![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Geloof jij in eeuwige trouw ? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
28 | 41,79% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
33 | 49,25% |
Geen idee |
![]() ![]() ![]() |
6 | 8,96% |
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw visie over de wettelijke verplichting tot seks zit mij niet goed. Bestaat die verplichting nog ? Dan bestaat er toch een discriminatie tegenover wettelijk samenwonenden. Sebiet wordt geen zin hebben in seks nog strafbaar. Faken is voor mannen een lastig karwei. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Toch net hetzelfde met ontrouw? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En Egidius is dan ook al oud...
![]() |
![]() |
#124 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
(En ik denk eigenlijk dat als plots blijkt dat je partner homo is, dat je misschien beter uiteen kan gaan.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Minister-President
|
![]() Kan ik mee akkoord gaan, als je bedoelt dat het idee van ontrouw geen bedreiging meer vormt omdat je elkaar vertrouwt. Indien je bedoelt dat het niet erg is als het gebeurt, dan zou ik hier (persoonlijk) niet mee akkoord gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, ik bedoel dat ontrouw je niet meer kan raken in je ik, hoewel je nog wel spijt en verdriet kan voelen. Zie de post van Rudy.
![]() |
#128 |
Minister-President
|
![]() Mmh, die begrijp ik niet zo goed. Ik zou denken dat je je in een relatie meestal toch kwetsbaar opstelt, en dat je sowieso kwetsbaar afhankelijk wordt. Of hoe zou je zonder afstandelijk te doen emotioneel onafhankelijk kunnen blijven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Hoe zou je zonder afstandelijk te doen emotioneel onafhankelijk kunnen blijven? Dat valt imho niet zomaar in drie zinnen uit te leggen. Het groeit door ervaring. Liefde (als tegensteld tot verliefdheid) lijkt me een sleutelwoord. "Ik wil jou d'er graag bij, als je dat wil, maar ik heb je niet nodig." Ik probeer maar een zinnetje dat mijn gevoel probeert te benaderen. Engagement omdat je de ander graag ziet, niet omdat je hem/haar voor iets nodig hebt. Zoiets.
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 19 juni 2009 om 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat weet ik niet. Je kan je afvragen waar zich bij sommige mensen die diepste kern bevindt. Volgens mij heeft bij mannen macht voorrang op trouw. Om maar een voorbeeld te citeren: Berlusconi. Een man die machts- en mediageil is, maar waar de ega niet zo steeds gelukkig mee is, of het zo toch laat uitschijnen. Dan wordt mijn vraag of het romantisch verhaal over eeuwige trouw niet enkel een zoethoudertje is waar de modale mens rustig mee wordt gehouden. Heeft een overheid of een instituut als de Kerk wel het recht toe te zien op, of te oordelen over een contract eeuwige trouw ? Uiteraard is overspel niet meer strafbaar. Echter, voor een burgerrechtbank, waar een rechter van vlees en bloed onafhankelijk beslist, kan ontrouw nog steeds een rol spelen als het gaat om het hoederecht. Ik heb de indruk dat wie ook maar durft te refereren naar trouw wordt afgeschilderd als ouderwets, ook bij volwassenen. Laatst gewijzigd door Rudy : 19 juni 2009 om 19:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het getuigt alvast van bijzonder weinig respect naar de persoon die ge denkt trouw te zullen zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#134 |
Minister
|
![]() Voor iedereen, behalve voor Helmut Lotti.
![]() |
#135 |
Minister
|
![]() Nog zoiets: net alsof je als koppel per sé elke nacht in hetzelfde bed moet liggen. Sommige mensen slapen nu eenmaal slecht op die manier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Allemaal dikke bullshit, gevolgen van de trend om het omgekeerde te zeggen dan hetgene de kerk zegt. Als de kerk monogamie promoot dan moeten die hippe hervormerkes ertegen zijn louter en alleen omdat de kerk ervoor is. Niet dat ik pro-kerk ben maar niet alles van wat ze zeggen is fout. Als het zo verder gaat komen we nog in een tijdperk terecht waar ontrouw de regel is en die poeperkesdag (cfr. Bart De Pauw en Tom Lenaerts) nog echt gaat ingevoerd worden. Dieje Draulans moeten ze preventief verbannen naar Papoea-Nieuw Guinea, kan hij daar zijn driften op al die negerinnekes botvieren.
![]() |
![]() |
#139 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Had de vraag geweest: "bestaat eeuwige trouw" had ik waarschijnlijk "geen idee" geantwoord.
Maar of ik er in geloof? Ja, als je ergens niet in gelooft heeft het ook geen zin om het na te streven
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een belofte verbreken waarvan je vaststelt dat niemand er nog beter van wordt moet toch kunnen. Teminste als je het puur emotioneel op het niveau van respect houdt. Trouwens, als je zegt dat verbreking van eeuwige trouw van weinig respect getuigt, impliceert dit een nogal eenzijdig standpunt: eeuwige trouw verbreken kan ook in het belang van iedereen. Onder eenzelfde dak wonen wordt een puur rationele contractuele aangelegeheid, zonder beloftes. |
|
![]() |
![]() |