![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
wordt niet belemmerd en vult de staatskassen... Laatst gewijzigd door eno2 : 13 oktober 2013 om 14:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is altijd gestookt geweest (nog voor de winkeltjes er waren), maar de koeien werden wel twee keer per dag gemolken en de velden werden keer op keer op tijd geploegd en ingezaaid. En om de drie boerderijen was er een staminee. En de mosselfeesten en de kermis en ... Pak de industriële revolutie-decennia waar mensen meer dan 12u per dag moesten werken in zeer ongure omstandigheden en geen woord van spreken hadden. En niet alleen mannen maar ook vrouwen goedkope gin (Engeland) en goedkoop ander spul dronken na het werk om vergetelheid te zoeken bij gebrek aan informatie (de Kerk die heulde met de nieuwe middenklasse en de notabelen). Hoe zou je zelf zijn als het kleine percentage aan individualisme dat je hebt door een strenge overheid compleet genegeerd wordt? Dat was er goed over, die periode, want hoe hard je ook werkte, iemand anders ging met de winst lopen. En nu in het westen is de maatschappij zo chaotisch dat mensen niet eens in de mot hebben hoe chaotisch die samenleving is. Ik vind dat het nog heel goed meevalt met die alcohol. Wat ik helemaal niet positief vind van de regering is de afbraak van bruine kroegen en volkscafé's, stap voor stap, eerst met het rookverbod, onnozele investeringen eisen en nu ook nog alcohol aan banden leggen. Sommige van die establishmenten hadden eigenlijk subsidies van de staat moeten krijgen want aan de toog werd er heel wat gespuid wat een mens normaal niet doet oog in oog met een therapeut die alles uit het boekske heeft geleerd. Een goed lulgesprek doet wonderen. Maar dat mag allemaal niet meer. Met een ferm pint werd er gedamd en geschaakt, een boek of de krant gelezen. En jij gaat tachtigers hun drank ontzeggen tijdens een kaartspel. Alsof dat individuen die verslaafd raken of zijn aan alcohol en er misbruik van maken, dan geen misbruik gaan maken van iets anders. En binnen dertig jaar of zo blijkt dan dat antidepressiva ook zo goed niet zijn (voor mij staat dat nu al vast). En al die aso's (huiselijk geweld door alcohol, verkeersongelukken door alcohol, etcetera) zijn een wezenlijke dreiging voor onze samenleving. Wie is een wezenlijke dreiging eigenlijk voor onze samenleving? Een overheid die denkt problemen op te lossen door de mensen te steriliseren en er kleine robotjes van te maken? Op vraag van lobbyers die geconcipieerd werden in een ijskast en nooit alcohol geproefd hebben of wel geproefd hebben maar het niet aankonden vanwege hun oppervlakkig denksysteem? Ik heb vorige week een wijn geproefd van '75 met een oude man van 93 jaar. Ik heb ook homemade kweeperen liqueur geproefd. Jij pleit dus om dat af te nemen van mij omwille van enkele onnozelaars die in één of andere fase van hun leven zijn blijven steken. Maak je geen zorgen, ik ga nog liqueurs, wijn en bier maken. Alleen al om mijn voorouders hommage te doen op tijd en stond. Op den duur wordt het schisma tussen overheid en de burger alleen maar groter en groter. Pisbloemenliqueur ... iets om naar uit te kijken. En tabak opnieuw kweken. Pleit jij dan maar verder en de overheid kan doen wat ze wil. Laatst gewijzigd door parsprototem : 13 oktober 2013 om 16:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wie zijn lichaam en brein graag heeft, weet vrij goed wat het nodig heeft en wat niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Deze is in elk geval niet volledig; voeg er de gevolgen van indoctrinatie vanaf de geboorte bij. En dan verandert het plaatje helemaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De heersende elite kan er alleen maar wel bij varen. Drugs die de status quo bedreigen van de elite zijn verboden. Drugs die de perceptie weghalen van daar waar de elite wil dat wij zitten, zijn verboden. Alcohol doet dat duidelijk niet, integendeel. Dat is de ware oorzaak. Zoals Bill Hicks zegt: Citaat:
Laatst gewijzigd door exodus : 14 oktober 2013 om 10:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verbieden heeft dus geen zin. Toch niet van overheidswege. De problemen met alcohol binnen gezinsverband moeten binnen het gezin worden opgelost. Voor wie last heeft van een partner die het gezin ondermijnt door overmatig alcoholgebruik bestaan er tegenwoordig tal van wettelijke mogelijkheden. En op straat ? Nultolerantie tegenover alcoholgebruik voor wie een auto bestuurt. Meer moet dat niet zijn. Daarom hoef je alcohol niet te verbieden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Banneling
|
![]() Religious distress is at the same time the expression of real distress and the protest against real distress. Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, just as it is the spirit of a spiritless situation. It is the opium of the people. The abolition of religion as the illusory happiness of the people is required for their real happiness. The demand to give up the illusion about its condition is the demand to give up a condition which needs illusions.
Karl Marx, Critique of Hegel’s Philosophy of Right Usually all one gets from the above is “Religion is the opium of the people“ (with no ellipses to indicate that something has been removed). Sometimes “Religion is the sigh of the oppressed creature“ is included. If you compare these with the full quotation, it’s clear that a great deal more is being said than what most people are aware of. In the above quotation Marx is saying that religion’s purpose is to create illusory fantasies for the poor. Economic realities prevent them from finding true happiness in this life, so religion tells them that this is OK because they will find true happiness in the next life. Although this is a criticism of religion, Marx is not without sympathy: people are in distress and religion provides solace, just as people who are physically injured receive relief from opiate-based drugs. Ik zou 'physically injured' meteen uitbreiden naar 'mentally injured' en zelfs 'trapped in the wrong location'. Religie-beleving is deel van opvoeding. In de statistieken staat ook niet dat iemand die zich drogeert, iemand anders met het mes op de keel verplicht om zich ook te drogeren (op zwangere junkie-vrouwen na) Opvoeding annex religie wordt heel vaak bijna letterlijk met het mes op de keel verplicht 'en masse'. Ik hou niet van statistieken omdat ze geen volledig beeld weergeven. Laatst gewijzigd door parsprototem : 14 oktober 2013 om 11:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uitermate zwakzinnig in de 21ste eeuw dat nog te zien als iets anders als een hobby voor willozen of re-enactors. Ideaal voor Bokrijk en dergelijke.
![]() |
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je wil het blijkbaar niet over de gevaarlijke levenseisende drug hebben. Dat komt overeen met schuldig zijn aan moord met voorbedachte rade. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Parsprototem. Het onderwerp gaat over alcohol, het gebruik en misbruik ervan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uw statistiek is geen sterk antwoord op de vraag: 'Waarom is alcohol nog legaal?' Mijn reacties daarentegen ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu over de inhoud. Mag ik opmerken dat als je in termen spreekt van 'gevaarlijke levenseisende drug', ik de indruk heb dat jij duchtig geïndoctrineerd wordt door iets of iemand en termen hebt opgepikt. 'Gevaarlijke levenseisende drug' is dat aan jouw geest ontsproten? En 'moord met voorbedachte rade' ook? Of heeft iemand je dat voorgekauwd? Mag ik je dan voorstellen om naar Saoudie-Arabia te gaan waar in de supermarkten zogezegd voor de westerse buitenlanders al het materiaal en de grondstof (tarwe) netjes in de rayons te koop staat om alcohol te stoken. En wees maar zeker dat het niet uitsluitend westerse bezoekers zijn die die zaken kopen. En na het zien van het tweede deel op BBC van het Ottomaanse rijk, leer ik dat Saoudie-Arabia het grondgebied bij uitstek is van de meest conservatie vorm van de islam? De Wahabieten? Waar de slavernij werd afgeschaft in 1962? Met religieus consequent zijn, hebben ze blijkbaar veel moeite. Het maken van alcoholische dranken is universeel en duizenden jaren oud. En jij gaat daar tegen in. Van hoogmoed gesproken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb al eerder gesteld dat vanwege de aard van ons menselijk brein, er een behoefte is aan geestesverruimende middelen in die zin dat een mens effe afstand neemt van de realiteit. Die behoefte is er al heel lang, nog voor de monotheïstische godsdiensten. Opvoeding en religie hangen bij mij aan elkaar vast, en Marx schreef 'Religion is the opium for the people'. Ik heb de context van die bekende zin erbij geschreven omdat die zin vaak misbruikt en/of misbegrepen wordt. De negatieve aspecten van alcoholmisbruik en drugs kan je niet loskoppelen van de negatieve aspecten van 'religie als opium voor het volk' uitgelegd door meer mensen dan Marx alleen, namelijk de behoefte om de realiteit te ontvluchten of kracht bij te zetten. Die zaken vormen één geheel. Vanuit die context kan je alcohol apart niet aanpakken of er over spreken. Alcohol verbieden heeft geen enkele zin, want de mens heeft nu eenmaal die behoefte om de realiteit te ontvluchten of deze op een andere manier te ervaren. Religie heeft die functie ook, maar weeg het misbruik van religie maar eens af tegen het misbruik van alcohol. Of moeten we de voordelen van beiden afwegen tegen elkaar? Dat wordt een moeilijke rekensom. |
|
![]() |
![]() |