![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom dat U destijds telkens weer de context van mijn uitspraken zorgvuldig negeerde..... Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Laat mijn geloof evenwel jou niet verhinderen het me uit te leggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 1 januari 2009 om 08:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Gemakkelijkheidshalve wordt dit kronkelen dan maar afgewenteld op de ongelovigen onder het steeds maar weer terugkerende mom van "jullie-snappen-de-context-niet". Tja, je moet iéts doen om het rechtvaardigen, niet? Citaat:
---- Verder mijn beste wensen uiteraard. No hard feelings.
![]() |
![]() |
#125 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Minister
|
![]() Dat is wat mij betreft een logisch consistente redenering:
Men kan de correctheid van de Bijbel niet toetsen aan de hand van de Bijbel zelf, want dan krijgt men een cirkelredenering. De enige manier om "Sola Scriptura" dus rationeel te verdedigen is om de Bijbel op zichzelf als autoriteit te beschouwen, maar dat heeft inderdaad geen fundament. Men heeft daarom een externe verificatie nodig en Jan vult dit in met de orthodoxie, de Traditie. Mijn vraag ging echter waarop die Traditie juist stoelt. Ik kan daar niet veel anders in ontdekken dan slechts een mening die "toevallig" als winnaar uit de bus is gekomen. Het autoriteitsargument verplaats zich dus van een boek naar "een" mening en opnieuw lijken we dus uit te komen bij het intellectueel hoogst onaantrekkelijke fideisme.
![]() |
#127 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Persoonlijk geloof ik niet in de evolutieleer. Omdat de evolutieleer geen kwestie van "geloven" is, doch van "weten". Het betreft niet voor niets wetenschap. Of anders gezegd: ik wéét dat de evolutieleer het bij het rechte eind heeft. Blijft mijn geloof dat God Zich van evolutie bedient om Zijn schepping te vervolmaken. Niets in de Bijbel sluit dit m.i. uit. Wat is daar nu zo moeilijk aan? Waarom "fiets ik er handig omheen"? Ik vraag je niet om het met me eens te zijn. Maar als jij dit als "handig omheenfietsen" beschouwt, vrees ik dat wij mekaar zelfs nooit zullen leren begrijpen. En iemand begrijpen, mijn waarde, houdt niet noodzakelijkerwijze in dat je het met hem eens bent. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat jij het waarlijk moeilijk hebt met dit onderscheid. Citaat:
Valt het je écht zo moeilijk je in andermans begripswereld in te leven? En néén, ik vraag je niet het met me eens te zijn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat is er voor jou zo onbegrijpelijk aan de realiteit dat ook gelovigen het onderling flink oneens kunnen zijn aangaande het geloof? Projecteer je misschien jouw invulling van "eenheidsworst" - alle geloof is één pot nat - op de hoogst individuele invulling van elke gelovige? Verbazen jou mijn vraagtekens bij of je het allemaal wel begrijpt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#130 |
Minister
|
![]() Misschien eens eventjes de discussie terug "achteruitlezen". Neem me niet kwalijk, maar ik ga hier niet herhalen wat ik reeds heb uiteengezet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#132 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Kinderachtige reactie. Doe mij niet eens de moeite hierop in te gaan.
Citaat:
Met andere woorden, je bent er in geslaagd je eigen stelling onderuit te halen. Proficiat. Logica is weer ver te zoeken, zoniet onbestaande. (*) Citaat:
Vandaar dat ik mij liet verleiden tot het volgende :(*) Mocht je van plan zijn om het cliché "logica-heeft-niets-te-maken-met-geloof" nog eens boven te halen, bespaar je de moeite. Die nietszeggende dooddoener heb ik al ontelbare keren mogen aanhoren. Ik ben er niet van onder de indruk.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 2 januari 2009 om 06:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Voor iemand die zich graag bedient - op een hautaine manier overigens - van bovenstaande uitdrukkingen is het wel héél lang wachten op een extra woordje uitleg :
Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 2 januari 2009 om 06:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 januari 2009 om 13:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Schepping" zie ik niet noodzakelijkerwijze als iets dat in 1-2-3 geschiedt. Ik kan best leven met de idee dat Gods schepping nog niet voltooid is, en dat Hij er nog alle dagen aan "sleutelt". Die gedachte kan perfect samenvallen met wat in de wetenschap "evolutie" wordt genoemd. Met als enige verschil dat de wetenschap de controle over het evolutieproces in handen van het toeval legt, terwijl ik als gelovige dat in handen van het Toeval (met hoofdletter) kan leggen. Persoonlijk denk ik dat je de creationistische invulling van het begrip "schepping" toepast op deze non-creationist. Hiermee mag dit misverstand dan hopelijk zijn rechtgezet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Europees Commissaris
|
![]() Sorry, dit hoorde hier niet. Ik start hierover een nieuwe thread met als titel "De God van EFL".
EFL, uw aandacht en visie wordt gevraagd ![]()
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 2 januari 2009 om 16:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enerzijds is er dus wat de kerkelijke gemeenschap in haar geheel overal en steeds heeft beleden (daarom ook schreef ik enige tijd geleden over de zogenaamde consensus patri die bijzonder belangrijk was in de vroege Kerk, en gesteund is op het geloof - ja, u zult nu eenmaal moeten aannemen dat er geloof aan te pas komt - dat de H. Geest de Kerk nabij is en haar in haar geheel nabij is), en anderzijds dat bij een theologische verduidelijking (d.i. de eerder technisch-theologische verwoording van het geloof) er steeds de toetsing is met wat reeds overgeleverd is. Geen enkele rechtgelovige nieuwe theologische verwoording kan dus in tegenstrijd zijn met wat eerder werd gesteld. Indien dat wel het geval is, behoort het niet tot de traditie en kan bijgevolg door de rechtgelovigen niet anders dan afgewezen worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 2 januari 2009 om 23:31. |
||
![]() |