![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Waarom er in België geen federale normenhiärchie bestaat. Volgens u heb ik dat nooit uitgelegd. Wat staat er hier dan?
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#122 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hetzelfde in andere bewoordingen:
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#123 | |
|
Burger
|
Citaat:
Inleiding tot het recht, 9de herwerkte uitgave door Paul De Vroede (hoogleraar emeritus aan de VUB) door Jan Gorus (hoogleraar aan de VUB) isbn:978-90-4651-037-7 Een federale normenhiërarchie; beste mens, waar heeft u het toch over. Weet u wel wat u zegt? Een normenhiërarchie binnen ons federaal stelsel? U lijkt het écht niet te snappen. Voor de laatste keer, luister naar wat ik zeg: wat betekent dan het Grondwettelijk Hof en de Grondwet? helemaal niks? Dat lijkt mij nochtans iets federaal te zijn? Waarvoor dient de Raad van State dan? Dat bestaat binnen België dus wel. Weet u wat? Ik stel voor dat u met twee rechtsgeleerde boeken aan komt dragen die beweren dat die normenhiërarchie niet bestaat, en dan geef ik er u nog één dat zegt dat het wél bestaat. Of wacht, ik geef er u twee, of drie, of vier, of vijf, of ... (ze zeggen het allemaal) En ofwel houdt u op met nonsens te zeggen op juridisch vlak (straks gaat u mij nog vertellen dat het Gewoonterecht ook niet bestaat) en u documenteert u met meer dan enkel en alleen het internet. Want dat is niet zo betrouwbaar, iedereen kan schrijven wat hij of zij wil of ik zal genoodzaakt zijn niet langer op uw posts te reageren. Ik discussieer graag en veel, maar nonsens is nonsens. Wat u zegt is voor een jurist hetzelfde als zeggen dat er eigenlijk geen ministriële besluiten bestaan. Of dat er enkel mono-camerale wetten bestaan. Kom zeg...
|
|
|
|
#124 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
[email protected] Ik bedankt u alvast voor de moeite en tevens wil ik de professor al bedanken voor de moeite die hij zich getroost. |
|
|
|
|
|
|
#125 | |
|
Burger
|
Citaat:
|
|
|
|
#126 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is een titel. Geen citaat waarin te lezen staat dat er wel een federale normenhiärchie bestaat in België, in navolging van federale landen als bijvoorbeeld Duitsland of de VS.
|
|
|
|
|
|
#127 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat houdt "juridisch" dan in? Als dat toch overvleugeld wordt door de werkelijkheid die schijnbaar een grotere impact heeft?
|
|
|
|
|
|
#128 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Na dit bericht volgen ze: |
|
|
|
|
|
|
#129 | |
|
Burger
|
Citaat:
Wat is dan de hiërarchie?? Dat heb ik al eens letterlijk geciteerd. Uit het boek van Jan Gorus.
|
|
|
|
#130 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#131 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nogmaals:
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#132 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nogmaals:
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#133 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Bent u dan bang uw stellingen te toetsen door mijn berichten aan die professor voor te leggen en zijn mening hierover te vragen?
|
|
|
|
|
|
#134 | |
|
Burger
|
Citaat:
Volgens enkele rechtsgeleerden moet men erkend worden als staat om een staat te zijn door de internationale gemeenschap. U kan het daar oneens of eens mee zijn. In elk geval is iedereen het erover eens dat soevereiniteit het belangrijkste is. Als we kijken naar de definitie van soevereiniteit (en die gaf ik reeds) dan is het duidelijk dat men via geweld soeverein kan zijn. Geen enkele nationale wet verbiedt het gebruik van geweld door de staat. Het zijn de internationale verdragen die hier vaak een mouw aan pasten.
|
|
|
|
#135 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Inderdaad, er is geen federale normenhiärchie van die aard in België. De federale overheid kan niet ingrijpen op het regionale vlak, juist omdat de gewesten en gemeenschappen volledig soeverein zijn in de door hen uitgeoefende bevoegdheden. In Duitsland kan dit wel. In de VS ook. In België niet. |
|
|
|
|
|
|
#136 | |
|
Burger
|
Citaat:
Ik ben bezig met mijn opzoekingen, maar ik doe dat correct, volgens de regels van de rechtsmethodologie (zo zoekt een jurist iets op). Ik zal de professor uw vragen voorleggen, maar hij heeft ook wel betere dingen te doen, dus verwacht morgen nog geen antwoord. Maar sinds Vlaanderen niet onafhankelijk kan worden, heeft u toch tijd zat.
|
|
|
|
#137 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Welke internationale wet verbiedt trouwens dat Vlaanderen eenzijdig zijn onafhankelijkheid bij parlementsbeslissing en door referendum uitroept? |
|
|
|
|
|
|
#138 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#139 | |
|
Burger
|
Citaat:
Ik heb enkel en alleen beweerd dat België een normenhiërarchie kende, en u begon over die twee landen. Het is makkelijk nu woorden in mijn mond te leggen die ik niet gebruikte en zo terug te krabbelen, maar dat is niet wat ik zei, en dat zal ik nooit zeggen. Ik heb enkel over het internationaal, europees en Belgisch recht gesproken.
|
|
|
|
#140 | |
|
Burger
|
Citaat:
Wees nu toch eens redelijk. Wat een antwoord is dat toch...
|
|