![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als u materie manipuleert, zal dat meetbaar en merkbaar zijn. Niks bovennatuurlijks aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Banneling
|
![]() En als iets niet bewijsbaar aanwezig is, bestaat het niet aangezien het dan niets meer is als het bedenksel van de mens.
Dan gaan we er automatisch uit dat het niet bestaat. Ik weet niet hoe gij aan wetenschap doet, maar ik fantaseer nergens dingen bij om maar te fantaseren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat pausen en inquisiteurs zoal hebben uitgevreten, kun je moeilijk aan de verdienste een (illusoire) god toeschrijven. Los hiervan, het wetenschappelijke 'toevals-axioma' gaat nogal vlug voorbij aan de multi-complexe verstrengeling van de beginvoorwaarden aka verenigde natuurwetten, die dit universum deed ontstaan. Natuurwetten die werkzaam zijn op atomair en kosmisch niveau en met een gegarandeerde quasi eeuwige werkingskracht, zijn mi niet geschapen door een 'toevalstreffer' van een vanuit het niets verschijnende anomalie, maar laten ons eerder een totale weergave zien van een inherente intelligentie, getuige de structuur van complexe en biologische evolutieverschijnselen van alles, eveneens voortkomende uit de hiervoor noodzakelijke natuurwetten van dat vroegste scheppingsmoment. Toeval heeft hier dus weinig mee te maken, gezien de structurele onherhaalbaarheid van dat cruciale beginmoment. Een 'toevallige' herhaling van die rigide beginvoorwaarden was dus uitgesloten, bij een ev mislukking van de eerste poging. Citaat:
Citaat:
Wsl vergeet het Vaticaan vandaag erbij te vertellen, dat het wel eens zou kunnen gaan om de electrische configuratie die, golfgewijs gevoed door het quantumvacuum, de atomen en moleculen van ons lichaam hun dynamische energiestructuur verleent, mi een innerlijk evenbeeld van datgene dat ook de rest van het heelal doet manifesteren. Mss is het quantumvacuum wel het basismedium waarin god zijn eigenschappen uitspreidt, waarna er door samengebalde energiepunten tijd, ruimte en vorm ontstaan, waardoor het oorspronkelijke ene zichzelf van 'buitenaf' kan ervaren dmv schepping van het vele. Voor de rest denk ik ook niet dat god een baard noch een gezicht heeft en als zo'n superentiteit al zou bestaan, dan is dat niet ergens ver weg en almachtig verheven op een of ander kosmisch balkon, af en toe verveeld neerkijkend op de drama's die zich in dit aardse tranendal ontvouwen, maar dan zou dat wezen zich van binnenuit voordoen, vanuit de diepste levende kern van elk van zijn schepsels. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
|
![]() Citaat:
Maar waarom zouden zwarte gaten dan geen deel uitmaken van het kosmisch gebeuren ? Het hele boeltje zal toch ooit wel eens eindigen in een groot zwart gat, what goes up must come down, http://nl.wikipedia.org/wiki/Big_crunch , dus waarom zouden degene die we kunnen waarnemen, geen consequent deel uitmaken van het geheel der natuurwetten ? Sommige wetenschappers denken veel te onderscheidend, net zoals gelovigen dat soms doen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoeveel onverklaarbare fenomen worden verklaarbaar na verloop van tijd ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of dat je je niet mag laten behandelen voor kanker ![]()
![]() |
![]() |
#127 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Waanvoorstellingen ? Als daar bijvoorbeeld zijn ... ? Een persoonlijkheid. Pijn. Zwaartekracht. Magnetisme. Evenwicht. Ultrasoon geluid. Adolf Hitler. De Oude Grieken. Geschiedenis. Wiskunde. Ik. Gewicht. ??
![]() |
![]() |
#128 | ||
|
![]() Citaat:
Is het waarnemen van al die instandhoudende krachten en hun complexe verschijningsvormen niet voldoende 'tastbaar', om die invloed waar te nemen ? Is een nog nooit vertoonde afwijking van meer dan een miljardste van gelijk welke natuurkracht niet voldoende, om de rigoureuze grondafstelling ervan waar te nemen ? Is een zgn 'onverklaarbaar toeval' plausibeler te noemen, dan een 'voorgeschreven' manifestatie ? Citaat:
De oorzakelijke fond van het pure bestaan op zich blijft hoe dan ook onverklaarbaar, denk ik, en blijvend onttrokken aan de grenzen van onze empirische mogelijkheden, hoewel de gevolgen ervan duidelijk waarneembaar zijn. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik doe dat niet, ik geloof niet in god. Maar dat weerhoud mij er niet van om te beseffen dat een gelovige dat totaal anders ervaart. Vergelijk het met magnetisme. Dat kan je enkel via nogal wat afleidingen, dus onrechtstreeks, bij bepaalde metalen aantonen. En ook enkel maar door de krachten/invloeden te bestuderen. Gij en ik, wij zijn gemaakt van plastiek. Gelovigen zijn gemaakt van ijzer. Niet letterlijk maar puur illustratief te nemen natuurlijk. Is dat nu zo moeilijk om te aanvaarden ?
![]() |
![]() |
#130 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Daarom blijven mensen vragen stellen, die niet beantwoord kunnen worden. Mensen die perse een antwoord willen, geloven in God. Zolang deze mensen blijven bestaan ,blijft God bestaan ,in de gedachten van mensen. Op zich is dit geen probleem. Het probleem ontstaat pas ,als mensen met dit geloof anderen gaan manipuleren of oorlog voeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |||||
Minister
|
![]() De wetenschap is een proces in wording. Ik heb vertrouwen en in geloof in de wetenschap. En tegelijk heb ik een kritische kijk op wat mensen DOEN met de wetenschap. Met dezelfde ogen kijk ik kritisch naar wat mensen zoal DOEN met hun geloof.
Citaat:
Citaat:
Maar daarnaast zijn 't er ook veel mensen die met veel gracieus schouderophalen het toeval erkennen en herkennen. Die gewoon doen en liefhebben. Zonder een nood aan beheersen wanneer niet alles verloopt zoals gepland. Naar mijn aanvoelen dikwijls de gelukkigste mensen. Citaat:
Je zou beter een beetje nederigheid aan de dag leggen en erkennen dat je het concept 'God' niet kent en niet begrijpt. Citaat:
Citaat:
Manipuleren doen we allemaal. Is er een objectieve reden waarom je specifiek gelovigen van manipuleren wil onthouden ? Als je manipuleren een probleem vind, dan moet je ageren tegen elk manipuleren. Oorlog voeren ? Oorlog wordt er gevoerd omwille van bezit, omwille van territorium, omwille van economie, omwille van beheersen en omwille van niet beheerst worden. Omwille van cultuur, taal, eigenheid. Omwille van veiligheid, conjunctuur, recht en onrecht. En vooral omwille van macht. Het is een feit dat volkeren die sterk verschillen eerder in een oorlog zullen verzeilen dan volkeren die heel veel gemeen hebben. En één van die verschillen kan een godsdienst zijn. Daarbij behoort een oorlog tussen protestanten en katholieken tot de mogelijkheden, maar je kan (bijna) nooit de verschillen en onenigheden beperken tot enkel de verschillen in godsdienst. Godsdienst is het communicatie middel bij uitstek. Zeker in het verleden. De communicatie door kranten, tv, het internet van vandaag was in het verleden te vinden in de kerken. Het verdwijnen van de kerken als communicatiemiddel nr1 is trouwens de basis voor het boomen van alle moderne communicatiemiddelen. Godsdienst is zelden dé aanleiding voor een oorlog. En als je denkt dat dit niet zo is, laat ons dan een aantal oorlogen die jij ten berde brengt analyseren en de echte aanleidingen zoeken. Ik denk toch dat Jan vd Berghe daar meer aanleg voor heeft dan ik. Hij zal mij op heel wat historische onvolkomenheden betrappen, ik ben geen historicus. Maar ik zal mijn best doen.
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zijn (voor het merendeel) zintuigelijke en geschiedkundige waarheden. De verhalen van de Bijbel of de Koran kunnen echter leiden tot hersenspinsels, net zoals elke andere godsdienst. Als je als kind maar lang genoeg door je ouders bent geïndoctrineerd kan vrijwel alles.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#134 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Anderen ontkennen die invloeden of beschouwen ze als gewone of nog weinig erkende menselijke mogelijkheden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zoekende mensen ... zoeken verder naar antwoorden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Minister
|
![]() Geïsoleerd is elke rechte lijn ook een bocht.
Of. Waarom wrijven vrouwen in hun ogen als ze 's morgens wakker worden? Omdat ze geen ballen hebben om aan te krabben. En Waarom zit er een gaatje in de penis van een man? Om zijn hersens te kunnen verluchten. Tot uw dienst.
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
God valt immers helemaal niet te plaatsen binnen de referenties die u meent te moeten hanteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijgevolg beschouw ik het menselijk leven - in welk stadium dan ook - als niet herleidbaar tot louter "een hoop cellen". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |