Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2010, 15:50   #101
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
's Nachts achter een pc wat zitten tokkelen om mensen te overtuigen die je toch niet kan overtuigen is ook een luxebehoefte.
nee, dat is het niet. Het is eerder een basisbehoefte: een behoefte aan bijdrage tot een betere wereld. Dat is een heel mooie behoefte, als je dat hebt. Zoiets mag je helemaal niet luxe noemen. Dan zou al mijn vrijwilligerswerk ook luxe zijn, en dat is niet het geval.
Ik vind het vreemd hoe vaak men op de boodschapper schiet hier...

Laatst gewijzigd door Deepeco : 17 november 2010 om 15:51.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 16:16   #102
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
nee, dat is het niet. Het is eerder een basisbehoefte: een behoefte aan bijdrage tot een betere wereld. Dat is een heel mooie behoefte, als je dat hebt. Zoiets mag je helemaal niet luxe noemen. Dan zou al mijn vrijwilligerswerk ook luxe zijn, en dat is niet het geval.
Inconsistentie is een zonde, Stijn. Daarom.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 16:17   #103
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoezo weet jij dat?
Wat is dat nu voor een rare reactie. Ik zeg dat ik een stelling van Bebob niet snap, en jij zegt daarop dat je dat weet? Ja, natuurlijk, ik heb het net gezegd! Maar wist je dat ook op voorhand dat ik die stelling van Bebob niet zou snappen? Ben jij helderziend? Ik denk van niet (ik ben scepticus). Maar achteraf is het wel gemakkelijk te zeggen dat je iets van me weet als ik het zelf gezegd heb. Dus het is toch belachelijk om dat dan nog eens te zeggen?
Ik ga toch ook niet nog eens zeggen dat ik weet dat jij het weet, omdat ik je dat heb horen zeggen?
Enfin, je snapt het wel, en ik weet wat je eigenlijk wou doen: mijn zin uit zijn context rukken en daarmee aangeven dat ik niets snap. Maar ja, dat is gewoon een strategie van op de man spelen, dat je doet omdat je geen gewone argumenten hebt. Dus je geeft hierbij eigenlijk je zwakte toe.
Argumenten gebruik je tegen mensen die luisteren.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 16:27   #104
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Consistentiedwang is iets heel pervers in de Westerse filosofie.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 17:38   #105
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
deepeco
je kunt perfect gezond leven als veganist, zelfs zwangere vrouwen, topsporters enzo kunnen dat. En ja, je moet B12 supplementen nemen. Dat is geen enkel probleem:
Dat is wel een probleem.
Ik slik niet graag pillen.

Daarom eet ik het laatste jaar één keer per veertien dagen scampi. Dat blijkt voldoende om geen bloedarmoede te ontwikkelen en toch dagelijks zwaar te sporten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 17:42   #106
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
???
kun je zeggen hoe het komt dat ik niet meer gestoord moet worden door jou argumenten als ik je in een vakje stop? En wat voor vakje dan nog... Ik stop namelijk mezelf ook in een vakje (ik behoor tot die groep van "half-deontologen", zeg maar), dus wil dat nu zeggen? Dat ik niet meer gestoord moet worden door mijn eigen argumenten? En wat wil dat dan precies zeggen? dat mijn argumenten fout zijn? Is je stelling dat als je iemand (inclusief jezelf) in een vakje stopt, dat die persoon dan fout is?
Bon, ik snap er niks van...

maar ik zeg er toch bij dat dan die ene persoon gedood wordt? En ik wist op voorhand dat die zou sterven, dus ik dood zelfs met voorbedachtheid.

nee: eens het basisrecht geschonden wordt, is het niet meer toegestaan. Ik bedoel, het was niet uit onwetendheid of per ongeluk.

verborgen blijft? Dat is toch niet verborgen? Je haalt de wissel over, en je weet dat daardoor die persoon op het zijspoor zal sterven. En je weet dat je actief hebt gehandelt en dat het causale gevolg daarvan is dat die mens sterft. Je kunt eventueel achteraf nog zijn ingewanden gaan zoeken... Als het dan nog verborgen is volgens jou...
Maar het punt is dat het goed is de wissel over te halen omdat
1) er netto meer mensen worden gered en
2) aan de voorwaarde van respect voor het basisrecht is voldaan (dus niemands basisrecht wordt geschonden)
Bestrijd overbevolking? je had beter die ene gered in plaats van 5.
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 17:52   #107
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik tracht telkens mijn ethiek te verfijnen en bondiger uit te leggen. Hier opnieuw een poging tot superkorte samenvatting van de belangrijkste ethische principes, en enkele gevolgen daarvan.

1) Een rechtvaardige verdeling van levenskwaliteit: maximaliseer de levenskwaliteiten (welzijnswaarden) van alle voelende wezens, en geef daarbij sterke voorkeur aan een verhoging van de laagste welzijnswaarden. Dus maximaliseer de levenskwaliteit van de minst bedeelden (=de voelende wezens met het minste welzijn), tenzij dit ten koste gaat van ontzettend veel meer welzijn van anderen. Voelende wezens zijn alle wezens die een complex zenuwstelsel hebben en die nu of in de toekomst leven (dus inclusief toekomstige generaties en voelende dieren). Zie http://stijnbruers.wordpress.com/201...ximinprincipe/ en http://stijnbruers.wordpress.com/201...ry-of-justice/

2) Het basisrecht van levende wezens (=planten en wezens die complexe belangen hebben): dood of kwets geen planten voor de eigen luxebehoeften. Zie http://stijnbruers.wordpress.com/201...-biocentrisme/

3) Het basisrecht van voelende wezens (=wezens die complexe belangen hebben en die hun belangen ook subjectief kunnen gewaarworden): gebruik geen voelende dieren als louter middel voor de eigen luxebehoeften en niet-vitale basisbehoeften (=alle basisbehoeften behalve overlevingsbehoeften). Zie http://stijnbruers.wordpress.com/201...-biocentrisme/

4) Het basisrecht van denkende wezens (=wezens met complexe belangen die hun belangen subjectief kunnen gewaarworden, maar ook kunnen begrijpen; dus personen die kennis hebben van rechten en belangen): gebruik geen denkende wezens als louter middel voor de eigen doelen (zowel luxe, basis- als vitale behoeften). Zie http://stijnbruers.wordpress.com/201...-biocentrisme/

5) De intrinsieke waarde van biodiversiteit. Bescherm de biodiversiteit (=verscheidenheid aan levensvormen). Biodiversiteit voor een ecosysteem is analoog aan welzijn voor een voelend wezens: beiden zijn intrinsiek waardevolle eigenschappen van een entiteit (ecosysteem, voelend wezen) dat uniek en onvervangbaar is. Zie http://stijnbruers.wordpress.com/201...iodiversiteit/

6) Herstellende rechtvaardigheid. Streef naar verzoening, vergeving en geweldloosheid in plaats van vergelding en straf. Ontwikkel hierbij een gevoel van universele liefde, een betrokkenheid bij alle leven, zelfs met mensen die immorele handelingen doen. Dus beschouw niemand als vijand. Vergelijk het met de onvoorwaardelijke liefde van een moeder voor haar kind dat de meest verschrikkelijke dingen doet. Die moeder zal trachten haar kind te stoppen, ze zal hem niet zomaar vertrouwen, maar ze zal hem nooit minachten of haten. Zie http://stijnbruers.wordpress.com/201...ersele-liefde/

7) Rechtvaardige zorgverlening: men mag bij hulpverlening prioritaire aandacht schenken aan iemand met wie men een persoonlijke of emotionele band heeft, op voorwaarde dat men de keuze respecteert van andere hulpverleners om slachtoffers te helpen waarmee men geen emotionele band heeft. Dus tolereer de keuze van die andere hulpverleners. Zie ‘getolereerde keuzegelijkwaardigheid’ in http://stijnbruers.wordpress.com/201...discriminatie/

8 ) De gulden regel: leef die principes na, waarvan we willen dat iedereen ze naleeft. Geef het goede voorbeeld en doe altijd datgene wat iedereen zou moeten doen, zelfs al doet niemand anders het. We moeten ons onvoorwaardelijk inzetten en desnoods tegen de stroom in durven roeien.

Ter illustratie een aantal concrete maatregelen die volgen uit de principes van ecologische rechtvaardigheid:
-Eet veganistisch (=volledig plantaardig): informeer u over gezonde veganistische voeding. We hebben geen dierlijke producten nodig om gezond te leven. Gebruik geen dieren voor kleding, amusement,… We mogen mensen en andere voelende dieren niet verhandelen, bezitten, gebruiken als slaven, vermoorden, uitbuiten, slachten, opeten,…
-Gebruik enkel milieuvriendelijke technologie.
-Bestrijd overconsumptie: leef sober in vrijwillige eenvoud. Verlaag uw ecologische voetafdruk. Gebruik geen luxe (=alles wat te maken heeft met sociale status, behoeften gecreëerd door commerciële reclame, modetrends,…). Sta een teveel aan rijkdom en geld af ten gunste van de armste mensen en meest kwetsbare wezens.
-Bestrijd overbevolking: beperk zwangerschappen, steun organisaties die werken rond vrijwillige gezinsplanning in arme landen.
-Engageer u voor mens, dier en natuur.
ben je een nieuwe grondwet aan het schrijven voor een knuffelbeleid extralarge zodat sociaal minderbedeelden het straks beter hebben in belgie dan de ambtenaren zelf die hen hun sociale rechten geven ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 18:14   #108
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ben je een nieuwe grondwet aan het schrijven voor een knuffelbeleid extralarge zodat sociaal minderbedeelden het straks beter hebben in belgie dan de ambtenaren zelf die hen hun sociale rechten geven ?
ik weet niet of dat laatste zou overeenkomen met principe 1...
Oud 17 november 2010, 18:15   #109
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
Bestrijd overbevolking? je had beter die ene gered in plaats van 5.
bestrijd overbevolking wel op een ethisch verantwoorde manier. Dus niet door het sterftecijfer te verhogen. Wel door het creëren van rechtvaardige voorwaarden voor een vrijwillige zwangerschapsbeperking
Oud 17 november 2010, 18:20   #110
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik weet niet of dat laatste zou overeenkomen met principe 1...
jamaar wachtekeer

hoe verdeel je het inkomen ?
hoe zorg je dat iedereen warmte heeft
hoe zorg je dat iedereen een dak boven zijn hoofd heeft ?
etc
Oud 17 november 2010, 18:24   #111
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat is wel een probleem.
Ik slik niet graag pillen.
wa's da nu weer?
Maar je slikt wel graag vlees? En misschien slik je ook kaas en vis??

Citaat:
Daarom eet ik het laatste jaar één keer per veertien dagen scampi. Dat blijkt voldoende om geen bloedarmoede te ontwikkelen en toch dagelijks zwaar te sporten.
ah, of je slikt graag scampi's.
Maar wat is het verschil tussen scampi's slikken en B12 slikken, behalve dan dat ze voor scampikweek ze heel veel mangrovewouden vernielen en vervuilen (ware ecologische ravages in bv. Indonesie)? Daardoor stierven ook veel meer mensen door de tsunami: omdat de mangrovewouden vernield waren.
En voor garnaalvangst is het ook al niet veel beter: die heeft last van het meeste bijvangst van de hele visserijsector (ik geloof 6 kg bijvangst per kg garnalen)
Geef mij dan toch maar een simpel B12 tabletje. Dat hoef je zelfs niet klaar te maken, kan als tussendoortje gegeten worden. En het is veel milieuvriendelijker
Over het dierenleed van garnalen en scampi's weet ik niet zo veel. Bij grote kreeftachtigen is er realistische kans dat ze kunnen voelen. Dus misschien ook voordeel van de twijfel geven voor de scampi
Nog iets: eet je om de 14 dagen scampis en voor de rest veganistisch zonder B12? Dan loop je nog een risico op B12 tekort, denk ik.
En probeer eens donkere bladgroenten met citroen, voor het ijzer. Of siroop met tahin.
Oud 17 november 2010, 18:28   #112
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
jamaar wachtekeer

hoe verdeel je het inkomen ?
hoe zorg je dat iedereen warmte heeft
hoe zorg je dat iedereen een dak boven zijn hoofd heeft ?
etc
ja, goeie vragen. En daarbij kunnen we ons laten inspireren door principe 1. Wat we alvast kunnen zeggen is dat de huidige inkomensverdeling er niet aan voldoet: de 5% rijksten verdienen 100(!) keer meer dan de 5% armsten. Het is bijzonder onwaarschijnlijk dat dat compatibel is met principe 1.
Voor dak en warmte: daar moeten de sterkeren voor zorgen (met hogere belasting van de rijkeren,...)
Oud 17 november 2010, 18:31   #113
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja, goeie vragen. En daarbij kunnen we ons laten inspireren door principe 1. Wat we alvast kunnen zeggen is dat de huidige inkomensverdeling er niet aan voldoet: de 5% rijksten verdienen 100(!) keer meer dan de 5% armsten. Het is bijzonder onwaarschijnlijk dat dat compatibel is met principe 1.
Voor dak en warmte: daar moeten de sterkeren voor zorgen (met hogere belasting van de rijkeren,...)
kijk fout 1

alles in de economie moet een verhouding hebben tussen risico en rendement. Waar je moet op waken is ofwel via systemen van competitie (aanbestedingen ) dat de 'monopoliewinst' niet opstapelt in enkele bedrijven. Dus je maakt een systeem waar de 'teveelwinst' afgeroomd wordt door bedrijven die hun winst wegconcurreren,tot de 'kleinste inderdaad' geen rendement genoeg mee rhebben om te overleven.

fout 2
Dus sowieso ga je 'rijkere' en 'armere' hebben, omdat de ene meer getalenteerd is dan de andere.
Oud 17 november 2010, 18:35   #114
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Argumenten gebruik je tegen mensen die luisteren.
Is dat niet een flauwe reactie? Gewoon denken dat ik niet luister? Nochtans zit ik hier netjes op talrijke reactie te reageren, en naar ik meen antwoord ik ongeveer altijd op de vraag of de kwestie.
In elk geval; ik zal nooit zeggen dat ik geen argumenten tegen jouw geef omdat je niet luistert. Ik wil me niet zo zwak opstellen.
Ik vind: als je argumenten hebt, moet je ze maar geven.
Oud 17 november 2010, 18:39   #115
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
kijk fout 1

alles in de economie moet een verhouding hebben tussen risico en rendement. Waar je moet op waken is ofwel via systemen van competitie (aanbestedingen ) dat de 'monopoliewinst' niet opstapelt in enkele bedrijven. Dus je maakt een systeem waar de 'teveelwinst' afgeroomd wordt door bedrijven die hun winst wegconcurreren,tot de 'kleinste inderdaad' geen rendement genoeg mee rhebben om te overleven.
oei, hier snap ik niet veel van...

Citaat:
fout 2
Dus sowieso ga je 'rijkere' en 'armere' hebben, omdat de ene meer getalenteerd is dan de andere.
principe 1 zegt inderdaad niet dat iedereen evenveel zou moeten verdienen... Principe 1 gaat over quasi-maximinprincipe, en dat is iets anders dan het strikt egalitarisme
Oud 17 november 2010, 18:41   #116
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
ja, we moeten streven naar consistentie
Oud 17 november 2010, 20:18   #117
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
kijk fout 1

fout 2
Door die competitie zullen de arbeiders wel eerst het slachtoffer worden met altijd maar lagere lonen, inderdaad rijkeren en armeren.
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 20:44   #118
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bent gewoon te goed voor deze wereld..kem compasse..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 23:13   #119
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
oei, hier snap ik niet veel van...

principe 1 zegt inderdaad niet dat iedereen evenveel zou moeten verdienen... Principe 1 gaat over quasi-maximinprincipe, en dat is iets anders dan het strikt egalitarisme
Ale dat is toch niet moeilijk

je hebt een gokspelletje, 50% kans om te winnen, je moet 100 inzetten en je kunt 200 winnen. Al sje twee keer speelt heb je ofwel 0euro, en benje 200 kwijt, ofwel 200 geinvesteerd en 400 rijk...

je hebt een ander spelletje 5% kans om te winnen, je moet 100 inzetten en je kan 1000 winnen... als je 20 keer speelt ben je ofwel 2000 kwijt, ofwel 1000 rijk...

welk spelletje wil je spelen ?

dus hoe meer risico je neemt (50% kans om te winnen is niet veel risico) hoe meer rendement je moet hebben om te winnen ...

Dus mensen verdienen gewoon geld omdat ze bepaalde risico's nemen dat andere niet durven of kunnen nemen. En mensen verdienen veel geld omdat ze de risico's kunnen beheersen, of meer weten dan een ander.

Meer is er niet aan de hand. Trouwens de rijkste mensen ter wereld zijn echt wel niet rijk te noemen hoor... Al klink Bill Gates enorm rijk, hij kan nog niet eens al de h uizen kopen van West vlaanderen... en voor mij zegt dat genoeg, samen zijn we rijker dan de rijkste mens ter wereld.

Mensen zijn rijk omdat ze gewoon minder geld uitgeven dan ze verdienen.. Mensen worden rijk omdat ze continu hun geld goed beleggen met een beter rendement dan gemiddeld.. en thats it.. Meer is er niet aan de hand. Je moet daar precies geen egaliteit willen in trekken, je kunt dat niet, want de een kan dat gewoon beter dan de ander.

Laatst gewijzigd door brother paul : 17 november 2010 om 23:15.
Oud 17 november 2010, 23:34   #120
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ale dat is toch niet moeilijk

je hebt een gokspelletje, 50% kans om te winnen, je moet 100 inzetten en je kunt 200 winnen. Al sje twee keer speelt heb je ofwel 0euro, en benje 200 kwijt, ofwel 200 geinvesteerd en 400 rijk...

je hebt een ander spelletje 5% kans om te winnen, je moet 100 inzetten en je kan 1000 winnen... als je 20 keer speelt ben je ofwel 2000 kwijt, ofwel 1000 rijk...

welk spelletje wil je spelen ?

dus hoe meer risico je neemt (50% kans om te winnen is niet veel risico) hoe meer rendement je moet hebben om te winnen ...

Dus mensen verdienen gewoon geld omdat ze bepaalde risico's nemen dat andere niet durven of kunnen nemen. En mensen verdienen veel geld omdat ze de risico's kunnen beheersen, of meer weten dan een ander.
ok, dat snap ik. En is logisch: hoger risico nemen is niet goed voor je welzijn, dus als compensatie krijg je meer geld. Maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat die 5% rijksten in de wereld (die 100 keer meer verdienen) 100 keer hogere risico's nemen dan de 5% armsten.
En verder vind ik dat we moeten proberen om risico's af te vlakken, zodat er niet een samenleving komt met superrijke gelukhebbers en superarme mensen die pech hebben. De overheid kan dat doen, door geld af te nemen van de gelukkige winnaars en te geven aan de ongelukkige verliezers. Op die manier dalen de risico's ook (je hebt minder kans om veel te verliezen).

Citaat:
Meer is er niet aan de hand. Trouwens de rijkste mensen ter wereld zijn echt wel niet rijk te noemen hoor... Al klink Bill Gates enorm rijk, hij kan nog niet eens al de h uizen kopen van West vlaanderen... en voor mij zegt dat genoeg, samen zijn we rijker dan de rijkste mens ter wereld.
ja, maar in principe 1 vergelijken we welzijn van individuen (van Gates, jou, mij), en niet het welzijn van een individu (Gates) met het welzijn van een groep (de west-vlamingen).

Citaat:
Mensen zijn rijk omdat ze gewoon minder geld uitgeven dan ze verdienen..
de meeste rijke mensen schenken te weinig aan het goede doel, en ze consumeren te veel luxe...

Citaat:
Mensen worden rijk omdat ze continu hun geld goed beleggen met een beter rendement dan gemiddeld.. en thats it.. Meer is er niet aan de hand. Je moet daar precies geen egaliteit willen in trekken, je kunt dat niet, want de een kan dat gewoon beter dan de ander.
maar we moeten wel streven naar quasi-maximinverdeling van welzijn, en dat botst alvast met de huidige verdeling. Dus toch beetje egaliteit in trekken
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be