Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2013, 22:45   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dit topic toont aan dat die Vmax van 30 kmh en soms 10 kmh nog steeds niet verouderd is.
O jawel, 10 km/u in een bocht op de meeste van de huidige jaagpaden is ronduit belachelijk. De politie weet dat ook wel en neemt dus geen enkel initiatief om dit op te volgen. Zelfs niet de dienstdoende ambtenaar van W&Z. Misschien weet u dat niet, maar die mensen kunnen ook bekeuringen uitschrijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2013, 22:47   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gemeente Sluis wou zelfs op openbare wegen in de bbk 20 kmh invoeren om peletons wielertoeristen in te tomen (zie ik op een link van 2009) die zich weinig aan de verkeersregels houden.
Wat er in Sluis aan de hand was, was van een totaal andere orde. Daar ging het immers over de gewoonte van de Belgische wielertoeristen op de rijbaan te rijden en niet op het fietspad. Volgens de Belgische wegcode mag dat inderdaad wanneer je met een bepaald aantal rijdt. Niet zo evenwel in Nederland. Daar is men altijd verplicht het fietspad te volgen, tenzij na speciale toelating.
Oud 17 juli 2013, 22:50   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar nog steeds geldig al zijn ze van de 19e eeuw.
Nog zo'n grappig detail: in dat reglement wordt verwezen naar rijwielen waarvan de technische voorschriften nog bepaald zijn in een KB van... 1934.

Alleen geldt dat al lang niet meer. Dat zegt dus veel over de actuele waarde van heel die reglementering.
Oud 17 juli 2013, 23:00   #104
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O jawel, 10 km/u in een bocht op de meeste van de huidige jaagpaden is ronduit belachelijk. De politie weet dat ook wel en neemt dus geen enkel initiatief om dit op te volgen. Zelfs niet de dienstdoende ambtenaar van W&Z. Misschien weet u dat niet, maar die mensen kunnen ook bekeuringen uitschrijven.
Je moet dat regeltje in Art 93 nog eens lezen:

Citaat:
In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluisvallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur;
Hier laat men anderen ook aan het woord betreffende die Vmax op papier:
http://jelienwauters.wordpress.com/2...training-doen/

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2013 om 23:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2013, 23:09   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet dat regeltje in Art 93 nog eens lezen:
Zoals ik al eerder stelde: geen enkele politieagent zal daar plaatsnemen om te zien of fietsers aan 10 km/u. Hij zou iedereen moeten verbaliseren. Ook de fietsers van de Okra. Iedereen beseft wel dat dit reglement hopeloos verouderd is.
Oud 17 juli 2013, 23:15   #106
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik al eerder stelde: geen enkele politieagent zal daar plaatsnemen om te zien of fietsers aan 10 km/u. Hij zou iedereen moeten verbaliseren. Ook de fietsers van de Okra. Iedereen beseft wel dat dit reglement hopeloos verouderd is.
Zoals de wegcode.

Bij sommige zone 30´s rijden 96 % te snel, de politie zou daar ook (bijna) iedereen moeten verbaliseren.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-zone-30.dhtml

En nog zo´n regel uit de wegcode, hoe verbaliseert men deze regel ?

Citaat:
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen

12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
Is dat mss max 10 kmh aan een onoverzichtelijk kruispunt met voorrang van rechts ?

Ik had nog een link bijgevoegd, waar men de andere kant ook aan het woord laat:
Citaat:
http://jelienwauters.wordpress.com/2...training-doen/

“De weg moet gelezen worden”

Vele mensen kennen de wetgeving over de jaagpaden niet. Zelfs politie-inspecteur Filip De Wilde geeft toe dat hij deze wetgeving niet zo goed uit het hoofd kent. “Omdat ik wist dat je mij kwam interviewen heb ik de wetgeving nog eens bekeken. Maar eerlijk gezegd kende ik ze niet goed. Uiteraard zou ik ze moeten kennen maar onze prioriteiten liggen ergens anders. Met jaagpaden zijn we niet veel bezig.” Dat vele mensen de wet niet kennen, daar schrikt De Wilde niet van. Hij vindt dat er niet altijd van een bepaalde snelheid moet uitgegaan worden. “De weg moet door de gebruiker gelezen worden. De snelheid moet aangepast worden aan de staat van de weg en aan de andere gebruikers. Zo zijn er op de jaagpaden hier en daar wortels van de bomen die door het asfalt komen. Het is logisch dat hier de snelheid aangepast wordt.” Het districthoofd van de beheerders van de jaagpaden Henri Pot vindt het niet logisch dat de politie de wet niet kent. “Ik vind het niet normaal. Enkele weken geleden moest ik een korps uit de buurt een kopie van het scheepvaartreglement bezorgen. Anders konden ze niet correct oordelen over een accident.”

De beperking van 10 km/u in bochten en bij het kruisen van wegen vindt de politie-inspecteur wat overdreven. “Het is weinig, in bochten is het logisch dat de snelheid aangepast moet worden. Je moet bochten niet zomaar afsnijden, zo kan je andere weggebruikers hinderen.” Pot vertelt dat die 10 km/u vooral moet gerespecteerd worden ter hoogte van de veersteigers. “Als mensen van de steigers stappen, komen ze dikwijls terecht op een snelweg van fietsers. Dat is niet veilig en leidt tot ongevallen.”

Fietsers jaagpad
Geoefende fietsers rijden vaak te snel.

“Als ik trager zou rijden, heb ik zelfs geen duurtraining gedaan”
Om te testen of de snelheidslimieten gerespecteerd worden deed ik een kleine steekproef bij een dertigtal jaagpadgebruikers. Hieruit bleek dat ongeveer 35 procent een snelheidsovertreding maakt op de rechte stukken. Iedereen gaat in de fout wat de regel rond de 10 km/u betreft. De overtreding op de rechte stukken gebeurt vooral door geoefende fietsers met racefietsen en mountainbikes. Deze gebruikers zijn het niet eens met de maximum toegelaten snelheid. “Ik vind de beperking van 30 km/u te traag. Ik rijd meestal 30 �* 32 km/u aan een hartslag van ongeveer 130 slagen per minuut. Als ik trager zou rijden dan heb ik zelfs geen duurtraining gedaan, laat staan een intensieve training”, vertelt Lies Maes.

Controles?
Of de gebruikers moeten gecontroleerd worden is maar de vraag. “Eerst moeten we meten of er wel degelijk problemen zijn. Dat is niet eenvoudig. We zouden radarcontroles kunnen doen. Maar vele professionele fietsen zijn gemaakt uit carbon en onze radarmeter herkent enkel metaal. Flitsen kunnen we ook moeilijk want de nummerplaat ontbreekt. We zouden het kunnen doen en wat verder een agent zetten die dan de persoon in kwestie tegenhoudt. Maar daar hebben we het personeel niet voor. Als je een kosten- batenanalyse maakt, merk je dat het weinig zin heeft om te controleren”, vertelt agent De Wilde. “De mensen mogen dan nog een snelheidsovertreding maken, als ze niet echt problemen veroorzaken dan is dat voor ons niet nodig om te controleren. Het is zo dat we op drukke zomerdagen fiets- of motorpatrouilles inschakelen om een oogje in het zeil te houden en te controleren.” Hier merkte Maes nochtans niets van. “Ik kreeg nog nooit controle maar ik ken wel andere fietsers, vooral uit het Gentse, die gecontroleerd werden. Dankzij hen ken ik de regel van de 30 km/u.”

Voor Waterwegen & Zeekanaal zou er wel iets moeten gedaan worden aan de snelheidsovertreders. Ze vinden bovendien niet dat de wet, die dateert uit het jaar 1935, verouderd is. “Het is inderdaad een oude wet, maar ze werd opgesteld met een doel. Wij laten fietsers en wandelaars al toe, dan moeten ze zich maar aan de snelheden houden. Er zijn af en toe problemen, we zijn zeker niet van plan de maximum toegelaten snelheid te verhogen”, vertelt Pot. Ook volgens politie-inspecteur De Wilde is het niet bijzonder dat die snelheid nog steeds wordt gebruikt als limiet. “Toen de wet opgesteld werd, was het een basissnelheid. Omdat die toen goedgekeurd werd, moeten we die nu nog respecteren. Er bestaan zelfs wetten die dateren uit de tijd van Napoleon.” Waterwegen & Zeekanaal betreurt dat ze zelf geen controle mag doen. “De politie heeft jammer genoeg geen tijd om controles te doen en wij hebben geen bevoegdheid om de overtreders te beboeten. Ik spreek de mensen er op aan maar meestal luisteren ze niet. Ik ben zelfs al eens aangevallen door een man toen ik die op zijn fout wees. De politie mag wat meer in beeld komen op de jaagpaden”, zegt Pot.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2013 om 23:22.
Oud 17 juli 2013, 23:22   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals de wegcode.
't Grootste deel van de huidige wegcode is van een veel recentere datum.

Dat is wel een van de verschillen met het scheepvaartreglement.
Oud 17 juli 2013, 23:25   #108
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Grootste deel van de huidige wegcode is van een veel recentere datum.

Dat is wel een van de verschillen met het scheepvaartreglement.
Ik had nog iets bijgevoegd, de mensen van de scheepvaart vinden van niet.

Natuurlijk is de wegcode recenter (maar is daarvoor niet beter); dat heeft zijn redenen. Het autoverkeer is sneller geevolueerd en het is steeds inde actualiteit.

Citaat:
Voor Waterwegen & Zeekanaal zou er wel iets moeten gedaan worden aan de snelheidsovertreders. Ze vinden bovendien niet dat de wet, die dateert uit het jaar 1935, verouderd is. “Het is inderdaad een oude wet, maar ze werd opgesteld met een doel. Wij laten fietsers en wandelaars al toe, dan moeten ze zich maar aan de snelheden houden. Er zijn af en toe problemen, we zijn zeker niet van plan de maximum toegelaten snelheid te verhogen”, vertelt Pot. Ook volgens politie-inspecteur De Wilde is het niet bijzonder dat die snelheid nog steeds wordt gebruikt als limiet. “Toen de wet opgesteld werd, was het een basissnelheid. Omdat die toen goedgekeurd werd, moeten we die nu nog respecteren. Er bestaan zelfs wetten die dateren uit de tijd van Napoleon.” Waterwegen & Zeekanaal betreurt dat ze zelf geen controle mag doen. “De politie heeft jammer genoeg geen tijd om controles te doen en wij hebben geen bevoegdheid om de overtreders te beboeten. Ik spreek de mensen er op aan maar meestal luisteren ze niet. Ik ben zelfs al eens aangevallen door een man toen ik die op zijn fout wees. De politie mag wat meer in beeld komen op de jaagpaden”, zegt Pot.
Trouwens moest de politie ooit controleren (wat ze niet doen) is er nog altijd een tolerantiemarge. Dus hypothetisch kan men pas bij 17 kmh(10 kmh) en 37 kmh (30 kmh) bekeurd worden.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2013 om 23:28.
Oud 17 juli 2013, 23:26   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
W&Z...
W&Z staat niet onmiddellijk bekend als echt fietsvriendelijk. Wel pakken ze graag uit met grootste fietsinfrastructuurwerken (meestal voor een groot deel rechtstreeks betoelaagd uit een andere enveloppe dan de hunne), maar in de praktijk komt het er eerder op neer dat ze fietsers en andere weggebruikers op "hun" jaagpaden tolereren dan wel met graagte toelaten.

Inderdaad, dat reglement werd opgesteld met een doel. Alleen is het doel voor het grootste deel verdwenen. Er wordt al lang niet meer gejaagd langs de jaagpaden. De jaagpaden zijn al lang niet meer onverhard, halfverhard of met kasseien (met slechts enkele uitzonderingen). Ook het scheepvaartverkeer is niet meer te vergelijken met toen.
Oud 17 juli 2013, 23:28   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had nog iets bijgevoegd, de mensen van de scheepvaart vinden van niet.
Hun fietsonvriendelijke houding wordt duidelijk door de wijze waarop er omgegaan wordt met werken op de jaagpaden. Dan wordt meestal heel het jaagpad afgezet zonder enige omleiding. Ik heb het al meermaals meegemaakt. Ook meermaals gesignaleerd. Bij W&Z nooit enige reactie. Pas toen ik de gemeente of het Vlaams Gewest een bericht stuurde, schoot W&Z toch in actie. Heel kenmerkend.
Oud 17 juli 2013, 23:29   #111
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
W&Z staat niet onmiddellijk bekend als echt fietsvriendelijk. Wel pakken ze graag uit met grootste fietsinfrastructuurwerken (meestal voor een groot deel rechtstreeks betoelaagd uit een andere enveloppe dan de hunne), maar in de praktijk komt het er eerder op neer dat ze fietsers en andere weggebruikers op "hun" jaagpaden tolereren dan wel met graagte toelaten.

Inderdaad, dat reglement werd opgesteld met een doel. Alleen is het doel voor het grootste deel verdwenen. Er wordt al lang niet meer gejaagd langs de jaagpaden. De jaagpaden zijn al lang niet meer onverhard, halfverhard of met kasseien (met slechts enkele uitzonderingen). Ook het scheepvaartverkeer is niet meer te vergelijken met toen.
Klopt allemaal.
Oud 17 juli 2013, 23:42   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Vraag eens aan een infra-studiebureau (in Brugge : Technum) hoe de bochtstralen in fietspaden berekend worden (klothoïden etc ...)
In het Fietsvademecum staan er voorschriften m.b.t. bochten e.d. Bijgevolg herhaal ik de vraag: waar staat er iets over een richtsnelheid die bepaalt hoe een fietspad er moet uitzien? Waar in het Fietsvademecum?
Oud 17 juli 2013, 23:56   #113
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het Fietsvademecum staan er voorschriften m.b.t. bochten e.d. Bijgevolg herhaal ik de vraag: waar staat er iets over een richtsnelheid die bepaalt hoe een fietspad er moet uitzien? Waar in het Fietsvademecum?
Onder fietspaden worden hier alle tracés verstaan,
die uitsluitend of hoofdzakelijk voor fietsers zijn
aangelegd, of waar fietsers de belangrijkste weggebrui
ker zijn. Fietstracés kunnen fietspaden zijn die
aanliggend en/of vrijliggend zijn, fietswegen (fietstracés in eigen bedding langs spoorlijnen, doorheen
een veld of bos), jaagpaden die vaak worden ge
bruikt door fietsers, korte fiets-/voetgangers-
doorsteken die fungeren als verbinding tussen 2
straten of zelfs fietssuggestiestroken.

http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/v...um/hfdst41.pdf
Oud 18 juli 2013, 00:16   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Onder fietspaden worden hier alle tracés verstaan,
die uitsluitend of hoofdzakelijk voor fietsers zijn
aangelegd, of waar fietsers de belangrijkste weggebrui
ker zijn. Fietstracés kunnen fietspaden zijn die
aanliggend en/of vrijliggend zijn, fietswegen (fietstracés in eigen bedding langs spoorlijnen, doorheen
een veld of bos), jaagpaden die vaak worden ge
bruikt door fietsers, korte fiets-/voetgangers-
doorsteken die fungeren als verbinding tussen 2
straten of zelfs fietssuggestiestroken.
De tekst maakt een onderscheid tussen fietspaden, fietswegen, jaagpaden, doorsteken en suggestiestroken. Allemaal onderscheiden zaken.
Oud 19 juli 2013, 10:48   #115
pantoffelheld
Vreemdeling

Standaard

Gisteren ben ik nog langs het kanaal gaan fietsen samen met jongste dochter van 6 jaar. Het jaagpad is dan rustige plaats met wat lichte wind ideaal voor zo een kind om fietsvaardigheid op te doen zonder storende motorvoertuigen. Veel vriendelijke mensen tegengekomen die eveneens van het zonnetje aan het genieten waren. Ook vriendelijke wielertoeristen die zelfs niet vergaten waren hoe men kan glimlachen naar andere fietsers. Helaas zodra deze toeristen met meer dan 4 waren werden deze spontane beleefheidsregels vergeten. Ze rijden dan per twee over het jaagpad maar worden door hun ego zo breed dat andere weggebruikers op de rand van het jaagpad moeten rijden of liefst erlangs zodat hun tempo niet kan gehinderd worden. Het jaagpad is inderdaad de plaats waar de fiets gelukkig koning is en niet de snelheid. Iedereen heeft recht op zijn vrije tijd en hobby helaas is mijn hobby fietstochtjes maken met mijn gezin aan een gezapig tempo waarbij ook wij ook naast elkaar willen rijden.
pantoffelheld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2013, 10:53   #116
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pantoffelheld Bekijk bericht
Iedereen heeft recht op zijn vrije tijd en hobby helaas is mijn hobby fietstochtjes maken met mijn gezin aan een gezapig tempo waarbij ook wij ook naast elkaar willen rijden.
De vrijheid van de ene eindigt waar deze van de andere begint. Wielerterroristen pakken gewoon ALLE vrijheid.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2013, 10:58   #117
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
§4.1.7 : "Bij afslag naar links of rechts (b.v. ter hoogte van een kruispunt) heeft elke rand van een fietspad een aanbevolen kromtestraal van minstens 4 meter. Als minimumnorm geldt een straal van 3 meter."

Rijd daar eens aan 35 km/u door !
Oud 19 juli 2013, 11:08   #118
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/v...um/hfdst41.pdf §4.3.2 :

(ontwerpregel met betrekking trillingshinder voor fietsers) :

De trillingsmeting dient te gebeuren aan een constante snelheid van 15 km/u ongeacht de omgeving waarin wordt gemeten (stad, platteland, helling of vlak terrein).
Oud 19 juli 2013, 12:45   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/v...um/hfdst41.pdf §4.3.2 :

(ontwerpregel met betrekking trillingshinder voor fietsers) :

De trillingsmeting dient te gebeuren aan een constante snelheid van 15 km/u ongeacht de omgeving waarin wordt gemeten (stad, platteland, helling of vlak terrein).
Dat heeft met de meting te maken waarbij men de vlakheidsnorm wil nagaan. Aan die snelheid kan men met de meetfiets het best nagaan of die gerespecteerd wordt. Aan hogere snelheden veel minder, om redenen die ik al eerder aangaf.
Oud 19 juli 2013, 12:47   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
§4.1.7 : "Bij afslag naar links of rechts (b.v. ter hoogte van een kruispunt) heeft elke rand van een fietspad een aanbevolen kromtestraal van minstens 4 meter. Als minimumnorm geldt een straal van 3 meter."

Rijd daar eens aan 35 km/u door !
Dat gaat probleemloos, hoor. Bij oudere fietspaden is er vaak geen kromming in zulke gevallen, maar gaat het recht op recht. Een handige fietser kan hier moeiteloos, zij het aan iets lagere snelheid, voorbij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be