Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2009, 20:17   #121
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Maar ik heb ook geen spijt van die jaren wiskunde. Ik vind het voor mij alleen maar een enorme verspilling. Ik had zoveel andere interessante zaken kunnen leren op die tijd.

Je hoeft je niet zo aangesproken/aangevallen te voelen hoor.

Blijkbaar is het uitspreken van het loutere feit dat al die jaren wiskunde me geen kloten opleverde in al die naschoolse jaren voldoende om sommigen onder jullie 'pissed' te maken.

Nu ja, als je hier al van steigert. Jongens, jongens. Hoe ga je reageren als je ooit eens in de echte wereld terecht komt...
Kan goed dat het jou niets op heeft geleverd, maar zo heeft iedereen wel een vak. Jouw klasgenoot die psychologie heeft gevolgd heeft niets meer gehad aan zijn aardrijkskunde, jouw klasgenoot die chemie heeft gevolgd was niets meer met zijn Frans en jouw klasgenoot die classicus is geworden was niets meer met zijn fysica. En aangezien de meesten in het middelbaar nog een keuze moeten maken, krijgen ze van alles een voorproefje.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 20:53   #122
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik koos niet voor 8 uur. Dat zat nu eenmaal in het pakket. Ik spreek wel over meer dan 25 jaar geleden eh. Ik klaag niet over het feit dat er toen acht uur gegeven werd (ik wist niet beter). Wel over het feit dat ik met al die jaren wiskunde geen kloten ben. Da's pas verspilling.
Wat bedoelt ge trouwens met "daar ben ik niks mee" ? Want blijkbaar vind je jezelf cultiveren wel belangrijk (lessen aardrijkskunde, geschiedenis, talen...). Wel, op dezelfde manier is wiskunde de opening tot veel cultuur. Maar je kan natuurlijk beslissen van daar niks van willen af te weten en dat is je goede recht. Het kan zijn dat U nooit een wetenschappelijk werk openslaat. Zoals er sommigen zijn die nooit meer van een historisch monument willen horen. Maar dat is zichzelf beperkingen op leggen. De verspilling komt van die beslissing. Niet van het vak zelf.

Mag ik U een aanrader geven ? Lees "The Road to Reality" van Roger Penrose.

Citaat:
Zo ervaar ik. Zo voel ik het aan. Doch, slechts één klein voorbeeldje uit het dagelijkse leven kan al volstaan om mijn standpunt te herzien, hoor...
Ik ken uw dagelijks leven niet. Als je mijn boek over kernenergie wil lezen, zal je toch wel een beetje wiskunde nodig hebben, bijvoorbeeld. Maar misschien interesseert dat je niet. Als je wat elektronica doet, heb je al gauw wat wiskunde nodig. Als je wat scheikunde doet, ook. Nooit wat natuurkunde gedaan om te spelen ? Wat mechanica ? Wat bouwkunde ? Of als je liever stochastische processen in het beurswezen beschouwt ? Martingales ? Of gok je soms graag ? Wat kansrekening ? Hou je niet van puzzeltjes, zoals deze:

"de postbode belt aan. Goeiedag, ik ben de nieuwe postbode ! Men heeft me verteld dat U 3 kinderen heeft ?
- Da's juist, antwoord de moeder die de deur heeft geopend.
- Welke leeftijd ?
- Het product van de drie leeftijden is 36, en de som van de leeftijden is gelijk aan mijn huisnummer.
- Daarmee kom ik er niet...
- Mijn oudste dochter begint piano lessen te volgen...
- Ah, ok dank je !"

Welke is het huisnummer waar dat gezin woont ?

patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 21:00   #123
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

11?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 21:09   #124
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Elementair voorbeeldje voor job:

Je hebt een kaart, en je zit in een vreemde stad.

De meetkunde geeft jou ruimtelijk inzicht: jij kunt zo beter dan zonder een degelijke opleiding een mentale kaart construeren in je hoofd. Indien je enkel een kaart hebt, maar niet weet waar je bent, helpt het combineren van de mentale kaart en de kaart die je in je hoofd tekent door de straten te observeren om je positie te bepalen.

Zeer nuttig! Ik weet nog toen we verdwaald waren in Praag...

Verder: je hebt je plek gevonden, en je weet waar je naartoe moet. Maar hoe daar geraken? De kortste weg is niet per se de snelste. Enige vertrouwdheid met elementaire analyse en extremumonderzoek geven je een gevoel van welke weg de snelste gaat zijn, en hoe je dat moet aanpakken. Indien je goed getraind bent in het oplossen van deze problemen, zal het ook "op gevoel" beter gaan.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 21:10   #125
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
11?
Nee

Hint: de postbode kende de leeftijden niet, tot de ma over de pianolessen begon.

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 mei 2009 om 21:12.
Oud 5 mei 2009, 21:30   #126
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

9?
Oud 5 mei 2009, 21:34   #127
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

of 13?
Oud 5 mei 2009, 21:40   #128
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
... eindelijk wat poëzie op dit forum ...

'k dacht net hetzelfde
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 21:49   #129
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
verzamelleer heeft niets te maken met wiskunde.
?
vreemde uitspraak

Citaat:
het is trouwens nu afgeschaft, dacht ik. terecht. algebra is iets anders, dat is effectief een goede manier om je denkvermorgen te structureren.
ls ik het goed voorheb dan is het nderdaad terug afgeschaft of teruggeschroeft...maar 't is er altijd wel ergens geweest hoor.

des de vreemder wordt die uitspraak als je algebra in één adem dan wel op een ho(o)g(er) standje zet.
Beide zijn immers strikt verweven met elkaar.
Met doordeweeks rekenen ( Abelse groep : da's dus al een begrip uit die veramelingsleer ) ga je dat niet meteen doorhebben maar van zodra je wat anders voorgeschoteld krijgt waar die eigenschappen niet zo triviaal zijn zie je dat wel in.
Oud 5 mei 2009, 22:00   #130
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zoals flanel zei, er is meer een black box mentaliteit. Laat Mr. Telbak maar onze grafiek plotten. Formules gebruiken ipv ze begrijpen.

En dat komt altijd terug als ze effectief de wiskunde moeten gaan gebruiken in fysica of engineering. Dan snapper ze er geen hol van.
Terwijl het net omgekeerd of beter anders zou moeten/kunnen ( bedenking )...

Als ik het vergelijk met de mentaliteit die er heerste toen ik nog studeerde dan was er ook een soort van black-box mentaliteit maar alleen op vlak van effectieve uitwerking nooit wat betreft het onderliggende te begrijpen.
Zo vonden we het bv totaal zinloos van reeksen analoge oefeningen ( bv integraken ) te maken aleen maar om de handeling of inzicht ingedrild te krijgen of van dat compleet monnikenwerk te verrichten ( technisch en bouwkundig inkttekeningen waarvan we verdomd wisten dat het veel interessanter zou zijn te werken met een cad-programma )
Oud 5 mei 2009, 22:01   #131
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Aangezien het mechanisch rekenwerk nu kan gebeuren met rekenmachines, zou de leerstof zich dieper op het theoretische moeten richten.

Moeten, ja.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 22:04   #132
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Kon er niks van, vond sommige dingen wel erg nuttig (verzamelingen en kansberekening)
Oud 5 mei 2009, 22:09   #133
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Aangezien het mechanisch rekenwerk nu kan gebeuren met rekenmachines, zou de leerstof zich dieper op het theoretische moeten richten.

Moeten, ja.
inderdaad.... zo leek/lijkt me dat ook...

Ook in de context van het beschouwde dat dat nu net niet hetgeen is wat je zomaar effe kunt laten doen door een machientje en in de context dat _zoals eerder gezegd_ het ontzettend bijdraagt tot een algemene psychische ontwikkeling.
Waar ik dan uiteraard weer niet mee wil zeggen dat ze in een humanitaire sportwetenschappen effe de tensorrekening ofzo moeten gaan behandelen.
Maar het lijkt me wel ergens raadzaam net voorbij dat triviale rekenen te gaan.

Laatst gewijzigd door praha : 5 mei 2009 om 22:09.
Oud 5 mei 2009, 22:16   #134

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
11?
lijkt mij de correcte oplossing...
Voor de huidige Wetenschap geldt misschien nog in sterkere mate het fiere antwoord van Euclides op de vraag van Koning Ptolemaeus Soter, of er dan geen kortere weg naar de Meetkunde bestond is dan door de "Elementen" :

…µη ειναι βασιλικην ατραπον επι γεωμετριαν…
(...zelfs voor Koningen is er geen afzonderlijk pad dat naar de Meetkunde leidt..)
alter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 22:36   #135

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mag ik U een aanrader geven ? Lees "The Road to Reality" van Roger Penrose.
Prachtig boek dat ook in het Frans gepubliceerd werd bij Odile Jacob onder de titel : "A la découverte des lois de l' Univers -la prodigieuse histoire des mathématiques et de la physique"..
Indien een humaniora-student tot Hoofdstuk 9 van de 34 geraakt (en begrijpt)mag hij zich een aspirant-mathematicus noemen..
Voor de huidige Wetenschap geldt misschien nog in sterkere mate het fiere antwoord van Euclides op de vraag van Koning Ptolemaeus Soter, of er dan geen kortere weg naar de Meetkunde bestond is dan door de "Elementen" :

…µη ειναι βασιλικην ατραπον επι γεωμετριαν…
(...zelfs voor Koningen is er geen afzonderlijk pad dat naar de Meetkunde leidt..)
alter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 02:23   #136
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Ik heb moderne humaniora Wet B gedaan en dus "middelmatig" veel moderne wiskunde gehad. Altijd een grondige hekel aan gehad en nooit sterk in geweest. Het interesseerde mij geen zak en was wat mij betreft toen allemaal veel te abstract, zeer slecht uitgelegd zonder link naar praktijk en te veel gericht op reproduceren van kennis ipv inzicht en toepassen in praktijk.

Nadien, op de unief (toegepaste economie) heb ik mij altijd door de wiskunde geworsteld en de opgelopen achterstand tijdens het middelbaar goed mogen voelen tot mijn spijt.

De ironie is dat ik nu in mijn professioneel leven (financiele markten, algorithmische tradingsystemen, fonds- en portfoliobeheer) constant te maken heb met wiskunde, vooral kanstheorie, statistiek, oplossen van stelsels en vergelijkingen, financiele algebra en zelfs goniometrie.

Het is maw onder druk van de noodzaak dat ik tijdens mijn professioneel leven alles wat wiskunde betreft opnieuw via zelfstudie heb moeten leren, en wel zeer grondig dien te kennen vermits ongelukken direct zeer veel geld kunnen kosten. Dat is dus het verschil met vroeger: er is een duidelijk aanwijsbaar practisch nut en dat doet u direct de zin van bepaalde deeldomeinen in de wiskunde inzien en u te motiveren om uw kennis op peil te houden.

Wat mij betreft is kanstheorie super belangrijk in het leven, niet enkel professioneel, vermits het een beter inzicht in alledaagse problemen kan geven. Life is a lottery.... Een van mijn favoriete boeken is "Fooled by Randomness" Van Nassim Taleb: over de rol van toeval en geluk in zaken en het alledaagse leven.
Oud 6 mei 2009, 02:37   #137
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Wat mij betreft is kanstheorie super belangrijk in het leven, niet enkel professioneel, vermits het een beter inzicht in alledaagse problemen kan geven. Life is a lottery.... Een van mijn favoriete boeken is "Fooled by Randomness" Van Nassim Taleb: over de rol van toeval en geluk in zaken en het alledaagse leven.
Schitterend boek, hoewel het verre van lezersvriendelijk is geschreven. Taleb geeft zijn lezers een duidelijk beeld op welke wijze ze bedot en gemanipuleerd worden door randomness en de (enorme) invloed die randomness heeft op de mensheid. Black Swan is ook de moeite waard, maar Fooled By Randomness blijft zijn beste werk.

Kanstheorie en kansrekenen blijven imo ook de meest praktische toepassingen die de gemiddelde persoon kan putten uit wiskunde en statistiek. Ik gebruik kansrekenen nog altijd dagelijks om mijn beleggingen te sturen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 05:05   #138
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alter Bekijk bericht
lijkt mij de correcte oplossing...
Nee, 11 is niet de correcte oplossing, want als het 11 ware geweest, dan wist de postbode onmiddellijk (hij kent namelijk het huisnummer waar hij aanbelt, he) dat de leeftijden 2, 3 en 6 jaar zijn. Hij kon dan niet zeggen dat hij het niet wist tot de ma over de piano begint
Oud 6 mei 2009, 05:08   #139
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Inderdaad, die ellenlange dril sessies zouden nu ingeruild kunnen worden voor meer inzicht (en het leren gebruiken van zoiets als Maple of Mathematica of Maxima of zo).
Oud 6 mei 2009, 05:10   #140
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alter Bekijk bericht
Prachtig boek dat ook in het Frans gepubliceerd werd bij Odile Jacob onder de titel : "A la découverte des lois de l' Univers -la prodigieuse histoire des mathématiques et de la physique"..
Indien een humaniora-student tot Hoofdstuk 9 van de 34 geraakt (en begrijpt)mag hij zich een aspirant-mathematicus noemen..
Ja, Penrose is misschien wel een beetje ambitieus Hij begint nochtans met mensen die moeite hebben met breuken
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be