Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2008, 12:36   #101
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Best wel vet, die interchristelijke dialoog.
Zolang ze elkaar bevechten, en de rest van de mensheid niet meesleuren in de volgende godsdienstoorlog is het wat mij betreft uitstekend.

[size:1]Jaja, eigenlijk geloof ik niet dat staten vechten/vochten omwille van oorlog, maar voor deze gelegenheid wil ik wel eens laten uitschijnen dat ik dat wel doe.[/size]
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 30 december 2008 om 12:37.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 16:05   #102
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Tja, zouden ze het er over eens zijn dat ze dezelfde god aanbidden? Misschien ook wel een twistpunt, wie weet...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 30 december 2008 om 16:06.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 16:06   #103
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

de Kerk is niet in een crisis!! Dat is propaganda die hun handig uitkomt. Als ze in crisis zijn, waarom is het Vaticaan dan niet failliet?

Laatst gewijzigd door hotschizodiscocop : 30 december 2008 om 16:07.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 18:01   #104
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zelfs al geloof je niet in de letterlijkheid of de geschiedkundige waarde van het scheppingsverhaal, dan nog betekent dit niet dat Adam en Eva (lees: de door God geschapen eerste mensen) niet geleefd zouden hebben. Ik geloof wel in de scheppende God die uit het niets de wereld en al wat erin leeft, tot leven heeft gebracht. Vandaar hecht ik geen geloof aan het evolutionisme, ook niet de theïstische vorm ervan.
De door God geschapen eerste mensen hebben zeker geleefd, geen haar van mijn baard dat daaraan twijfelt.

Maar hoe gek het ook moge klinken, zelfs die allereerste specimina van Homo sapiens sapiens zijn géén historische personen, beste Jan. En precies dát beweert Dirk001: dat zij dat wél zijn. Dat ontken ik ten stelligste.

Daarmee heb ik nog helemaal niet beweerd dat zij - Adam of Eva, of hoe zij ook mogen geheten hebben - niet bestaan hebben.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan VDB
Hoe die schepping gebeurde, is uiteindelijk van veel minder belang en overstijgt trouwens de discussie over de vraag op welke wijze we een scheppingsverhaal moeten lezen dat tenslotte werd geschreven voor een tijd met toen begrijpbare beelden en opvattingen.
Ik ben het hiermee redelijk eens. Dirk001 zou eens een voorbeeld kunnen nemen aan jouw houding jegens mij: je bent het niet echt eens met me, maar je discrediteert me tenminste niet in de wijze waarop ik de Bijbel poog te interpreteren. En wel omdat ook jij goed beseft dat er geen "juiste" interpretatie bestaat - alleen een heleboel "foute", die bestaan - raar genoeg - wél.

Uiteraard zal hij nu wel komen aandraven met de - overigens terechte - vaststelling dat zowel jij als ik katholiek zijn...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 18:04   #105
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Ik gun iedereen die hier "aandachtig meeleest" zijn pleziertje hoor. Maar op een discussieforum wordt nu eenmaal gediscussieerd. Dat ook gelovigen onderling - ja, zelfs katholieken onderling - het niet altijd eens zijn, komt de discussie juist ten goede.

Wie het "pleziertje" van "aandachtig meeluisteren" invult als leedvermaak is eraan voor de moeite. Nopens bepaalde zaken ben ik het met een Jan Van den Berghe vrij eens, nopens andere minder. Maar daarvoor heet Jan ook Jan, en heet ElFlamencoLoco ElFlamencoLoco. Het geloof is zelfs onder gelovigen geen taboe om erover te discussiëren. Er is dus geen enkele reden om - mocht daarvan sprake zijn - leedvermaak te koesteren.
Oud 31 december 2008, 07:30   #106
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
De door God geschapen eerste mensen hebben zeker geleefd, geen haar van mijn baard dat daaraan twijfelt.
Bizarre stelling komende van iemand die hier op het forum uiterst vurig de evolutieleer heeft verdedigd.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 31 december 2008 om 07:58.
Oud 31 december 2008, 07:58   #107
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is dus geen enkele reden om - mocht daarvan sprake zijn - leedvermaak te koesteren.
Het is niet zozeer leedvermaak doch eerder een verbijstering over de enorme mentale souplesse die blijkbaar hoogstnoodzakelijk is teneinde jullie gedurige speculeren en interpreteren te rechtvaardigen.
Oud 31 december 2008, 08:33   #108
cor
Minister

Standaard

Citaat:
En onderstelt u dat wij dat als referentie nemen?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2008, 10:22   #109
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Het is niet zozeer leedvermaak doch eerder een verbijstering over de enorme mentale souplesse die blijkbaar hoogstnoodzakelijk is teneinde jullie gedurige speculeren en interpreteren te rechtvaardigen.
Inderdaad. In die zin is het ook voor niet-gelovigen en anti-christelijken (of hoe je dat ook moet zeggen) niet noodzakelijk slechts leedvermaak; het kan ook best interessant zijn. Op z'n eigen manier.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2008, 11:36   #110
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Sola Scriptura" blijft trouwens een in de mist zwevend geheel zonder enig fundament. Als er immers enkel de Schrift is, losgekoppeld van enige traditie, wie of wat zal dan in staat zijn te bepalen welke boeken tot de Schrift behoren? Er is geen interne toetsing in de bijbel zelf om dit te bepalen.
Tot hier ga ik volledig akkoord.

Citaat:
Enkel de traditie van de christelijke gemeenschap, geleid door Gods Geest, heeft dit weten vast te leggen.
Waarom is het gerechtvaardigd om hier de redenering af te breken? Waarom zou de traditie noodzakelijk volledig correct moeten zijn? Dit verplaats het autoriteitsargument enkel maar van een boek naar een instituut. Wie of wat is in staat om te bepalen of de traditie correct is?
Oud 31 december 2008, 16:10   #111
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Tot hier ga ik volledig akkoord.
En waarom gaat u hiermee volledig akkoord?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2008, 16:36   #112
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Bizarre stelling komende van iemand die hier op het forum uiterst vurig de evolutieleer heeft verdedigd.
Met de "door God geschapen eerste mensen" doel ik op de eerste specimina van Homo sapiens sapiens die dit ondermaanse met hun aanwezigheid... teisterden. Of die nu Adam en Eva of anders heetten, is niet eens van belang.

Als gelovige is het toch niet abnormaal aan te nemen dat mensen door God geschapen zijn. Ook de eerste mensen. Nergens heb ik me uitgesproken over de wijze waarop God de mens schiep. Nergens heb ik uitgesloten dat Hij dat m.b.v. evolutie heeft kunnen klaarspelen.

Nog iets dat je niet begrijpt?
Oud 31 december 2008, 16:38   #113
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Voor de elfendertigste maal: in geloofszaken is er geen sprake van speculeren, interpreteren of wat dan ook. Dat is uitdrukkelijk voorbehouden aan alles wat met het weten te maken heeft.

Nog steeds niet duidelijk?
Oud 31 december 2008, 16:38   #114
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
En onderstelt u dat wij dat als referentie nemen?
Neen, waarom zou ik dat doen? Geef me eens één goede reden waarom ik zulks zou veronderstellen?
Oud 31 december 2008, 19:37   #115
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met de "door God geschapen eerste mensen" doel ik op de eerste specimina van Homo sapiens sapiens die dit ondermaanse met hun aanwezigheid... teisterden. Of die nu Adam en Eva of anders heetten, is niet eens van belang.

Als gelovige is het toch niet abnormaal aan te nemen dat mensen door God geschapen zijn. Ook de eerste mensen. Nergens heb ik me uitgesproken over de wijze waarop God de mens schiep. Nergens heb ik uitgesloten dat Hij dat m.b.v. evolutie heeft kunnen klaarspelen.
Die eerste specimina waar je naar refereert zijn er niet zomaar eensklaps gekomen doch zijn juist het gevolg van de evolutie. Gradatie na gradatie na gradatie. Beweren dat de "eerste mensen" door jouw god zijn geschapen past echter niet in dit plaatje. Tenzij hij plots tussenbeide is gekomen, kan ook natuurlijk.

Kortom, mocht je nu nog stellen dat-ie de noodzakelijke voorwaarden tot het ontstaan van leven tout court heeft gecrëeerd zou ik het nog kunnen begrijpen. Nu ben je echter van twee walletjes aan het eten.
Citaat:
Nog iets dat je niet begrijpt?
Ik geef je, indien nodig, wel een seintje.
Oud 31 december 2008, 19:47   #116
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor de elfendertigste maal: in geloofszaken is er geen sprake van speculeren, interpreteren of wat dan ook. Dat is uitdrukkelijk voorbehouden aan alles wat met het weten te maken heeft.

Aha, in geloofszaken is er dus geen sprake van interpreteren? Tiens, jij bent nochtans diegene die ons constant met interpretaties om de oren slaat...

Stellingen �* la "er bestaan waarschijnlijk geen goede interpretaties doch er bestaan wel degelijk slechte interpretaties". Of dien ik dit nu te hérinterpreteren?

Wat zei ik daarnet ook al weer over die enorme mentale souplesse...?

Citaat:
Nog steeds niet duidelijk?
Ik geef je, indien nodig, wel een seintje.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 31 december 2008 om 20:01.
Oud 31 december 2008, 19:48   #117
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Seintje aan ElFlamencoLoco :

Er is mij iets niet duidelijk. Ik begrijp het overduidelijk niet.

Mocht je je geroepen voelen om deze arme ziel eens wat nadere uitleg te verschaffen?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=116765

Neem gerust je tijd.
Oud 31 december 2008, 19:58   #118
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Inderdaad. In die zin is het ook voor niet-gelovigen en anti-christelijken (of hoe je dat ook moet zeggen) niet noodzakelijk slechts leedvermaak; het kan ook best interessant zijn. Op z'n eigen manier.
Interessant is het zeker en vast. Ik leer hier iedere dag wel iets bij.
Oud 31 december 2008, 21:29   #119
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Die eerste specimina waar je naar refereert zijn er niet zomaar eensklaps gekomen doch zijn juist het gevolg van de evolutie. Gradatie na gradatie na gradatie. Beweren dat de "eerste mensen" door jouw god zijn geschapen past echter niet in dit plaatje. Tenzij hij plots tussenbeide is gekomen, kan ook natuurlijk.
God kan perfect geplaatst worden in de evolutieleer. De evolutieleer blijft staande mét of zonder Hem. Maar uitsluiten doet ze Hem geenszins.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza
Kortom, mocht je nu nog stellen dat-ie de noodzakelijke voorwaarden tot het ontstaan van leven tout court heeft gecrëeerd zou ik het nog kunnen begrijpen. Nu ben je echter van twee walletjes aan het eten.
Wel, jaloers omdat "eten van twee walletjes" nu eenmaal het voorrecht van gelovigen is? Zij kunnen nl. dingen aannemen, zonder daarvoor een bewijs te eisen.

Wat kan het leven als gelovige toch héérlijk eenvoudig zijn...
Oud 31 december 2008, 21:31   #120
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:

Aha, in geloofszaken is er dus geen sprake van interpreteren? Tiens, jij bent nochtans diegene die ons constant met interpretaties om de oren slaat...

Stellingen �* la "er bestaan waarschijnlijk geen goede interpretaties doch er bestaan wel degelijk slechte interpretaties". Of dien ik dit nu te hérinterpreteren?
Verdorie, wat ben jij toch een expert in het negeren van de context waarin bepaalde uitspraken worden gedaan.

Mijn reactie was gericht tegenover Dirk, een gelovige. Uiteraard is er sprake van interpretatie, maar die interpretatie is van een gans andere orde dan hoe een niet-gelovige dit invult.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza
Wat zei ik daarnet ook al weer over die enorme mentale souplesse...?
'k Krijg écht de indruk dat je ons die souplesse benijdt...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be