![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast moet er met de nodige omzichtigheid over bedragen gesproken worden. 'n Flinke brok van de financiële middelen gaat naar onderhoud van kerkelijke gebouwen... Gebouwen echter die in België wel eigendom zijn van de verschillende overheden. Niet van de Kerk. De overheid wil haar eigen bouwkundig erfgoed naar behoren onderhouden, wat me toch een verstandige keuze lijkt. Liever een verzorgde parochiekerk dan, zoals vaak in Frankrijk, een verwaarloosd gebouw te midden van het dorp. Hoe men ook draait of keert, een kerkgebouw is voor de meeste mensen nog steeds een onmiskenbaar deel van het ruimtelijk gevoel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Dan kan de staat ze mits behoorlijke vergoeding verhuren aan de bisdommen. ![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 3 maart 2012 om 23:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de staat vandaag de dag eigenaar is van het grootste deel van de kerkgebouwen, is dat omdat we in het verleden een zowat algehele confisquatie hebben gehad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ook aan de binnenzijde. In België is het aantal randkatholieken immers nog vrij hoog. Op de scharniermomenten van het leven grijpen heel veel mensen bij ons toch weer terug naar de kerkelijke rituelen. En de Kerk is er ook voor deze groep, niet alleen voor de vurige, kleine kudde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar goed, ieder heeft zijn overtuiging en blijkbaar slagen sommige atheïsten er niet in om een onderscheid tussen 'blind geloof' ("het staat in de Bijbel, Koran, Torah,... dus het IS...") en een werkelijk innerlijke overtuiging dat er 'meer' moet zijn. Maar meestal stoort dat blinde ongeloof me niet, net als het blinde geloof van het andere uiterste me stoort. Maar jij bent dus een tolerante atheïst ofzo? Een 'twijfelende' atheïst? (Zou dan de eerste maal zijn dat ik een twijfelende atheïst tegenkom). ![]() Of ben jij ook zo'n 'apatheïst'? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat jij nog 4 mensen kent in je direct omgeving die zich werkelijk katholiek noemen verbaast me wel ja. En dat zijn werkelijk praktiserende katholieken? (Niet-praktiserende katholieken zijn er nog wel wat, daar twijfel ik niet aan). Laatst gewijzigd door groene flamingant : 4 maart 2012 om 23:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#110 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ik ga af en toe naar een gewone mis ook omdat sommige priesters nog goed werk kunnen verrichten. Anderen wiegen mij in slaap hehe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Banneling
|
![]() Heu, dat klinkt als redelijk praktiserend, ja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Maar dat klinkt voor mij werkelijk als twee of drie levens terug. Hoe kom je er toe om als 29-jarige nog naar een kerk te gaan? Een heel katholieke familie? Bewuste keus? En hoe kom je ertoe dan nog juist zo'n Latijnse mis eruit te kiezen? (Versta je Latijn?). In mijn omgeving moet je heel wat moeite doen om nog jonge mensen te vinden in een katholieke kerk. De weinige jonge mensen die nog echt naar een 'kerk' gaan kiezen gewoonlijk voor zo'n evangelische kerk. (Of het moet zijn dat die jonge katholieken hier verborgen missen houden want jonge katholieken zie ik hier zelden of nooit (tenzij op TV dan met die Wereldjongerendagen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De latijnse mis eerder omdat ik eerder streef naar een traditioneel katholicisme, zoals het altijd geweest is. Ik begrijp niet alles in het Latijn en het wordt nog bemoeilijkt in die missen omdat het gezongen wordt. gelukkig krijgen we de vertaling. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 maart 2012 om 19:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zie ook niet in waarom een atheïst automatisch islamiet zou worden na het afzweren van katholicisme. Is het niet net de point om ALLE godsdiensten bij het afval te zetten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zal alleszins meer moeite doen voor de mensen die ik iedere dag tegenkom, dan voor een theoretische god die misschien na de dood mij ergens heen stuurt. Daar heb ik inderdaad geen houvast aan. Ervan uit gaan dat er GEEN hiernamaals is geeft me alleszins meer zekerheid dan hopen dat die er wel is. Is dat atheïsme? Weet ik niet, ik noem dat realisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als gelovige zag ik liever dat alles wat de interne werking van de Kerk betreft, niet langer door de overheid zou worden betoelaagd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dubbel.
Laatst gewijzigd door Svennies : 15 maart 2012 om 03:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Niets zwaars of moeilijks aan mijn beste.... Citaat:
De twijfel die er in ieder geloof heerst is immers een dwangmiddel die zowat iedere religie gebruikt om hun gelovigen op het door hun uitgestippeld pad te houden.... Op het einde komt steeds de vergeving als zijnde de gelovige zijn geloofsregels goed volgt,genoeg bidt en maar tijdig berouw toont... Allemaal nogal makkelijk nietwaar... Citaat:
Wat dan met het feit dat de gelovigen het actief erkennen van hun godsfiguur blijkbaar ook een belangrijk component vinden om hun indentiteit als gelovige en de weg van de religie die zij bewandelen als de énige ware zien en bijgevolg de rest van de wereldbevolking op de ongelovige hoop kieperen... Uw goed recht,ik echter vindt het nogal droevig dat heden deze dagen nog altijd mensen worden vermoord door extremistische individuen door middel van bomaanslagen en terroristische acties ter ere van hun god... Dat sommigen hun leefwereld en geloof aan anderen willen opdringen... Dat sommigen op basis van hun geloof hun gedragsregels qua voeding,sexualiteitsbeleving en omgang willen opleggen in een andere gemeenschap.... Dat sommigen respect eisen voor hun godsdienst en tegelijk zich respectloos opstellen tegenover andergelovigen... Laatst gewijzigd door Svennies : 15 maart 2012 om 04:05. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En geloof je nu in al die dogma's van de kerk? En het bestaan van wonderen en engelen? De verrijzenis van Jezus? |
|
![]() |
![]() |