![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Minister
|
![]() Citaat:
We verschillen van mening over wereldhandel, over landbouw, over staal, over textiel, over bananen, over wijn, over vliegtuigen, over hormonenvlees, over genetisch gemanipuleerde organismen, over milieunormen, over de klimaatproblematiek en CO2-uitstoot, over Kosovo, over Irak, over de bestrijding van het terrorisme, over het respect voor privacy, over mensenrechten, over de doodstraf, over het toestaan van martelingen, over Guantanamo, over clusterbommen, over landmijnen, over Israel en Palestina, over een verbod op chemische wapens, over een verbod op kindsoldaten, over het inzetten van "tactische" kenwapens, over schuldkwijtschelding van de armste landen, over de Wereldbank, over de rol van religie in de politiek, ... Ik ben zeker nog een paar zaken vergeten op te sommen. Noem jij nu eens een onderwerp van de internationale politiek waar de VS en Europa nog wél hetzelfde belang hebben.
![]() |
![]() |
#102 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik vraag mij dat ook af.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
|
![]() @Dr. Strangelove: U doet volgens mij onterecht uitschijnen dat Europa (en dan bedoel ik de huidige structuren ed) het wel goed voorheeft met de wereld terwijl het toch vaak enkel wat flauwe tegemoetkomingen aan de publieke opinie en drukkingsgroepen betreft?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar ik ben niet naïef. Een heleboel andere punten die ik heb opgesomd zijn punten waar het ene eigenbelang botst met het andere eigenbelang, zoals landbouw bvb, de belangen van Franse wijnboeren vs. die van Californische, de belangen van Airbus vs. Boeing, ... Maar of het nu Amerikaanse belangen zijn die botsen met Europese belangen, of Amerikaanse belangen die botsen met Europees idealisme, wat blijft is dat er een tegenstelling is, en zeker geen belangenharmonie, zoals kilgore beweerde.
![]() |
![]() |
#107 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik gaf gewoon een beschrijving van de huidige toestand, een analyse die gedeeld wordt door quasi iedereen die zich hiermee bezighoudt, aan beide zijden van de oceaan en aan beide zijden van het politiek spectrum. Maar om op jouw opmerking te reageren: persoonljk durf ik te betwijfelen dat het goed zou zijn voor "alle landen van de wereld" wanneer het "zelfbewustzijn" van de VS en van de EU nog verder toeneemt. Ik zit in ieder geval niet te wachten op een EU dat van het post-imperialisme regresseert naar het klassieke imperialisme. En dus, ondanks deze analyse over de Atlantische belangentegenstellingen, ben ik totaal geen voorstander van een gecoördineerde Europese militaire politiek.
![]() |
![]() |
#108 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De tijd van het klassieke imperialisme is voorbij. Misschien zou je tegenwoordig van een ‘humaan’ imperialisme kunnen spreken. Landen proberen jouw politieke systeem te laten volgen door ze te belonen met (handels-)voordelen. Als het laatste betekent dat er meer landen het democratische, seculiere politiek systeem volgen, heb ik daar geen problemen mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Homeland Secury" is gewoon een Big Brother dienst erbij die op den duur IEDEREEN,standaardmatig zal kontroleren,ZONDER enig gebruik van menselijke intelligentie ,en die het "homeland" onaangenamer en duurder maakt voor iedereen... Grote logge systemen kunnen omzeild worden en nieuwe bomaanslagen gepleegd... stelling van kelt : er is momenteel geen voordeel te halen voor AQ om nogmaals een grote aanslag te plegen in de VS,die gasten van HS moeten niet denken dat ze een pluim op hun hoed moeten steken... Er zit er daar eentje te grinniken in zijn grotje in Afghani-kistan ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 25 juli 2007 om 17:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het feit dat de Europese landen hun medewerking verlenen aan de Navo-troepenontplooiing in Afghanistan, is volkomen illegaal. De Navo heeft volgens haar eigen oprichtingscharter en volgens het handvest van de Verenigde Naties enkel het recht om te bestaan als regionale DEFENSIE-organisatie, en mag dus strikt genomen enkel actief zijn op het grondgebied van de Navo-lidstaten. De zogenaaamde "nieuwe rol voor de Navo" is hier volkomen mee in tegenspraak. De EU heeft evenmin iets te zoeken in Afghanistan, vind ik persoonlijk. Over die rol als wereldwijde politieman, op dat punt alvast zijn we het dan 100 % eens met elkaar. En dan wat je schrijf over "humaan imperialisme". Toevallig was dit het onderwerp van mijn masterscriptie, maar ik heb toen gekozen voor de benaming "democratisch imperialisme", en niet voor de andere termen die men voor dit fenomeen gebruikt, zoals "humaan" of "humanitair imperialisme", "liberaal imperialisme" of "democratisch idealisme". Maar ondanks het feit dat er nog geen eensgezindheid bestaat bij waarnemers over hoe we dit fenomeen precies moeten noemen, het is onbetwistbaar een feit dat deze nieuwe vorm van imperialisme vorm geeft aan het huidige internationaal systeem. Ik heb in mijn scriptie trachten aan te tonen dat de motivatie van kapitalistisch-democratische landen om aan deze politiek te doen, zeker niet louter voortkomt uit idealisme en goede bedoelingen, maar meestal uit eigenbelang: het verminderen van onlust aan de grenzen, van immigratie, het integreren van periferere gebieden in de kapitalistische wereldeconomie, het verzwakken van de invloedszones van strategische vijanden en het bevoordelen van strategische bondgenoten, ... Mijn conclusie was dat er in dit opzicht, los van de retoriek, niet veel verschil was tussen de Amerikaans en de Europese benadering. De verschillen liggen niet zozeer op het vlak van de doelstellingen (het verdedigen van eigenbelang), maar op het vlak van de tactieken die men hierbij gebruikt. De EU maakt inderdaad meer gebruik van soft power en economische incentives (en doet volgens Robert Cooper, adviseur van Solana, daarom aan "post-imperialisme"), terwijl de VS sneller zijn toevlucht zal nemen tot de militaire optie. Maar in ieder geval, als het de bedoeling was om meer landen om te vormen tot democratische, seculiere landen, dan kan men niet echt van een succes spreken de laatste jaren. Democratie is immers veel meer dan het houden van verkiezingen, daarover zal iedereen het tegenwoordig toch wel eens zijn. En vaak is "democratie" ook volledig in tegenspraak met "secularisme", kijk maar naar de verkiezingsoverwinning van Hamas bij de eerste echt democratische verkiezingen in de Palestijnse gebieden in januari vorig jaar. Of Algerije in de vroege jaren '90, met het FIS. Enkel de verankering van de democratie in de nieuwe EU-lidstaten kan men een succes noemen in dit opzicht, waarschijnlijk niet toevallig een uitingsvorm van het democratisch imperialisme waarbij het minste geweld en dwang werd gebruikt.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 25 juli 2007 om 17:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Parlementslid
|
![]() 'De mensen' mekkeren niet op zijn slechte punten, maar op het totaal ontbreken van goeie....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
|
![]() Jij weet evengoed dat die uitspraak bullshit is, je moet maar een beetje mensenkennis hebben omdat te weten. JULLIE weten mss dat hij weinig/niets goeds heeft gedaan maar het 'de mensen' denken echt niet zo, die pakken iemand op één iets en op roddels...
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Waarvoor dank. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Onder het mom van vrijheid, democratie, vrije meningsuiting enz een oorlog beginnen die meer onveiligheid heeft gebracht en meer terroristen heeft gecreerd dan men in 10 bush regeringen kan opsporen en/of uitschakelen. En dat net toen zoals zovele op voorhand zeiden dat een oorlog niet de oplossing was Maar men mag hem daar niet op afrekenen... Het enige wat die hoge piefen en hun onvoorwaardelijke usa-aanhangertjes natuurlijk nooit graag horen :'told ya so'... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
|
![]() jullie hebben dus een probleem met dingen van je afzetten en dat naar het grote publiek te extrapoleren eh.
![]() Ik vroeg niet naar jullie mening of jullie zaken waardoor je bush afstraft, jullie zouden dat MOETEN kunnen, jullie zijn één van de weinigen die op politieke fora zitten. Mijn standpunt ging over 'de mensen' en die denken niet zoals jullie denken met argumenten en straffen hem niet af omdat hij GEEN GOEDE dingen heeft gedaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Over 'dingen van jezelf afzetten' gesproken |
|
![]() |
![]() |
![]() |