Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2016, 23:35   #101
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist het omgekeerde: het staat gelijk aan een vader die zijn vrouw zwanger achterlaat. Je vlucht voor de verantwoordelijkheid die nieuw leven met zich meebrengt. Abortus is een laffe daad.
Je kan dat ook weer doortrekken, een vader die bij zijn kinderen blijft en als er een maand geen eten op hun bord komt prevelen dat "God" zijn wegen ondoorgrondelijk zijn. Laten we even alle verantwoordelijkheid afschuiven op "God", dat is makkelijker en luier. Het is "God" zijn schuld.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2016, 23:44   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Je kan dat ook weer doortrekken, een vader die bij zijn kinderen blijft en als er een maand geen eten op hun bord komt prevelen dat "God" zijn wegen ondoorgrondelijk zijn. Laten we even alle verantwoordelijkheid afschuiven op "God", dat is makkelijker en luier. Het is "God" zijn schuld.
Alvast niet de houding van een christen.

Volgende, nietszeggende opmerking?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2016, 08:09   #103
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik denk het wel.

Tja...

tja ....

Daarmee stelt u impliciet individu en foetus gelijk. Want de schade aan de foetus heeft gevolgen voor maar 1 individu.

Bovendien... abortus heeft ook gevolgen voor het individu dat eruit groeit. Namelijk dat het nooit de kans heeft om te bestaan.

De schade aan één foetus heeft inderdaad hoofdzakelijk gevolgen voor één individu. Natuurlijk staat dit individu niet alleen en kan ook de omgeving daar schade van ondervinden maar anders weet ik niet welke andere individuen daardoor zouden kunnen beschadigd worden.

Hoeveel individuen zijn er die er potentieel zouden kunnen bestaan maar dit niet doen, al dan niet door het ingrijpen van de mens? Ik ben een beetje een verwonderd dat een dergelijke opmerking van een atheïst komt moet ik zeggen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2016, 08:10   #104
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Juist het omgekeerde: het staat gelijk aan een vader die zijn vrouw zwanger achterlaat. Je vlucht voor de verantwoordelijkheid die nieuw leven met zich meebrengt. Abortus is een laffe daad.
Het kan ook ene moedige daad zijn. Indien men ervan overtuigd is dat men een kind geen goede toekomst kan garanderen lijkt me dit allesbehalve laf.
Oud 1 augustus 2016, 08:13   #105
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoe verhoudt zich individu hier dan tegenover de notie mens?
Ik denk dat mens zijn, tot nader order, een noodzakelijk maar niet voldoende voorwaarde is om een individu te zijn.
Oud 1 augustus 2016, 08:57   #106
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
De schade aan één foetus heeft inderdaad hoofdzakelijk gevolgen voor één individu. Natuurlijk staat dit individu niet alleen en kan ook de omgeving daar schade van ondervinden maar anders weet ik niet welke andere individuen daardoor zouden kunnen beschadigd worden.
Ik denk niet dat u goed begrijpt wat ik bedoelde.
Citaat:

Hoeveel individuen zijn er die er potentieel zouden kunnen bestaan maar dit niet doen, al dan niet door het ingrijpen van de mens? Ik ben een beetje een verwonderd dat een dergelijke opmerking van een atheïst komt moet ik zeggen.
Waarom? U hebt enkele geweldige vooroordelen:
1. Dat ik tegen abortus ben.
2. Dat enkel gelovigen tegen abortus kunnen zijn.

Ik ben een absolute atheist. Niet enkel wat betreft opperwezens, maar wat betreft elk geloof. En dus ook uw geloof dat foetussen niet 'echt individuen zijn'.

Ik geloof niet in vrije wil, en dus niet dat abortus een vrije keuze is. Het is een instinctief gedrag dat nog stamt uit de verre prehistorie van de mens. En die software is nog niet weg geselecteerd.
Ook tegenstanders van abortus doen dit niet uit vrije wil.

Deze draad is dus een discussie tussen forummers met een verschillende software. Ik probeer daartussen te navigeren.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2016, 09:12   #107
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Linkse feutus moordenaars schermen graag met het "klompje cellen" argument.

Maar er is nog niet genoeg abortus. er moet meer zijn!

http://www.gva.be/cnt/dmf20160726_02...mogelijk-maken
Voor u is het "baas in eigen buik" niet echt een thema he ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2016, 10:04   #108
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat u goed begrijpt wat ik bedoelde.
Waarom? U hebt enkele geweldige vooroordelen:
1. Dat ik tegen abortus ben.
2. Dat enkel gelovigen tegen abortus kunnen zijn.

Ik ben een absolute atheist. Niet enkel wat betreft opperwezens, maar wat betreft elk geloof. En dus ook uw geloof dat foetussen niet 'echt individuen zijn'.

Ik geloof niet in vrije wil, en dus niet dat abortus een vrije keuze is. Het is een instinctief gedrag dat nog stamt uit de verre prehistorie van de mens. En die software is nog niet weg geselecteerd.
Ook tegenstanders van abortus doen dit niet uit vrije wil.

Deze draad is dus een discussie tussen forummers met een verschillende software. Ik probeer daartussen te navigeren.
Ik heb toch niet gezegd dat je tegen abortus bent? Ik ben enkel verrast van het feit dat je vindt dat een individu die niet tot ontplooiing komt vanwege eender welke reden ook daar schade van ondervindt. Het kan m.i. geen schade ondervinden want het zal nooit bestaan en iets wat niet bestaat en nooit bestaan heeft kan geen schade ondervinden.

En ik beschouw inderdaad een foetus niet als een individu en dit is inderdaad een geloofs (of ongeloofs) gebonden materie.
Oud 1 augustus 2016, 10:36   #109
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ik heb toch niet gezegd dat je tegen abortus bent? Ik ben enkel verrast van het feit dat je vindt dat een individu die niet tot ontplooiing komt vanwege eender welke reden ook daar schade van ondervindt. Het kan m.i. geen schade ondervinden want het zal nooit bestaan en iets wat niet bestaat en nooit bestaan heeft kan geen schade ondervinden.
Dat is dus een redenering die de Franse RvS niet heeft gevolgd. Het doden van een foetus behoort tot dezelfde categorie van schade aanbrengen als de foetus opzadelen met toekomstige gebreken door het roken van de moeder.
U zegt: dat is compleet anders.
Voor mij heeft logisch gezien de Franse RvS gelijk.

Want in uw redenering zou men bvb een testament (of een laatste wil) niet hoeven uit te voeren. Want degene die schade heeft als het niet wordt uitgevoerd, is er niet meer, en kan dus geen feitelijke schade ervaren.

Citaat:
En ik beschouw inderdaad een foetus niet als een individu en dit is inderdaad een geloofs (of ongeloofs) gebonden materie.
Inderdaad. Uw overtuiging is voor mij net hetzelfde als die van JvdB: een geloof. En als atheist verwerp ik elk geloof.
Oud 1 augustus 2016, 11:46   #110
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is een foetus dan wel volgens u? Blijkbaar toch meer dan "een klompje cellen"...
Wat een foetus precies dan wel is, weet ik niet zo goed. Een mensje in wording, denk ik zo.
Dat is mijn gedacht; ik moet een ander zijn gedacht (namelijk dat het 'slechts' een klompje cellen zou zijn) niet verdedigen.

Een logisch gevolg voor mezelf is dat abortus inderdaad moord is.

Het verdere leven van de aanstaande mama is ook erg belangrijk.
Haar belang moet dus afgewogen worden tegen dat van de foetus.

En dan is het voor mij zonneklaar: zij is baas in eigen buik.

Zo, dat was het 'ernstige' gedeelte.
Nu nog even een sneer onder de gordel:
Bijgevoegde afbeelding(e)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2016, 11:53   #111
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Op dit vlak is Nederland dan weer niet het gidsland als ik sommigen hier hoor.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2016, 13:05   #112
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is dus een redenering die de Franse RvS niet heeft gevolgd. Het doden van een foetus behoort tot dezelfde categorie van schade aanbrengen als de foetus opzadelen met toekomstige gebreken door het roken van de moeder.
U zegt: dat is compleet anders.
Voor mij heeft logisch gezien de Franse RvS gelijk.

Want in uw redenering zou men bvb een testament (of een laatste wil) niet hoeven uit te voeren. Want degene die schade heeft als het niet wordt uitgevoerd, is er niet meer, en kan dus geen feitelijke schade ervaren.

Inderdaad. Uw overtuiging is voor mij net hetzelfde als die van JvdB: een geloof. En als atheist verwerp ik elk geloof.
Uiteraard kan degene die er niet meer is geen schade ondervinden, heb je daar
een ander idee over? De schade wordt geleden door de erfgenamen die een deel van de erfenis missen, het zijn ook zij over het algemeen die naar de rechtbank stappen, niet de overledene.

Ik denk niet dat atheïsme gelijk staat met het verwerpen van elke overtuiging.
Oud 1 augustus 2016, 13:13   #113
geertvdb

Standaard

Citaat:
Uiteraard kan degene die er niet meer is geen schade ondervinden, heb je daar
een ander idee over? De schade wordt geleden door de erfgenamen die een deel van de erfenis missen, het zijn ook zij over het algemeen die naar de rechtbank stappen, niet de overledene.
Bij een laatste wil gaat het om de wil van de overledene, niet om de wil van degenen die ontvangen.

Als uw moeder op haar sterfbed vraagt om haar verzameling theekopjes niet te verkopen, gaat u dat dan doen?

Als u dat wel doet , en het geld incasseert om er op reis mee te gaan, welke schade gaat uw moeder dan lijden?

Citaat:

Ik denk niet dat atheïsme gelijk staat met het verwerpen van elke overtuiging.
Mijn atheïsme wel. Ook uw geloof staat wetenschap en vooruitgang in de weg.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 1 augustus 2016 om 13:21.
Oud 1 augustus 2016, 13:29   #114
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bij een laatste wil gaat het om de wil van de overledene, niet om de wil van degenen die ontvangen.

Als uw moeder op haar sterfbed vraagt om haar verzameling theekopjes niet te verkopen, gaat u dat dan doen?

Als u dat wel doet , en het geld incasseert om er op reis mee te gaan, welke schade gaat uw moeder dan lijden?

Mijn atheïsme wel. Ook uw geloof staat wetenschap en vooruitgang in de weg.
Mijn moeder zal daar inderdaad geen schade van ondervinden. Als ze sterft met het idee dat ik ze niet verkoop is dit voldoende, wat er daarna gebeurt is totaal irrelevant voor haar.

Ik vind dit wel grappig, 'Mijn atheïsme'. Ik weet totaal niet waarom mijn overtuiging de wetenschap in de weg zou staan. Ik heb een open geest en kan van alles overtuigd worden, mits de juiste argumenten gehanteerd worden weliswaar.
Oud 1 augustus 2016, 14:06   #115
geertvdb

Standaard

Citaat:
Mijn moeder zal daar inderdaad geen schade van ondervinden. Als ze sterft met het idee dat ik ze niet verkoop is dit voldoende, wat er daarna gebeurt is totaal irrelevant voor haar.
Dus ge voelt u niet gebonden uw belofte uit te voeren?
Citaat:
Ik vind dit wel grappig, 'Mijn atheïsme'. Ik weet totaal niet waarom mijn overtuiging de wetenschap in de weg zou staan. Ik heb een open geest en kan van alles overtuigd worden, mits de juiste argumenten gehanteerd worden weliswaar.
Dat is net het probleem. Vrije wil bestaat niet, en mensen veranderen niet van gedacht, en zeker niet door 'juiste argumenten'. Juiste argumenten bestaan namelijk ook niet.
En waarom zou uw geloof superieur zijn aan dat van JvdB, en wetenschap niet inde weg staan?
Oud 1 augustus 2016, 14:36   #116
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus ge voelt u niet gebonden uw belofte uit te voeren?

Dat is net het probleem. Vrije wil bestaat niet, en mensen veranderen niet van gedacht, en zeker niet door 'juiste argumenten'. Juiste argumenten bestaan namelijk ook niet.
En waarom zou uw geloof superieur zijn aan dat van JvdB, en wetenschap niet inde weg staan?
Ik voel me niet gebonden omdat ik zou denken dat de overledene er schade van zou ondervinden maar misschien spelen andere parameters mee.

Mijn overtuiging staat de wetenschap niet in de weg omdat ik zaken niet per se uitsluit. Ik heb een bepaald oordeel van hoe de zaken zijn maar dit is steeds vatbaar voor verandering indien er nieuwe inzichten zijn. Dit is bij JvdB anders, hij legt gewoon de nieuwe inzichten naast zich neer omdat ze niet stroken met zijn geloof.
Oud 1 augustus 2016, 18:32   #117
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ik voel me niet gebonden omdat ik zou denken dat de overledene er schade van zou ondervinden maar misschien spelen andere parameters mee.
Serieus? Andere parameters?
Wel, misschien spelen die dan ook mee bij foetus, en zijn rechten als hij er niet meer is na abortus.

Citaat:

Mijn overtuiging staat de wetenschap niet in de weg omdat ik zaken niet per se uitsluit. Ik heb een bepaald oordeel van hoe de zaken zijn maar dit is steeds vatbaar voor verandering indien er nieuwe inzichten zijn.
Dit is de definitie van wetenschap, niet van geloof en overtuiging. Zijt gij veranderd van mening over abortus door wetenschappelijke nieuwe informatie?
Citaat:
Dit is bij JvdB anders, hij legt gewoon de nieuwe inzichten naast zich neer omdat ze niet stroken met zijn geloof.
Denkt ge nu niet dat JvdB niet exact hetzelfde denkt over u?
Oud 1 augustus 2016, 19:09   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat mens zijn, tot nader order, een noodzakelijk maar niet voldoende voorwaarde is om een individu te zijn.
Welke voorwaarde(n) leiden dan tot het individu?
Oud 1 augustus 2016, 19:10   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het kan ook ene moedige daad zijn. Indien men ervan overtuigd is dat men een kind geen goede toekomst kan garanderen lijkt me dit allesbehalve laf.
Natuurlijk is dat laf: je pakt immers niet het probleem aan, maar wel het onschuldig leven.
Oud 1 augustus 2016, 19:12   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat een foetus precies dan wel is, weet ik niet zo goed. Een mensje in wording, denk ik zo.
Dat is mijn gedacht; ik moet een ander zijn gedacht (namelijk dat het 'slechts' een klompje cellen zou zijn) niet verdedigen.

Een logisch gevolg voor mezelf is dat abortus inderdaad moord is.

Het verdere leven van de aanstaande mama is ook erg belangrijk.
Haar belang moet dus afgewogen worden tegen dat van de foetus.

En dan is het voor mij zonneklaar: zij is baas in eigen buik.
Dan is het normaal dat een moeder ook baas is buiten haar buik, in haar eigen huis en bijgevolg ook kan oordelen over leven en dood van bijvoorbeeld een pasgeborene. Het leven van de moeder staat volgens u boven al het overige.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be