Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2009, 13:35   #101
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TVDD Bekijk bericht
Er zijn vanuit deze strategie bepaalde keuzes gemaakt. Bijvoorbeeld thematisch met het aankaarten van het vreemdelingenprobleem. De wijze waarop is slechts een operationalisering hiervan en, hoewel belangrijk, geen fundamenteel gegeven (de discussie draait hier echter veel over, terwijl ze niet essentieel is, dat is de 'cosmetica' ).
Het vreemdelingenprobleem is nog altijd prangend, aangezien er jaarlijks tienduizenden culturele verrijkers bijkomen. Tenzij de Vlaming zich hierbij stilaan heeft neergelegd onder druk van de niet aflatende pro-vreemdelingenpropaganda, wat soms mijn indruk is. Roepen dat alle vreemdelingen buiten moeten is voor wereldvreemde zotjes, maar zelfs wie niks tegen vreemdelingen heeft zou toch moeten inzien dat we ethnische zelfmoord aan het plegen zijn.

De cosmetica is dus allesbepalend, want ik heb zo'n gevoel dat veel kiezers van de zoetgevooisde en propere Leterme en De Wever ergens diep in hun binnenste hopen dat deze jongens zullen doen wat het VB belooft te doen, maar dat VB stemmen hen toch nog angstdromen bezorgt. In de scholen blijven ze tot op vandaag leerlingen wijsmaken dat het VB de avondklok zal invoeren en de meisjes aan de haard geketend zullen worden, dus ik begrijp die angst ergens wel. Alleen komen ze met Leterme, Dedecker en De Wever dan natuurlijk wel bedrogen uit.

Laatst gewijzigd door Blauwzwart : 1 juli 2009 om 13:43.
Blauwzwart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 13:50   #102
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blauwzwart Bekijk bericht
Het vreemdelingenprobleem is nog altijd prangend, aangezien er jaarlijks tienduizenden culturele verrijkers bijkomen. Tenzij de Vlaming zich hierbij stilaan heeft neergelegd onder druk van de niet aflatende pro-vreemdelingenpropaganda, wat soms mijn indruk is. Roepen dat alle vreemdelingen buiten moeten is voor wereldvreemde zotjes, maar zelfs wie niks tegen vreemdelingen heeft zou toch moeten inzien dat we ethnische zelfmoord aan het plegen zijn.

De cosmetica is dus allesbepalend, want ik heb zo'n gevoel dat veel kiezers van de zoetgevooisde en propere Leterme, De Wever Dedecker ergens diep in hun binnenste hopen dat deze jongens zullen doen wat het VB belooft te doen, maar dat VB stemmen hen toch nog angstdromen bezorgt. In de scholen blijven ze tot op vandaag leerlingen wijsmaken dat het VB de avondklok zal invoeren en de meisjes aan de haard geketend zullen worden, dus ik begrijp die angst ergens wel. Alleen komen ze met Leterme, Dedecker en De Wever dan natuurlijk wel bedrogen uit.

De etnische zelfmoord van Europa en het creëren van een samenleving van minderheden is precies de bedoeling. Zodoende, hoe ga je daarmee om? Stappen we mee in de segregatie, of bewandelen we het pad van de integratie? 20 jaar geleden pleitte het VB voor segregatie en remigratie. Nu voor integratie en assimilatie. Ik zeg niet wat het VB moet kiezen, ik stel vast dat ze beide paden al bewandeld heeft, en dat haar integratiediscours (net zoals Vlaams soevereiniteitsdiscours) beiden in afgezwakte vorm door andere partijen overgenomen zijn. Dit terwijl zij wel effectief iets kunnen doen wat min of meer erg trekt op wat het VB zegt. Dus waarom zou iemand dan nog op VB stemmen? Meer zelfs, waarom zou men dan zelf niet aan tafel meeschuiven als VB en de hindernissen daarvoor wegwerken? Fundamenteel in conflict met de originele strategie maw, Blauwzwart. Dat mag, maar dan moet men daar wel voor kiezen.
TVDD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 14:24   #103
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TVDD Bekijk bericht
De etnische zelfmoord van Europa en het creëren van een samenleving van minderheden is precies de bedoeling. Zodoende, hoe ga je daarmee om? Stappen we mee in de segregatie, of bewandelen we het pad van de integratie? 20 jaar geleden pleitte het VB voor segregatie en remigratie. Nu voor integratie en assimilatie. Ik zeg niet wat het VB moet kiezen, ik stel vast dat ze beide paden al bewandeld heeft, en dat haar integratiediscours (net zoals Vlaams soevereiniteitsdiscours) beiden in afgezwakte vorm door andere partijen overgenomen zijn. Dit terwijl zij wel effectief iets kunnen doen wat min of meer erg trekt op wat het VB zegt. Dus waarom zou iemand dan nog op VB stemmen? Meer zelfs, waarom zou men dan zelf niet aan tafel meeschuiven als VB en de hindernissen daarvoor wegwerken? Fundamenteel in conflict met de originele strategie maw, Blauwzwart. Dat mag, maar dan moet men daar wel voor kiezen.
Hier stel je het te eenvoudig : alle vreemdelingen zijn toch niet gelijk ? Een deel van hen mag ook van mij gerust blijven, maar een deel moet absoluut buiten omdat het ze niet verdienen om hier te zijn, alleen hier gekomen zijn met bedoelingen die wij niet mogen aanvaarden. En die laatste categorie is zeker niet klein. Alleen het Vlaams Belang durft hier nog ver in gaan, de andere partijen geven de indruk te blijven regulariseren en belgische identiteitskaarten uitdelen tot wij hier op den duur de vreemden in ons eigen land zullen zijn. Er blijft toch een groot verschil tussen VB en de anderen, tussen het omarmen van de vreemdelingen en het min of meer aanvaarden van de realiteit anno 2009 waar je niet omheen kunt. Temeer daar de Vlaming precies murw geslagen lijkt tegenwoordig en zich nogal gemakkelijk bij alles neerlegt en liever de andere kant opkijkt (wat uiteraard niet zal helpen). Er bestaan ook geassimileerde vreemdelingen, dat kun je toch niet ontkennen ? Welnu, die mensen zijn het laatste van mijn politieke zorgen hoor, er zijn belangrijkere thema's dan dat.

Laatst gewijzigd door Blauwzwart : 1 juli 2009 om 14:26.
Oud 1 juli 2009, 14:53   #104
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Hier stel je het te eenvoudig : alle vreemdelingen zijn toch niet gelijk ? Een deel van hen mag ook van mij gerust blijven, maar een deel moet absoluut buiten omdat het ze niet verdienen om hier te zijn, alleen hier gekomen zijn met bedoelingen die wij niet mogen aanvaarden. En die laatste categorie is zeker niet klein. Alleen het Vlaams Belang durft hier nog ver in gaan, de andere partijen geven de indruk te blijven regulariseren en belgische identiteitskaarten uitdelen tot wij hier op den duur de vreemden in ons eigen land zullen zijn. Er blijft toch een groot verschil tussen VB en de anderen, tussen het omarmen van de vreemdelingen en het min of meer aanvaarden van de realiteit anno 2009 waar je niet omheen kunt. Temeer daar de Vlaming precies murw geslagen lijkt tegenwoordig en zich nogal gemakkelijk bij alles neerlegt en liever de andere kant opkijkt (wat uiteraard niet zal helpen). Er bestaan ook geassimileerde vreemdelingen, dat kun je toch niet ontkennen ? Welnu, die mensen zijn het laatste van mijn politieke zorgen hoor, er zijn belangrijkere thema's dan dat.

daar ben ik niet zo zeker van. Het vertaalt zich gewoon op andere manieren dan electoraal in een stem voor uw partij.

Maar naar de essentie. Wil het VB een zweeppartij 'blijven' of een beleidspartij 'worden'? Beide hebben ideologische, programmatorische en organisatorische gevolgen, omdat het VB al een tijdje eenvoudigweg tussen die twee opties zweeft, en dus een concurrentiële handicap heeft, waardoor o.a. de concurrrentie zich -gemakkelijker dan verwacht- kon herpositioneren.

Laatst gewijzigd door TVDD : 1 juli 2009 om 15:00.
Oud 1 juli 2009, 14:58   #105
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Kijk TVDD, ik ga een concreet voorbeeld citeren uit de gemeenteraad van Brugge : de onderstaande vereniging kreeg een werkingstoelage van de gemeenteraad

Vzw Horizon-Afaq
organiseert lessen Arabisch, Koran en Islam voor kinderen van 6 tot 16 jaar. Daarnaast maken we ook uitstapjes naar pretparken, culturele evenementen en werken we samen met andere organisaties aan verschillende projecten.

Welnu, het Vlaams Belang heeft zich hiertegen verzet terwijl alle andere gemeenteraadsleden probleemloos die subsidie goedkeurden(met zelfs enige verontwaardiging over die racisten van het VB die daar weer moeilijk over wilden doen). Dus ook de twee N-VA'ers en ook de LDD'ster ! Alles terug te vinden in de notulen.

Dit voorbeeld maar om te illustreren dat het verschil tussen VB en de zogenaamde alternatieven hemelsgroot blijft en wie denkt dat N-VA de multicul zal afremmen van een kale kermis zal terugkeren.

Laatst gewijzigd door Blauwzwart : 1 juli 2009 om 15:00.
Oud 1 juli 2009, 15:04   #106
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dit voorbeeld maar om te illustreren dat het verschil tussen VB en de zogenaamde alternatieven hemelsgroot blijft en wie denkt dat N-VA de multicul zal afremmen van een kale kermis zal terugkeren.

Ik kan mij niet herinneren dat ooit beweerd te hebben. Wat ik mij wel kan herinneren zijn (voornamelijk jongere) N-VA'ers en LDD'ers en zelfs CD&V'ers die volstrekt tegen dat multiculturele model zijn, en hieraan gekoppeld bijzonder veel mensen van wie ik weet dat ze VB stemden, die nu minstens gemengd gestemd hebben, en die laatste categorie zijn er niet weinig, ik kan het u verzekeren. Dan ga je je toch de vraag stellen, wat doen die politiek geëngageerde jongeren bij een andere partij dan deze die van multicul zijn USP gemaakt heeft en wat doen die kiezers daar?

Het is zo'n beetje als in internationale politiek. Het gaat er hem niet over of men schijnheilig of niet is. He's a bastard, but he's our bastard.

Laatst gewijzigd door TVDD : 1 juli 2009 om 15:13.
Oud 1 juli 2009, 15:32   #107
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid

Honoré gepluimd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Akkoord en daaraan toevoegend dat ook dat achter het gat van Dedecker blijven lopen de partij wellicht geen goed gedaan heeft.

Ik mis tegenwoordig een beetje de fameuze 'kracht van de overtuiging'. Als je genoeg overtuigd bent van je visie en je programma, dan heb je geen kartel nodig. Een goed produkt verkoopt zichzelf, maar je moet het durven in de etalage zetten in plaats van angstig naar de concurrentie te staren.

En zeggen dat we vroeger zoveel lef en zelfvertrouwen hadden. Het zijn nochtans dezelfde mensen en hetzelfde programma.
Lef ???
Sedert 1995 (wet revisionisme) mag het duidelijk zijn dat het VB geen lef heeft !
Hetzelfde programma ???
Met uitzondering van het vreemdelingenthema dan...dat is nu volledig het omgekeerde van vroeger.
Oud 1 juli 2009, 15:53   #108
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Het Belgische politieke systeem is vastgeroest en voor 3/4 ontmanteld richting Europa. Er is in dit land politiek niets meer aan te vangen. We moeten eerst de middelen heroveren om de problemen aan te kunnen pakken, en niet door bevoegdheden van federaal België af te pakken, maar wel van federaal Europa!

België verder ontmantelen is alleen maar de poten onder onze eigen stoel afzagen.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 19:54   #109
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Het Belgische politieke systeem is vastgeroest en voor 3/4 ontmanteld richting Europa. Er is in dit land politiek niets meer aan te vangen. We moeten eerst de middelen heroveren om de problemen aan te kunnen pakken, en niet door bevoegdheden van federaal België af te pakken, maar wel van federaal Europa!

België verder ontmantelen is alleen maar de poten onder onze eigen stoel afzagen.

[Metternich-modus]"Ziet ge wel dat die N-SA'ers tegen een onafhankelijkheid voor Vlaanderen zijn!"[/Metternich-modus]
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 20:05   #110
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk vooral dat als je dertig jaar bestaat en een groot deel daarvan in het parlement zit, je jezelf niet meer kunt verkopen als nieuw, als alternatief, als rebels. De zappende kiezer kiest nu liever voor "nieuwe" smoelen als Leterme in 2007 en De Wever en Dedecker nu. Lang duurt zo'n hype niet, de hype rond Dedecker is al over zijn hoogtepunt en binnen een jaar is men de smoel van De Wever ook beu.

Het Vlaams Belang verkoopt zichzelf daarom beter als een rijpe partij, een combinatie van kwaliteit en maturiteit. De kiezer wil echtheid, dus een politicus van vijftig jaar is geloofwaardiger als hij zichzelf blijft door ervaring en wijsheid uit te stralen. Revolutionair wordt nu eenmaal geassocieerd met jeugdiger leeftijd, dus wegens de tand des tijds heeft het geen zin zich op grootvadersleeftijd als revolutionair voor te doen. Er is nood aan betrouwbaarheid, geloofwaardigheid, degelijkheid, ervaring en maturiteit bij een groot deel van het kiezerspubliek en daar heeft het Vlaams Belang de ervaren politici voor in huis. Misschien een andere stijl dus, zeker geen bokhandsschoen meer, eerder staatsmanallure. Waarom niet, ik geloof in de kwaliteiten van de partijtoppers, als ze er zelf ook in geloven. Soms zijn ze te bescheiden in hun gedwongen oppositierol.
De mensen die het VB tot een succes maakten, worden oud. Het VB is oud geworden in pejoratieve zin. Er gaat niks vernieuwend of rebels van uit, maar ze zijn en blijven wel de risée van de vaderlandse politiek. Of de partij vernieuwt zich zeer grondig, of ze kalft verder af. Indien ze vernieuwt heeft ze twee mogelijkheden: naar de democraten / N-VA / LDD opschuiven of een originele, radicale en eigentijdse identitair en sociaal-nationalistische partij worden die tevreden is met een stemmenpercentage van niet meer dan 15% maar die beseft dat de middelen beter in de metapolitieke strijd worden gestoken dan in parlementair werk dat niks oplevert. Ik vrees evenwel dat voor de voorstellen die N-SA aan het VB in alle oprechtheid heeft gedaan, het al te laat is omdat de heren van stand in het VB te veel verwend zijn door het pluche van de parlementszetel in plaats van de adrenaline te voelen bij de spreekwoordelijke(!) kasseistenen die door de lucht vliegen. Allicht zal dat voor u en andere partijapparatchiks wel weer "revolutionaire jeugdige praat" zijn die elke realiteitszin mist. Men doet maar, maar het parlementarisme zal de identitaire en sociaal-nationalistische strijd 0,0 opleveren, dat is een feit.
Oud 1 juli 2009, 22:54   #111
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-SA Bekijk bericht
De mensen die het VB tot een succes maakten, worden oud. Het VB is oud geworden in pejoratieve zin. Er gaat niks vernieuwend of rebels van uit, maar ze zijn en blijven wel de risée van de vaderlandse politiek. Of de partij vernieuwt zich zeer grondig, of ze kalft verder af.
Ik vind dat overdreven pessimistisch. De basisredenen waarom mensen op het VB stemden blijven immers overeind en zullen alleen nog meer en meer het leven van elke dag gaan bepalen.

I.e. degenen die naar N-VA en LDD zijn overgestapt zullen even snel weer terug zijn als die partijen er niks van bakken.

Bakken die partijen er wel iets van (ik ben zelf erg sceptisch maar kom), dan ben ik vooral blij dat de zaken verbeteren. Het VB is een middel, geen doel an sich.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 09:22   #112
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Citaat:
De mensen die het VB tot een succes maakten, worden oud. Het VB is oud geworden in pejoratieve zin. Er gaat niks vernieuwend of rebels van uit, maar ze zijn en blijven wel de risée van de vaderlandse politiek. Of de partij vernieuwt zich zeer grondig, of ze kalft verder af. Indien ze vernieuwt heeft ze twee mogelijkheden: naar de democraten / N-VA / LDD opschuiven of een originele, radicale en eigentijdse identitair en sociaal-nationalistische partij worden die tevreden is met een stemmenpercentage van niet meer dan 15% maar die beseft dat de middelen beter in de metapolitieke strijd worden gestoken dan in parlementair werk dat niks oplevert. Ik vrees evenwel dat voor de voorstellen die N-SA aan het VB in alle oprechtheid heeft gedaan, het al te laat is omdat de heren van stand in het VB te veel verwend zijn door het pluche van de parlementszetel in plaats van de adrenaline te voelen bij de spreekwoordelijke(!) kasseistenen die door de lucht vliegen. Allicht zal dat voor u en andere partijapparatchiks wel weer "revolutionaire jeugdige praat" zijn die elke realiteitszin mist. Men doet maar, maar het parlementarisme zal de identitaire en sociaal-nationalistische strijd 0,0 opleveren, dat is een feit.
Dat is jouw visie, ik nuanceer dat dan van mijn kant : kasseien en straatgewoel zijn ook niet het enige middel of doel, of toch zeker geen doel op zich waar je dan nadien wel maandenlang ego-strelende frontlinieberichten over kunt posten op internetfora zoals elk jaar na de NSV-betoging. Misschien een leuke kick voor jonge gasten, maar wat brengt dat op en wat heeft dat met politiek te maken ? Als je niet wil aanvaarden dat het VB een politieke partij is en jullie er een drukkingsgroep van willen maken, tja dan zullen jullie nog jarenlang zonder resultaat open brieven aan de partij mogen richten. Puur tijdverlies hoor.

En dat de partijtop oud wordt ? Ik bekijk dat positief : ze hebben ervaring en wijsheid opgedaan. De aloude top drie moet vandaag van mij geen straatmarsjen meer organiseren, ik zou liever zien dat ze hun ervaring, wijsheid en talent gebruiken als (door niemand gecontesteerde) raad van wijzen in de partij, nog altijd de onbetwistbare topmensen dus, die geleidelijk aan ruimte geven aan de backbenchers. Maar dat gepraat over vervangen van de partijtop is kwatsch, zonder Frank, Filip en Gerolf bestaat ook de partij niet meer. Misschien is dat wel wat jullie eigenlijk willen, maar wellicht zal dat dan een nieuwe teleurstelling worden voor jullie.

Laatst gewijzigd door Blauwzwart : 2 juli 2009 om 09:37.
Oud 2 juli 2009, 09:34   #113
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Honoré gepluimd Bekijk bericht
Hetzelfde programma ???
Met uitzondering van het vreemdelingenthema dan...dat is nu volledig het omgekeerde van vroeger.
Man toch, doe je oogkleppen af, gooi je rancune weg en dan zul je misschien wat kunnen nuanceren en beseffen hoezeer je overdrijft. Te belachelijk voor woorden zoiets.
Oud 2 juli 2009, 10:52   #114
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Waarom zou het één het ander moeten uitsluiten?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 13:00   #115
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Waarom zou het één het ander moeten uitsluiten?
Ik kijk naar de strategie van de Volksunie vroeger, naar die van de N-VA nu, en naar die (nu ja) van het VB. Het "succes" van de N-VA zal Valkeniers nog meer sterken in zijn overtuiging dat het VB een N-VA-kloon moet worden.

De grondwetswijziging van 1970 is cruciaal om dit parallelle fenomeen (regionalisering en internationalisering) te begrijpen.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 14:54   #116
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid

Honoré gepluimd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Man toch, doe je oogkleppen af, gooi je rancune weg en dan zul je misschien wat kunnen nuanceren en beseffen hoezeer je overdrijft. Te belachelijk voor woorden zoiets.
Ik denk niet dat ik overdrijf.

Vroeger was het VB voor segregatie en een terugkeerbeleid én tegen "assimilatie" en "integratie".

Tegenwoordig aanvaarden ze de permanente vestiging van honderduizenden aziaten, negers e.d. in Vlaanderen en willen ze die zelfs "assimileren " en "integreren".

Wat Paula D'Hondt en paterke Leman vroeger zeiden, zegt het VB vandaag !
Oud 2 juli 2009, 17:12   #117
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is jouw visie, ik nuanceer dat dan van mijn kant : kasseien en straatgewoel zijn ook niet het enige middel of doel, of toch zeker geen doel op zich waar je dan nadien wel maandenlang ego-strelende frontlinieberichten over kunt posten op internetfora zoals elk jaar na de NSV-betoging. Misschien een leuke kick voor jonge gasten, maar wat brengt dat op en wat heeft dat met politiek te maken ?
Ik heb nog zo uitdrukkelijk een uitroepingsteken achter het woordje "spreekwoordelijk" gezet, edoch het mocht weer niet baten. Weer te snel gelezen wat je zo graag wil lezen Blauwzwart? Ik denk dat je niet echt snapt wat ik bedoelde.

Citaat:
Als je niet wil aanvaarden dat het VB een politieke partij is en jullie er een drukkingsgroep van willen maken, tja dan zullen jullie nog jarenlang zonder resultaat open brieven aan de partij mogen richten. Puur tijdverlies hoor.
Het was slechts een raadgeving. Indien de kansen goed afgewogen zijn en we organisatortisch sterk genoeg zijn gaan we misschien wel andere wegen uit. Het VB kan niet blijven op 2 paarden wedden zoals o.a. TVDD hier aanbrengt: willen een radicale en rebelse zweeppartij zijn maar aan de andere kant ook zo graag een rechtse beleidspartij willen zijn. Kies als VB gerust voor het tegenovergestelde van wat wij voorstellen in die Open Brief. Dan weten we des te sneller wat moet gebeuren in Vlaanderland.

Citaat:
En dat de partijtop oud wordt ? Ik bekijk dat positief : ze hebben ervaring en wijsheid opgedaan.
Ze hebben vooral veel poen opgedaan maar bitter weinig politieke resultaten geboekt voor politici die voluit kiezen voor het parlementarisme. Het cordon sanitaire zorgt er voor dat het VB ten dode opgeschreven is in de parlementair-democratische route. Maar nogmaals, kies er gerust voor hoor...

Citaat:
De aloude top drie moet vandaag van mij geen straatmarsjen meer organiseren, ik zou liever zien dat ze hun ervaring, wijsheid en talent gebruiken als (door niemand gecontesteerde) raad van wijzen in de partij, nog altijd de onbetwistbare topmensen dus, die geleidelijk aan ruimte geven aan de backbenchers.
Grappig. U bent blijkbaar even snel oud geworden als hen. U vindt het blijkbaar zelfs niet eens meer nodig dat de partij vernieuwd wordt, enkel wat nieuwe "backbenchers", maar wie die mogen zijn is voor iedereen een raadsel want we weten allen dat er de laatste 15 jaar geen echt politiek talent is bijgekomen in het VB maar wel veel mouwvegers zonder visie en daadkracht. Geeft gerust voorbeelden van het tegendeel...

Citaat:
Maar dat gepraat over vervangen van de partijtop is kwatsch, zonder Frank, Filip en Gerolf bestaat ook de partij niet meer.
Juist, en dat is erg! Vindt u dit normaal, na meer dan 15 jaar talrijke aanwezigheid in parlementen en miljoenen aan subsidies? Wij niet.

Citaat:
Misschien is dat wel wat jullie eigenlijk willen, maar wellicht zal dat dan een nieuwe teleurstelling worden voor jullie.
Welnee, doe gerust verder zoals jullie bezig zijn.
Oud 3 juli 2009, 10:04   #118
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ze hebben vooral veel poen opgedaan maar bitter weinig politieke resultaten geboekt voor politici die voluit kiezen voor het parlementarisme. Het cordon sanitaire zorgt er voor dat het VB ten dode opgeschreven is in de parlementair-democratische route. Maar nogmaals, kies er gerust voor hoor...

Wel, ten eerste is het niet ik die kies, aangezien ik niet Filip Dewinter, Frank Vanhecke, Bruno Valkeniers of een ander partijbestuurslid ben.
Dat is al een eerste zaak die N-SA blijkbaar niet begrijpt : als je de partijgeschiedenis kent, dan weet je dat de partij (welke partij trouwens wel ?) geen basisdemocratische bedoening is, met raadpleging van alle leden en stemming van alle leden. Ook andere partijen doen dat niet, behalve de hele kleintjes misschien omdat die ook niet veel leden hebben. Het Partijbestuur en de Partijraad bepalen de partijlijn en de te volgen koers, zoals bij elke partij gebeurt. Ik vind dat zeer goed, als iedereen zijn zeg moet doen en gevolgd worden, dan is dat volstrekt onwerkbaar want je kunt niet voor iedereen goed doen. En wie niet akkoord gaat : niemand is verplicht van lid te blijven.

Ik denk niet dat de partij zich uit het parlement zal terugtrekken met zijn 15 % en 21 Vlaamse parlementsleden, daarnaast de federale parlementsleden.
Wat denk jij ? Reken je daar nu werkelijk op ? Naïef, niet ?

Goed, Vlaams Belang blijft dus een partij met zitting in het parlement, ik dacht dat dit de vanzelfsprekendheid zelve was maar u bent blijkbaar nog in blijde verwachting van het tegendeel. Een partij neemt dan ook deel aan verkiezingen, heeft te maken met lijstvorming waarbij de ene voor de ander wil staan en al wat daar bij komt kijken. Voila en dan zijn we er. Wie deelneemt aan verkiezingen wil stemmen halen en wie stemmen wil winnen moet zoveel mogelijk kiezers overtuigen. En hoe overtuig je zoveel mogelijk kiezers onder die zes miljoen Vlamingen, toch liefst 15 % of meer en rekening houdend met de Vlaamse volksaard ? In elk geval niet in NPD-stijl dus.De rest kun je zelf wel invullen door verder na te denken.

Laatst gewijzigd door Blauwzwart : 3 juli 2009 om 10:09.
Oud 3 juli 2009, 10:07   #119
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Citaat:

Grappig. U bent blijkbaar even snel oud geworden als hen. U vindt het blijkbaar zelfs niet eens meer nodig dat de partij vernieuwd wordt, enkel wat nieuwe "backbenchers", maar wie die mogen zijn is voor iedereen een raadsel want we weten allen dat er de laatste 15 jaar geen echt politiek talent is bijgekomen in het VB maar wel veel mouwvegers zonder visie en daadkracht. Geeft gerust voorbeelden van het tegendeel...

Ik vind net als zowat de hele partij en de partijtop dat er nu moet nagedacht worden, oorzaken gezocht, herbrond, aangepast en vernieuwd.
Maar zeker niet in de richting die N-SA graag zou willen. Dan gaan we naar 10 % of (veel) minder en dat wil niemand die het goed voorheeft met de partij.

Voorbeelden van goeie backbenchers ? Ik ken toch redelijk wat verkozen parlementsleden die ik als goeie, bekwame en talentvolle politici van de partij beschouw. Zowel in Vlaams Parlement, Kamer als Senaat. Leeftijd speelt daarbij trouwens weinig rol, integendeel, ervaring is een pluspunt.

Laatst gewijzigd door Blauwzwart : 3 juli 2009 om 10:16.
Oud 3 juli 2009, 10:21   #120
Odoric
Partijlid

Standaard

Citaat:
Wel, ten eerste is het niet ik die kies, aangezien ik niet Filip Dewinter, Frank Vanhecke, Bruno Valkeniers of een ander partijbestuurslid ben.
Dat is al een eerste zaak die N-SA blijkbaar niet begrijpt : als je de partijgeschiedenis kent, dan weet je dat de partij (welke partij trouwens wel ?) geen basisdemocratische bedoening is, met raadpleging van alle leden en stemming van alle leden. Ook andere partijen doen dat niet, behalve de hele kleintjes misschien omdat die ook niet veel leden hebben. Het Partijbestuur en de Partijraad bepalen de partijlijn en de te volgen koers, zoals bij elke partij gebeurt. Ik vind dat zeer goed, als iedereen zijn zeg moet doen en gevolgd worden, dan is dat volstrekt onwerkbaar want je kunt niet voor iedereen goed doen. En wie niet akkoord gaat : niemand is verplicht van lid te blijven.

Ik denk niet dat de partij zich uit het parlement zal terugtrekken met zijn 15 % en 21 Vlaamse parlementsleden, daarnaast de federale parlementsleden.
Wat denk jij ? Reken je daar nu werkelijk op ? Naïef, niet ?

Goed, Vlaams Belang blijft dus een partij met zitting in het parlement, ik dacht dat dit de vanzelfsprekendheid zelve was maar u bent blijkbaar nog in blijde verwachting van het tegendeel. Een partij neemt dan ook deel aan verkiezingen, heeft te maken met lijstvorming waarbij de ene voor de ander wil staan en al wat daar bij komt kijken. Voila en dan zijn we er. Wie deelneemt aan verkiezingen wil stemmen halen en wie stemmen wil winnen moet zoveel mogelijk kiezers overtuigen. En hoe overtuig je zoveel mogelijk kiezers onder die zes miljoen Vlamingen, toch liefst 15 % of meer en rekening houdend met de Vlaamse volksaard ? In elk geval niet in NPD-stijl dus.De rest kun je zelf wel invullen door verder na te denken.
Niet voor het 1 of het andere maar de NPD haalt op zich mooie verkiezingsresultaten en dit ZONDER zijn broek af te steken, dit in tegenstelling tot het VB.
Ik denk trouwens dat gans de pointe je ontgaat beste blauwzwart... Het gaat er hem over dat VB gerust 30% van de stemmen mag halen, dan nog gaan zij geen beleidspartij worden. Als jullie nog altijd in die droom leven dat het cordon sanitaire op een mooie maandag zal verdwenen zijn of dat die Forza Flandria soelaas gaat brengen, amai... Je moet eens leren begrijpen dat dat Cordon Sanitaire niet omkeerbaar is, anders verliezen alle partijen oneindig gezichtsverlies en ik denk nu niet bepaald dat die daar zitten om te springen. En ik hoop voor jullie dat die Forza Flandria er nooit komt, het zou een nogal vergiftigd geschenk kunnen zijn (Cd&v/NVA stijl). De rest kun je zelf wel invullen door verder na te denken...
Odoric is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be