![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik hoor er nooit iets verkeerds over, winkels daar zijn goed en gezellig en al naar gelang het seizoen kun je er meestal gunstig langs de weg en bij woningen met een bordje dagvers fruit en groenten kopen. Ik vond een verhaal op Net van een kennelijke insider en dat lijkt mijn indruk tamelijk te bevestigen. http://www.bareschjop.com/300selfkant.html
![]() |
![]() |
#123 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Limburgers worden in België wel eens als halve Duitsers beschouwd maar dat is nog niets in vergelijking met grote streken van Oost-Nederland, gaande van Groningen tot Nederlands Limburg. Ook de bouwstijl in die streken doet erg Duits aan, dat is in Belgisch Limburg niet het geval. In België is er een Duitstalige minderheid, maar niet in Vlaanderen wel in Wallonië en inderdaad die streek zou net zo goed in Duitsland kunnen liggen toch is er niemand die pleit voor aansluiting bij Duitsland.
Laatst gewijzigd door tomm : 12 juli 2008 om 00:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die zijn vooral politiek geïnspireerd en leven veel minder bij de gewone mensen. Overigens zijn er ook tal van potentieel tegengestelde visies tussen Vlamingen en Nederlanders. Enkele daarvan komen zelfs al tot uiting nog voor beide in eenzelfde staat wonen. (Ijzeren Rijn, coffeeshops, Albatros-treinen, etc.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
|
![]() Citaat:
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 12 juli 2008 om 00:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Jij hebt ook een aardige evolutie doorgemaakt sinds ik op het forum zit, of vergis ik me? Ik dacht dat jij zo'n fanatieke belgiscist was? Citaat:
Toen de dreigende scheiding in Belgie steeds dichter en dichter kwam, wat ik eerst niet kon geloven, dacht ik: Stropkeuh ff stop, emotie los laten en ga ff de geschiedenis herlezen. Zeker nu ik het ware gezicht van sommig Belgisten zie. Het is jammer voor de bewegeing B-plus want daar zitten mensen die elkaars eigen taal respecteren en erkennen. Zo wordt de vlaamse dag samen met de walen gevierd in Wallonie en omgekeerd de waalse dag in Vlaanderen. Ik ben nog steeds thuis en hoef geen 40 km verhuizen om toch thuis te zijn. De persoonlijke gezinsituatie heeft hierin ook een rol gespeeld. Maar we zijn een land met een rijke geschiedenis en straks wel degelijk een vinger in de pap te brokken. Stel al even voor : 3 keien van wereld havens Zeebrugge, Aantwaarpe en Rotterdam. Het supergroene Limburg om goei fiets en wandelvacantie te hebben enz.. En bovenal accepteer elkaars onderling eigenheid zoals anderen ook al zeiden. Een Gentenaar blijft dat, een Drentse blijft dat enz. De nederlanden zijn rijk ook geografisch, want eerlijk gezegd horen de Ardennen er ook bij. Kijk een via google naar "wat is waals" en ge ziet dat eigenlijk de Walen het frans just zo goed door de strot geduwd kregen als wij. Amaai met al mijn gepreek denk ik: zou het niet tijd worden in de politiek te gaan... ![]() ![]() ![]() Toch maar niet want ik vrees dat het kamergebouw dan zelf in tweeën sliptst... ![]() ![]() ![]() ![]()
Wie sjoen os Limburg is... ![]() Laatst gewijzigd door stropkeuh : 12 juli 2008 om 12:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De EU gaat niet over staatsverbanden, een Ier, Portugees en Bulgaar zullen nooit in hetzelfde staatsverband leven, daarvoor zijn te verschillen veel te groot. De EU is een intergouvernementele organisatie en zal dat blijven. En ik denk ook niet dat een Vlaming en Nederlander ooit in hetzelfde staatsverband zullen leven, daarvoor zijn de 2 veel te ver uit elkaar gegroeid. Misschien wordt Vlaanderen onafhankelijk, misschien blijft het bij BelgiË, dat zijn de 2 realistische opties. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Burgemeester
|
![]() Wat moet er nog meer gezegd worden als de titel? Ik ben in vakantie geweest in Stavelot in Luik/Liège: als je die dorpen daar ziet denk je dat je terug bent in de Middeleeuwen. Achterstallig onderhoud en armoede zijn overal te zien. De Walen zijn een arm volk vergeleken met Vlaanderen.
Wilders is een kwal: die man moet niet aan de leiding komen van welk land dan ook, behalve als u dat land in de goot wilt zien belanden van rassenhaat. Ik denk dat Vlaanderen en Nederland samen een confederale staat moeten vormen met gelijke waarden en normen. Het is al vele keren eerder gezegd: Vlamingen verschillen van Nederlanders, en Hollanders weer van Brabanders. De dynastie Oranje-Nassau mag wat mij betreft wel verdwijnen, evenals die van Saksen-Coburg. De koningshuizen hebben toch louter een symbolische funtie en kosten Nederland en Vlaanderen ook na de hereniging aleen maar geld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
Ik begrijp dit keer Wilders niet goed, omdat hij zich niet op zulk voorbeeld baseert. Overigens, vanaf mijn eerste kennismaking met België/Vlaanderen is het mij om het even of wij als goede buren/vrienden optrekken dan wel als landgenoten; veranderingen in het huidig samenspel moeten uiteraard beide partijen voordelen opleveren, anders: houden zo.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 14 juli 2008 om 13:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Parlementslid
|
![]() Merkwaardig. Mensen schijnen nog steeds te denken dat het VOLK iets te vertellen heeft over welke kant het op gaat met de EU. Wie mij niet gelooft, die spreek ik over een jaar of 20 wel weer, want de EU gaat echt de kant van de VS op. Misschien met haar eigen karakter, maar er zal van alle kanten gepoogd worden om er een superstaat van te maken. En hoe ver zitten we nou eigenlijk van die superstaat af? We hebben allemaal een schijnonafhankelijkheid, maar we zullen toch echt mee moeten lopen in de Europese Eenwording. En dat bepalen echt onze regenten en niet wij.
En ook ik heb al vaker gezegd dat het me een worst zal wezen wat Vlaanderen doet met haar toekomst. Ze mag onafhankelijk worden, ze mag bij Wallonië blijven, ze mag van mij bij Nederland en ze mag van mij ook zo bij Duitsland of Frankrijk aansluiten. Voor ons verandert er hoe dan ook weinig. Ik vrees alleen voor veel Vlamingen dat wanneer Vlaanderen en Wallonië ieder hun eigen weg gaan, Vlaanderen zich steeds meer zal gaan richten op Nederland en het Verenigd Koninkrijk en Wallonië zich meer zal richten op Frankrijk, Luxemburg en Duitsland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlamingen verschillen van Walen, Hollanders van Brabanders, dat zijn nu eenmaal regionale verschillen. Ik denk dat Vlaanderen en Nederland nooit samen in een staat zullen zitten, dat wil de overgrote meerderheid der Vlamingen helemaal niet. ik ben het natuurlijk wel met je eens betreffende Wilders, wat voor een opgeblazen windbuil is dat. Als ik niet beter wist ik zou zeggen een typische Hollander. (hoewel hij toch wel wat Aziatische trekken vertoont, geen Indonesiërs in z'n stamboom zitten of zo?) Laatst gewijzigd door tomm : 15 juli 2008 om 00:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Elk land blijft helemaal anders, ook sociale wetgeving, etc. Uiteindelijk is de EU niet veel meer dan een veredelde vrijhandelsorganisatie. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
|
![]() Citaat:
Geert Wilders is, zoals hij zelf eens verklaarde in een interview dat ik op Net zo gauw niet terugvind, voor een kwart of een achtste ofzo van Indonesische afkomst; so what?
![]() |
![]() |
#137 |
Burgemeester
|
![]() Wilders is een drol, niet meer en niet minder. Argumenten over zijn Indonesische afkomst doen weinig ter zake, dat beïnvloed zijn politiek niet. Wel zijn haat tegen alles wat niet de naam "bleekscheet & christen" draagt. Moslims zijn toch niet zo goed mensen!
Dat de meerderheid der Vlamingen tegen een vereniging met Nederland is, durft ik in twijfel te trekken. Ze zijn tegen een eenheidstaat ja, maar een federatieve staatsvorm zoals die nu bestaat in België (maar dan logischer en eentalig) zal wel werken. Overigens zie ik overal in Nederland tekenen van herenigingsdrang: het Brabants Dagblad berichtte vandaag in de kolum Binnenland over de Vlaamse taaleisen in Vilvoorde aan immingranten. Binnenland, terwijl Vlaanderen formeel nog buitenland is. Tevens werd het nieuws van het aftreden van Leterme op de voorpagine getoond, direct naar een klein iets over de Tilburgse Kermis ... normaal staat België bij ons nooit op de voorpagina, maar bij Buitenlandse Zaken. En daar repte men er niet over. Bovendien: Vlaamse en Nederlandse TV-zenders werken steeds meer samen, en dat is denk ik ook de reden dat men in Vlaanderen weinig Nederlandse TV kijkt. Typische series als Baantjes, Samson en Gert en films zijn op allebei te zijn: Top Gear, een programma van Veronica, word net zo goed op Eén gedraaid. Dus waarom overzappen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En misschien ziet U in Nederland tekenen van "herenigingsdrang" in Vlaanderen zie ik daar 0,0 tekenen van. Ze zijn tegen gelijk welke unie met Nederland die de Benelux overstijgt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En toch is het zo zalig om in dat schone Limburg te leven. Bijna bucolisch mooi ons Limburg. Laatst gewijzigd door system : 15 juli 2008 om 13:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
![]() |