder.
Er is helemaal niets mis met een pita in Brussel, noch met een friet-kroket in Maastricht. Als je een snelle hap bestelt, dan krijg je een snelle hap. Of zijn we hier nu plots allemaal de grote gastronomen of zo?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 10:03   #11618
luc broes

Standaard

Citaat:
Beste Henri:

'Was het nu een vlaag van zinsverbijstering, domme zelfcastijding?'

Ja, dat was het. En wees dus wat verstandiger in 't vervolg!
Oud 30 juli 2010, 10:05   #11619
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Er is helemaal niets mis met een pita in Brussel, noch met een friet-kroket in Maastricht. Als je een snelle hap bestelt, dan krijg je een snelle hap. Of zijn we hier nu plots allemaal de grote gastronomen of zo?
De culinaire kennis van de gemiddelde Vlaming reikt inderdaad niet verder dan 'frut' (waardat 'frut' slaat op de mayonaise die er dik op gegooid wordt).
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 12:52   #11620
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
wellicht lag het aan de gebrekkige talenkennis van zijn landgenoten?
*Zucht* Waarom altijd die taal erbij slepen? Misschien trokken ze gewoon met die buren op die ze sympathieker vonden of waar ze meer mee gemeen (ook wanneer men taal buiten beschouwing laat) hadden.

De kans is groot dat taal wel een rol zal hebben gespeeld, maar het zal zeker niet de enige reden zijn geweest.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be