![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Burger
|
![]() Vanaf heden zijn de volgende uitdrukkingen dus ook correct Nederlands:
Naar de toekomst toe. (uit de film "Back to the future?) We wouden eigenlijk iets anders gaan doen. (als vervoeging van 'willen') De tittel van een boek. (uitgesproken met de 'i' uit kip i.p.v. de 'ie' uit kieken) |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
|
![]() Citaat:
Waarom het fout is heeft Raf al uitgelegd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik herhaal...
De tijd dat iedereen hier de 'facteur' en de 'charbonnage' doodnormaal vond is niet ZO ver weg. We leven uiteindelijk in België, het land dat 'men' ooit volledig heeft proberen te verfransen. Dat heeft, ook vandaag nog, ongewenste gevolgen. Niet in het minst bij de regering die geacht wordt twaatalig te zijn. Deze gevolgen kunnen enkel worden weggewerkt door ons BEWUST te worden van onze teveel gebruikte gallicismen en het daaruit voortvloeiende Belgisch-Vlaamse, en dus alles behalve Nederlandse, woordgebruik. Onze kinderen spreken vandaag NIET TOEVALLIG over de postbode die steeds minder in het straatbeeld te zien is en hun vader die ooit in de mijn werkte.
![]() |
#106 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze draad is opgestart om een fout woordgebruik door de overheid aan te kaarten, niet om de één of andere forummer aan te vallen. Bovendien is het niet mijn gewoonte om iemand op spellings- taal- of stijlfouten te 'pakken'. Ik zal er hoogstens terloops op wijzen. Wat je opmerking over de taal zelf betreft, zit je ook fout. Het is inderdaad je goed recht om de Nederlandse taal bewust fout te gebruiken, om welke reden dan ook. Voor zover ik weet staan daar geen boetes op. Of dat nu zo bewonderenswaardig is, laat ik aan ieders appreciatie over. Als de overheid de verkeerde woordenschat hanteert, zonder dat daarvoor een aanwijsbare reden is (bvb. omwille van een stijlfiguur) dan vind ik dat ronduit verkeerd. De discussie gaat hier uiteindelijk niet over wat gebruikelijk is, maar over wat correct Nederlands is, en correct Nederlands is nu eenmaal aan regels gebonden (hoe dom ze soms ook zijn).
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laten we het even als volgt proberen: Stel dat 99,99% van de mensen woord X vanaf morgen gebruikt en hierover niet struikelt. Die 0,01% die dat niet doen zijn die academici bij Vandale en co. Wil dit zeggen dat 99,99% van de mensen dus fout taalgebruik hanteren omdat 0,01% zegt dat dat zo is? Not in my book. Taal is wat de mensen spreken. Die 0,01% kan van mijn part op hunne kop gaan staan, woord X is correct Nederlands.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus de regels waren er voor de taal? ![]() Citaat:
Je geeft zelf toe dat het mijn goede recht is om fouten te schrijven. ![]() Citaat:
Soms schrijven ze je aan in totaal de verkeerde taal. Maak je daarover dan even stevig van je tram?
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
|
![]() Citaat:
(Zo, wat een beleefde reactie van mij. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Banneling
|
![]() Ik vind je houding nogal arrogant.
Wij, Belgen, mogen ook wel wat Nederlands maken. Moet alles dan gedicteerd worden vanuit Den Haag? Een beetje diversiteit in het AN zou ook wel eens mogen, anders zullen vele Belgen zich uitgesloten voelen van het AN en er zich van af keren door hun eigen woorden te gebruiken, of jij dat nu goed vindt of niet. In Noord-België zegt men wel "ingang" en geen "entrée". ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De regels zijn er inderdaad pas gekomen toen het nodig werd om het taalgebruik te ordenen. Wil dat zeggen dat ze daarom minder van belang zijn, of pas op de tweede plaats moeten komen? De verkeersregels zijn er ook pas gekomen toen het verkeer dat nodig maakte. Mag ik door het rode licht rijden omdat ik me stoor aan de regelneverij in het verkeer? Citaat:
Citaat:
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Superstaaf schreef:
Citaat:
![]() Het is nochtans de overheid die ons zegt hoe het moet... Citaat:
![]() Andersom zie ik het idd niet zo gauw gebeuren. ![]() Citaat:
Reken er echter op dat ik stevig 'van mijn tram maak' als ik, eender waar, misbruik zie maken van Franstaligen in Vlaanderen ![]()
![]() |
![]() |
#117 | |
|
![]() Citaat:
Diversiteit mag zeker, maar kan niet zover gaan dat we elkaar niet meer of zelfs verkeerd begrijpen. In dit geval zullen Nederlanders het niet of verkeerd begrijpen, zoals ik. Dit is dan ook geen aanvaardbare vorm van diversiteit. In Nederland wordt overigens ook ingang gebruikt, net als in Vlaanderen. In de betekenis van 'inkom' (ook onaanvaardbaar volgens de VRT-taaldatabank) wordt in Nederland 'toegangsprijs' gebruikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||