![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 |
|
Parlementslid
|
Steden wijzen welke weg? De weg naar de extreem-rechtse stem (zie Antwerpen en Charleroi)? De stem naar de alsmaar stijgende vervuiling? De stem naar de stadscriminaliteit? De stem naar het individualisme en de om zich heen grijpende vervreemding? De stem naar de uit de pan swingende huurprijzen? De stem naar de alsmaar grotere ecologische voetafdruk? De stem naar de politieke megalomanie (zie het Europees parlement in Brussel dat daar door de mensen 'la caprice des Dieux' wordt genoemd)? De weg van het dichtslibben van de stedelijke verkeersaders? De weg naar de stadskankers? Ik ben zelf sinds mijn geboorte een volbloed Brusselse stedeling maar de waarde van een slogan als "stadslucht maakt ons vrij" ontsnapt mij, vrees ik. Dat opgeblazen pro stedelijke discours heeft nogal een hoge ballonwaarde me dunkt. Doorprikken die boel!
![]() Foto : Beliardstraat te Brussel, op een steenworp van de Europese Commissie |
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het moet gezegd dat er in het Brusselse vele honderden van die foto's kunnen worden gemaakt, al heb ik wel de indruk dat er hier en daar toch al wat van die stadskankers weggewerkt zijn.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! |
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
En ik zie ook geen goede redenen om de stad horizontaal te laten uitbreiden ten koste van meer landelijke gemeenten waarbij Vlaanderen meer en meer op 1 grote verkaveling gaat beginnen lijken. Dus van mensen die al te rap "stadslucht maakt vrij" schrijven of "steden wijzen de weg" hoop ik dat ze ook iets kritischer kunnen zijn dan overnemen wat in de promofolders staat van Parijs, Brussel, Charleroi of Antwerpen. Een volledig verstedelijkt en toegeslibd Vlaanderen is geen paradijselijke toekomstmuziek. Niet alles moet opgeofferd worden op het altaar van de ongebreidelde groei, de verstedelijking zonder grenzen of een alsmaar grotere ecologische voetafdruk. We hebben maar 1 planeet en we hebben maar 1 Vlaanderen. Daar mag wat zorgvuldiger mee worden omgegaan. |
|
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! |
|
|
|
|
|
|
#105 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Om te beseffen wat "stadslucht maakt vrij" betekent: men vestige zich in een eenvoudig plattelandsdorpje of provinciestadje. Maar uiteraard is zoiets zeer subjectief. |
|
|
|
|
|
|
#106 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat betreft de investering in 'ecologischer verkeer' : ik vraag niks liever. En niet alleen dat: ik vraag een gedurfde toekomstvisie, niet gedurfd vanwege megalomanie, maar gedurfd omwille van menselijkheid en vooruitziendheid. Ik heb de eigenaardige mentale afwijking dat ik bijna letterlijk oneindig veel mogelijkheden zie om het leven in een metropool 'duurzamer' te maken dat ik er simpelweg gek van wordt, en dat is geen metafoor. Nederland en Duitsland staan wat de aanpak van typisch stedelijke problematiek betreft toch al een flink stuk verder, maar het gaat mij allemaal niet ver genoeg, eigenlijk. Een uitbreiding van het BHG is niet nodig, nog altijd niet. Een inkrimping zou beter zijn.
|
|
|
|
|
|
#108 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Je denkt toch niet dat de politici die vragen om een uitbreiding van het brussels gewest dat vragen om er 'ecologischer verkeer' te gaan invoeren?
|
|
|
|
#109 |
|
|
Het kan mij weinig schelen wat genoemde politici wel of niet willen. Ik spreek louter in naam van mezelf, spijts alle verdachtmakingen daaromtrent.
|
|
|
|
|
|
#110 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Jij bent nietaan de macht eh. Als Brussel nu wordt uitgebreid dan is dat in het geheel niet om 'ecologischer verkeer' in te voeren maar zuiver om de macht van de Franstalige bourgeoisie te verstevigen, die overigens eerder koning auto zullen bevoordelen.
|
|
|
|
|
|
#111 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar ik deel uw mening niet. Ik blijf mijn stelling dat het BHG maar beter kan worden ingekrompen. Misschien kunnen we gemeente per gemeente de bevolking zich in een referendum laten uitspreken over aanhechting bij Vlaanderen of bij Wallonië enerzijds, of behoud van de onderhorigheid aan het BHG anderzijds. Dit uiteraard minimaal met behoud van het tweetalig statuut, eventueel uit te breiden tot meertalig statuut. Wat de beschikbare ruimte betreft: ondergronds is nog veel plaats, véél meer dan men voor mogelijk houdt.
|
|
|
|