Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2010, 02:25   #101
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
*zucht* Verplichte quota. Het spook is terug van nooit weg geweest.

Wie zijn jullie eigenlijk om te bepalen wat scholen wel en niet moeten doen?
burgers

er wordt tegenwoordig al bepaalt wat scholen wel en niet moeten doen. dat worden eindtermen genoemd.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 02:27   #102
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
burgers

er wordt tegenwoordig al bepaalt wat scholen wel en niet moeten doen. dat worden eindtermen genoemd.
Het woont in Brasschaat en het komt van een rijke familie van het type afstammelingen van Woeste uit de film Daens.

Het wilt koste wat koste wil de macht behouden. Dus daarom wilt het het publiek onderwijs van een lage kwaliteit, en het privaat paleokatholiek onderwijs duur en elitair.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 03:50   #103
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ben je het er ook mee eens dat concentratiewijken vermeden moeten worden?
Gesteld dat je dat wil doen, hoe dan?
Oud 18 november 2010, 09:49   #104
den dinges
Banneling

Standaard

De laatste Antwerpenaar in Antwerpen : a stranger in a strange land
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 10:32   #105
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kwam naar een land toen ik 8 was en leerde vlot de taal. Toen ik 11 was kwam ik naar hier en leerde ik de taal. Ik heb nooit speciale lessen gevolgd, mijn vader plaatste mij gewoon in een school hier.

Speciale scholen, dat zorgt pas voor achterstand.

Het is belangrijk dat kinderen twee talen spreken. Afstand doet er niet toe.

Nee, het percentage allochtonen moet constant zijn in elke school om concentratiescholen te vermijden.
Flanel,
Kan je je voorstellen dat leren lezen en schrijven en rekenen moeilijker verloopt als je de taal waarin de lessen gegeven worden niet begrijpt? Je begrijpt de taal niet, maar moet ineens wel NL kunnen lezen en schrijven... Dat zorgt voor achterstand, dat is nu toch logisch?

Ook lijkt het mij dat jij het geluk hebt heel vlotjes talen te leren. Er zijn allochtonen die uit het middelbaar komen en NOG geen deftig NL kunnen. Dat hoeft niet eens op onwil gestoken te worden: niet iedereen is in staat om een tweede taal goed te beheersen, en dat gaat nog veel minder goed als het langer duurt vooraleer men met de tweede taal in contact komt.

De meerderheid van de allochtonen waar het om gaat zijn hier geboren eh. Ik denk dat men toch wel mag verwachten dat kinderen die hier geboren zijn snel met de taal van het land in contact komen.

Ik sta wel niet te trappelen voor algemene 'kleuterschoolplicht'. Sommigen hebben het hier over verlaging van de leerplicht maar het komt mij toch wel over als het invoeren van schoolplicht. En ik ben niet voor schoolplicht. Het zou me dunkt beter zijn dat kleuters gescreend worden op taalachterstand, en dat degenen die een achterstand hebben verplicht kunnen worden om (taal)onderwijs te volgen.
Het is spijtig dat daarover gedebateerd moet worden. Als je het het beste voor hebt met je kinderen zorg je er toch voor dat ze NL kunnen?
Als ik allochtone studenten zie, die de taal uiteindelijk niet voldoende beheersen om te kunnen werken in de psychologische sector (omdat ze de finesses missen, en dat is eigenlijk wel nodig als je naar het verhaal van mensen wil luisteren) dan bloedt mijn hart. Die mensen hebben evenveel capaciteiten als een ander, alleen zijn ze ooit door hun ouders gedwongen tot nooit meer in te halen achterstand. Frustrerend.
Dat jij die achterstanden makkelijk kan inhalen is schitterend voor jou, maar is helaas niet iedereen gegeven.
Oud 18 november 2010, 12:24   #106
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kwam naar een land toen ik 8 was en leerde vlot de taal. Toen ik 11 was kwam ik naar hier en leerde ik de taal. Ik heb nooit speciale lessen gevolgd, mijn vader plaatste mij gewoon in een school hier.

Speciale scholen, dat zorgt pas voor achterstand.

Het is belangrijk dat kinderen twee talen spreken. Afstand doet er niet toe.

Nee, het percentage allochtonen moet constant zijn in elke school om concentratiescholen te vermijden.
1. Niet elk kind heeft een grote talenknobbel, wat achterstand in sommige gevallen al goed verklaard. Jij leerde het vlot, hoeveel anderstalige kinderen zaten er in jouw klas toen?

2. Waar ik vroeger woonde, was er niet ver van mijn deur een moskee. Elke zaterdagochtend gingen alle Marokkaanse kindjes onder de 10 daar naar toe voor Arabische les. Waarom helpen ze hen daar dan ook niet met de Nederlandse taal?

3. Mijn oudste zoon zat daar op een wat ze noemen concentratieschool. In zijn klas waren er van de 24 kindjes 3 de Nederlandse taal machtig (in een 4de leerjaar). Een stuk of 7 konden het wel verstaan maar zelf bijna niet praten en al de anderen konden gewoon niks zeggen, verstaan en laat staan schrijven.
Die leerkrachten zaten samen met de GOKjuf met de handen in het haar. Ouders ter hulp vragen was meestal onmogelijk omdat ze ook de taal hier niet verstonden of spraken. Bij oudercontacten waren er altijd tolken aanwezig.
Na 1 jaar op die school ben ik verhuisd en stond mijn zoon hier op zijn nieuwe school hopeloos achter.

4. Bij mijn kleutertje nu in de 3de klas, zijn er 2 nieuwe kindjes bijgekomen vorig schooljaar. 1 uit Kenia en 1 uit Afghanistan. Die maken zich hier al heel goed duidelijk, verstaan echt al heel behoorlijk wat aan hen gevraagd wordt. De school heeft hen ook de kans gegeven in het taalproject 'Babbeldoos' te stappen. De ouders van die 2 kinderen zijn daar op ingegaan en doen zelf ook al het mogelijke om onze taal zo spoedig mogelijk onder de knie te hebben.

Het verschil tussen 3 en 4 is dat er geen grote hoop migranten in de school hier zit. Daardoor krijgen de leerkracht meer tijd om zich intensiever bezig te houden met die paar kindjes die achterstaan en kunnen ze er voor zorgen dat de kindjes met de Nederlandse moedertaal geen al te grote hinder ondervinden op hun parcours.
Het 2de verschil is dat er in deze buurt waar ik nu woon praktisch geen vreemdelingen wonen. Vroeger woonde ik midden in een migrantenwijk (verschillende generaties en afkomsten). Ze kunnen niet anders dan daar concentratiescholen krijgen, omdat er bijna alleen nog migranten wonen in die wijken. En die hebben ze daar niet verplicht om daar te gaan wonen, ze komen er zelf naartoe.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 12:27   #107
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Tegenwoordig gaat er van de scholen uit (hier alvast toch) dat kinderen geacht worden minstens het 3de kleuterklasje te hebben gedaan.
Het is idd beter ze zo vroeg mogelijk te laten gaan, ongeacht hun moedertaal. Ze steken daar enorm veel op al spelenderwijs. Ik zou het alvast toch verplichten (en ik heb een hekel aan verplichtingen) dat ze een aantal dagen moeten volgen in het 1ste en 2de kleuterklasje en de schoolplicht met 1 jaar te vervroegen, zodat ze effectief dat 3de kleuterklasje moeten gedaan hebben.
Het komt alle kindjes maar ten goede.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 12:31   #108
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Tegenwoordig gaat er van de scholen uit (hier alvast toch) dat kinderen geacht worden minstens het 3de kleuterklasje te hebben gedaan.
Het is idd beter ze zo vroeg mogelijk te laten gaan, ongeacht hun moedertaal. Ze steken daar enorm veel op al spelenderwijs. Ik zou het alvast toch verplichten (en ik heb een hekel aan verplichtingen) dat ze een aantal dagen moeten volgen in het 1ste en 2de kleuterklasje en de schoolplicht met 1 jaar te vervroegen, zodat ze effectief dat 3de kleuterklasje moeten gedaan hebben.
Het komt alle kindjes maar ten goede.
Wij weten dat het alle kinderen ten goede komt. Daarom dat autochtonen hun kinderen voor 97% de drie kleuterjaren laat doorlopen (desnoods halve dagen in de eerste jaartjes).
alleen: net dié kinderen die het NOG MEER nodig hebben omdat ze thuis geen Nederlands leren, die sturen hun kinderen niet of amper naar de kleuterschool. Net voor die nederlandsonkundige kinderen zou er een verplichting moeten komen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 12:38   #109
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Er zijn allochtonen die uit het middelbaar komen en NOG geen deftig NL kunnen. Dat hoeft niet eens op onwil gestoken te worden: niet iedereen is in staat om een tweede taal goed te beheersen
Die nog steeds geen NL kunnen na hun middelbaar willen het niet kennen. Ronduit ridicuul want op zich krijgen ze gewoon hun diploma omdat de school er vanaf wil zijn.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 12:42   #110
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Die nog steeds geen NL kunnen na hun middelbaar willen het niet kennen. Ronduit ridicuul want op zich krijgen ze gewoon hun diploma omdat de school er vanaf wil zijn.
en nadien kan de werknemer een boete oplopen omdat hij "racist" is als 'm die gediplomeerde leeglopers niet wenst aan te werven.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 18 november 2010, 13:28   #111
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Gesteld dat je dat wil doen, hoe dan?
Verplichte spreiding.
Oud 18 november 2010, 13:33   #112
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
en nadien kan de werknemer een boete oplopen omdat hij "racist" is als 'm die gediplomeerde leeglopers niet wenst aan te werven.
Net zoals in een ander topic beschreven wordt mbt strafmaten, wordt er voor allochtonen en autochtonen op véél verschillende gebieden met verschillende maten en gewichten gewerkt maar worden ze wel samengesmeten uiteindelijk in dezelfde geperverteerde statistieken.
Oud 18 november 2010, 13:39   #113
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verplichte spreiding.
VERPLICHTE?? Ga jij allochtonen tot iets VERPLICHTEN????
Onderdanig vr�*gen ja! zoals het een goede dhimmie betaamt!

Laatst gewijzigd door circe : 18 november 2010 om 13:39.
Oud 18 november 2010, 13:41   #114
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verplichte spreiding.
²
In enkele Scandinavische landen wordt dat gehanteerd. Of werd, want ook daar kunnen ze de toevloed niet aan.
Oud 18 november 2010, 13:44   #115
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Flanel,
Kan je je voorstellen dat leren lezen en schrijven en rekenen moeilijker verloopt als je de taal waarin de lessen gegeven worden niet begrijpt? Je begrijpt de taal niet, maar moet ineens wel NL kunnen lezen en schrijven... Dat zorgt voor achterstand, dat is nu toch logisch?

Ook lijkt het mij dat jij het geluk hebt heel vlotjes talen te leren. Er zijn allochtonen die uit het middelbaar komen en NOG geen deftig NL kunnen. Dat hoeft niet eens op onwil gestoken te worden: niet iedereen is in staat om een tweede taal goed te beheersen, en dat gaat nog veel minder goed als het langer duurt vooraleer men met de tweede taal in contact komt.

De meerderheid van de allochtonen waar het om gaat zijn hier geboren eh. Ik denk dat men toch wel mag verwachten dat kinderen die hier geboren zijn snel met de taal van het land in contact komen.

Ik sta wel niet te trappelen voor algemene 'kleuterschoolplicht'. Sommigen hebben het hier over verlaging van de leerplicht maar het komt mij toch wel over als het invoeren van schoolplicht. En ik ben niet voor schoolplicht. Het zou me dunkt beter zijn dat kleuters gescreend worden op taalachterstand, en dat degenen die een achterstand hebben verplicht kunnen worden om (taal)onderwijs te volgen.
Het is spijtig dat daarover gedebateerd moet worden. Als je het het beste voor hebt met je kinderen zorg je er toch voor dat ze NL kunnen?
Als ik allochtone studenten zie, die de taal uiteindelijk niet voldoende beheersen om te kunnen werken in de psychologische sector (omdat ze de finesses missen, en dat is eigenlijk wel nodig als je naar het verhaal van mensen wil luisteren) dan bloedt mijn hart. Die mensen hebben evenveel capaciteiten als een ander, alleen zijn ze ooit door hun ouders gedwongen tot nooit meer in te halen achterstand. Frustrerend.
Dat jij die achterstanden makkelijk kan inhalen is schitterend voor jou, maar is helaas niet iedereen gegeven.
Ik geloof niet dat jonge kinderen geen twee talen kunnen leren. Misschien als ze een IQ hebben tegen de 70, maar dan stromen ze toch niet door naar't hoger onderwijs en werken ze best in een beschutte werkplaats.
Talenknobbel hebben heeft er niet echt iets mee te maken. Een jong kind kan, als het 1 taal kan leren, ook 2 talen leren.

Ik zat toen als enige allochtoon in een school vol autochtonen. Dan gaat het heel vlot. Zeker op de leeftijd van 8 jaar.

Wat het probleem hier is, en het probleem zal blijven als je voor taalonderwijs opteert (ik heb 3 dagen op een taalonderwijsschool gezeten, mijn vader haalde mij toen direct terecht weg), is dat kinderen die dezelfde taal spreken samenhokken en samen zullen communiceren in die taal.
Aangezien ze op die manier een vriendengroep hebben en thuis ook in een encapsuleerde gemeenschap van eigen volk leven, is de behoefte om Nederlands te leren miniem.
Neem daarbij dat in hun wijk karig Nederlands wordt gesproken, van het type "a sahby breng durum breng breng" en je krijgt wat je daar ziet. Tragedies van mensen die door omstandigheden in een hopeloze achterstand gedwongen zijn.

Taalonderwijs op aparte scholen zal die problemen niet echt elimineren door de door mij aangehaalde redenen. Gooi migranten bijeen op 1 school en je krijgt geencapsuleerde groepen die geen nood hebben aan Nederlands.

Het enige voorstel dat volgens mij zal werken als men komaf wil maken met concentratiewijken en achterstanden:

Voer een gecoordineerd plan dat zowel woonst als schoolkeuze van migrantenkinderen bepaalt door. Kinderen die eventueel geen Nederlands spreken, worden in scholen geplaatst waarbij ze tijdens de gewone lessen Nederlands of andere lessen waar men ingewikkelde taal voor nodig heeft in kleine groepen worden geplaatst en bijlessen Nederlands mogen krijgen.

In feite is het breken van hun volksgemeenschappen een imperatief als men het heeft over allochtoon lompenproletariaat. Je zal mijn woorden misschien hard vinden, maar een plebejer blijft een plebejer en zal kinderen sowieso niet echt stimuleren om te leren. Het breken van die gemeenschappen, zodat ze in contact komen met kinderen die wel gestimuleerd zijn, zou volgens mij de situatie enigzins verlichten.

Ik zou in feite een werkbaar plan kunnen coordineren om zulke dingen door te voeren, denk ik. Alleen vrees ik dat de racistische Vlaming met bepaalde dingen niet eens zou zijn. Bijlessen Nederlands kosten geld, en het plots opduiken van Leyla en Hamza in het blank provincieschooltje gaat mensen ook niet blij maken.
Oud 18 november 2010, 13:48   #116
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
1. Niet elk kind heeft een grote talenknobbel, wat achterstand in sommige gevallen al goed verklaard. Jij leerde het vlot, hoeveel anderstalige kinderen zaten er in jouw klas toen?
0. Da's mijn punt. Ik pleit voor het breken van concentraties.

Citaat:
2. Waar ik vroeger woonde, was er niet ver van mijn deur een moskee. Elke zaterdagochtend gingen alle Marokkaanse kindjes onder de 10 daar naar toe voor Arabische les. Waarom helpen ze hen daar dan ook niet met de Nederlandse taal?
Ergens begrijpelijk, mijn ouders stuurden mij ook des tijds naar de lessen Russisch omdat ik zoveel in de plaatselijke talen communiceerde dat mijn geschreven Russisch achteruitging.
Maar in dit geval, wanneer de kinderen slecht Nederlands beheersen, is slechte wil het antwoord.

Citaat:
3. Mijn oudste zoon zat daar op een wat ze noemen concentratieschool. In zijn klas waren er van de 24 kindjes 3 de Nederlandse taal machtig (in een 4de leerjaar). Een stuk of 7 konden het wel verstaan maar zelf bijna niet praten en al de anderen konden gewoon niks zeggen, verstaan en laat staan schrijven.
Die leerkrachten zaten samen met de GOKjuf met de handen in het haar. Ouders ter hulp vragen was meestal onmogelijk omdat ze ook de taal hier niet verstonden of spraken. Bij oudercontacten waren er altijd tolken aanwezig.
Na 1 jaar op die school ben ik verhuisd en stond mijn zoon hier op zijn nieuwe school hopeloos achter.

Citaat:
4. Bij mijn kleutertje nu in de 3de klas, zijn er 2 nieuwe kindjes bijgekomen vorig schooljaar. 1 uit Kenia en 1 uit Afghanistan. Die maken zich hier al heel goed duidelijk, verstaan echt al heel behoorlijk wat aan hen gevraagd wordt. De school heeft hen ook de kans gegeven in het taalproject 'Babbeldoos' te stappen. De ouders van die 2 kinderen zijn daar op ingegaan en doen zelf ook al het mogelijke om onze taal zo spoedig mogelijk onder de knie te hebben.

Het verschil tussen 3 en 4 is dat er geen grote hoop migranten in de school hier zit. Daardoor krijgen de leerkracht meer tijd om zich intensiever bezig te houden met die paar kindjes die achterstaan en kunnen ze er voor zorgen dat de kindjes met de Nederlandse moedertaal geen al te grote hinder ondervinden op hun parcours.
Het 2de verschil is dat er in deze buurt waar ik nu woon praktisch geen vreemdelingen wonen. Vroeger woonde ik midden in een migrantenwijk (verschillende generaties en afkomsten). Ze kunnen niet anders dan daar concentratiescholen krijgen, omdat er bijna alleen nog migranten wonen in die wijken. En die hebben ze daar niet verplicht om daar te gaan wonen, ze komen er zelf naartoe.

Daarom: breken van concentraties.

Vereist wel een machtshebber met ballen. Iemand die bereid is om eventuele stoottroepen te paard te sturen tegen steengooiende protesterenden, zowel van de ene als van de andere kant.
Oud 18 november 2010, 13:49   #117
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou in feite een werkbaar plan kunnen coordineren om zulke dingen door te voeren, denk ik. Alleen vrees ik dat de racistische Vlaming met bepaalde dingen niet eens zou zijn. Bijlessen Nederlands kosten geld, en het plots opduiken van Leyla en Hamza in het blank provincieschooltje gaat mensen ook niet blij maken.
Ik denk niet dat er nog één provincieschooltje overschiet waar Hamza en Leyla al niet de plak zwaaien, dus laat uw racistische vlaming-pleidooi maar voor wat het is.

Nogmaals: het is niét de verantwoordelijkheid van die vlaming dat Hamza en Fatima hun analfabete Nederlandsonkundige bruiden en gommen blijven importeren. Dat ze in Marokko en Turkije eens aparte bijlessen Nederlands gaan organizeren! Dan kunnen ze de beloofde nichten en neven al beginnen voorsorteren vanaf de lagere school. Waar woont Uw toekomstige echtgenoot Neef? Ha? In Antwerpen! ok Fatima, dan ga jij lessen Nederlands volgen. En uw zus Ebru? ha! die gaat later naar Duitsland wonen, voil�* Ebru komt in het Duitse klasje terecht. Kwestie van te weten waar je naartoe wil.

Laatst gewijzigd door circe : 18 november 2010 om 13:49.
Oud 18 november 2010, 13:51   #118
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Talenknobbel hebben heeft er niet echt iets mee te maken. Een jong kind kan, als het 1 taal kan leren, ook 2 talen leren.
Idd, kinderen zijn vatbaar hiervoor. BBC heeft toch een speciale videoreeks voor jonge kinderen speciaal omdat ze de taal vroeger oppikken. Zijn trouwens genoeg allochtonen die frans én engels én nederlands én arabisch én turks én ... babbelen.
Oud 18 november 2010, 13:56   #119
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
²
In enkele Scandinavische landen wordt dat gehanteerd. Of werd, want ook daar kunnen ze de toevloed niet aan.
Werd. Ze hadden daar een goede immigratiepolitiek ten tijde toen ik daar woonde.
Oud 18 november 2010, 13:57   #120
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik denk niet dat er nog één provincieschooltje overschiet waar Hamza en Leyla al niet de plak zwaaien, dus laat uw racistische vlaming-pleidooi maar voor wat het is.

Nogmaals: het is niét de verantwoordelijkheid van die vlaming dat Hamza en Fatima hun analfabete Nederlandsonkundige bruiden en gommen blijven importeren. Dat ze in Marokko en Turkije eens aparte bijlessen Nederlands gaan organizeren! Dan kunnen ze de beloofde nichten en neven al beginnen voorsorteren vanaf de lagere school. Waar woont Uw toekomstige echtgenoot Neef? Ha? In Antwerpen! ok Fatima, dan ga jij lessen Nederlands volgen. En uw zus Ebru? ha! die gaat later naar Duitsland wonen, voil�* Ebru komt in het Duitse klasje terecht. Kwestie van te weten waar je naartoe wil.
Mensen als jou vormen dus een probleem. Een heerser die mijn plan zou realiseren moet het durven om vuur te openen als jullie op straat komen.

Grote plannen eisen harde maatregelen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be