Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander v/e onafh. Vlaanderen zonder de multiculturele etterbuil Brussel ?
Ja, want een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zou makkelijker een écht rechts vreemdelingenbeleid kunnen voeren 23 26,74%
Neen, want ik ben voor een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel erbij 38 44,19%
Neen, want ik ben tegen een onafhankelijk Vlaanderen 25 29,07%
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2005, 10:33   #101
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

"Met Brussel als het kan, zonder Brussel als het moet", zullen we maar zeggen.
Maar als centrum-linkse vlaams-nationalist zou ik toch wel even willen opmerken dat ik ervan overtuigd ben dat Vlaanderen geen Ultra-rechts beleid zal krijgen als het onafhankelijk wordt. Daarvoor is de Ethisch-linkse vleugel binnen de VLD(homo-adoptie, euthanasie,...) en de economisch-linkse vleugel binnen de CD&V(ACW) te sterk.
Ook zouden een aantal linkse flaminganten gemakkelijker die nu misschien rechts stemmen gemakkelijker voor linkse partijen kunnen kiezen.
Wel moet het uiteraard een veel beter beleid zijn dan het huidige 19-eeuwse PS-apparaat.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 10:40   #102
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Om eerlijk te zijn denk ik niet dat Brussel zich bij Vlaanderen zal voegen als het tot een splitsing zou komen.

Brussel zal eender aansluiten bij Wallonië, of krijgt een apart statuut (maar waar zijn we dan in godsnaam mee bezig?)
Maar zeg nu eens eerlijk. Wat heeft Brussel nu aan een aanhechting bij Wallonië?
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 10:44   #103
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Wat heeft Brussel aan een aanhechting bij Vlaanderen?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 10:45   #104
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Brussel heeft Vlaanderen niet nodig, integendeel!
Oud 8 mei 2005, 11:01   #105
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals Vlaanderen Brussel niet nodig heeft, Vlaanderen is sterk genoeg om zonder Br. te overleven.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 11:04   #106
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen heeft economisch meer te bieden dan Wallonië.
Cultureel/Historisch gezien is Brussel Vlaams.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 11:22   #107
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, als het niet zo treurig was...

Kijk 'es, Brussel heeft een werkloosheid van boven de 20 pct, heeft een enorme geldnood en een enorme schuld. Zijn bedrijven werken grotendeels met Vlaanderen en zijn export gaat grotendeels naar Vlaanderen. Brussel ligt midden in Vlaanderen en kan zelfs zijn toegang naar andere landen niet regelen zonder overeenkomsten met Vlaanderen. Voor alles heeft het Vlaanderen nodig.

Wie zal dat allemaal betalen voor de Brusselaars, denk je? Frankrijk? Europa? Of, ik durf er niet aan denken, Wallonië? Niemand geeft genoeg om Brussel om dat te doen, behalve Vlaanderen.

De Brusselaars weten dit allemaal, en ze weten dat ze uiteindelijk tot een soort associatie met Vlaanderen zullen moeten komen. Ze kunnen de stad tenslotte niet uitgraven en verhuizen naar Noord-Frankrijk of Bastogne, ook al dromen sommigen daarvan.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 15:12   #108
Cabdriver
Vreemdeling

Standaard

Blijkbaar weten Vlamingen helemaal niet hoe Brussel leeft. Ze wonen in hun diepe Vlaanderen en horen Vlaamse politici zeggen dat Brussel een Vlaamse stad is. Ik nodig die Vlamingen uit om een dag naar Brussel te gaan en om te zien hoe "Vlaams" Brussel eigenlijk is. Ze zullen heel snel merken dat Brussel een Franstalige stad geworden is. Vlamingen kunnen dat jammer vinden en zeveren zolang ze willen; dat verandert niets door het feit dat Brussel Franstalig is. Wat ik zeg is helemaal geen aanval voor de Vlaamse bevolking; het is gewoon de realiteit. Ga eens met Franstalige Brusselaars spreken; u zal zien dat ze zich in de grote meerderheid totaal Franstalig voelen en dat ze zich niet met Vlaanderen verbonden voelen. Thuis spreken ze Frans, kijken ze naar de Franstalige TV-zenders; bovendien leven ze in een Franstalige milieu, enz................. Kortom, waar is de link met Vlaanderen?
En wees realistisch, als de Franstalige Brusselaars grote interesse voor Vlaanderen hadden, zouden de Vlaamse partijen dan de meeste success in Brussel hebben. En wat zien we? Dat de Franstalige partijen veel meer success heeft.

De krant "Le Soir" had eens een peiling over het lot van Brussel in geval van splitsing van België gemaakt. Alleen 5% daarvan pleitte voor een "aanhechting" met Vlaanderen. De meerderheid koos voor een Franstalige scenario. OK, dat was gewoon een peiling maar geloof mij, ik ben geboren en getogen in Brussel; het resultaat van die peiling verbaast me helemaal niet. Voor mij mag Vlaanderen zijn onafhankelijkheid nemen, geen probleem daarmee. Maar dat ze dan een Vlaamse hoofdstad kiezen : Antwerpen of Gent lijken mij goeie keuzen.

Laatst gewijzigd door Cabdriver : 8 mei 2005 om 15:15.
Cabdriver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 15:29   #109
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cabdriver
Blijkbaar weten Vlamingen helemaal niet hoe Brussel leeft.
Mijn beste Everytime, Linkebeek-betoger en FDF-er, een mooie nieuwe nick heeft u daar!

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 17:14   #110
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Communautaire thema's interesseren mij in principe niet. Niettemin besef ik vanuit puur pragmatisch oogpunt ook wel dat de Waalse politiekers er fundamenteel andere standpunten op nahouden dan de Vlamingen, bv. op het vlak van vreemdelingen, aanpak van jeugdcriminaliteit, strijd tegen het sociaal profitariaat, economisch beleid, enz. Ik heb er dan ook niets op tegen dat de regio's elk hun eigen weg zouden gaan, op voorwaarde dat dat op een vreedzame wijze zou gebeuren en op voorwaarde dat dat voor Vlaanderen geen welvaartsverlies zou betekenen. Brussel is echter het grote struikelblok. Daarom vraag ik mij af of er niet wat te zeggen valt voor een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel. Brussel is toch maar een multiculturele Etterbuil. In een Vlaanderen zonder Brussel (en vooral zonder cordon sanitaire) zou de havenstad Antwerpen dan als hoofdstad kunnen fungeren.
Op tien jaar kan Brussel weer ééntalig Vlaamstalig worden. Hetzelfde is in de jaren zestig gebeurd met het toen door en door verfranste Gent. Ook die stad is nu weer volledig Vlaamstalig.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 17:15   #111
van Maerlant

Standaard

Citaat:
OK. Geen miljardenstroom van Vlaanderen naar de andere gewesten meer. Akkoord?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 8 mei 2005, 17:16   #112
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Flandern, das vierde Reich of hoe zegt ge dat in't Duits.
belgie is toch volgens uw stamgenoot Yann het volgende duizendjarig rijk?

Oud 8 mei 2005, 17:17   #113
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
?
als je dat denkt, ben je echt dom (en nog veel arroganter)
Toch niet. Zonder de miljardenstroom en de Vlaamse hoog-opgeleiden heeft Brussel geen kans op overleven.

Oud 8 mei 2005, 17:20   #114
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Waar produceert Interbrew bv. eigenlijk bier ? Toch niet in Leuven zeker !
Bent u dom of gewoon onwetend? Interbrew heeft in heel het land brouwerijen die ze overgenomen hebben van privé-merken. In een radius van minder dan een kilometer rond mijn huis bevinden zich twee brouwerijen die overgenomen werden door Interbrew.
En, ja, ook in Leuven wordt gebrouwen.

Oud 8 mei 2005, 17:22   #115
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Is een Vlaanderen zonder Brussel wel gewild?

Brussel, dat minstens 20% van het Belgische BNP produceert (exacte getal weet ik niet meer)? Brussel, dat meer dan 1.000.000 Belgen tewerkstelt, waaronder uitzonderlijk veel Vlamingen?
Waar haalt uw partij toch steeds die cijfers vandaan? De wensput van vrouw Holle soms?

Oud 8 mei 2005, 18:04   #116
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
ja en dan? wordt de vennootschapsbelasting geheven op een fabriek of op de hoofdzetel? en waar zijn de hoofdzetels? o ja juist, in brussel
FOUT!

De hoofdzetel (global headquarters) van Inbev bevindt zich in Leuven, mijnheer.

InBev

Brouwerijplein 1
3000 Leuven
Belgium

In dit splinternieuwe gebouw:

http://www.inbev.com/common/contact.cfm
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 18:14   #117
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
FOUT!

De hoofdzetel (global headquarters) van Inbev bevindt zich in Leuven, mijnheer.

InBev

Brouwerijplein 1
3000 Leuven
Belgium

In dit splinternieuwe gebouw:

http://www.inbev.com/common/contact.cfm

En Leuven is????? juist!!!! VLAAMS!!!!!!!!!!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2005, 19:06   #118
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Waar haalt uw partij toch steeds die cijfers vandaan? De wensput van vrouw Holle soms?
Nee, uit de glazen bol van Bart Dewever...
Oud 8 mei 2005, 19:09   #119
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Nee, uit de glazen bol van Bart Dewever...
En uit de theebladeren van di rupo, zonder twijfel...

Oud 8 mei 2005, 19:53   #120
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen di Rupo of Dewever nodig om een eigen opinie te vormen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be