![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bangelijk gewoon, de eerste stad in de US waar geen misdaad meer heerst en geen bendes meer zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Reactie van Renaat Landuyt aan het adres van Jo Vandeurzen:
http://www.brusselnieuws.be/artikels...n-straatgeweld
Laatst gewijzigd door Doki : 22 april 2008 om 12:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ANDERLECHT - De drie Anderlechtse jongeren die vorige donderdag bij incidenten met de politie werden opgepakt, kwamen een dag later weer vrij omdat er eenvoudigweg geen mogelijkheid bestond om hen aan te houden. Dat heeft het Brusselse parket meegedeeld. De drie hadden niets te maken met de schoten die op een politiecombi waren afgevuurd en waren enkel opgepakt voor weerspannigheid. Op eenvoudige weerspannigheid staat een maximumstraf van zes maanden terwijl de aanhouding pas mogelijk is als het betrokken feit kan gestraft worden met en gevangenisstraf van één jaar, aldus parketwoordvoerder Jos Colpin. 'De politie had de feiten eerst verkeerdelijk omschreven als gewapende weerspannigheid in bende maar die omschrijving klopte niet. De jongeren hadden op geen enkel moment gebruik gemaakt van een wapen, noch om de agenten te lijf te gaan, noch om hen te bedreigen. De pepperspray die in beslag genomen is, werd pas bij de fouille op het commissariaat gevonden en is dus nooit gebruikt.' Twee van de jongeren werden opgepakt toen agenten wiens voertuig beschoten was met een luchtdrukgeweer, uitstapten en omsingeld werden. De derde kwam later zijn beklag doen op het politiebureau. Volgens parketwoordvoerder Jos Colpin was er geen enkel element dat de drie in verband kon brengen met de afgevuurde schoten. 'De eerste twee zijn enkel op de politieaanwezigheid afgekomen zoals wel meer gebeurt in die buurten. De schoten zouden door een ander groepje jongeren zijn afgevuurd. Er was dus voor het parket niet alleen geen mogelijkheid maar ook geen reden om de jongeren vast te houden.' kld |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit werpt wel een ander licht op de zaak, want er komen een paar belangrijke details naar boven: 1) De jongeren die werden gearresteerd waren niet de schutters. Ze waren blijkbaar ook niet in het onrechtmatig bezit van een vuurwapen. 2) De reden van arrestatie, door de agenten incorrect omschreven als "gewapende weerspannigheid" werd later herzien naar "weerspannigheid" op basis van de vaststelling dat ze niet gewapend waren. 3) De directe aanleiding voor het terug in vrijheid stellen van de arrestanten was dat voor ongewapende weerspannigheid de strafmaat te laag is (wat dus in theorie wil zeggen dat de feiten onvoldoende ernstig zijn) om een verdere aanhouding te kunnen verrichten. Natuurlijk blijft het schokkend dat jongeren die in groep de politie te lijf gingen even later weer op straat staan, daar doen deze details niets aan af, maar wat wel duidelijk wordt is dat de snelle vrijlating niet te maken heeft met een gebrek aan capaciteit in gevangenissen of instellingen, noch met een lakse houding van de politie of het gerecht, noch met een slechte coördinatie tussen de verschillende diensten, maar eenvoudigweg met een bepaling in de wet. In plaats van nu zelf met scherp op politie, justitie en "de politiek" te gaan schieten kan je je beter afvragen waarom die bepaling in de wet ons als onaangepast voorkomt in dit geval, en hoe ze verbeterd zou kunnen worden teneinde dit soort straffeloosheid in de toekomst tegen te gaan. Volgens mij zit het probleem voor een stuk in de bepaling van de term "weerspannigheid". Die lijkt me te algemeen. Er is een groot verschil tussen een dronkenlap die op straat allerlei zatte kuren uithaalt en zich vervolgens verzet tegen zijn arrestatie door een beetje trekken en duwen met de politie, en het in groep aanvallen van een politiepatrouille (onder dekking van een luchtdrukgeweerschutter) zoals hier is gebeurd. Beiden vallen onder "weerspannigheid", maar het verschil in ernst is groot. Misschien dat men er goed aan zou doen om de term "weerspannigheid" verder te specifiëren om de ernst van de feiten genuanceerder weer te geven. Wellicht was de vergissing van de agenten door de beschrijving "gewapende weerspannigheid" te gebruiken zelfs een poging om die ernst weer te geven met de beschikbare terminologie. Voor de ernstige variant van "weerspannigheid" zou men dan een grotere maximum strafmaat kunnen voorzien, en ook de mogelijkheid tot verlengde aanhouding openlaten.
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Mijn excuses als wat ik hierboven voorstel niet spectaculair of "doortastend" of "no-nonsense" of "politiek incorrect" genoeg is naar de smaak van sommigen, maar excessen oplossen door tegengestelde excessen in te voeren is nu eenmaal zelden een goede strategie. Niet zelden is de beste oplossing ook de saaiste, en de moeilijkste, en de minst in het oog springende. Wat is het leven toch zelden als een goede actiefilm...
![]() |
![]() |
#126 |
Partijlid
|
![]() 1) Er is wel degelijk geschoten op de politie.
2) Ik heb de indruk dat iedereen de schuld op iemand anders steekt: de politie die het parket verwijt dat ze meteen worden vrijgelaten, de politiek die (zie Phara gisteren) de schuld bij het parket legt en het parket dat zegt dat er te weinig bewijslast is (lees: de politie heeft haar werk niet gedaan en de verkeerden opgepakt). 3) De opgepakten zijn nog altijd opgepakt voor weerspannigheid. Ze zijn dus niet onschuldig. En de politie gaat niet 'zomaar' een paar vreemdelingen oppakken hoor. Zeker niet in die buurten die meteen op stelten staan. 4) De echte daders zijn dus (voorlopig) niet gekend en lopen nog vrij rond.
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken). Zijn er nog gewone, seculiere democraten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat is dan de uitweg? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Of een ander kleurtje deze keer, want op wit zie je alles dus dat wordt zo rap vuil. Je mag zelf kiezen. Ik weet het niet Rob. Maar alle witte-mars-gekte op een stokje denk ik dat een sterk signaal van de burger wel op zijn plaats zou zijn. Ik zou graag zien dat alle jeugd die in die vreselijke rotbuurten woont + alle mensen die zich willen inzetten tegen dit soort toestanden samen een grootscheepse manifestatie organiseren en een verklaring afleveren aan de Minister van Justitie en die van Binnenlandse Zaken, die uiteindelijk wel de eindverantwoordelijken zijn. Op die manier zouden ze tegelijk ook een signaal geven naar de jongeren die de grenzen te buiten gaan.
Laatst gewijzigd door Doki : 22 april 2008 om 16:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Partijlid
|
![]() Een Witte Mars heeft niet zoveel zin denk ik. Misschien als je 1 000 000 mensen samenkrijgt. Met de 300 000 mensen van vorige keer is er maar weinig veranderd hoor.
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken). Zijn er nog gewone, seculiere democraten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Banneling
|
![]() (een laatste saluut aan de hoofdstad van samengeplakt belgie )
http://www.youtube.com/watch?v=_n3ebuL1cPA |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
|
![]() Citaat:
Jos Colpin, parketwoordvoerder, doet de waarheid geweld aan daar waar hij de straffen voor verboden wapendracht "vergeet" mee te rekenen in zijn uitleg. Laatst gewijzigd door HAMC : 22 april 2008 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Banneling
|
![]() er is niet enkel ongenoegen over een bloeiende kanker in Anderlecht
Angèle Manteau : in dit land wordt niets gedaan voor literatuur chefkok Hof van Cleef : in andere landen wordt gastronomie gepromoot maar hier niet Met wat zijn ze in dit land dan wel bezig ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ten tweede begrijp ik de logica achter je beschuldiging van "vergoeilijking" niet. Er is geen sprake van dat ik wie of wat dan ook vergoeilijk, en ik zou ook niet weten wat mijn motivatie dan wel zou mogen zijn om in deze historie iets te vergoeilijken. Ter info, ik ben niet getrouwd met de Procureur Des Konings, en heb geen vrienden bij de politie of bij die jongeren in Anderlecht.
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
Tel daarrbij de 6 maand voor weerspannigheid en je komt op anderhalf jaar minimum, ruimschoots voldoende om onmiddelijk aan te houden. Ruimschoots. Zodus, ze waren niet bewapend maar 1 ervan was gewapend, en dit in bende, want ik hoor Colpin daar niets over weerleggen. Tel er dus nog maar 1 tot 5 jaar bij voor de feiten gepleegd met als verzwarend feit, in bende. Meer dan ruimschoots voldoende om aangehouden te blijven tot aan het proces. Meneer Colpin vergoelijkt en verdoezeld de feiten, Meneer colpin liegt. 2.) Het artikel vergoelijkt en u ging in de zelfde lijn verder, maar ok, laat ons dat in het midden houden. Het kwam bij mij zo over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Gouverneur
|
![]() Wat in anderlecht gebeurd nu,gaat gebeuren in alle steden van dit land binnenkort,als er niet ingegrepen worden.De laksheid van de politici die alleen maar bezig zijn,met elkaar te jennen en hun postjes veilig te stellen,en die geen last hebben omdat het een ver van hun deur bedoening is,in hun rijke omgeving.(Ergens in hove bij antwerpen,zijn er fietspaden aangelegd,in een villawijk,waar dat geen kat van een auto komt,maar woonde daar ooit geen minister?).Dit terzijde,maar zegt genoeg over een mentaliteit die al generaties wordt overgeplant op hun opvolgers.
Mensen toch,politiekers die alleen hun best doen en op straat komen bij verkiezingen,je ineens aanspreken op de markten,en wat antwoorden wij?Een vervanonsbedantwoord,want de meesten volgen het toch niet tot groter jolijt van de politiekers. Bij mij,in een appartementsblok is er op een goeie week twee keer ingebroken,politie maakt verslag en weg zijn ze zonder vingerafdrukken te nemen(is dit wettelijk?).Ze weten toch dat de daders als ze gevat worden,weer terug vrij worden gelaten. Zoals dedecker het zegt,genoeg gepamperd!Hij is die toch een beetje opgegroeid is met het volk. En ik begin stilletjes aan lang leven het vlaams belang te kraaien,niet dat ik ervoor ben,maar nood breekt wet! Laatst gewijzigd door fabianen : 23 april 2008 om 10:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
VBer zeker? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
|
![]() Nee op wat? Alles?
Afijn, uw natte droom van repressie zal ook niet veel uithalen. Bevestigd voor die "paria's" alleen hun eigen gelijk. En uiteindelijk ook het gelijk van rechtsen, hetgeen ook het enige is waarin ze geintresseerd zijn, IPV preventief te werk gaan. |
![]() |
![]() |