![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laat ik eens even terugkomen op het voorbeeld dat ik had gegeven uit z'n essay 'De vrouw in de islam': (c) De man kan zijn echtgenote verstoten, het omgekeerde is uiteraard niet mogelijk. S 65, v 1: "O profeet! Wanneer jullie je van je vrouwen scheiden, doe dat dan met inachtneming van haar wachttijd..." Waar ziet hij in die vers staan dat een man zijn vrouw mag verstoten? Waar ziet hij in die vers staan dat het omgekeerde niet mogelijk is? Waarom kijkt hij niet eens naar de rest van de koran om er zeker van te zijn dat 'het omgekeerde niet mogelijk' is (want het dus wel mogelijk)(*)? En waarom gebruikt hij het negatievere geladen woord 'verstoten' i.p.v. 'scheiden'? (*) Bijvoorbeeld in koran 2:229 staat dat een vrouw zichzelf mag vrijkopen (= bruidsschat teruggeven) uit een huwelijk. (Onder bepaalde voorwaarden, net zoals bij een scheiding die door de man wordt geïnitieerd.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Wil u nu eens ophouden met uw interpretaties als 'de waarheid' te verkondigen? Bedankt. ![]() Soit, ik ga er gewoon niet meer op reageren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En inderdaad... je bent wellicht véél te vooringenomen om op een intelligente manier nog verder te reageren. Ga dus maar wat zitten mokken in een hoekje met een glaasje muntthee.
![]() |
![]() |
#104 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is zo dat enkel degene die de macht heeft kan verstoten. Bij een scheiding hebben beiden gelijke machtspositie. zoals je al gezien hebt heeft de islamitische man GEEN ENKELE REDEN NODIG om zijn vrouw te kunnen verstoten. Staat ie 's morgens slecht gezind op en zegt ie "taleq, taleq, taleq wijf" dan is ze verstoten en voor hem niet meer "wettig": hij mag dus niet meer met haar copuleren. (alles in islam komt neer op het al of niet mogen of kunnende copuleren hoor). De man k�*n dus de vrouw verstoten (= hij heeft de macht om haar ZONDER reden uit het huwelijk te stoten). Bij scheiding zijn er ofwel gezamenlijke overeenkomsten nodig: WIJ zien het beiden niet meer zitten, byebye - oftewel voorwaarden: de wet is recent versoepeld en ik ben niet 100% op de hoogte maar vb. vroeger moest men kunnen bewijzen dat ofwel de man ofwel de vrouw er een minnares/minnaar op nahield om op die basis te kunnen scheiden: zonder bewijs, geen scheiding (in tegenstelling tot verstoting, waar je geen reden voor moet hebben). Dit geldt echter zowel voor MAN ALS VROUW! het vers dat je aanhaalt 2.229 zegt het volgende - en ik plaats hier bewust de drie officiele engelstalige versies + 1 nederlandstalige voor degenen die het engels minder machtig zijn: Citaat:
Ter info ineens het volgende vers waarin dit duidelijk vermeld staat (voor je weer denkt dat ik vanalles uit mijn duim zuig): Citaat:
Hier staat nergens in dat zijzelf het recht heeft om te scheiden, maar wèl dat indien hij haar godverdomme beu is, dat ZIJ dan GEEN FOUT MAAKT als ze hem de bruidsschat nog eens teruggeeft bovendien, (dit is dus nadat ze hem eventueel al 15 kinderen heeft gebaard ). Ik vraag me in feite af wat 'Allah's bepalingen' zijn op het moment dat je van je oude baarmoeder van 15 afziet (taleq taleq taleq) om een ander (gewoonlijk jonger) model te huwen. Misschien mag ze dan na al die jaren huishoudelijke en baarmoederlijke dienst toch doorgaan mèt behoud van haar gouden kettingske? Toon me toch eens een vers waarin staat dat de vrouw gewoon tegen haar man kan zeggen: jongen, ik ben je beu, ik scheid. Salut en de kost! En ik neem de helft mee van wat we in al die jaren samen hebben opgebouwd! WAAR UH-HUH?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 25 januari 2008 om 19:40. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
OK, ik geef het op. You win by sudden exhaustion. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ben plots een ongelooflijke voorstander geworden van de totale privatisering van het onderwijs.
![]() |
![]() |
#106 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De essentie vermijden door wat zinsnedes om de lachers op je hand te krijgen en een argumentum ad hominem, dat misten we inderdaad nog.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 25 januari 2008 om 20:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik bied jou nu ogenblikkelijk mijn verontschuldigingen aan want na deze zin gelezen te hebben besef ik volop dat het inderdaad niet om te lachen is.
![]() |
![]() |
#108 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* een gedwongen huwelijk, * je laten afrossen door een vent en nergens terecht kunnen om hulp * geen zeg te hebben in het runnen van het gezin * altijd 'beschikbaar' te moeten zijn (je weet wat ik bedoel) en indien niet: afgerost te worden of buitengesjot Die rechten hebben vrouwen een heel stuk weerbaarder gemaakt; jammer voor die mannen die af te rekenen hebben met latente minderwaardigheidsgevoelens, frustraties of andere complexen. (is het toeval dat je net die mannen langs de bars in Bangkok ziet rondscharrelen? Op zoek naar nog een 'échte' vrouw? ha! laat me niet lachen... Ik heb teveel gezien om me nog door dat soort van platte praat om de tuin te laten leiden) Karaktersterke vrouwen zijn intimiderend voor mannetjesdieren die door hun mama grootgebracht zijn als waren ze de profeet zelve. Ooit al eens vragen gesteld naar de opvoedingspatronen in zo'n typisch moslim-gezin? Alsof je terugzapt naar de jaren '30 hier bij ons. Maar dat alles neemt niet weg dat je een héél terechte problematiek aanraakt. Zowel vrouwen als mannen moeten met dat nieuwe evenwicht, met die gelijkheid leren leven. En geef toe: overdreven veel tijd om dat alles te consolideren hebben we nog niet gehad. Het heeft ook alles te maken met de vraag welke ambities je hebt in het leven; zowel voor mannen �*ls voor vrouwen. Of dacht je dat het voor een man leuk moet zijn om vast te stellen dat je je kinderen nooit hebt zien opgroeien wegens té 'druk,druk,druk'? Geef het gewoon nog wat tijd. De remedie zit niet in het kritisch bevragen van die zo belangrijke verworvenheden.
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uh huh ik wacht op je reactie, leg me uit waar ik moet kijken om de meevallende praktijken van Islamitische wetgeving niet te zien!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
maar non-discriminatie staat niet gelijk aan geen verschillen mogen hanteren overigens de voorbeelen die je hier gaf zijn eveneens uitbreidbaar tot in het ridicule door te voeren naar verschillende type mensen wat betreft fysiek uiterlijk of mentale capaciteiten als er een 'gevaar' zou betaan dat vrouwen omwille van die non-discriminatie evenredig zouden moeten presteren (merk op dat je de redenring perfect kan omdraaien ) op bepaalde vlakken daar waar het objectieve verschil het net niet mogelijk maakt dan dwing je als werkgever in principe een assimilatie af naar een bepaald nieuw type mens dat meer productief is een betreurenswaardige evolutie, maar een geheel andere discussie Laatst gewijzigd door praha : 25 januari 2008 om 23:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
( tenzij er na voldoende sociaaleconomische-evolutie net gevonden wordt dat om aan die top te staan je best geen vakidioot bent.... de trendzetting is er alvast ) je kan niet alles hebben... tenslotte kies je Laatst gewijzigd door praha : 26 januari 2008 om 00:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Partijlid
|
![]() Wie noemt hier Prof. Vermeersch een leugenaar??? Op dit Forum doet men niet anders dan liegen...mensen vernederen en alles uit zijn verband RUKKEN. Zelfs indien men zijn persoonlijke mening geeft doet men het mogelijke om dit om te buigen in een negatief antwoord.
Spijtig de schrijfsels over het Vlaamse ras als men vergeet dat men tot het MENSELIJK RAS behoort! Bende (uitverband)rukkers... dat de forum beheerders dit toelaten...mij een raadsel. Er zijn er zelfs die hier het geweld "hoog in het vaandel voeren", misschien behoort dit ook tot het MENSELIJKRAS??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kunt er natuurlijk ook van uitgaan dat een kind twee ouders heeft met beiden evenveel verantwoordelijkheid tegenover dat kind.
Het is dus een kwestie van goed partnerschap om te bekijken wie het best dit praktisch invult, daarbij ervan uitgaan dat dit vrouwen moeten zijn, is nogal stereotiep. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben hierin wel zo optimistisch dus om er al vanuit te gaan dat de meeste huwelijken, of laat het me verbonden noemen, met kinderen (of zonder) op een scheiding uitdraaien. Echte goede voor altijd bestaande huwelijken (of nog: verbintenissen tussen twee personen) komen natuurlijk wel voor, maar ze worden meer en meer een zeldzaamheid. Seriële monogamie is meer iets van deze tijd. En jij kan dat stereotiep vinden, maar vertel jij eens tegen de natuur dat het stereotiep is om het kind negen maanden lang in de buik van een vrouw te laten groeien en het dan liefst twee jaar lang aan de borst van (liefst) diezelfde vrouw te hangen!
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 26 januari 2008 om 16:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het stereotiep dat vrouwen meer verantwoordelijkheid krijgen als ouder dan mannen.
Dat heeft uiteraard niets met de biologische functie van vrouwen te maken, het gaat over een sociaal rolpatroon, duidelijk zo? |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |||
|
![]() Citaat:
Dat is toch niet zo? En ik vrees dat bovenstaande situaties vandaag de dag nog voorkomen ... ![]() Citaat:
Wat ik wil zeggen is eigenlijk: de cultuur is veranderd, maar man en vrouw moeten daar elk nog hun plaats in vinden. Dat lukt niet zo goed. Je kan me conservatief vinden, misschien ben ik dat ook wel. Maar ik ga vooral van het feit uit dat sommige mensen er net baat bij hebben een maatschappelijke structuur aangereikt te krijgen die duidelijk maakt wie welke taken te vervullen heeft. Dat maakt het leven soms heel wat makkelijker en duidelijker. In die zin denk ik dat de geestelijke gezondheid van heel wat in hun eigen land wonende Moslima's misschien zelfs een stuk beter is dan die van de vrouwen hier. (Maar psychisch welzijn is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van hoe je zelf de dingen percipiëert.) Citaat:
![]() Alleen ben ik niet zeker als tijd een oplossing zal bieden ... Vroegere seksuologen voorspelden ook dat dit zo zou zijn en dat er op den duur bv minder echtscheidingen uit zouden voorkomen, maar dat aantal blijkt nog almaar te stijgen.... En de komst van bv internet heeft denk ik daar bv ook geen goed aangedaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
|
![]() Citaat:
Dat is mijn punt eigenlijk. Als je dan kijkt naar de realiteit, zie je ook dat vrouwen bij een scheiding bv de kinderen veel eerder krijgen toegewezen, en dan hierbij nog moeten vechten voor wat alimentatie ... Dus ik kan me wel vinden in uw bovenstaande theorie. Maar ik denk dat ze beperkt wordt door mijn eerste alinea, plus dat ze in de meerderheid van de gevallen niet overeenkomt met de praktijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
|
![]() Nog iets: jullie zeggen wel: het is een keuze die je maakt.
maar ... door wie wordt die keuze beïnvloed? Een keuze wordt grotendeels bepaald door de sociale norm, en die wordt dan weer bepaald door uw micro- en macro-omgeving. En dat maakt de oneindige vrijheid aan keuzes die we hebben dan weer heel erg relatief. Concreter: ik herinner me dat ik ooit een onderzoek gezien heb waarbij men keek naar wat bij vrouwen de kans op een depressie verhoogde: thuisblijven als moeder, of buitenshuis werken? Men vergeleek twee verschillende streken met mekaar waarbij in de ene streek de moeders veelal thuis bleven en in de andere ze bijna allemaal buitenshuis gingen werken. En wat bleek? Depressie was niet gecorreleerd met het doen van het ene of het andere, maar wel met in welke mate je hetzelfde doet als degenen uit je omgeving. De vrouwen die thuis bleven terwijl de meeste vrouwen uit hun omgeving buitenshuis gingen werken, hadden dus een grotere kans op depressie, en omgekeerd.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 26 januari 2008 om 16:46. |
![]() |
![]() |