Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2005, 12:00   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Oeps, daar schiet Willem pardoes het struikgewas in! Er waren twee Filipsen-de-Schone, één Franse (rond 1300) en één Bourgondische (die andere)...
Maar alle twee even Frans, daar ook de Bourgondische hertogen zich gewoon identificeren als Franse adel. Met echter dat ene verschil dat er een aantal hertogen waren die de moeite namen om de Staten in de Nederlanden waarover ze heersten in het toenmalige Nederlands aan te spreken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 12:01   #102
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ik eigenlijk vergeten was: De Standaard kraakte de tentoonstelling af 9heb ik al gezegd), maar in Le Soir, geen woord over het belabberde wetenschappelijke niveau... Zou het dan toch zo zijn dat we hier een eenzijdig beeld van de Belgische geschiedenis opgedrongen krijgen?
Het beeld dus waar de Franstalige media mee instemmen omdat ze erover zwijgen?
Oud 11 maart 2005, 12:01   #103
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Méén je dat of speel je met men voeten? Ja, er zijn er inderdaad twee, zoekt anders eens op Philippe-le-Bel
Sorry, stom van mij...ik was nog niet goed wakker. Nu wel, wat een stomiteit. Als kleine gast begreep ik ook al niet, hoe die ne Filip eerst in Frankrijk opduikt en dan 300 jaar later in Brugge.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 12:05   #104
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Den eersten Filip de schone was den dezen:
Citaat:
Filips IV van Frankrijk
Filips IV, bijgenaamd de Schone (Fontainebleau, 1268 - Fontainebleau, 29 november 1314), sinds 1285 koning van Frankrijk, zoon van Filips III en kleinzoon van "de Heilige" Lodewijk IX. Hij was gehuwd met Johanna van Navarra.
Filips was een grote, krachtige man, met blauwe ogen en blond haar.
Hij was de vader van drie opeenvolgende Franse koningen: Lodewijk X (1314 - 1316), Filips V (1316 - 1322), en Karel IV (1322 - 1328). Zijn dochter Isabella ("la Louve de France") trouwde met de Engelse koning Edward II.
Tijdens zijn regering laaide de Honderdjarige Oorlog weer op; hij kwam daarbij in conflict met de Vlaamse graaf Gwijde van Dampierre. Het verzet van het Vlaamse volk leidde tot de slag bij Kortrijk ("Guldensporenslag", 11 juli 1302) en de slag bij Pevelenberg. Met graaf Robrecht III van Bethune sloot hij het verdrag van Athis-sur-Orge.
Na de dood van paus Bonifatius VIII, die de groeiende macht van de Franse koning probeerde te ondermijnen, bemoeide Filips zich met de verkiezing van een Franse paus. Deze Clemens V vestigde zich te Avignon. Hij steunde Filips om de orde van de Tempeliers op te rollen, wier vermogen de koning nodig had om zijn eigen financiële problemen te boven te komen.
Den tweeden is den dezen:
[size=2]
Citaat:
[size=2]Filips I van Kastilië[/size]
[size=2]Filips, bijgenaamd de Schone (* [/size][size=2]Brugge[/size][size=2] [/size][size=2]22 juni[/size][size=2] [/size][size=2]1478[/size][size=2]- �* [/size][size=2]Burgos[/size][size=2] [/size][size=2]25 september[/size][size=2] [/size][size=2]1506[/size][size=2]), was de zoon van [/size][size=2]Maximiliaan van Oostenrijk[/size][size=2] en van [/size][size=2]Maria van Bourgondië[/size][size=2]. Hij was [/size][size=2]graaf van Vlaanderen[/size][size=2], Artois, [/size][size=2]Henegouwen[/size][size=2] en Holland-Zeeland, markgraaf van Namen, [/size][size=2]hertog van Brabant[/size][size=2], [/size][size=2]Limburg[/size][size=2] en Luxemburg (1482-1506) en (als Filips I) [/size][size=2]koning van Kastilië[/size][size=2] (1504-1506),[/size]
Toen zijn moeder in 1482 stierf, werd hij als vierjarige kleuter troongerechtigd, maar zijn vader oefende tijdens zijn minderjarigheid het regentschap over de Nederlanden uit. Filips werd opgevoed te Mechelen bij zijn (stief)grootmoeder Margaretha van York en onderging de invloed van de inheemse adel. Dat bleek heel duidelijk toen hij in 1494 meerderjarig werd verklaard en persoonlijk het bewind in handen nam. Van meet af aan stemde hij zijn beleid af op het verdedigen van de belangen van de Nederlanden en het bewaren van de neutraliteit in de toenmalige Frans-Engelse tegenstellingen. Hierdoor week hij af van de politieke lijn van zijn vader Maximiliaan, die steeds een harde anti-Franse houding had aangenomen, maar die zich na zijn aanstelling tot keizer (1493) niet meer met de Nederlanden bemoeide. Met de Engelsen sloot Filips in 1496 een handelsverdrag dat Engeland toeliet vrij aan lakenhandel te doen in de Nederlanden (uitgezonderd in Vlaanderen). Met de Fransen kwam hij op goede voet door aan koning Karel VIII leenhulde te brengen voor Vlaanderen en Artois. Bovendien sloot hij met Frankrijk in 1498 het Verdrag van Parijs af, waarmee hij definitief afzag van de herovering van Bourgondië en van zijn aanspraken op Gelre.
Filips de Schone was de laatste vorst uit het huis van Bourgondië die de Nederlanden persoonlijk regeerde. Hij zette er de centralisatiepolitiek van zijn voorgangers voort, o.m. door de Grote Raad definitief te Mechelen te vestigen (1504).
Op 20 oktober 1496 trad hij in de Sint-Gummaruskerk in Lier in het huwelijk met Johanna van Aragón en Kastilië, dochter van de Katholieke Koningen Ferdinand van Aragón en Isabella I van Kastilië. Dit huwelijk, waaruit in 1500 de latere Karel V werd geboren, kreeg in de loop van hetzelfde jaar een grote politieke betekenis, toen Johanna als gevolg van verschillende omstandigheden erfdochter van Aragón en Kastilië werd. Voor Filips gingen de belangen van zijn dynastie ineens zwaarder wegen dan die van de Nederlanden en in zijn beleid kwam een plotselinge ommekeer. De neutraliteitspolitiek werd vervangen door een duidelijke Fransgezinde houding, o.m. door een huwelijksovereenkomst die Filips in 1501 liet sluiten tussen zijn anderhalf jaar oude zoon Karel en Claude, dochter van koning Lodewijk XII. Filips bracht ook een toenadering tot stand tussen zijn vader Maximiliaan en de Franse koning (Verdrag van Blois, 1504), waarbij beide vorsten het eens werden over het tussen hen betwiste hertogdom Milaan.
Eind november 1504 overleed Filips' schoonmoeder Isabella van Castilië, en terwijl zijn schoonvader Ferdinand koppig het regentschap voor zich opeiste, liet Filips zich te Brussel tot koning van Castilië uitroepen. In 1506 vertrok hij naar Spanje om zijn rechten te laten gelden. Na een moeilijke reis; een zware storm dreef o.m. het schip naar Engeland - belandde hij dan toch in Spanje, waar zijn schoonvader hem niet zonder slag of stoot als koning van Kastilië wilde erkennen. Op 15 juli 1506 werd hij echter ook officieel door de Cortes erkend als Filips I, koning-gemaal van Kastilië, naast Ferdinands dochter Johanna als koningin). Nauwelijks drie maanden later overleed Filips de Schone, in mysterieuze omstandigheden. Boze tongen beweren wel eens dat hij werd vermoord. Met zijn vrouw Johanna, die reeds eerder tekenen van zinsverbijstering had vertoond, ging het na zijn dood pas helemaal bergafwaarts.
Zijn 6-jarige zoontje Karel erfde zijn bezittingen, maar stond tot 1515 onder het theoretische voogdijschap van zijn grootvader Maximiliaan. Deze liet zich echter, met instemming van de Staten-Generaal, in deze functie vervangen door zijn dochter Margaretha van Oostenrijk, Filips' zuster.
Vergissen is menselijk, hè?[/size]
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 14:58   #105
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Ik heb zonet een deel van de schooltekst-met-opdrachten, die je kan downloaden op die site, laten lezen aan een aantal eerstejaarsstudenten geschiedenis. 'Hilariteit' is misschien het beste woord om de sfeer te omschrijven.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 15:13   #106
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb zonet een deel van de schooltekst-met-opdrachten, die je kan downloaden op die site, laten lezen aan een aantal eerstejaarsstudenten geschiedenis. 'Hilariteit' is misschien het beste woord om de sfeer te omschrijven.
wat bedoelt u daar nu mee?

dat die schooltekst "aan een grondig onderzoek werd onderworpen"?

door eerste-jaars geschiedenis studenten?

waarvan +- de helft het volgende jaar al geen geschiedenis meer doet? [size=1](en de andere helft het minst les van al aan de univ heeft)

[size=2]Wat bedoelt u nu?

(grappig is het allesinds!)
[/size] [/size]

Laatst gewijzigd door rodeo : 11 maart 2005 om 15:13.
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 15:22   #107
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo

waarvan +- de helft het volgende jaar al geen geschiedenis meer doet? [size=1](en de andere helft het minst les van al aan de univ heeft)

[/size][/size]
Die eerstejaars-studenten worden wegwijs gemaakt in de wondere wereld van ded historische wetenschap. Eén van de dingen die hen daarbij geleerd wordt, is onder meer het bestaan van 'nationale mythes' en de teleologische, nationalistische geschiedschrijving. Het stuk van de tekst die ik hen liet lezen, handelde over 'De Belgische Vrijheden', waarin onder meer de oude stelling van Pirenne herkauwd werd, van een België dat een kruispunt is van Germaanse en Romaanse culturen, en dat steeds door vreemde mogendheden werd bezet, maar even steeds zijn vrijheden verdedigde. Als illustratie hadden ze geen betere tekst kunnen krijgen... Het ligt er zo vingerdik op dat ze zonder enig probleem het plaatje snapten, en ja, ze vonden het bijwijlen hilarisch wat er geschreven stond.

Bovendien, wat zeurt u over de hoeveelheid les die een student geschiedenis krijgt? Doorgaans heeft hij of zij weinig les, dat klopt, maar daar staan dan wel verschillende uren in bibliotheken en (later) archieven tegenover (tenminste als je je studie serieus aanpakt). Ik zie trouwens niet waarom het hebben van weinig lesuren hoegenaamd een rol zou spelen in deze discussie.

Tot slot, u had beter wat meer lesuren Nederlands gevolgd: 'alleszins', niet 'allesinds'.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 11 maart 2005 om 15:25.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 15:41   #108
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die eerstejaars-studenten worden wegwijs gemaakt in de wondere wereld van ded historische wetenschap. Eén van de dingen die hen daarbij geleerd wordt, is onder meer het bestaan van 'nationale mythes' en de teleologische, nationalistische geschiedschrijving. Het stuk van de tekst die ik hen liet lezen, handelde over 'De Belgische Vrijheden', waarin onder meer de oude stelling van Pirenne herkauwd werd, van een België dat een kruispunt is van Germaanse en Romaanse culturen, en dat steeds door vreemde mogendheden werd bezet, maar even steeds zijn vrijheden verdedigde. Als illustratie hadden ze geen betere tekst kunnen krijgen... Het ligt er zo vingerdik op dat ze zonder enig probleem het plaatje snapten, en ja, ze vonden het bijwijlen hilarisch wat er geschreven stond.
Kan u me eens die tekst verzenden (desnoods PM), dan weet ik waarover ik het heb...

Citaat:
Bovendien, wat zeurt u over de hoeveelheid les die een student geschiedenis krijgt? Doorgaans heeft hij of zij weinig les, dat klopt, maar daar staan dan wel verschillende uren in bibliotheken en (later) archieven tegenover (tenminste als je je studie serieus aanpakt). Ik zie trouwens niet waarom het hebben van weinig lesuren hoegenaamd een rol zou spelen in deze discussie.
het viel me net tebinnen, het stond dan ook kleiner en cursief gedrukt!

Citaat:
Tot slot, u had beter wat meer lesuren Nederlands gevolgd: 'alleszins', niet 'allesinds'.
mmm, misschien. Maar �*k plaats tenminste geen dt-fouten in mijn titel....
Oud 11 maart 2005, 18:37   #109
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zie het al.
Na de bubbels is ook rodeo gewonnen voor de propagandistische masturbatie ter ere van 175 jaar Belgique.
Oud 11 maart 2005, 18:48   #110
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Ik neem aan dat als men in de Vlaamse republiek een 25ste verjaardag viert, en iets opzet, ook nogal "propagandistische" zullen zijn.

toch enkele opmerkingen:

• de waarheid geschetst in "175-25" zal ongetwijfeld wat "opgesmukt" zijn, daar twijfel ik niet aan. Dat is nu toevallig ook het doel (zie "propagandistische")
  • voor jullie �*s de waarheid al veel te opgesmukt (ideologie, net zoals dat de waarheid van bijv. de BUB'ers ook niet "de waarheid" is)
In het gegeven voorbeeld (tentoonstelling voor 25j vlaanderen), zal ik ook niet zagen dat ze wat dingen verdraaien....

Laatst gewijzigd door rodeo : 11 maart 2005 om 18:49.
Oud 11 maart 2005, 18:54   #111
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk anders niet dat wij ooit zo 'propagandistisch' zullen worden dat we de genocide in Congo als een weldaad voor de Congolezen zullen voorstellen.
Oud 11 maart 2005, 19:00   #112
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik denk anders niet dat wij ooit zo 'propagandistisch' zullen worden dat we de genocide in Congo als een weldaad voor de Congolezen zullen voorstellen.
mmm, dat is mss wel sterk uitgedrukt. Hoedanook, ik weet daar niet zoveel van - ik informeer mezelf ne keer
Oud 11 maart 2005, 19:54   #113
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vreemd.
Het stond destijds zelfs in de Belgische gewijde geschiedenis die je in het lager onderwijs ingelepeld kreeg.
Oud 11 maart 2005, 20:00   #114
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die schooltekst trekt op niks.
Púúr Vlaamse namen worden in het frans geschreven.
Henry Morton Stanley wordt als belg beschouwd terwijl hij Amerikaan was.
Op p7: Noem 5 belgen die volgens jou de geest van verzet tegenover vreemde indringers belichamen
De plattegrond op p10 is in het frans
De kaart op p16 ook
Enz, enz...
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 20:58   #115
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo

[/size] [/size]
Ooit al van het vak historische kritiek gehoord? Indien niet kan je dat vak op de Blandijn in Gent gemakkelijk bijwonen, je zou er nog wat van opsteken.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 21:11   #116
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Op p7: Noem 5 belgen die volgens jou de geest van verzet tegenover vreemde indringers belichamen
De kaart op p16 ook
Enz, enz...
Al Frans wat de klok slaat dus.
175 jaar later is er precies nog niet gek veel veranderd.
Oud 12 maart 2005, 05:09   #117
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
De kaart op p16 ook
Enz, enz...
[size=2]Inderdaad gortig!

[size=2]et pour les Flamands la même chose!

[/size][size=2]Verder valt me ook op aan dit pedagogisch dossier dat de grootbelgische plannen nog niet opgeborgen zijn:

[/size][/size]
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 10:08   #118
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Nederlands en Frans zijn dan ook de nationale Belgische talen. Ik zie het probleem niet.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 10:09   #119
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Al Frans wat de klok slaat dus.
175 jaar later is er precies nog niet gek veel veranderd.
Trek er dan uw conclusies uit en ga ergens wonen waar het volgens u beter vertoeven is.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 10:52   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Nederlands en Frans zijn dan ook de nationale Belgische talen. Ik zie het probleem niet.
???

Dus, u ziet het probleem niet... Wel, ga dan eens naar een degelijke uitgever (Lannoo, DS, Pelckmans, Die Keure...) en bied u daar aan als een schrijver van informatieve boeken. Toevallig heeft u een boek bijeengeflanst over de geschiedenis van België. En alweer toevallig heeft u dezelfde werkwijze gevolgd als op die webstek. Dus in schabouwelijk Nederlands, halfvertaald Frans, namen in hun Franse versies...

Wees gerust, uw boek zal niet worden uitgegeven.

Even trouwens opmerken dat er geen "Belgische talen" bestaan en al evenmin "nationale talen". Nergens staat dat immers in de Grondwet. Blijkbaar kennen jullie nog niet eens de Belgische Grondwet.

In de Grondwet staan alleen drie talen opgesomd die door de overheid worden gebruikt in door die Grondwet ook omschreven taalgebieden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be