![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#13901 |
Europees Commissaris
|
![]() Naar mijn mening zou men er ook ongedwongen als reflex naar moeten neigen en pleidooien zijn er niet voor nodig.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 maart 2011 om 14:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13902 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Smeyers heeft het trouwens niet over de 19de eeuw. Hij heeft het over 'De taal en volksbewustzijn in het Zuidnederlands geestesleven van de 18de eeuw.' Om vooralsnog alle overbodige verdere discussies te vermijden, en voor het geval ik iets over het hoofd zou hebben gezien, zult u me zeker zonder problemen de pagina's kunnen aanduiden in het boek van Smeyers die ik dan 'opnieuw zou moeten lezen' en die mijn geest in deze materie zouden verlichten. Ik kijk er alvast naar uit. Laatst gewijzigd door system : 11 maart 2011 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13903 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13904 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Off topic. Ik ben voor het ogenblik een boek aan het lezen over Odiel Spruytte (biografie) van de hand van Pieter Jan Verstraete. Zegt de naam Odiel Spruytte u iets? Laatst gewijzigd door system : 11 maart 2011 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13905 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan u wel verwijzen naar een oud bericht van me uit 2005: http://forum.politics.be/showthread....22#post1381822 Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13906 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit is wat Smeyers zegt over de namen die zoal gebruikt worden om het land aan te duiden: “De in de 18de eeuw gebruikelijke termen ter aanduiding van de taal, van het grondgebied en van zijn bewoners lenen zich volstrekt niet tot een duidelijke classificatie. De 18de -eeuwse Zuid-Nederlander blijkt er nogal vrij meer zijn omgesprongen en vaak krijgt men de indruk dat de begripsinhoud voor hemzelf allesbehalve scherp omlijnd is”. (Smeyers, blz. 408) Anders gezegd, men haspelde verschillende namen door mekaar al naargelang de gebruiker. En als men de term 'Vlaenderen' gebruikt, is dat meestal niet in de betekenis zoals wij dit nu verstaan maar in de enge historische betekenis. Zelfs wanneer het om de taal gaat, stellen grammatici zoals Verpoorten en Janssens in hun grammatica herhaaldelijk de uitspraak en spelling van de 'Hollanders' , 'Brabanders' en 'Vlamingen' tegenover elkaar. Met andere woorden, dat is al heel wat anders dan wat u ons probeert diets te maken. Eigenlijk bijna het tegenovergestelde. Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2011 om 12:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13907 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13908 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel is er in de 18e eeuw een betekenisverschuiving aan de gang, vandaar dat er inderdaad een verscheidenheid ontstaat, iets wat ik al eerder heb aangegeven maar nu door u gewoon in andere woorden wordt herhaald. Uw "meestal niet" illustreert trouwens heel mooi dat er dus wel een verschuiving gebeurt: want "meestal niet" impliceert ook "toch wel eens". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13909 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13910 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En? Ik heb toch al eerder heel duidelijk gesteld wat u door dat citaat nu ook aangeeft, nl. dat er een betekenisverschuiving aan de gang is. En juist het kenmerk van dergelijke ontwikkelingen is dan juist dat oude en nieuwe betekenis door elkaar worden gebruikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13911 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2011 om 13:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13912 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2011 om 14:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13913 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat het toch zolang moet duren eer de Hollanders en een paar vlamingen het snappen.
Hollanders en Belgen gaan niet samen. We eten hunne Hollandse kaas en zij drinken ons bier, thats it. Laatst gewijzigd door Henri1 : 12 maart 2011 om 14:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13914 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13915 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#13916 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13917 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Meer bepaald dat de term 'de Belg' terrein gaan winnen. Waarmee men dan vaak bedoelt: de opstandige onderdanen van Jozef II in de Zuidelijke Nederlanden. Niet verwonderlijk dus dat de latere staat na het VKN dan ook 'België' gaat heten. Misschien toch eens goed dat u opnieuw het boek van Smeyers uit de Kortrijkse bibliotheek gaat halen. Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2011 om 15:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13918 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13919 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
U moet deze zin in de context plaatsen van het geheel. U licht er een kleine passage uit en u geeft zo de indruk dat de naam Vlaanderen een synoniem zou aan het worden zijn voor de Nederlandsprekende gewesten der Oostenrijkse Nederlanden. Niets is minder waar. Bovendien hoor ik dit nergens zeggen door Smeyers op blz 411. De naam 'Vlaanderen' slaat zelden op de Nederlandstalige zuidelijke Nederlanden. Eigenlijk nooit. Men spreekt over Vlaanderen als 'de vermaerde Provincie' (lees: het historisch Vlaanderen). Ook zijn er liederen en vlugschriften waar het woord Vlaanderen in een beperkte betekenis wordt gebruikt zoals een klaaglied uit de Oostenrijkse Scuccessieoorlog: Wat droefheyt t' allen kant In Vlaender en Brabandt! Bovendien, wanneer u bladzijde 411 citeert, dan moet u alles citeren.Dit staat letterlijk op bladzijde 411: Naast deze en dergelijke gevallen waarin het geografisch begrip van het graafschap Vlaanderen naar voren treedt, zijn er gevallen -en ze zijn veel talrijker- waarin het woord Vlaams een ruimere betekenis krijgt. In de betekenis 'Nederlands' wordt het door de spraekkonstenaers' gebruikt vanaf Andries Steven tot W.J. Claes in zijn Vlaamschen Prosodia". Wel zal bij hen het begrip af en toe verengd worden (*), als nl. het Vlaamse of Brabantsche taalparticularisme de overhand krijgt. en zijn het eigen dialect naast of boven dat van de tegenpartij willen stellen. (*) Hier probeert Smeyers de zaak wat te verdoezelen. Want de zogenaamde 'spraekkonstenaers' spreken Smeyers tegen. Deze spraekkonstenaers immers stellen zonder terughoudenheid het Vlaams en het Brabants en het Hollands tegenover mekaar. Alles behalve dus een 'ruimere' geografische betekenis van Vlaanderen dus. En zo valt de mooie theorie van Smeyers in duigen door 'de spraekkonstenaars'. Dit is echter niets nieuws. Ook bij dichter Livinus De Meyer kon de mooie theorie van Smeyers zijn gelijk niet halen... Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2011 om 16:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13920 |
Gouverneur
|
![]() “De in de 18de eeuw gebruikelijke termen ter aanduiding van de taal, van het grondgebied en van zijn bewoners lenen zich volstrekt niet tot een duidelijke classificatie. De 18de -eeuwse Zuid-Nederlander blijkt er nogal vrij meer zijn omgesprongen en vaak krijgt men de indruk dat de begripsinhoud voor hemzelf allesbehalve scherp omlijnd is”.
Mag ik dat "begrijpend" lezen?
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. Laatst gewijzigd door Leo : 13 maart 2011 om 06:26. |
![]() |
![]() |