![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan dat ook weer doortrekken, een vader die bij zijn kinderen blijft en als er een maand geen eten op hun bord komt prevelen dat "God" zijn wegen ondoorgrondelijk zijn. Laten we even alle verantwoordelijkheid afschuiven op "God", dat is makkelijker en luier. Het is "God" zijn schuld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgende, nietszeggende opmerking? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De schade aan één foetus heeft inderdaad hoofdzakelijk gevolgen voor één individu. Natuurlijk staat dit individu niet alleen en kan ook de omgeving daar schade van ondervinden maar anders weet ik niet welke andere individuen daardoor zouden kunnen beschadigd worden. Hoeveel individuen zijn er die er potentieel zouden kunnen bestaan maar dit niet doen, al dan niet door het ingrijpen van de mens? Ik ben een beetje een verwonderd dat een dergelijke opmerking van een atheïst komt moet ik zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Europees Commissaris
|
![]() Het kan ook ene moedige daad zijn. Indien men ervan overtuigd is dat men een kind geen goede toekomst kan garanderen lijkt me dit allesbehalve laf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
1. Dat ik tegen abortus ben. 2. Dat enkel gelovigen tegen abortus kunnen zijn. Ik ben een absolute atheist. Niet enkel wat betreft opperwezens, maar wat betreft elk geloof. En dus ook uw geloof dat foetussen niet 'echt individuen zijn'. Ik geloof niet in vrije wil, en dus niet dat abortus een vrije keuze is. Het is een instinctief gedrag dat nog stamt uit de verre prehistorie van de mens. En die software is nog niet weg geselecteerd. Ook tegenstanders van abortus doen dit niet uit vrije wil. Deze draad is dus een discussie tussen forummers met een verschillende software. Ik probeer daartussen te navigeren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ik beschouw inderdaad een foetus niet als een individu en dit is inderdaad een geloofs (of ongeloofs) gebonden materie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
U zegt: dat is compleet anders. Voor mij heeft logisch gezien de Franse RvS gelijk. Want in uw redenering zou men bvb een testament (of een laatste wil) niet hoeven uit te voeren. Want degene die schade heeft als het niet wordt uitgevoerd, is er niet meer, en kan dus geen feitelijke schade ervaren. Inderdaad. Uw overtuiging is voor mij net hetzelfde als die van JvdB: een geloof. En als atheist verwerp ik elk geloof. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is mijn gedacht; ik moet een ander zijn gedacht (namelijk dat het 'slechts' een klompje cellen zou zijn) niet verdedigen. Een logisch gevolg voor mezelf is dat abortus inderdaad moord is. Het verdere leven van de aanstaande mama is ook erg belangrijk. Haar belang moet dus afgewogen worden tegen dat van de foetus. En dan is het voor mij zonneklaar: zij is baas in eigen buik. Zo, dat was het 'ernstige' gedeelte. Nu nog even een sneer onder de gordel:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op dit vlak is Nederland dan weer niet het gidsland als ik sommigen hier hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
een ander idee over? De schade wordt geleden door de erfgenamen die een deel van de erfenis missen, het zijn ook zij over het algemeen die naar de rechtbank stappen, niet de overledene. Ik denk niet dat atheïsme gelijk staat met het verwerpen van elke overtuiging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
|
![]() Citaat:
Als uw moeder op haar sterfbed vraagt om haar verzameling theekopjes niet te verkopen, gaat u dat dan doen? Als u dat wel doet , en het geld incasseert om er op reis mee te gaan, welke schade gaat uw moeder dan lijden? Mijn atheïsme wel. Ook uw geloof staat wetenschap en vooruitgang in de weg. Laatst gewijzigd door geertvdb : 1 augustus 2016 om 13:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vind dit wel grappig, 'Mijn atheïsme'. Ik weet totaal niet waarom mijn overtuiging de wetenschap in de weg zou staan. Ik heb een open geest en kan van alles overtuigd worden, mits de juiste argumenten gehanteerd worden weliswaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
En waarom zou uw geloof superieur zijn aan dat van JvdB, en wetenschap niet inde weg staan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn overtuiging staat de wetenschap niet in de weg omdat ik zaken niet per se uitsluit. Ik heb een bepaald oordeel van hoe de zaken zijn maar dit is steeds vatbaar voor verandering indien er nieuwe inzichten zijn. Dit is bij JvdB anders, hij legt gewoon de nieuwe inzichten naast zich neer omdat ze niet stroken met zijn geloof. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||
|
![]() Citaat:
Wel, misschien spelen die dan ook mee bij foetus, en zijn rechten als hij er niet meer is na abortus. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |