Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2008, 11:38   #121
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ze zeggen daarin: het zijn de Vlamingen die zelf 2 gewesten hebben gewild; voila, tis geregeld; met binnen het Franstalige gewest een speciaal statuut voor Brussel.
Je kent duidelijk de communautaire geschiedenis van België niet. In de jaren '60 waren het de Walen die wouden dat de gewesten werden opgericht. Zegt de naam André Renard je niets?
De Vlamingen wouden vooral culturele autonomie; daarom dat er gemeenschappen werden opgericht.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 11:38   #122
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het wordt tijd om de geldkraan dicht te draaien en deze heren eens écht pijn te doen.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 11:39   #123
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad: de Vlamingen denken vaak dat eindelijk slimmer geweest zijn ; om dan na een tijdje vast te stellen dat de Franstaligen weer een lepe tegenzet gevonden hebben.
Van dit soort praat word ik nu ziek he. "Ha ja, ze hebben het zelf gezocht he, de domme Vlamingen, de franstaligen kunnen niet anders dan reageren, met spijt in het hart en een zilte traan voor de Belgische eenheid."

De franstaligen hebben sinds het ontstaan van Belgie nog nooit tot iets anders dan een franstalige ruimte willen behoren. Van zodra hun droom om heel Belgie te verfransen mislukt was hebben ze een federatie willen vormen. Van zodra de federatie er was hebben ze Brussel willen inlijven. Nog nooit van Jean Gol gehoord? Het befaamde citaat van Reynders over een "Franstalig Belgisch (Wallo-Brux) vaderland" is van zijn hand, men heeft dat standpunt nog eens algemeen herbevestigd in hun standpunten voor de verkiezingen van 2007 (!).

Fantastische "tegenzet", inderdaad, die tientallen jaren voor de "zet" komt.

Ik wacht nu op de beide heren die ongetwijfeld openbaar en vrijelijk hun gal gaan spuwen op zoveel franstalig separatisme, waar de 'lepe' maar vrome Vlamingen niet anders op kunnen dan even hevig reageren.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 11:39   #124
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Dan vrees ik dat je de bedoeling van sommige Franstalige politici niet kent. In Perspectives Francophones (het partijblaadje van het FDF) heb ik een paar maanden geleden eens het volgende gelezen. Brussel en Wallonië moeten 1 regio worden en er moet een sterke economische as komen tussen Brussel en Luxemburg. Vlaanderen en de Vlamingen moeten zich niet langer moeien met Brussel.

http://perspectivesfrancophones.be/

Het FDF haalde vorige verkiezingen dacht ik twee zetels en dan nog op de rug van de MR.

Nu het is duidelijk dat er de laatste tijd een toenadering is tussen Brussel en Wallonië en dat komt volgens mij in de eerste plaats omdat de Franstalige politici binnen een Belgisch kader het machtsoverwicht van Vlaanderen numeriek en economisch wat willen counteren door nauwer te gaan samenwerken. In zekere zin is het een wonder dat het allemaal zo lang heeft geduurd dat een 90% Franstalige stad (quasi op de grens met Wallonië) en het Waalse gewest nauwelijks met elkaar samenwerkten om nog maar te zwijgen van de Franse gemeenschap en het Waals gewest. Persoonlijk ben ik daar geen tegenstander van als en slechts als dit zorgt voor een verbetering van het bestuur (en een flinke afname van het aantal ministers, kabinetten en politiekers) en de rechten van de Nederlandstaligen minderheid in Brussel wordt gerespecteerd.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 11:39   #125
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Nochtans kunnen ze door het Waalse gewest en de Franse gemeenschap gescheiden te houden gemakkelijker Franstalige eisen doordrukken en hun invloedssfeer in Brussel en Vlaanderen uitbreiden. De twee verenigen zou impliceren dat men het territorialiteitsbeginsel onderschrijft waarbij elk gewest slechts bevoegd is binnen de eigen grenzen, en dat wil men niet.
Trouwens; dit blaadje krijgt ook subsidies van de Franse gemeenschap.
http://www.carrefour.be/
Oud 17 april 2008, 11:40   #126
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kent duidelijk de communautaire geschiedenis van België niet. In de jaren '60 waren het de Walen die wouden dat de gewesten werden opgericht. Zegt de naam André Renard je niets?
De Vlamingen wouden vooral culturele autonomie; daarom dat er gemeenschappen werden opgericht.

Klopt en vandaar ook dat de Franse gemeenschap altijd al stiefmoederlijk werd behandeld.
Oud 17 april 2008, 11:46   #127
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
tussen die twee ligt een gedecimeerde CD&V na het opstappen van Dewever, niet ?
Eerst zeg je heel terecht dat dit een direct gevolg is van het communautair overstag gaan van het kartel. De sleutel voor een positieve evolutie ligt dus bij de Vlaamse politici.
Maar dan concludeer je dat diezelfde Vlaamse politici (dat zijn toch ook die van het kartel, neem ik aan?) nu eens moeten uitleggen wat de meerwaarde van België is...?

Als de Vlaamse politici de situatie op zeer eenvoudige wijze in ons voordeel kunnen keren, wat is er dan mis met "de meerwaarde van België"?

En hoe hard geloof je nog in de separatistische opvatting deze Vlaamse politici (Leterme, Vandeurzen, Dewael, VHS etc.) Vlaanderen plots veel efficiënter gaan verdedigen dan ze nu binnen het Belgisch bestel doen? Welke toverstaf gaat hen plots omtoveren in assertieve politici met een minimum aan zelfrespect?
Oud 17 april 2008, 11:49   #128
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het FDF haalde vorige verkiezingen dacht ik twee zetels en dan nog op de rug van de MR.

Nu het is duidelijk dat er de laatste tijd een toenadering is tussen Brussel en Wallonië en dat komt volgens mij in de eerste plaats omdat de Franstalige politici binnen een Belgisch kader het machtsoverwicht van Vlaanderen numeriek en economisch wat willen counteren door nauwer te gaan samenwerken. In zekere zin is het een wonder dat het allemaal zo lang heeft geduurd dat een 90% Franstalige stad (quasi op de grens met Wallonië) en het Waalse gewest nauwelijks met elkaar samenwerkten om nog maar te zwijgen van de Franse gemeenschap en het Waals gewest. Persoonlijk ben ik daar geen tegenstander van als en slechts als dit zorgt voor een verbetering van het bestuur (en een flinke afname van het aantal ministers, kabinetten en politiekers) en de rechten van de Nederlandstaligen minderheid in Brussel wordt gerespecteerd.
Nog een geluk dat andere Franstalige Brusselse politici zoals Moureaux, Milquet, Piqué en Cerexhe de Nederlandstaligen ook zo graag zien.

Er is helemaal geen toenadering tussen Brussel en Wallonië; dat is enkel schijn om een paar Vlamingen bang te maken. Een Franstalige Brusselaar kijkt neer op een gewone Waal en een Waal vindt de Franstalige Brusselaar een dikke nek.

Oh ja, In Brussel wonen er 50% Franstaligen, geen 90%

En je denkt toch niet dat de Nederlandstalige minderheid in Brussel zal gerespecteerd worden in Wallobrux? Een versoepeling van de taalwetgeving in Brussel is vandaag reeds een eis van ALLE Franstalige partijen. (van Ecolo tot FDF).
Oud 17 april 2008, 11:50   #129
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog een geluk dat andere Franstalige Brusselse politici zoals Moureaux, Milquet, Piqué en Cerexhe de Nederlandstaligen ook zo graag zien.

Er is helemaal geen toenadering tussen Brussel en Wallonië; dat is enkel schijn om een paar Vlamingen bang te maken. Een Franstalige Brusselaar kijkt neer op een gewone Waal en een Waal vindt de Franstalige Brusselaar een dikke nek.

Oh ja, In Brussel wonen er 50% Franstaligen, geen 90%

En je denkt toch niet dat de Nederlandstalige minderheid in Brussel zal gerespecteerd worden in Wallobrux? Een versoepeling van de taalwetgeving in Brussel is vandaag reeds een eis van ALLE Franstalige partijen. (van Ecolo tot FDF).
Ik verwacht niets van geen enkele burgerlijke partij en politicus.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 17 april 2008 om 11:51.
Oud 17 april 2008, 11:53   #130
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Eerst zeg je heel terecht dat dit een direct gevolg is van het communautair overstag gaan van het kartel. De sleutel voor een positieve evolutie ligt dus bij de Vlaamse politici.
Maar dan concludeer je dat diezelfde Vlaamse politici (dat zijn toch ook die van het kartel, neem ik aan?) nu eens moeten uitleggen wat de meerwaarde van België is...?

Als de Vlaamse politici de situatie op zeer eenvoudige wijze in ons voordeel kunnen keren, wat is er dan mis met "de meerwaarde van België"?

En hoe hard geloof je nog in de separatistische opvatting deze Vlaamse politici (Leterme, Vandeurzen, Dewael, VHS etc.) Vlaanderen plots veel efficiënter gaan verdedigen dan ze nu binnen het Belgisch bestel doen? Welke toverstaf gaat hen plots omtoveren in assertieve politici met een minimum aan zelfrespect?
bold : sinterklaas !

neenee, de CVP heeft nog maar eens voor uw optie gekozen nl voor belgie via belgie hoe je het ook noemen wil, maar idd tegen het separatisme ... welnu, ze zullen het voelen in de volgende verkiezing ... ik geloof nooit dat Dewever zich dit nog een keer laat welgevallen, hij zit nog in t kartel om de meubelen te redden, maar verkiezingen als kartel ?! ik zie dat niet meer gebeuren ...(tenzij de CVP hem kan overhalen door bvb Leterme I op te offeren)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 11:57   #131
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
bold : sinterklaas !

neenee, de CVP heeft nog maar eens voor uw optie gekozen nl voor belgie via belgie hoe je het ook noemen wil, maar idd tegen het separatisme ... welnu, ze zullen het voelen in de volgende verkiezing ... ik geloof nooit dat Dewever zich dit nog een keer laat welgevallen, hij zit nog in t kartel om de meubelen te redden, maar verkiezingen als kartel ?! ik zie dat niet meer gebeuren ...(tenzij de CVP hem kan overhalen door bvb Leterme I op te offeren)
Fout.

De CVP heeft voor de optie "plat op de buik" gekozen. Dat is niet mijn optie en dat weet u best. Mijn optie speelt zich op de eerste plaats af in de hoofden van de CVP-politici en van alle Vlamingen.

Die optie is inderdaad zeer eenvoudig en heeft niets met Sinterklaas te maken: ze vraagt enkel de mentale ommeslag van slaaf naar zelfstandige burger.

U antwoordt trouwens niet op mjin vraag:

Citaat:
Oud 17 april 2008, 11:57   #132
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Veel blabla en niets concreets. Brussel, wat mij betreft, blijft wat het is : de enige plek in België waar ik wil leven. Wallonië trekt me helemaal niet aan en Vlaanderen is niet echt de "ideale plek" om er te wonen als je Franstalig bent. Zelfs als ik Nederlands kan spreken, zou ik me niet goed in Vlaanderen voelen. Het ideaal voor mij zou Frankrijk zijn : iedereen spreekt er Frans, geen communautaire spanningen meer, ik riskeer mijn Nederlands te verliezen maar het is niet erg; soms vraag ik me af of het een goeie idee was Nederlands te leren als ik sommige commentaren hier zie.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 12:02   #133
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Om het toch nog even samen te vatten, de eisen van de Franstaligen (stuk voor stuk uitgedrukt door officiele franstalige politieke partijen, meestal unaniem):

- Brussel moet eentalig Frans worden.
- De volledige "economische ruimte" van Brussel, ttz enkele dozijnen Vlaamse gemeentes moeten naar Brussel, tot aan de poorten van Mechelen en Aalst.
- Brussel moet dan naar Wallonie.
- Vlaanderen mag niet economisch concurreren met deze Wallo-Brux staat, dat is niet solidair en wordt federaal afgeblokt.
- Afbouw van de miljardentransfers is niet solidair en wordt federaal afgeblokt.

En verder moet Vlaanderen niet zo racistisch zijn om daar moeilijk over te doen, of laat staan een thema van te maken in de verkiezingen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 12:21   #134
stropdrager
Minister-President

Standaard

In de open brief van Piqué en Demotte wordt er amper met een woord gerept over de Brusselse Vlamingen. Dit is een mooi artikel voor al die naïevelingen die denken dat de rechten van de Brusselse Vlamingen in Wallobrux zullen worden gerespecteerd.

Citaat:
CD&V Brussel reageert negatief op voorstel Demotte-Picqué

BRUSSEL - De CD&V-fractieleider in het Brussels parlement, Walter Vandenbossche, reageert negatief op het voorstel van de ministers-presidenten Rudy Demotte en Charles Picqué. Hij stelt dat de hoofdstedelijke functie van Brussel wordt opgegeven en dat de Brusselse Vlamingen slechts even worden vermeld.

'Niet als Vlamingen, wel als een minoritaire groep, beschermd in een gouden institutionele kooi', luidt het.

Vandenbossche vindt dat Demotte en Picqué zowat alles overboord gooien. 'Het lijkt nogal duidelijk dat Charles Picqué de bestendiging van de lokale Brusselse machtsposities verkies boven de voordelige hoofdstedelijke opdracht van deze regio', zegt hij. Vandenbossche stelt ook dat de Vlamingen worden vermeld, zonder referentie naar de Vlaamse gemeenschap. Hij noemt het institutionele model van beide regeringsleiders 'verwerpelijk'.
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF17042008_034
Oud 17 april 2008, 12:25   #135
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Fout.

De CVP heeft voor de optie "plat op de buik" gekozen. Dat is niet mijn optie en dat weet u best. Mijn optie speelt zich op de eerste plaats af in de hoofden van de CVP-politici en van alle Vlamingen.

Die optie is inderdaad zeer eenvoudig en heeft niets met Sinterklaas te maken: ze vraagt enkel de mentale ommeslag van slaaf naar zelfstandige burger.

U antwoordt trouwens niet op mjin vraag:
uw optie ? ... neenee, daarvoor verandert ge wat dikwijls van nick

de optie via Belgica ja idd ... ge ziet momenteel wat dat voor Vlaanderen opbrengt !

zolang geen 'Vlaams' politicus zelfs maar met de aanwending van het separatistisch potentieel durft te dreigen, bestaat uw optie zelfs niet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 12:26   #136
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Veel blabla en niets concreets. Brussel, wat mij betreft, blijft wat het is : de enige plek in België waar ik wil leven. Wallonië trekt me helemaal niet aan en Vlaanderen is niet echt de "ideale plek" om er te wonen als je Franstalig bent. Zelfs als ik Nederlands kan spreken, zou ik me niet goed in Vlaanderen voelen. Het ideaal voor mij zou Frankrijk zijn : iedereen spreekt er Frans, geen communautaire spanningen meer, ik riskeer mijn Nederlands te verliezen maar het is niet erg; soms vraag ik me af of het een goeie idee was Nederlands te leren als ik sommige commentaren hier zie.
ik vraag me soms ook af waarom ik ooit Frans geleerd heb hoor.
Oud 17 april 2008, 12:32   #137
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Vlaamse partijen zoeken machtsinstrumenten om hun doelstellingen te realiseren waarop Franstalige partijen uiteraard op zoek gaan naar instrumenten om hun belangen te verdedigen. Vlaanderen gebruikt haar economisch en numeriek overwicht om dingen binnen te halen waarop de Franstaligen hun numeriek overwicht in Brussel en een aantal rangemeenten zijn beginnen gebruiken. Proper is het allemaal niet maar het komt van beide kanten.
Jezus, man! Wat is me dat voor een klein-burgerlijke geitenwollensok-houding!!
Politiek is een machtstrijd. Die is niet proper. En als je jezelf marxist wil noemen, dan zou je als geen ander moeten beseffen dat sociaal-economische macht zich ook politiek zal vertalen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 12:35   #138
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat niet net wat de Vlaamse politieke kaste al een jaar aan het doen is o.a met de eenzijdige splitsing van BHV?
Dus als de privileges respectievelijk belangen van de Franstalige bourgeoisie en de Brusselse immobiliënsector in gevaar is, dan mag de grondwet volgens solidarnosc aan de kant geschoven worden...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 12:37   #139
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
zolang geen 'Vlaams' politicus zelfs maar met de aanwending van het separatistisch potentieel durft te dreigen, bestaat uw optie zelfs niet.
Maar uw optie ook niet, dat ziet ge toch?

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 17 april 2008 om 12:38.
Oud 17 april 2008, 12:39   #140
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Jezus, man! Wat is me dat voor een klein-burgerlijke geitenwollensok-houding!!
Politiek is een machtstrijd. Die is niet proper. En als je jezelf marxist wil noemen, dan zou je als geen ander moeten beseffen dat sociaal-economische macht zich ook politiek zal vertalen.
Uiteraard. Dat is net wat ik hier al maanden zit te zeggen. Dat is de inzet van heel de communautaire discussie. Vergeet al die onzin over "goed bestuur" en whatever. Ik ben alleen geen economisch determinist. Als de Franstaligen geen economische instrumenten hebben om zich te weren zullen ze op zoek gaan naar de instrumenten die ze wel (denken) te hebben.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 17 april 2008 om 12:40.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be