![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Burgemeester
|
![]() Het is daarom ook dat ik in discussie over het geloof het enkel heb over het geloven in bovennatuurlijke zaken. Ik ben me er volledig van bewust dat er evenveel diversiteit is onder gelovigen dan onder atheïsten. Maar ik verdedigde me enkel tegen een onredelijke aanval van iemand die gewoon alle atheïsten op een hoop smijt om ons zo de misdaden van Hitler te verwijten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Toch even een kleine maar wel belangrijke opmerking/nuance : het homogene zit in deze groepen in het geloof in één of ander opperwezen. Atheisten hebben zelfs d�*t niet eens... . Kun je net zo goed een vereniging oprichten van niet-verzamelaars van postzegels. Een ander voorbeeldje, de snorrenclub. Al ooit gehoord van de niet-snorrenclub? Je kunt je maar moeilijk scharen achter iets wat er niet is. Als atheisten zich al verenigen is het enkel en alleen vanwege een gemeenschappelijk doél. Wat trouwens niet van een leien dakje loopt. Ik denk hierbij aan de zware discusses in Nederland tussen atheisten onderling naar aanleiding van de mogelijkse oprichting van een zuivere atheistische/seculiere partij. Ook ik ben geen voorstander van een dergelijke one-issue partij. Dit even terzijde.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 22 juni 2009 om 11:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Niks van aantrekken. Kun je net zo goed in discussie treden met een creationist, post na post na post. Aan het eind van de dag ben je geen stap verder gekomen. Waste of time.
![]() |
#106 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tja, je bent dan ook zó voorspelbaar, hé ...
![]()
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 22 juni 2009 om 11:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
Minister
|
![]() Evolutietheorie heeft haar rechtmatige plaats in het studie-aanbod voor wetenschappen. Het scheppingsverhaal mag van mij zeker en vast gegeven worden want het is een mooi verhaal met een aantal interessante waarden, maar dan wel in het kader van de lessen godsdienst.
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Een van de invalshoeken die ik er ooit over las is dat het westen het irrationele tezeer samendrukt, en de mens verengt tot een zuiver rationeel iemand. In tijden van crisis zou dan dat irrationele op een ongekend heftige manier tot uitbarsting komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
als ge kijkt naar de intensiteit vh geweld tijdens de donkere katholieke middeleeuwen dan denk ik dat we vandaag nog pakken beter af zijn |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Burgemeester
|
![]() Ik denk eerder dat de cultuur de kerk heeft gebruikt om groot te worden. Wie nam tijdens de middeleeuwen het geld af van de armen? Juist de kerk, wie had er bijgevolg veel geld, juist de kerk. Dus wie kon kunstenaars inhuren om zichzelf te verheerlijken juist de kerk. Dat is hetzelfde als zeggen dat de adel de cultuur heeft gemaakt. In beide gevallen ontwikkelden de kunstenaars hun gave dankzij het geld van de instantie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
Een semantisch trucje, meer is het niet. Beter nog, ze beginnen vaak inconsistente onzin uit te kramen. Onbevattelijke wartaal die je normaal enkel in gekkenhuizen hoort. Verder is mijn ervaring met sommige gelovigen dat je net zo goed tegen een boom kunt gaan aanlullen, even zinvol. Deze mensen w�*llen geloven in mysteries, koste wat het koste. Heel uitputtend. Je dweilt met zulke mensen hun argumenten de vloer aan en 5 minuten later zie je ze in een ander topic (of wat dan ook) weer exact dezelfde absurde stellingen herhalen. Verder vereisen ze van je dat je de evolutie leer tot in de kleinste details uitlegd en kunt bewijzen terwijl ze er zelf vanuit gaan dat hun eigen bizarre verzinsels géén enkele bewijsvoering nodig hebben. Keer op keer wordt ons de bewijsvoering in de schoenen geschoven. Het zit echter zo, voor de evolutietheorie is er een overstelpende hoeveelheid bewijs en het leidt tot praktische resultaten zoals genetica. Voor een opperwezen is er géén enkel bewijs en het is aan de gelovigen om verifieerbaar en reproduceerbaar bewijs te leveren. En wel in tenminste dezelfde hoeveelheid als de evolutietheorie ter beschikking staat. Zo, dat lucht op.
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Staatssecretaris
|
![]() Waarom zouden ze daar geen recht op hebben gehad? Dat recht was hen door de koning gegeven.
![]() |
#116 |
|
![]() Je vergeet de veroveringstochten van de katholieke kerk.
![]() |
![]() |
#117 |
Burgemeester
|
![]() Enkel en alleen omdat de kerk de koningen afperste. "Als we geen belastingen meer mogen heffen stoppen we met tegen de mensen te zeggen dat ze braaf moeten luisteren."
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#119 |
Minister-President