Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2011, 08:04   #101
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

In het fysica vakgebied zijn er enkele eenvoudigere vakken bijgekomen maar is de richting gewoon van vier naar vijf jaar veranderd, zodat op moeilijkheid en diepgang niet ingebonden werd. Verder wordt op een drietal examens na alles computer- en rekenmachineloos afgelegd, zelfs het vak programmeren gebeurt zonder computer.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 08:40   #102
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Ik lees hier veel van die ouw-peekes argumenten als "in mijne tijd werden er geen dt-fouten geschreven". Net alsof zij toen zoveel slimmer waren dan de jongeren nu. De cijfers tonen nochtans aan dat Vlaanderen goed scoort op vlak van onderwijs.
Ik twijfel er toch aan dat in de tijd van die 'ouw peekes' er laatste jaars ir's waren die hun thesis voor lezing bij de assistent-begeleider durfden indienen vol dt-fouten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 09:46   #103
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Ik lees hier veel van die ouw-peekes argumenten als "in mijne tijd werden er geen dt-fouten geschreven". Net alsof zij toen zoveel slimmer waren dan de jongeren nu. De cijfers tonen nochtans aan dat Vlaanderen goed scoort op vlak van onderwijs.

Hardnekkig oude methoden verdedigen (zoals het indrammen van parate kennis gelijk alle hoofdsteden vanbuiten kennen) die de dag van vandaag compleet achterhaald zijn. De dag van vandaag is het niet meer belangrijk om zoveel mogelijk informatie te kennen maar wel zo efficient mogelijk kunnen omgaan met informatiebronnen. Het is niet belangrijk meer of ge het weet, wel dat ge weet waar ge het antwoord kunt vinden en informatie aan elkaar kunt koppelen.

Het wordt al helemaal belachelijk om pakweg voor fysica punten te gaan aftrekken voor dt-fouten. Ze preferen hier liever grammaticaal correcte maar inhoudelijke onzin. Jezus, het doel van ons onderwijs anno 2011 "de jongeren zonder dt-fouten laten schrijven". Daar zit heel de arbeidsmarkt inderdaad op te wachten...
Een flik die mijn PV vol dt-fouten schrijft neem ik niet serieus. Als hij de regels van de nederlandse taal (zijn moedertaal) al niet kent, wil ik al niet meer weten hoe hij de verkeersregels interpreteert.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 09:53   #104
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik twijfel er toch aan dat in de tijd van die 'ouw peekes' er laatste jaars ir's waren die hun thesis voor lezing bij de assistent-begeleider durfden indienen vol dt-fouten.
Wat de dag van vandaag frekwent gebeurt.

Verleden maand nog heeft mijn dochter een eindwerk van een burgerlijk ingenieur teruggegeven omdat er niet één paragraaf in stond zonder dt-fout!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 10:53   #105
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn professor lineaire algebra [een man in de 40-50] heeft op 20 posts op het digitaal platform van ugent een tiental dt-fouten gemaakt. Ik ben voorstander van een zo goed mogelijk taalgebruik, maar ik wacht nog steeds op het eerste bewijs dat het vroeger effectief beter w�*s.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 11:57   #106
eno2
Banneling

Standaard

De slimste Vlaming maakt ook dt -fouten
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 12:29   #107
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
tot daar de tussenkomst.

De opleiding Rally piloot = eerst kunnen racen met paard en kar dus?
slechte vergelijking.

Een betere vergelijking zou zijn: we schrijven nu toch het grootste deel van onze teksten met PC/GSM/whatever, dus handschrift leren is niet meer nodig?

Hoe denk je dat die grafische rekenmachines bepaalde integraalsvergelijkingen kunnen oplossen? Aan zichzelf geleerd of zo? Het is nog altijd de mens die de machine maakt en dus het principe onder de knie moet hebben. Als je het principe van wat je aan het doen bent, niet weet of niet kan of niet onder de knie hebt, dan ga je ver geraken ...
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 12:32   #108
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik ben voorstander van een zo goed mogelijk taalgebruik, maar ik wacht nog steeds op het eerste bewijs dat het vroeger effectief beter w�*s.
Dikke ².
Oud 20 september 2011, 12:39   #109
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Een flik die mijn PV vol dt-fouten schrijft neem ik niet serieus. Als hij de regels van de nederlandse taal (zijn moedertaal) al niet kent, wil ik al niet meer weten hoe hij de verkeersregels interpreteert.
Waar geen enkele reden toe is.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 12:40   #110
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Wat de dag van vandaag frekwent gebeurt.

Verleden maand nog heeft mijn dochter een eindwerk van een burgerlijk ingenieur teruggegeven omdat er niet één paragraaf in stond zonder dt-fout!!
Zeuren op dt fouten maar zelf taalfouten schrijven. :/
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 13:30   #111
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ingangsexamen? Proffen mogen niet eens "wieden" in de eerste jaren. Als een groot deel van een klas gebuisd is, dan moet het wel aan de prof liggen (zoals Demper mooi illustreert: de prof geeft slecht les, iets wat - zeker aan een universiteit - eigenlijk irrelevant zou moeten zijn) en dan moet het examen maar gemakkelijker gemaakt worden (of de prof in kwestie wordt vriendelijk doch dringend verzocht zijn punten wat aan te passen). Aangezien de financiering van universiteiten volledig afhankelijk is van het aantal afstuderende studenten, hebben ze er geen enkele baat bij de lat hoog te leggen. Integendeel. Wie dat systeem bedacht heeft, is verantwoordelijk voor de complete devaluatie van elk hoger diploma.
Inderdaad. Toen ik in Gent (hogeschool Gent) les gaf en de directeur serieus schrik had dat ik "teveel zou buizen" heeft hij mij halverwege het jaar een donderpreek verkocht over dat ik genereus moest zijn en geen elitist en ditte en datte. Mij niet gestoord, ik heb toen vanaf dan met de punten GESMETEN. After all beschouwde ik mijzelf gewoon in loondienst, had ik natuurlijk wel mijn visie op wat onderwijs moest zijn, maar dat ik gewoon mijn werkuren aan die school verkocht en zij deden daarmee wat ze wilden, he. Klasgemiddelde van 16 of 17 of zo. En toen was 't ook nie goed, want "het viel teveel op"

Oud 20 september 2011, 13:49   #112
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad. Toen ik in Gent (hogeschool Gent) les gaf en de directeur serieus schrik had dat ik "teveel zou buizen" heeft hij mij halverwege het jaar een donderpreek verkocht over dat ik genereus moest zijn en geen elitist en ditte en datte. Mij niet gestoord, ik heb toen vanaf dan met de punten GESMETEN. After all beschouwde ik mijzelf gewoon in loondienst, had ik natuurlijk wel mijn visie op wat onderwijs moest zijn, maar dat ik gewoon mijn werkuren aan die school verkocht en zij deden daarmee wat ze wilden, he. Klasgemiddelde van 16 of 17 of zo. En toen was 't ook nie goed, want "het viel teveel op"

En dan krijg je dat de prof aan een assistent vraagt de mondelinge examens van een student bij te wonen. Als second opinion. Om zeker te spelen. Omdat het delicaat wordt iemand te buizen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 13:58   #113
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
tot daar de tussenkomst.

De opleiding Rally piloot = eerst kunnen racen met paard en kar dus?
Infeite hebben we zo een discussie al gehad in de jaren 70, toen de rekenmachientjes uitkwamen. Moesten kinderen in de lagere school nog leren rekenen ?

Ergens zou je kunnen zeggen dat de vlotheid voor moeilijker rekenwerk niet meer zo nodig is dan vroeger. Daar waar je vroeger moest gedrild zijn om zonder fouten lange sommen met 7 cijfers of zo te maken aan een minimum snelheid, is dat nu een beetje zinloos. Maar ik vind dat je nog steeds zo een som moet kunnen maken, ook al doe je er nu wat langer over, en heb je minder tijd aan het drillen besteed. Het zou toch totaal idioot zijn om je rekenmachientje moeten boven te halen om 19 + 28 uit te rekenen, nee ? Dat je zelfs niet zou weten hoe eraan te beginnen zonder rekenmachientje ?

Hetzelfde met "hogere wiskunde". Hoewel het juist is dat je nu Mathematica en andere leuke dingen hebt die je ingewikkelde algebra en differentiaalrekening laten doen. Maar simpele dingen moet je toch zelf kunnen zou ik denken. En weten hoe je moeilijker kan doen, ook al ben je minder "gedrild".
Oud 20 september 2011, 14:30   #114
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Erg he, dat zo iemand op dat niveau er dan voor zorgt dat de reputatie van de richting en de school verkwanseld wordt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 14:40   #115
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Infeite hebben we zo een discussie al gehad in de jaren 70, toen de rekenmachientjes uitkwamen. Moesten kinderen in de lagere school nog leren rekenen ?

Ergens zou je kunnen zeggen dat de vlotheid voor moeilijker rekenwerk niet meer zo nodig is dan vroeger. Daar waar je vroeger moest gedrild zijn om zonder fouten lange sommen met 7 cijfers of zo te maken aan een minimum snelheid, is dat nu een beetje zinloos. Maar ik vind dat je nog steeds zo een som moet kunnen maken, ook al doe je er nu wat langer over, en heb je minder tijd aan het drillen besteed. Het zou toch totaal idioot zijn om je rekenmachientje moeten boven te halen om 19 + 28 uit te rekenen, nee ? Dat je zelfs niet zou weten hoe eraan te beginnen zonder rekenmachientje ?

Hetzelfde met "hogere wiskunde". Hoewel het juist is dat je nu Mathematica en andere leuke dingen hebt die je ingewikkelde algebra en differentiaalrekening laten doen. Maar simpele dingen moet je toch zelf kunnen zou ik denken. En weten hoe je moeilijker kan doen, ook al ben je minder "gedrild".
Als je als ingenieur in de field staat, en een moeilijk probleem dringend moet oplossen dan is het wel nodig dat ge kunt tellen he, zonder rekenmachine.

Als ik hier straks met den electricien moet gaan bespreken hoeveel ampere we ergens nodig gaan hebben, ... dan gaan we daar niet met een rekenmachientje gaan goochelen, dan wordt dat rap uitgerekend en ik heb zoveel lengtes van zoveel meter nodig aan zoveel de meter dat is dan ongeveer... (ook zonder rekenmachien)

Om nog maar te zwijgen van een piloot die rap moet uitrekenen hoeveel pond brandstof hij gaat nodig hebben om een omweg te maken, en hoeveel procent hij dan nog over heeft.

Of je staat in een winkel en je krijgt 15% korting, ...

kom te veel om op te noemen, dat zijn basis vaardigheden, als ge dat niet kunt moet ge ook niet aan de rest beginnen.

uw GPS marcheert niet, ... moet ge wel kaart kunnen lezen he, ... anders zijt ge meer dan ferm gepoept.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 14:48   #116
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Als je als ingenieur in de field staat, en een moeilijk probleem dringend moet oplossen dan is het wel nodig dat ge kunt tellen he, zonder rekenmachine.

Als ik hier straks met den electricien moet gaan bespreken hoeveel ampere we ergens nodig gaan hebben, ... dan gaan we daar niet met een rekenmachientje gaan goochelen, dan wordt dat rap uitgerekend en ik heb zoveel lengtes van zoveel meter nodig aan zoveel de meter dat is dan ongeveer... (ook zonder rekenmachien)

Om nog maar te zwijgen van een piloot die rap moet uitrekenen hoeveel pond brandstof hij gaat nodig hebben om een omweg te maken, en hoeveel procent hij dan nog over heeft.

Of je staat in een winkel en je krijgt 15% korting, ...

kom te veel om op te noemen, dat zijn basis vaardigheden, als ge dat niet kunt moet ge ook niet aan de rest beginnen.

uw GPS marcheert niet, ... moet ge wel kaart kunnen lezen he, ... anders zijt ge meer dan ferm gepoept.
hear hear!
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 14:49   #117
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allemaal leuk en aardig, maar ik hoop dat je zelf toch ook wel begrijpt dat het wel de bedoeling is dat studenten die talen gaan studeren hun studies beginnen met een basiskennis grammatica. En dat is nu veel minder dan vroeger (en dan heb ik het over een jaar of tien) het geval, ongeacht wat "de cijfers" daarover zeggen. Dat heeft trouwens helemaal niets te maken met van buiten leren, maar met het begrijpen en toepassen van een systeem. Vrij essentiële vaardigheden dus.

Bovendien is er ook niets mis met een zekere mate van parate kennis: iemand die om de vijf minuten de meest basale feiten moet gaan opzoeken is niet alleen bijzonder afhankelijk van die externe informatiebronnen, maar kan ook veel moeilijker verbanden leggen tussen verschillende feiten.
Zo eenvoudig is het. Je kan wel van een bepaald onderwerp het Wikipedia-artikel gaan parafraseren, maar zonder de broodnodige context heeft die informatie gewoonweg geen betekenis. En wie afstudeert aan een universiteit zou op een behoorlijke manier moeten kunnen schrijven, punt.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 14:54   #118
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Je blijft maar focussen op dat van buiten leren, maar daar gaat het mij helemaal niet om. Ik wil dat studenten weten wat een persoonsvorm is, wat een persoonlijk voornaamwoord is, wat een voorzetsel is. Ze moeten dat weten, omdat ik anders amper met hen kan communiceren over die vaktermen en wat ze betekenen. Ze moeten de regels voor de spelling van buiten kennen, niet omdat ik daarop kick, maar omdat ze die regels anders niet kunnen toepassen.
Wie veel leest en veel schrijft voelt trouwens sowieso aan wanneer een bepaald woord fout gespeld of vervoegd is, als het een beetje goed zit.
Oud 20 september 2011, 14:59   #119
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Mijn professor lineaire algebra [een man in de 40-50] heeft op 20 posts op het digitaal platform van ugent een tiental dt-fouten gemaakt. Ik ben voorstander van een zo goed mogelijk taalgebruik, maar ik wacht nog steeds op het eerste bewijs dat het vroeger effectief beter w�*s.
Hier ben ik het wel mee eens. Het kan zijn dat men vroeger wat meer schroom had, maar ik geloof nooit dat het allemaal genieën waren die bovendien foutloos schreven. De verdeling binnen de bevolking blijft min of meer hetzelfde over de generaties heen.
Oud 20 september 2011, 15:19   #120
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De druk op de directeur om dat te eisen van zijn leraars zou minder zijn moest hij niet aan winstmaximalisatie hoeven te denken. Ik zie dat in ontwikkelingslanden hoe de kwaliteit van het onderwijs onder druk komt te staan door de marktlogica. Slechts een paar ultra-elitaire private instellingen en staatsinstelligen kunnen daaraan ontsnappen. Ze hebben voldoende vraag sowieso.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 20 september 2011 om 15:21.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be