![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat de fietspaden betreft, die maken geen deel uit van de rijbaan. Als er een bepaalde maximumsnelheid staat aangegeven dan geldt dat voor de rijbaan. Een fietser kan niet instaan voor een exact opvolgen van een bepaalde snelheid, om de eenvoudige reden dat de wetgever de fietser niet verplicht tot het hebben van het noodzakelijke instrumentarium daartoe. Als fietser kan hij slechts naar subjectief aanvoelen zijn snelheid aanpassen overeenkomstig de omstandigheden. Doet hij dat niet, dan is hij schuldig aan roekeloos rijden. En dat kan hier geverbaliseerd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien, misschien niet. Alleen is dat van geen enkel belang. Net zoals een niet-geijkte weegschaal in een groentewinkel niet mag gebruikt worden, is een fietscomputer van geen enkele juridische waarde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat heeft geen enkele zin als er ook geen wettelijke normering bestaat waarbinnen de fietsers zijn snelheid volgens de wet en met juridische zekerheid kan controleren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Fietsvademecum dat normerend is voor Vlaanderen is met de jaren steeds strenger en stringenter geworden. Ieder nieuw fietspad dat aangelegd wordt, moet hiermee in overeenstemming zijn. Indien niet, dan heeft de Vlaamse overheid het recht de toegewezen subsidies niet uit te keren aan de gemeente. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja fietsers. Vandaag toch wel een grappige opmerking gekregen van een jochie. We wandelden op het fietspad vermits er geen voetpad ligt...zo gaat dat tegenwoordig hé?
Kwam daar een snotneus af op zijn fiets, gaan we netjes opzij en terwijl hij voorbij reed "kunt ge niet ergens anders lopen zak" Nee dat konden we helaas niet. Vond ik toch wel grappig van die snotneus. En op jaagpadden is het net zo.
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nog eens: een jaagpad is geen fietspad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen erg...maar soms zijn ze daar wel aan het koersen.
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat mag ook. Alleen moeten die "koersenden" rekening houden met andere weggebruikers, net zoals trouwens een voetganger dat ook hoort te doen. Als u een groep wielertoeristen ziet aandenderen, is het niet alleen niet hoffelijk maar ook niet correct in het midden van het jaagpad te blijven lopen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die kleine had dat gewoon niet door.
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij gaan opzij met onze hond en de fietsers letten effe extra op en terwijl we elkander passeren groeten we vriendelijk. Maar met hun koersfietsen is dat duidelijk wel wat anders doorgaans.
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij maken gebruik van die fietsknooppunten, een zeer goed initiatief trouwens, maar soms komen we dan op fietspaden die in feite niet berijdbaar zijn of moeten we op een zeer drukke steenweg rijden. Dat kan je gewoon niet verkopen in het buitenland, toeristen zien dat en komen niet meer weer. Wij gaan elke jaar een 10-tal dagen in de Moezelstreek fietsen, daar kom je nooit op slechte paden terecht en een drukke weg zie je alleen als je echt wil.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad: hoe trager hoe beter ik mijn stuur kan controleren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
En neen, ik geloof niet dat je met een sensibiliseringscampagne onbeschofte mensen kan bekeren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
alles daarbuiten is het verboden om in grote groep te rijden of aan een bepaalde snelheid te rijden. GAS-boetes kunnen hier een handig instrument zijn.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zoals onze goede vriend Jan van den Berghe al aangeeft, snelheid op de fiets is momenteel niet te meten op een geijkte manier, dus het is moeilijk dit in regels te gieten. Voor iedereen een kilometerteller invoeren is er dan weer over. Wat wel doenbaar is om te verbieden om in grote groep te rijden. Alleen, wat doe je dan als de plaatselijke scouts een fietstocht organiseert? Een bel is bv ook wettelijk verplicht, maar veel koersfietsen ontberen deze. Deze beboeten lijkt me ook al veel, want een bel is gewoonweg veel minder agressief dan een roepende wielertoerist. Zo zie je, op elke maatregel is er wel iets te zeggen... En preventie geloof ik niet in: elke club een fair play policy laten onderschrijven waarin ze beloven hoffelijk te zijn: wie gelooft daar in? |
|
![]() |
![]() |