Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Welke Mis verkiest u als Katholiek?
De Latijnse Mis 15 51,72%
De "Novus Ordo" eucharistieviering in de volkstaal 14 48,28%
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2009, 18:59   #121
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik vind het jammer dat de musicalversie ontbreekt in de poll... Die geniet nochtans mijn voorkeur.
"I will survive... knal" Een goeie!
Oud 21 juni 2009, 23:19   #122
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik vind het jammer dat de musicalversie ontbreekt in de poll... Die geniet nochtans mijn voorkeur.
http://www.youtube.com/watch?v=lC8fRRCCDWc&hl=nl
Oud 22 juni 2009, 00:55   #123
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Ik betwijfel of u conclusies wel zo bindend zijn, gelet op het feit dat u niet eens wist wat een consecratie was. Al was het maar omdat mijn vaststellingen diametraal tegenovergesteld aan de uwe zijn. Het blijft overigens wachten op argumenten waarom u de "eucharistie" meer geschikter vind.
Ten eerste, ik wist wél wat de consecratie is. Ten tweede, ik vind de eucharistieviering geschikter omdat ze dichter bij het volk staat dan de Tridentijnse mis. De Tridentijnse mis schept naar mijn aanvoelen een afstand tussen gelovige en godsdienst, u vindt waarschijnlijk dat dat zo hoort maar ik denk daar anders over. Een andere reden waarom ik de eucharistieviering geschikter vind is omdat ze, naar mijn aanvoelen (dat zeg ik er nogmaals duidelijk bij), ander klemtonen legt. De Tridentijnse mis legt eerder de klemtoon op de vreze Gods, daar waar de eucharistieviering eerder de klemtoon op de liefde Gods legt (waaronder dat "linkse moraliserende gedoe" waar u het over had ).

Maar goed, dat is maar de manier waarop ik het aanvoel uiteraard.

Citaat:
Zo eindigen de meeste discussies hoor, u denkt van zichzelf dat u hier een uniek en ultiem argument heeft neergepoot maar ik zou al die jongetjes en meisjes die "ik ben toch de ware christen!" scandeerden nadat ze de discussie verloren geen eten willen geven.
Dat doe ik niet en ik pretendeer, in tegenstelling tot u, ook helemaal niet de "ware christen" te zijn, voor zover zoiets überhaupt bestaat. Kijk, ik zou hier nu een mooi verhaaltje kunnen vertellen over hoe wij elk onze eigen opvattingen hebben en toch allemaal verenigd worden door ons geloof, maar dat doe ik niet omdat er uitzonderingen zijn. Er zijn bepaalde zaken die ik fundamenteel strijdig acht met de christelijke boodschap, uw denkbeelden - en dan heb ik het voor alle duidelijkheid niet over uw ideeën over de Tridentijnse mis maar over uw denkbeelden in het algemeen, uw haat tegenover naasten die toevallig de (in uw ogen) "verkeerde" geaardheid hebben in het bijzonder - behoren daartoe.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 22 juni 2009 om 00:56.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2009, 21:46   #124
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Voor u volstaat dit inderdaad niet, maar u bent dan ook geen Katholiek laat staan dat u iets snapt van de H. Mis. Dat u zo arrogant blijft doordrammen vind ik werkelijk straf.
lieve preuße, aan de ene kant bewonder ik je doorzettingsvermogen en je kennis van je eigen traditie. je weet waar je voor staat en je verdedigt dit met alle hevigheid die je kunt opbrengen.

aan de andere kant vind ik het jammer dat je je in discussies steeds opnieuw verlaagt tot schelden en pogingen om de ander te kleineren. discussies voer je met argumenten, je probeert jouw standpunt dermate met argumenten te onderbouwen dat je de ander overtuigt van je gelijk.

dit onderbouwen vind ik in jouw posts jammer genoeg niet zo heel vaak terug. wanneer iemand een argument presenteert dat ingaat tegen jouw mening, dan onderzoek je zijn argument niet, je zegt gewoon dat de persoon in kwestie dom is of niet-katholiek (wat in jouw taalgebruik bijna altijd een synoniem is van dom).

ik zou eigenlijk wel eens de echte redenering willen kennen die achter jouw meningen schuilgaat. ik nodig je graag uit om jouw argumenten eens te presenteren en op die manier je mening te onderbouwen.

vrede,

redwasp
Oud 22 juni 2009, 22:55   #125
Ambiorix

Standaard

Mensen die geloven in de letterlijke interpretatie van pakweg het scheppingsverhaal of de zondvloed, d�*e zijn pas dom.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 17:36   #126
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
"I will survive... knal" Een goeie!
Vind u de atheïstische gaskamers even grappig?

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 17:48   #127
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ten eerste, ik wist wél wat de consecratie is. Ten tweede, ik vind de eucharistieviering geschikter omdat ze dichter bij het volk staat dan de Tridentijnse mis. De Tridentijnse mis schept naar mijn aanvoelen een afstand tussen gelovige en godsdienst, u vindt waarschijnlijk dat dat zo hoort maar ik denk daar anders over. Een andere reden waarom ik de eucharistieviering geschikter vind is omdat ze, naar mijn aanvoelen (dat zeg ik er nogmaals duidelijk bij), ander klemtonen legt. De Tridentijnse mis legt eerder de klemtoon op de vreze Gods, daar waar de eucharistieviering eerder de klemtoon op de liefde Gods legt (waaronder dat "linkse moraliserende gedoe" waar u het over had ).

Maar goed, dat is maar de manier waarop ik het aanvoel uiteraard.
De "eucharistieviering" is juist véél afstandelijker om het nu eens vanuit uw perspectief (dat overigens verkeerd is, vermits het de mens aan God gelijk stelt, maar daar hebben we het hier niet over). De gelovigen zitten braaf neer op hun stoeltjes de hele tijd en zwijgen terwijl zo'n figuur voor hun in de meest vreemde "moderne gewaden" steeds hetzelfde zit op te zeggen. Op vaste tijdstippen wordt er wat mechanisch afgerateld en dat is het dan. Overigens leent de eucharistieviering zich ook zéér goed tot misbruiken. Men kan van alles wijzigen, toevoegen of anders uitspreken. Het is in feite clericalisme van het ergste soort. Tijdens de Tridentijnse ritus is iedereen verenigd in het gebed met de priester en wanneer hij zich omdraait om ons de zegen te geven is er duidelijk véél meer eenheid tussen gelovigen en priester. En het is een leugen oftewel een gebrek aan kennis over de echte ritus dat de eucharistie meer klemtoon op de liefde Gods zou leggen. Hoe kan dat, wanneer 85% van alle gebeden eruit gehaald zijn en vervangen door de zeer dubieuze "voorbeden" die op mensen gericht zijn?

Het is overigens even logisch dat een "christen" het gloria en de consecratio zou verwisselen als dat een ingenieur een lepel voor een dieselmotor zou nemen.

Citaat:
Dat doe ik niet en ik pretendeer, in tegenstelling tot u, ook helemaal niet de "ware christen" te zijn, voor zover zoiets überhaupt bestaat. Kijk, ik zou hier nu een mooi verhaaltje kunnen vertellen over hoe wij elk onze eigen opvattingen hebben en toch allemaal verenigd worden door ons geloof, maar dat doe ik niet omdat er uitzonderingen zijn. Er zijn bepaalde zaken die ik fundamenteel strijdig acht met de christelijke boodschap, uw denkbeelden - en dan heb ik het voor alle duidelijkheid niet over uw ideeën over de Tridentijnse mis maar over uw denkbeelden in het algemeen, uw haat tegenover naasten die toevallig de (in uw ogen) "verkeerde" geaardheid hebben in het bijzonder - behoren daartoe.
Ik aanvaard het Katholicisme voor het volle pond. Ik w�*l dat Christus Rex regeert en ik zou het zelfs nog erg vinden mocht er zelfs één ziel niet gered worden. Helaas zijn het er miljoenen. Wat u doet is een eigengereide samenstelling maken van wat u wenst te geloven en wat niet, al naar gelang tegen wie u spreekt om alsnog leuk over te komen. U heeft met andere woorden geen echt geloof, het is meer een soort modieus a-la-carte "gevoel" waarmee u zich superieur waant. Het is helaas een symptoom van de tijd want de meerderheid van de westerlingen, spijtig dat we het moeten zeggen, leeft in een of andere sekte. Of dat nu atheïsme, wicca of "new age" is - het is allemaal even zinloos en gevaarlijk voor de ziel.

Over de verkeerde geaardheid vind u overigens genoeg in de Bijbel.

Laatst gewijzigd door Preuße : 23 juni 2009 om 17:49.
Oud 23 juni 2009, 19:41   #128
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

24 stemmers?

Zijn hier nog 24 Christelijk gelovigen?
Oud 23 juni 2009, 19:42   #129
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Mensen die geloven in de letterlijke interpretatie van pakweg het scheppingsverhaal of de zondvloed, d�*e zijn pas dom.

Tegelijkertijd Intelligent én Religieus kan niet!
Oud 23 juni 2009, 19:48   #130
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Zo ook in de Koran. Is dat dan intelligente praat? natuurlijk niet.
Oud 23 juni 2009, 19:53   #131
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
24 stemmers?

Je hoeft niet noodzakelijk gelovig zijn om eens een mis bij te wonen, hé.

Zelf heb ik zo'n typische latijnse mis nog nooit meegemaakt, maar mocht ik ooit eens de kans hebben, waarom niet?
Oud 24 juni 2009, 14:19   #132
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Over het eten van zeevruchten zonder schubben, verschillende gewassen zaaien op dezelfde akker, het dragen van kleren met 2 soorten vezels en het omgaan met menstruerende vrouwen ook (allemaal verboden volgens dat slechtgeschreven sprookjesboek).
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 24 juni 2009 om 14:19.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2009, 14:20   #133
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
24 stemmers?

Ik heb gestemd, maar ben geen katholiek (stout, hé!)
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 24 juni 2009 om 14:20.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 00:35   #134
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

volkstaal, uiteraard. Mensen moeten kunnen begrijpen waarover het gaat. Anders zijn het inhoudsloze rituelen.
Oud 25 juni 2009, 08:53   #135
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Ik heb gestemd, maar ben geen katholiek (stout, hé!)
Foei, Fozzie, nu ga jij naar de hel.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 19:53   #136
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
volkstaal, uiteraard. Mensen moeten kunnen begrijpen waarover het gaat. Anders zijn het inhoudsloze rituelen.
Welnee, het is juist omgekeerd. De "eucharistie" is inhoudsloos en hopeloos repetitief, daarom zitten de postconcilaire kerken juist leeg. Grappig hoe de voorstanders van de "eucharistieviering" juist diegenen zijn die nooit naar de kerk gaan, laat staan dat ze standvastig in 't geloof zijn gelijk hun vrome voorvaderen. Ik stel hier goed vast hoe de "eucharistie"-liefhebbers steeds de non-praktiserenden zijn. Hun eigen "mis" is blijkbaar te saai voor hun. Overigens is het toch werkelijk een zeer vreemde manier van denken wanneer men stelt, dat iets in een andere taal meteen "onbegrijpelijk" zou zijn. Niet alleen waren en zijn mensen in staat een tweede taal (zoals het Latijn) te leren, het gebruik van het missaal is nu toch wel een tijdje oud. Nu ben ik zelf wel geen absoluut tegenstander van de H. Mis in de volkstaal, maar dan moet het wel een correcte H. Mis zijn met de juiste vertalingen en geen nieuw product met nieuwe "gebeden", een uitgehold concept en met een totaal nieuw karakter.

Oud 26 juni 2009, 20:49   #137
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Welnee, het is juist omgekeerd. De "eucharistie" is inhoudsloos en hopeloos repetitief, daarom zitten de postconcilaire kerken juist leeg.
Oud 26 juni 2009, 20:53   #138
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tegelijkertijd Intelligent én Religieus kan niet!
Toch wel.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 23:25   #139
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

het kan,
dat heb ik van horen zwijgen

vrede,

redwasp
Oud 1 juli 2009, 18:23   #140
Preuße
Minister

Standaard

De uitslag is nagenoeg krak dezelfde als die door Knack gehouden ergens in 2007. Een lichte meerderheid (54%) stemde toen ook voor de Tridentijnse ritus.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be