![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wanneer wordt Vlaanderen onafhankelijk? | |||
2007 of 2008 |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,27% |
2009 of 2010 |
![]() ![]() ![]() |
14 | 25,45% |
2011-2015 |
![]() ![]() ![]() |
9 | 16,36% |
2016-2020 |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,27% |
2021-2025 |
![]() ![]() ![]() |
5 | 9,09% |
2026-2050 |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,27% |
2050-2075 |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,64% |
We maken he niet meer mee of we zullen al heel oud zijn |
![]() ![]() ![]() |
13 | 23,64% |
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(En omdat jij mij valselijk beschuldigd.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De ene keer is het noodzakelijk om de soevereiniteit van een land met referendum tot stand te brengen, de andere keer volstaat een totaal ondemocratische oplossing (geen referendum, geen parlement, maar een platte militaire oplossing) mits die maar even volgehouden wordt tot er een "gewoonterecht en zo" is. Of is de justificatie in werkelijkheid omdat het ene "Vlaanderen" is en het andere "België" dat het ene mag en het andere niet? Als dat zo is, gelieve dat dan meteen te zeggen ipv in het wilde weg drogredenen te zoeken. PS: ik heb ook liever het tot stand komen via een referendum, omdat dit onbetwistbaar is voor extreme reactionairen genre Hansy, Patty en Vloemy... Maar een parlementaire oplossing is internationaal ook perfect legitiem hoor.
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de hedendaagse context is een militaire interventie niet bepaald een rechtvaardiging. 175 jaar geleden lag dat logischerwijze anders. Had Vlaanderen dan wel Wallonië het toen gewild, hadden ze gerust verder revolutie kunnen voeren. Dat is niet gebeurd om dat daar toen geen vraag naar was. Toch niet zo'n vraag met zoveel man erachter als heden ten dage de Vlaamse volksbeweging. Dus nee. Het gaat niet om 'de ene keer' en 'de andere keer'. Het gaat om historische contexten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Lijkt me allemaal spijkers op laag water zoeken, om redenen waar je al op voorhand mee mag lachen.
![]() |
![]() |
#105 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jep, jep, ik ben een Belgicist. Cool.
Citaat:
(Waren dat btw geen orangisten dan, eerder dan vlaams-natioanlisten?) Nu goed. Wat ik bedoel is dat 170 jaar geleden een land nog rustig onafhankelijk kon worden door middel van een gewapende revolutie, van een ander land. Heden ten dage ligt dat toch al iets gevoeliger. Wat niet betekent dat het toen de ideale methode was om een gelegitimeerd land te verkrijgen, natuurlijk. Maar het is wel begrijpbaar in de toenmalige context. Citaat:
Wat ik dus bedoelde met 'de ene' en 'de andere keer' niet te vergelijken vallen zijn situatie verschillen met 175 jaar tussen. Ik beargumenteer ook niet dat Tsjechië en Slowakije niet legitiem gesplitst zijn. België zou ook legitiem gesplitst kunnen worden op het vlak van de Belgische regering, eventueel zelfs Vlaamse regering, alleen gaan we dan wel wat meer moeite krijgen met de internationale instellingen denk ik. Ik ben geen expert volkerenrecht. Wat ik wel zeg is dat ik persoonlijk vind dat een splitsing van België te belangrijk is om dat aan het parlement over te laten. Mocht ik in Tsjechioslowakije gewoond hebben, dan had ik da took gevonden. (Aléja, los van het feit dat ik de toenmalge politieke context niet ken. For all I know was er een seperatistische partij die dat als enig standpunt heeft en 85% van de stemmen haalde.) Om het samen te vatten. Ik vind België legitiem in die zin dat de tot stand koming van België niet geheel mijn dada is, maar in de historische context wel begrijpelijk. In de hedendaagse context gaat dat logischerwijze niet. Verder is het natuurlijk logisch (denk ik?) dat je niet in elk land om de x aantal jaar een referendum houdt om het land te legitiemeren. Ik denk dat je deze beide zaken niet gaat ontkennen? Verder vind ik persoonlijk dat de onafhankelijkheid van België het best kan gebeuren door middel van een referendum. Niets heeft meer legitimiteit dan dat. Andere manieren kunnen ook legitiem zijn, zolang de volkswil (cfr. 'de meerderheid') maar wordt gerespecteerd. En dat kan via het parlement. Maar ik neem liever het zekere voor het onzekere en laat dat he tliefst door middel van referendum gebeuren. Helaas zijn referenda in België onbestaande. Waardoor we nooit die kans gaan krijgen en we wel 'moeten' hopen op een verlichting van het parlement. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||||||
|
![]() Was dat zo moeilijk?
Citaat:
Citaat:
Dus op Montenegro na zijn bijna alle landen die de laatste 20 jaar onafhankelijk geworden zijn niet legitiem... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#107 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga er van uit dat je de ironie hebt gemerkt.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoals ik al eerder heb uitgelegd. Het parlement kan die legitiemering ook hebben, maar ik heb prefereer een referendum. Want bij een parlementarische beslissing heb je altijd die twijfel of daar wel een meerderheid achter zit. En om praktische redenen kun je dan nog zeggen van 'oké dan, we hebben nu eenmaal zo'n systeem, het kan in ieders voordeel uitdraaien, etc.' maar zo'n fundamentele beslisisng als het einde van België, dat laat ik liever toch gebeuren door een referendum. Dat lijkt mij logisch. Citaat:
De historische context tussen Tsjechioslowakije en nu is idd veel minder. En daar is het idd gebeurd zonder referendum (aléja, ik ga daar van uit omdat u daar zo op hamert). Betekent dan dat de beslissing imo niet legitiem is? Natuurlijk niet. Dat heb ik ook nooit beweerd. Ik vind het jammer dat u zegt: 'ik heb het wél over Tsjechië en Slowakije' terwijl u die 2 landen pas aanhaalt ná ik mijn redenering over verschil in historische context duidelijk maak. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |