Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2013, 23:15   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Als er een verkeersbord staat met de maximumsnelheid 30, dan moet de fietser maar zelf instaan voor het correct kunnen naleven van die snelheid.
U kent dus duidelijk de situatie niet aan de jaagpaden. Vooreerst staan er geen borden maximumsnelheid. Naargelang de situatie vindt men er C3-borden met een onderschrift, de blauwe F99's.

Wat de fietspaden betreft, die maken geen deel uit van de rijbaan. Als er een bepaalde maximumsnelheid staat aangegeven dan geldt dat voor de rijbaan.

Een fietser kan niet instaan voor een exact opvolgen van een bepaalde snelheid, om de eenvoudige reden dat de wetgever de fietser niet verplicht tot het hebben van het noodzakelijke instrumentarium daartoe. Als fietser kan hij slechts naar subjectief aanvoelen zijn snelheid aanpassen overeenkomstig de omstandigheden. Doet hij dat niet, dan is hij schuldig aan roekeloos rijden. En dat kan hier geverbaliseerd worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 23:19   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Ik ben voor mijn werk dagelijks 2 uur op de baan.
U mag met de wagen niet op een jaagpad (tenzij uitzonderlijk onder bepaalde voorwaarden).
Oud 14 juli 2013, 23:20   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Iets of wat wielerterrorist heeft wel zo iets, al was het maar om aan de volgende kroeg te kunnen opscheppen.
Dat is juridisch van geen enkele waarde. Het is niet alleen niet voorgeschreven. Het is ook niet geijkt.
Oud 14 juli 2013, 23:22   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarschijnlijk accurater dan de apparatuur van de politie.
Misschien, misschien niet. Alleen is dat van geen enkel belang. Net zoals een niet-geijkte weegschaal in een groentewinkel niet mag gebruikt worden, is een fietscomputer van geen enkele juridische waarde.
Oud 14 juli 2013, 23:24   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Agenten staan liever te flitsen, da's veiliger en vergt minder moeite.
Misschien een optie, nummerplaten voor fietsers.
Dat heeft geen enkele zin als er ook geen wettelijke normering bestaat waarbinnen de fietsers zijn snelheid volgens de wet en met juridische zekerheid kan controleren.
Oud 14 juli 2013, 23:25   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Toen ik nog klein was bestond dat toch.
Neen, dat waren taksplaatjes die bevestigd dienden te worden aan de zijkant van de fiets (voorvork).
Oud 14 juli 2013, 23:29   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Het fietsbeleid is in Vlaanderen een ramp. Er zijn nauwelijks deftige fietspaden en als ze er , worden ze slecht onderhouden. En ja, dat is een exclusief Vlaamse bevoegdheid, we kunnen daar de Walen niet de schuld van geven.
Wij rijden af en toe eens naar Nederland met de fiets en je merkt onmiddellijk wanneer je de grens oversteekt. Van een hobbelige weg vooral gemaakt voor koning wagen kom je op een biljartvlakke weg met 2 brede fietspaden waar de auto's zich maar moeten aanpassen.

Dan nu afkomen met van die pestmaatregels op de paar deftige fietspaden die we hebben, is dan vrij cynisch. En dat voor een regio die zich een wielerland noemt...
Er is in Vlaanderen al heel veel gebeurd. In tegenstelling tot wat u beweert, liggen er flink wat goede fietspaden. Alleen hebben we een enorme historische achterstand: geen fietspaden en slechte fietspaden uit veel te kleine betonplaten.

Het Fietsvademecum dat normerend is voor Vlaanderen is met de jaren steeds strenger en stringenter geworden. Ieder nieuw fietspad dat aangelegd wordt, moet hiermee in overeenstemming zijn. Indien niet, dan heeft de Vlaamse overheid het recht de toegewezen subsidies niet uit te keren aan de gemeente.
Oud 14 juli 2013, 23:32   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Tot je 'dan nu afkomen met van die pestmaatregels' ben ik volledig met jou akkoord. Ze slaan zich zelfs op de borst omdat een fietspad afgescheidenis van de weg......zelfs al ligt die vol putten en butlen.....
Echter, die pestmaatregels (ribbelstroken op de JAAGPADEN !!!!!) zijn er gekomen omdat die JAAGPADEN door die (minderheid ? van) fietsterroristen niet meer veilig zijn voor die gebruikers waarvoor die JAAGPADEN 'gereserveerd' zijn : de 'trage' fietsers en voetgangers.....
Dat heeft dus niks te maken met de gewone fietspaden......
Jaagpaden zijn helemaal niet "gereserveerd" voor trage fietsers of voetgangers. Volgens de wet zijn jaagpaden dienstwegen. Alleen zijn de meeste ook opengesteld voor een bepaalde categorie gebruikers: bijvoorbeeld aangelanden, fietsers, ruiters, voetgangers, weggebruikers met bijzondere toelating, enzovoort.
Oud 14 juli 2013, 23:52   #109
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja fietsers. Vandaag toch wel een grappige opmerking gekregen van een jochie. We wandelden op het fietspad vermits er geen voetpad ligt...zo gaat dat tegenwoordig hé?
Kwam daar een snotneus af op zijn fiets, gaan we netjes opzij en terwijl hij voorbij reed "kunt ge niet ergens anders lopen zak"

Nee dat konden we helaas niet.
Vond ik toch wel grappig van die snotneus. En op jaagpadden is het net zo.
Oud 14 juli 2013, 23:54   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja fietsers. Vandaag toch wel een grappige opmerking gekregen van een jochie. We wandelden op het fietspad vermits er geen voetpad ligt...zo gaat dat tegenwoordig hé?
Kwam daar een snotneus af op zijn fiets, gaan we netjes opzij en terwijl hij voorbij reed "kunt ge niet ergens anders lopen zak"

Nee dat konden we helaas niet.
Vond ik toch wel grappig van die snotneus. En op jaagpadden is het net zo.
Wat is daar grappig aan? Dat jochie is gewoon heel onbeleefd.

En nog eens: een jaagpad is geen fietspad.
Oud 14 juli 2013, 23:54   #111
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jaagpaden zijn helemaal niet "gereserveerd" voor trage fietsers of voetgangers. Volgens de wet zijn jaagpaden dienstwegen. Alleen zijn de meeste ook opengesteld voor een bepaalde categorie gebruikers: bijvoorbeeld aangelanden, fietsers, ruiters, voetgangers, weggebruikers met bijzondere toelating, enzovoort.
t' is zo, maar wie graag eens met de hond buiten loopt of met zijn kleinkinderen een veilig baantje zoekt komt dikwijls op een jaagpad terecht.
Geen erg...maar soms zijn ze daar wel aan het koersen.
Oud 14 juli 2013, 23:57   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
t' is zo, maar wie graag eens met de hond buiten loopt of met zijn kleinkinderen een veilig baantje zoekt komt dikwijls op een jaagpad terecht.
Geen erg...maar soms zijn ze daar wel aan het koersen.
Dat mag ook. Alleen moeten die "koersenden" rekening houden met andere weggebruikers, net zoals trouwens een voetganger dat ook hoort te doen. Als u een groep wielertoeristen ziet aandenderen, is het niet alleen niet hoffelijk maar ook niet correct in het midden van het jaagpad te blijven lopen.
Oud 14 juli 2013, 23:59   #113
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is daar grappig aan? Dat jochie is gewoon heel onbeleefd.

En nog eens: een jaagpad is geen fietspad.
Bah het was een jochie met kapsones, dat vind ik al grappig op zichzelf en ja we liepen op zijn rijbaan hé. Alleen was er geen voetpad, dus ofwel liepen we op de fietsbaan ofwel op straat zelf.
Die kleine had dat gewoon niet door.
Oud 15 juli 2013, 00:01   #114
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat mag ook. Alleen moeten die "koersenden" rekening houden met andere weggebruikers, net zoals trouwens een voetganger dat ook hoort te doen. Als u een groep wielertoeristen ziet aandenderen, is het niet alleen niet hoffelijk maar ook niet correct in het midden van het jaagpad te blijven lopen.
Dat is zo dat klopt.
Wij gaan opzij met onze hond en de fietsers letten effe extra op en terwijl we elkander passeren groeten we vriendelijk.

Maar met hun koersfietsen is dat duidelijk wel wat anders doorgaans.
Oud 15 juli 2013, 07:17   #115
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is in Vlaanderen al heel veel gebeurd. In tegenstelling tot wat u beweert, liggen er flink wat goede fietspaden. Alleen hebben we een enorme historische achterstand: geen fietspaden en slechte fietspaden uit veel te kleine betonplaten.

Het Fietsvademecum dat normerend is voor Vlaanderen is met de jaren steeds strenger en stringenter geworden. Ieder nieuw fietspad dat aangelegd wordt, moet hiermee in overeenstemming zijn. Indien niet, dan heeft de Vlaamse overheid het recht de toegewezen subsidies niet uit te keren aan de gemeente.
ok, ik was misschien wat te negatief. maar het verschil met Nederland is enorm en bij de aanleg van nieuwe wegen zie je dat er niet altijd rekening wordt gehouden met de fietsers. Maw, die achterstand wordt niet opgehaald, soms zelfs integendeel.

Wij maken gebruik van die fietsknooppunten, een zeer goed initiatief trouwens, maar soms komen we dan op fietspaden die in feite niet berijdbaar zijn of moeten we op een zeer drukke steenweg rijden. Dat kan je gewoon niet verkopen in het buitenland, toeristen zien dat en komen niet meer weer.
Wij gaan elke jaar een 10-tal dagen in de Moezelstreek fietsen, daar kom je nooit op slechte paden terecht en een drukke weg zie je alleen als je echt wil.
Oud 15 juli 2013, 07:29   #116
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, als u me niet gelooft, raad ik u aan het eens zelf te proberen. Neem een willekeurige kasseiweg, rij erop aan 10 km/u. Daarna aan 20 km/u. En vervolgens aan 30 km/u. U zult wel het verschil merken in comfortbeleving.
Inderdaad: hoe trager hoe beter ik mijn stuur kan controleren.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2013, 07:31   #117
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar komt u niet al te veel buiten.
Kom jij eigenlijk veel buiten?
Oud 15 juli 2013, 07:35   #118
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn natuurlijk enkel de onbeschoften die opvallen. Diegenen die wel correct rijden, vallen niet op.
Dat is natuurlijk ook waar.

Citaat:
Dat er iets moet gedaan worden aan die hooligans op de fiets, akkoord, maar daarom moet je niet de anderen pesten. En al zeker niet met maatregelen waar de gewone fietser ook mee gestraft wordt.
Ik vind dat eigenlijk nog best meevallen als ik dat vergelijk met kasseien. Maar wat stel je concreet voor? Want het is makkelijk zeggen dat een maatregel niet goed is, maar een alternatief heb ik in deze discussie nog niet tegen gekomen.

En neen, ik geloof niet dat je met een sensibiliseringscampagne onbeschofte mensen kan bekeren.
Oud 15 juli 2013, 07:45   #119
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Dat is natuurlijk ook waar.

Ik vind dat eigenlijk nog best meevallen als ik dat vergelijk met kasseien. Maar wat stel je concreet voor? Want het is makkelijk zeggen dat een maatregel niet goed is, maar een alternatief heb ik in deze discussie nog niet tegen gekomen.

En neen, ik geloof niet dat je met een sensibiliseringscampagne onbeschofte mensen kan bekeren.
Laat op dat jaagpad toe dat er op bepaalde momenten die wielertoeristen rijden. Maw, in die periodes komen alleen zij op dat jaagpad. Dat moeten perioden zijn dat er sowieso weinig andere mensen buiten komen. In de week pakweg van 9u tot 12u. Toestanden zoals woensdagnamiddag zijn uitgesloten, dan is het aan de andere gebruikers.

alles daarbuiten is het verboden om in grote groep te rijden of aan een bepaalde snelheid te rijden. GAS-boetes kunnen hier een handig instrument zijn.
Oud 15 juli 2013, 09:29   #120
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat op dat jaagpad toe dat er op bepaalde momenten die wielertoeristen rijden. Maw, in die periodes komen alleen zij op dat jaagpad. Dat moeten perioden zijn dat er sowieso weinig andere mensen buiten komen. In de week pakweg van 9u tot 12u. Toestanden zoals woensdagnamiddag zijn uitgesloten, dan is het aan de andere gebruikers.

alles daarbuiten is het verboden om in grote groep te rijden of aan een bepaalde snelheid te rijden. GAS-boetes kunnen hier een handig instrument zijn.
Leuk idee, maar ik neem aan dat die wielertoeristen niet allemaal werklozen zijn dus hoe kunnen ze hun wekelijkse hobby in de week gaan oefenen?

Zoals onze goede vriend Jan van den Berghe al aangeeft, snelheid op de fiets is momenteel niet te meten op een geijkte manier, dus het is moeilijk dit in regels te gieten. Voor iedereen een kilometerteller invoeren is er dan weer over.

Wat wel doenbaar is om te verbieden om in grote groep te rijden. Alleen, wat doe je dan als de plaatselijke scouts een fietstocht organiseert?

Een bel is bv ook wettelijk verplicht, maar veel koersfietsen ontberen deze. Deze beboeten lijkt me ook al veel, want een bel is gewoonweg veel minder agressief dan een roepende wielertoerist.

Zo zie je, op elke maatregel is er wel iets te zeggen... En preventie geloof ik niet in: elke club een fair play policy laten onderschrijven waarin ze beloven hoffelijk te zijn: wie gelooft daar in?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be