Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Ben je arm (geweest)
ik was en ben arm 2 18,18%
ik ben lang arm geweest 2 18,18%
ik ben niet zo lang arm geweest 1 9,09%
ik ben wisselend arm/niet arm geweest 1 9,09%
ik ben arm aan het worden 5 45,45%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2012, 21:32   #101
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Daar spreek ik m e niet over uit. Men moet hier geen luilekkerland maken voor niet-Belgen. Maar ik zei al, aan de andere kant, dat alle armen moeten geholpen worden, als leidend principe. Wat mij interesseert, is hoe dat juridisch verantwoord wordt.
Akkoord!
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2012, 21:32   #102
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kasumi Bekijk bericht
De meesten zouden beter omkomen van de honger, daar er toch niets mee aan te vangen valt.
Stop maar met eten, Kasumi.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 14 september 2012, 21:32   #103
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
De meesten zouden beter omkomen van de honger, daar er toch niets mee aan te vangen valt.
Vrome wensen voor arme mensen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2012, 21:33   #104
Kasumi
Banneling

Standaard

Citaat:
Vrome wensen voor arme mensen
Wat heeft het de maatschappij opgeleverd om u al die jaren in leven te houden?
Kasumi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2012, 21:34   #105
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is het kind en wat het badwater in dit geval? (dwz: ik snap niet)

PS: In Spanje schijnt er zoiets als het OCMW niet te bestaan. De mensen vallen daar op niets terug?
Het kind met het badwater is het OCMW en de steun aan hen die het nodig hebben, als dusdanig in dit geval.

Het is niet omdat er misbruiken zijn, dat het moet afgeschaft worden.

In Spanje is er dat inderdaad niet. Ik heb mensen geweten die wat toegestopt kregen van de gemeente, 25 euro per maand voor de elektriciteit bijvoorbeeld, en dat is het dan.
Oud 14 september 2012, 21:34   #106
eno2
Banneling

Standaard

Voor wi eer zin in heeft:

(zelf ga ik het ook eens uitkammen op allochtonenrechten)

Citaat:

Gerechtigden op het leefloon (ID: 2685)

Domein

WELZIJN EN KANSARMOEDE - Armen en kansarmen

Beschrijving

Door de wet van 26 mei 2002 werd op 1 oktober 2002 het recht op maatschappelijke integratie ingevoerd ter vervanging van het bestaansminimum. Elk OCMW heeft de opdracht dit recht te waarborgen voor wie over onvoldoende bestaansmiddelen beschikt en de voorwaarden vervult. Hiervoor beschikt het OCMW over drie belangrijke instrumenten: tewerkstelling, een leefloon en een geïndividualiseerd project maatschappelijke integratie, al dan niet gecombineerd. In alle gevallen beschikt de betrokkene over een inkomen om van te leven. Wanneer een tewerkstelling niet of nog niet mogelijk is, heeft hij recht op een financiële tussenkomst, leefloon genaamd.
De dienst begroting en statistiek van de POD Maatschappelijke Integratie verzamelt de gegevens, stelt de statistieken op, beheert de dataset en publiceert de (maand)cijfers op zijn website. Meer gegevens komen in de nabije toekomst ter beschikking via het Datawarehouse Arbeid en Sociale Bescherming. De gegevensverzameling is een administratieve registratie. De OCMW’s sturen hun gegevens over de gerechtigden (rijksregisternummer) door naar de federale administratie. Sedert 1 januari 2006 gebeurt dit nog louter elektronisch. Het betreft ondermeer gegevens over het recht (begin- en einddatum,.…), over het OCMW, over het bedrag (volledig/gedeeltelijk,…) en over de persoon (geboortedatum, geslacht, burgerlijke stand, gezinssamenstelling, feitelijke leefsituatie, nationaliteit, verblijf, domicilie, relatie tot begunstigde, specifieke situatie minderjarige begunstigde,…)

Definities

Het leefloon is een minimuminkomen voor wie niet over toereikende bestaans-middelen beschikt, noch er aanspraak op kan maken, noch in staat is deze te verwerven. Het bedrag is afhankelijk van de gezinssituatie. Er zijn sedert 1 januari 2005 drie categorieën: samenwonenden; alleenstaanden en persoon met gezinslast.
Betrokkene moet aan volgende voorwaarden voldoen: werkelijk in België verblijven; de Belgische nationaliteit hebben, ofwel vreemdeling, ingeschreven in het bevolkingsregister, erkend vluchteling en staatloze; meerderjarig zijn (tenzij minderjarigen, ontvoogd door huwelijk, of kinderlast of die zwanger zijn); niet over toereikende bestaansmiddelen beschikken, noch er aanspraak op kunnen maken, noch in staat zijn deze te verwerven (gezinsbijslagen, hulp door het OCMW, onderhoudsgeld voor ongehuwde kinderen ten laste,... worden niet meegeteld); bereid zijn te werken, tenzij dit om gezondheids- of billijkheidsredenen niet mogelijk is; zijn rechten laten gelden op uitkeringen krachtens Belgische of buitenlandse sociale wetgevingen.
Wie jonger is dan 25 jaar en voldoet aan de voorwaarden, heeft recht op maatschappelijke integratie, bij voorrang door aangepaste tewerkstelling binnen de 3 maanden na de aanvraag. In 3 situaties heeft de jongere recht op een leefloon: vanaf de aanvraag tot op moment van effectieve tewerkstelling; wanneer hij geniet van een geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie; wanneer hij om gezondheids- of billijkheidsredenen niet kan worden tewerkgesteld. De toekenning en het behoud van het leefloon kunnen gepaard gaan met een geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie.
Wie 25 jaar of ouder is en voldoet aan de voorwaarden heeft recht op maatschappelijke integratie door ofwel de toekenning van een leefloon, ofwel doordat het OCMW aan hem een tewerkstelling aanbiedt.

Kwaliteit

Relevantie
De dataset 'Gerechtigden op het Leefloon' is om twee redenen relevant:
1. voor de inschatting van de nodige financiële middelen om de OCMW's tegemoet te komen in de uitbetalingen van het leefloon (begroting)
2. als armoede-indicator voor het beleid op alle bestuursniveau's (bv ook voor het uitwerken en uitvoeren van een plaatselijk sociaal beleid, een stedenbeleid,...), zowel in algemene termen als naar specifieke doegroepen (cfr. feminisering armoede, jongeren en armoede, alleenstaande moeders,...)

Accuraatheid
Het aantal gerechtigden op het leefloon wordt door de plaatselijke OCMW's 'in principe' maandelijks via schuldvorderingsformulieren doorgespeeld aan de POD Maatschappelijke Integratie voor de terugbetaling van de federale tussenkomst. Sedert 1 januari 2006 gebeurt dit nog uitsluitend elektronisch. Toch zijn er OCMW's die hun gegevens laattijdig doorspelen. De data worden slechts ter beschikking gesteld voor het jaar N-1 om aan bovengenoemd probleem tegemoet te komen. Toch lost dit het probleem nog steeds niet helemaal op. Nieuwe wetgeving is in voorbereiding om de wettelijke termijn te verkorten en afdwingbaar te maken. Ook de aansluiting van de OCMW's op de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid zal de termijn verkorten.
Er wordt gewerkt met maandgegevens. Elke maand is er een overzicht van het aantal begunstigden op de diverse aggregatieniveau's.
Er is een grondige studie gemaakt over input, proces en output over de gegevensverzameling om over zo accuraat mogelijke data te beschikken. Zo is er de garantie dat elke begunstigde op een unieke manier in de dataset voorkomt. Als er meer gegevens over dezelfde begunstigde in dezelfde maand beschikbaar zijn, wordt de situatie op de 15de dag genomen; zo niet, wordt de laatst gekende situatie genomen. Is een begunstigde bij meer dan één OCMW betrokken voor zijn hulpverlening, dan wordt die slechts bij één geteld, namelijk waar het uitgekeerde bedrag het hoogst is.; bij gelijke bedragen, bij het OCMW met het laagste nummer.
Een audit van het Rekenhofin 2003 kwam tot de vaststelling dat er een zeer gebrekkige inspectie is op de wettelijkheid van de toegekende leeflonen door de plaatselijke OCMW's. Hiermee stelt het Rekenhof impliciet dat niet alle gepubliceerde statistieken voor de 100% accuraat zijn.

Tijdigheid en Stiptheid
De gegevens worden op de website ter beschikking gesteld elke maand van het jaar N-1.
Er zijn OCMW's die hun schuldvorderingsstaten laattijdig doorspelen. Hoewel de data slechts ter beschikking worden gesteld voor het jaar N-1 lost dit het probleem niet helemaal op. Nieuwe wetgeving is in voorbereiding om de wettelijke termijn te verkorten en afdwingbaar te maken. Ook de aansluiting van de OCMW's op de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid zal de termijn verkorten.

Toegankelijkheid en duidelijkheid
De data zijn op een duidelijke en toegankelijke manier op de website van de POD Maatschappelijke Integratie consulteerbaar: http://www.mi-is.be/Nl/themes/Stats/index.html. De nodige uitleg en meta-data zijn ter beschikking.
Alle belanghebbenden kunnen bij de Dienst Begroting en Statistiek terecht voor specifieke vragen, zoals bv in het kader van het Lokaal Sociaal Beleid, voor wetenschappelijk onderzoek, monitoring,...
Ook op de website van de Studiedienst van de Vlaamse Regering zijn de gegevens ter beschikking gesteld via het Portaal Lokale Statistieken en via de rubriek Cijfers, Welzijn, Armoede.

Vergelijkbaarheid
De vergelijkbaarheid in de tijd (vanaf 1 oktober 2002) met het vroegere bestaansminimum is niet meer mogelijk onder alle aspecten, vooral omwille van de individualisering van het recht en het anders definiëren van de gezinscategorieën.
De reeks van het leefloon zelf kent een serieuze breuk per 1 januari 2005, toen de gezinscategorieën grondig werden aangepast. Ook de aanpassing tussen 1 maart en 31 december zorgt voor een breuk.
Vergelijking in de ruimte vormt geen enkel probleem. Wel moeten de bemerkingen over de 'accuraatheid' van de gegevens in het achterhoofd gehouden worden.

Coherentie
De dataset 'begunstigden op het leefloon' is intern coherent.
Het Datawarehouse arbeidsmarkt en sociale bescherming zal op termijn nog meer gegevens (dynamisch) over de leefloners ter bescikking stellen. De coherentie met de dataset van de POD Maatschappelijke Integratie moet in principe juist zijn, gezien deze de bronbestanden moet aanleveren.

Volledigheid
Alle personen (bv kinderen ten laste, echtgeno(o)t(e),...) die via de begunstigde mee recht hebben op het leefloon worden geregistreerd, maar niet in de statistieken opgenomen.
Eenieder die aan de inkomensvoorwaarden voldoet, maar niet aan de andere voorwaarden, komt niet in de statistieken voor.
Nog steeds zijn er personen die aan alle voorwaarden voldoen maar het recht niet aanvragen (bv omwille van drempels, schaamte,...)
De allochtoon moet een Belgisch adres hebben en ingeschreven zijn. Dat is alles

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 september 2012 om 21:45.
Oud 14 september 2012, 21:34   #107
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat heeft het de maatschappij opgeleverd om u al die jaren in leven te houden?
En om u in al die jaren in leven te houden?
Oud 14 september 2012, 21:44   #108
Kasumi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
En om u in al die jaren in leven te houden?
Leden van de maatschappij betalen mij uit voor mijn gaven en talenten.

Dat is wat anders dan het in de schoot geworpen te krijgen en in de hangmat te liggen.
Oud 14 september 2012, 21:48   #109
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Leden van de maatschappij betalen mij uit voor mijn gaven en talenten.

Dat is wat anders dan het in de schoot geworpen te krijgen en in de hangmat te liggen.
Leefloners zijn bereid te werken . Anders krijgen ze niks.

Je houding is alleen maar pure arrogantie en plat cynisme
Oud 14 september 2012, 21:51   #110
Kasumi
Banneling

Standaard

Citaat:
Leefloners zijn bereid te werken . Anders krijgen ze niks.

Je houding is alleen maar pure arrogantie en plat cynisme
Bereid om te doen alsof zeker. Met de nadruk op:

Citaat:
Anders krijgen ze niks.
Oud 14 september 2012, 21:53   #111
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leefloners zijn bereid te werken .
Zeven leugens in vijf woorden.
Dat is een gave!
Oud 14 september 2012, 21:54   #112
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Spanje is er dat inderdaad niet. Ik heb mensen geweten die wat toegestopt kregen van de gemeente, 25 euro per maand voor de elektriciteit bijvoorbeeld, en dat is het dan.
Schoon kadoo in een land waar het lang klaar is, en altijd warm.
Oud 14 september 2012, 21:57   #113
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het kind met het badwater is het OCMW en de steun aan hen die het nodig hebben, als dusdanig in dit geval.

Het is niet omdat er misbruiken zijn, dat het moet afgeschaft worden.

Een paradijs voor ultraliberalen
Spanje zakt in mijn achting

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 september 2012 om 22:00.
Oud 14 september 2012, 21:58   #114
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Bereid om te doen alsof zeker. Met de nadruk op:
Bereid, als er werk is
Oud 14 september 2012, 22:01   #115
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bereid, als er werk is
Mijn schoenen moeten gekuist worden...
Oud 14 september 2012, 22:02   #116
Kasumi
Banneling

Standaard

Citaat:
Bereid, als er werk is
Nog zo'n excuus. Er is massa's werk. Zelfs Polen komen naar hier om de gaten op te vullen.
Oud 14 september 2012, 22:02   #117
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een paradijs voor ultraliberalen
Spanje zakt in mijn achting
Eviva Espagna!
Oud 14 september 2012, 22:04   #118
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is massa's werk.
Het probleem is dat sommigen zich te goed voelen om een bepaalde job uit te oefenen.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2012, 22:09   #119
Kasumi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Het probleem is dat sommigen zich te goed voelen om een bepaalde job uit te oefenen.
Ik kan dat begrijpen. Ik voel mij daar ook te goed voor.

Maar dan moet je ook geen uitkering vragen. Wie 1 maal werk weigert, eender werk wat u aangeboden wordt, krijgt gewoon niks meer en kan uit de vuilbakken gaan vissen.

Dat men daar maar eens snel werk van maakt. Het zal rap gedaan zijn.

Laatst gewijzigd door Kasumi : 14 september 2012 om 22:10.
Oud 14 september 2012, 22:10   #120
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog zo'n excuus. Er is massa's werk. Zelfs Polen komen naar hier om de gaten op te vullen.
Vertel dat tegen de OCMW's en het Rva

iEDEREEN GAAT NAAR OVERAL om de gaten op te vullen. Dit is de EU

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 september 2012 om 22:12.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be